hjulstorlekar och ABS bromsar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

hjulstorlekar och ABS bromsar

Inläggav jyx » 2009-07-09/11:53

Hej
Finns det någon på detta forum som är insatt i hur bmw:s ABS bromsar fungerar, Jag tänker köpa en f650gs twin och skulle gärna vilja ha en uppsättning motardhjul till den, men vad händer med abs:n när man går från 19 till 17" framhjul kallibrerar enheten sej själv eller får jag felmeddelande eller slutar det att fungera hel o hållet. Man kan ju inte välja bort ABS som standard i Sverige som man kan i tex. england eller usa där jag sett ett par f8gs som fått nya hjul.

/M
jyx
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-07-17/21:05

Re: hjulstorlekar och ABS bromsar

Inläggav Konsument » 2009-07-09/11:57

Har för mig att Wünderlich eller Touratech säljer motardkit med anpassade givarkransar för ABS. Surfa till deras sidor på nätet. Kanhända de säljer lösa givarkransar.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: hjulstorlekar och ABS bromsar

Inläggav jyx » 2009-07-12/08:31

Jag har mailat touratech som bollade frågan vidare till bike trollhättan, ska bli intressant och se vad dom svarar. På andra forum har jag fått lite olika bud, en del tror inta att det händer någonting medans en annan som tydligen redan genomfört ombyggnaden sa att det funkade upp till 56miles/h sedan började abs lampan att blinka. Intressant är det iallafall.

/M
jyx
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-07-17/21:05

Re: hjulstorlekar och ABS bromsar

Inläggav julius » 2009-07-14/06:21

Jag skulle tro att ABS:en påverkas av den orsaken att ett 17 tums hjul roterar fler antal varv per given sträcka än ett 19 tums. Jag vet inte hur moderna eller intelligenta systemen är men antingen så måste man på något vis "tala om" att man har bytt hjul med en annan omkrets eller byta "tandhjulet" till ett med mindre antal tänder. Kanske det går att se om det finns olika sådana att tillgå beroende på hjulstorlek
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst