Tuta F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tuta F800GS

Inläggav tommykn » 2009-08-03/14:22

Några har kanske läst mina tidigare rader om min irritation över den mesiga tutan på R1200GS och mina ansträngningar att göra något (enkelt) åt det genom att montera ett elektromagnetiskt Stebel-horn som styrenheten accepterar. Om detta kan man läsa mer här: viewtopic.php?f=218&t=4481

Mimmi m.fl. har gått ytterligare ett steg längre, genom att pilla dit ett kompakt Stebel Nautilus elektropneumatiskt horn med samma ljudtryck (115 dB). Sök på Nautilus på Forum, så hittar du mer om detta.

Någon märkbar produktutveckling har alltså inte skett på detta område på F800GS:en, så styrkt av mina tidigare framgångar flyttade jag helt enkelt över min tuta till den nya GS:en, vilket var ännu enklare än jag vågade hoppas på - i princip plug-and-play, eftersom adaptersladden från R1200GS:en passade och att Stebeltutan kunde skruvas direkt på originaltutans fäste.

Följande delar behövs för att ansluta ett ersättningshorn i originalkontakten:

Art.nr. 61 13 0 005 200 Stiftkontakt med sladd (2 st.)
Art.nr. 61 13 8 366 275 Kontakt (1 st.)

Lirka försiktigt in stiften i kontakten, rättvända, så de hakar i och inte åker ut igen. Anslut lämplig(a) kontakt(er) i andra änden av sladdarna - i mitt fall vanliga flatstift - och tuta på! :)

Starktonshornet är alltså ett enkelt Stebel Magnum TM 80/1-horn som t.ex. finns hos Bildelsspecialisten för 230:- som dubbelhornssats (400Hz/500HZ <6A vid 12V).

Jag fick klippa ett diskret jack i plasten där tutan skulle sitta, eftersom Stebelhornet visserligen är runt, men har en litet utstick som kan ses på bifogade bilder, där tutan syns underifrån. Med fördel kan tutan vridas åt sidan och vinklas lätt nedåt, för att undvika direkt vattensprut/stänk. Det hörs garanterat bra ändå och det bästa av allt är att den något högre strömförbrukningen ligger inom de marginaler som styrenheten ZFE till CAN-BUS:en accepterar.

Lycka till! / TK
Bilagor
BMW_horn_underifrån.JPG
Starktonshorn underifrån
BMW_horn_uppifrån.JPG
Starktonshorn uppifrån
stebel400Hz.JPG
Stebel Magnum
adaptersladd.JPG
Adaptersladd till tutan
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst