oljedropp från vattenpump

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

oljedropp från vattenpump

Inläggav jyx » 2009-07-19/08:30

Jag har sett att det kommer lite olja ur evakueringshålet på vattenpumpen, inte mycket men lite irriterande då hojen endast gått lite över 40mil, det är en f650gs. Är det någon annan som råkat ut för detta och vad gjordes för åtgärd? Det är ju garanti så det får väl ordna sej vid första service men jag är ändå nyfiken på andras erfarenheter.
Annars är jag mycket nöjd med hur 650:n uppför sej både vad gäller utväxling och väghållnig.

/M
jyx
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-07-17/21:05

Re: oljedropp från vattenpump

Inläggav jyx » 2009-07-22/19:42

Bara på skoj så passade jag på att besöka ett par andra bmw återförsäljare medans jag var på en semester trip med familjen. i Karlstad hade deras demo f650 olja vid vattenpumpen och i Kumla hade dom en f650 och en f800gs dom var torra men deras f800r hade samma läckage som min. Lite konstigt med totalt 3 av 5 mer eller mindre nya hojar med detta problem. Jag frågade om det var något dom kände till men tyvärr så pratade jag bara med säljare då alla skickliga mekaninker har semester just denna vecka så jag fick ingen klarhet i om BMW är medvetna om detta.
/M
jyx
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-07-17/21:05

Re: oljedropp från vattenpump

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-22/21:13

Kollade nyss på vår F650GS -08, som gått ca 600 mil. Kunde inte hitta ens en antydan till oljedropp.
Jag tycker inte Du ska acceptera oljedroppet, även om det förekommer på flera hojar - en så ny hoj ska vara tät i motorn. Antar att Du ska ha in den på 100-milsservice snart, så det är väl bara att påpeka läckaget då - det kan vara idé att säga till i förväg, så verkstaden har en chans att ta hem ev. reservdelar.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: oljedropp från vattenpump

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-06/16:52

Kom just hem med vår F650GS -08 efter ett besök på Kenneths MC i Göteborg. Besöket föranleddes av att BMW har några kampanjer för hojen, där man rättar till småkonstruktionsmissar i efterhand.
En av åtgärderna var kontrolldragning av vattenpumpens bultar - den övre vänstra fungerar även som urluftning för kylsystemet, och tydligen har det förekommit att den skruven inte dragits med korrekt moment efter fyllning kylvätska, vilket kan leda till att packningen svettas olja.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: oljedropp från vattenpump

Inläggav jyx » 2009-08-11/16:46

Det låter intressant, jag har nu haft min inne på första service och jag hade påtalat problemet för servicegurun och sagt att blir det inte värre än såhär så kan jag vänta till nästa service med ev. åtgärd då jag inte vill vara av med cykeln längre än nödvändigt. Han sa att det finns inget dokumenterat problem hos bmw men vi kan väl hålla koll på det. När jag hämtade cykeln så han att det läcker inget nu iallafall, och det intressanta var att det har kommit en liten mängd varje gång jag har varit ute och åkt men efter hemfärd på c:a 3mil fick jag inget på fingret vid min obligatoriska koll. Kanske har han fixat nått som jag inte vet eller så har det slutat (kanske är det för tidigt att ropa hej, ska köra/kolla mer) Gunnar vet du om det du beskriver resulterar i att oljan sipprar ut ur "vattenavrinningshålet" ?

Mvh. Micke
jyx
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-07-17/21:05

Re: oljedropp från vattenpump

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-11/18:53

Jo, enligt det jag fick veta på Kenneths MC kan det komma lite olja ur 'vattenhålet' om inte skruvarna till vattenpumpen är ordentligt dragna.
Vår hoj är tillverkad i juni -08, och för den kom det alldeles nyligen det en servicekampanj med utbyte av övre slangen mellan vattenpump och kylare, samt kontroll/momentdragning av vattenpumpens skruvar. Vet inte när detta rättats till i produktionen, men det kan ju tänkas att man gjort samma operation på Din hoj.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: oljedropp från vattenpump

Inläggav jyx » 2009-09-21/19:09

Har nu kört 60-70mil sedan service och vaje gång jag kommer hem så känner jag efter i hålet om det fuktar och varje gång så gör det det, får väl påtala det hela igen vid nästa service det är ju inte så att det rinner ut olja det bara fuktar lite men det är likförbannat lite tråkigt på nya hojen.

/M
jyx
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-07-17/21:05


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst