Glömde skivbromslåset - nytt ok

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Tobias » 2009-08-05/03:00

I fredags hade jag tänkt åka till nordkap och sedan ner genom Norge en bit. Totalt 600mil va inlagt i GPSen. Men det blev inte mkt av det....

När jag hade packat allt, tält, spritkök, vertyg, mat mm, fått på mig alla kläder och äntligen skulle till att rulla kom jag ca 1dm. :o Därefter kändes det som jag tappade framhjulet och jag föll som skjuten elefant. Jag kommer ihåg att jag under fallet funderade på hur f-n jag kunde tappa framhjulet! :shock:

Lyckligtvis så lyckades jag krångla mig av cykeln, trots berget av packrullar bakom mig och fann mig själv stående brevid min döende kamrat... nåja. Stängde av motorn och inspekterade framhjulet, det satt kvar, då såg jag låset på bromsskivan och jag fattade vad jag glömt. Baxade upp min ögonsten, med all packning, till normal värdig hållning på sidostödet.

När jag därefter plockade av låset såg jag att bromsklossarna hängde under bromsoket och dinglade... Bara att åka till garaget och undersöka närmare vad som hänt. På vägen dit upptäcker jag att styret är snett också. Ännu bättre, förbannat underbart tom! :evil:

Kommer dit, av med kläderna och all packning. Börjar inspektera oket och ser att låset slagit isönder "mothållet" på insidan av oket. Blir tvungen att gå ut, sätta mig ett tag o ta en cigg. Inte nog med att jag hade spenderat merparten av natten med att försöka få min GPS att ta emot topo-kartor, vilket funkat alldeles utmärkt förut så ska jag ha maximal tur och bromsoket gå av! för att jag glömt låset till skivbromsen. Till det så pekar styr-h-et åt fanders! Blir en 2:a cigg...

När jag samlat mig ringer jag Josef på BMW, då han har halva foten utanför dörren (kl är 16:50) så ber han mig återkomma på måndag. Han hinner iaf säga att han tror att jag måste ha ett helt nytt bromsok för dom säljs inte i delar. Han frågar om bromsskivan, ABS-givaren samt därtill ABS-krans. Skivan ser ok ut och ABS kransen är lugn då låset satt på höger bromsskiva. På insidan av gaffelbenet är det ett märke men jag antar att det spelar mindre roll då det sitter så lågt ner.

Under helgen plockade jag av styret och kollade bulten, har Touratechs styrhöjningssats, bulten ser rak ut när jag lägger ner och rullar den. Plockade ihop allt och styret kändes rakt igen. Har inte kört ngt av förklarliga skäl så får se hur den känns vid första körningen.

Pratade med Josef senast idag och ett nytt bromsok kommer på fredag, beställs från Tyskland och finns inte i delar. Pris: lite drygt 3000:- + jobbet att byta ut den.

Summa summarum, jag hade en fredag som bjöd på, inte så trevlig, överaskning.

För allt i värden, glömt inte erat lås på bromsskivan! Det kan bli kostsamt...

Tobias
Bilagor
DSC_0038_2.jpg
DSC_0039_2.jpg
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav seasword » 2009-08-05/07:03

AJ!
Mitt djupa deltagande. Ibland är jag tacksam för att jag inte kan använda skivlås på mina gamla hojar.
Kände likadant som du i förra veckan när jag provkörde min gammelhoj da'n innan besiktningen (sista juli sista da'n..) och ett bromsbelägg på bakre trumman lossnade, låste hjulet och drog av ett par ekrar, skevade trumman och drog sönder navet.

/Seasword
/Mattias Sjösvärd
CJ750 -65
R100 -82
K75 -89
??? -??
Användarvisningsbild
seasword
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2007-04-06/18:14

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Konsument » 2009-08-05/10:34

Så fruktansvärt tråkigt!
För framtiden, du kanske skulle komplettera skivlåset med ett färgrikt spiralband (typ till nyckelknippor) eller ta en jojo för liftkort. Lagomt stor nyckelring till skivänden och en nyckelattrapp i tändlåsänden så lär du inte få i startnyckeln utan att ta bort skivbromslåset först. Bara en idé... ;-)

PS cigaretterna kan du väl skippa och lägga pengarna på ytterligare en hoj eller direkt elda upp ett hus istället... för det är väl det värdet normalrökaren eldar upp under en livstid... :twisted: DS
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Tundra » 2009-08-05/16:24

Jag har nyckeln till skivbromslåset "lös" i tillhörande väska. Varje gång jag då använder låset så klickar jag på den på startnyckel ringen. Detta medför således att jag får en påminnelse när jag stoppar nyckeln i tändlåset, då den vanligtvis är ensam på knippan. Bra va ?. Ps. sommar:n är ännu inte slut, Nordkap är fint även på hösten Ds.
Användarvisningsbild
Tundra
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2006-06-09/01:00

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Björn Färestad » 2009-08-05/19:52

Mimmi har gett ett smart tips tidigare, en bensinslang på nyckeln till skivbromslåset. När låset används flyttas slangen till tändningsnyckeln och gör den obrukbar tills man har låst upp låset och flyttat tillbaka slangbiten.
Jag har praktiserat detta med framgång under flera år.
Glada Hälsningar
Björn
Björn Färestad
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav elemji » 2009-08-06/09:44

Supersmart tips med besinslang på nyckel! När min F8GS var sprillans och jag inte hade hunnit införskaffa skivlås så fick jag den briljanta idén att tillfälligtvis använda en ABUS rattkrycka (V40 åkte som inbyte). När jag skulle dra ut hojen ur garaget FÖRSTA gången så gick det lite tungt men jag tog i för kung och fosterland ... när det small så fattade jag direkt vad som hänt och kallsvetten bröt fram. Men vad gick av? Skivan verkade hel likaså ok och ekrar. Ute i dagsljuset visade det sig att det "bara" var en bit av framskärmen som spruckit ur, fram med lim och vävtejp, det håller än efter 500 mil. Kollade på servicen, en ny framskärm skulle tydligen betinga ett värde av c:a 550 SEK. Misstänkt billigt för BMW tycker jag?
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Kenneth » 2009-08-06/10:16

Hoppas det är OK med ett skämt mitt i eländet :roll: ?
Kom att tänka på ett av TVsportkommentatorn Arne Hegerfors moderna ordspråk.
''På låst cykel kommer man inte långt''
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Tobias » 2009-08-06/22:19

seasword skrev:ett bromsbelägg på bakre trumman lossnade, låste hjulet och drog av ett par ekrar, skevade trumman och drog sönder navet.


Jag ser att jag inte är ensam om min "tur". Ibland känns det bara tröstlöst. Man funderar på om det verkligen inte finns ngt mer som kan gå sönder. "Motorn!? Ramsne!? Kanske ngt annat när vi nu ändå håller på..."

Tundra skrev:Ps. sommar:n är ännu inte slut, Nordkap är fint även på hösten Ds.


Jo det blir en tur nästa vecka, om allt går som det ska. Kanske inte till nordkap men jag klarar inte med en vecka till utan aktiviteter.

(((( o )))) skrev: PS cigaretterna kan du väl skippa och lägga pengarna på ytterligare en hoj eller direkt elda upp ett hus istället... för det är väl det värdet normalrökaren eldar upp under en livstid... :twisted: DS


Jo jag vet. Röker "egentligen" inte.. men sen vintern har det varit stadigt med cigg. Är snart dags för en nikotin fri månad. Är bara så gott med en cigg till en kall bira på en uteservering i gassande sol...

Björn Färestad skrev:Mimmi har gett ett smart tips tidigare, en bensinslang på nyckeln till skivbromslåset. När låset används flyttas slangen till tändningsnyckeln och gör den obrukbar tills man har låst upp låset och flyttat tillbaka slangbiten.


Ja det låter smart. Nyckeln, till iaf F800GS, är ganska bred. Ska se om det går att hitta ett nytt skivbromslås med lagom stor nyckel och som inte kan pressa sig mellan gaffelbenet och bromsskivan.

elemji skrev:Kollade på servicen, en ny framskärm skulle tydligen betinga ett värde av c:a 550 SEK. Misstänkt billigt för BMW tycker jag?


I Bike så listas några reservdelspriser för hojjar de "duell"-testar. BMW har inte varit dyrast på ngt test jag sett. 3000:- för ett bromsok är inte billigt men faktiskt så hade jag inte blivit direkt förvånad om det kostat MKT mer...

Kenneth skrev:Hoppas det är OK med ett skämt mitt i eländet :roll: ?


Självklart! :)

Kenneth skrev:''På låst cykel kommer man inte långt''


Nä man gör visst inte de.. 1dm kom jag ;) 8-)
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-08-11/07:58

Ytterligare några varianter på "Hur man ser till att inte glömma skivbromslåset". (Vidtar man ingen påminnelseåtgärd, är det enligt min erfarenhet - personlig och kompisars - inte en fråga om, HURUVIDA men kommer att glömma skivbromslåset, utan bara NÄR det sker. Själv har jag haft en osannolik tur, när det hänt, och inte fått någon skada på cykeln, men andra har fått lägga upp ett antal tusenlappar på ny skiva och ok.)

På förra cykeln hade jag ett litet Abus Granit "ägglås". Kring dess axel trädde jag en nyckelring med en tamp, som lades ett halvt varv kring gashandtaget och sedan i en ögla kring bromshandtaget. Den dag jag körde iväg med denna tamp kvar runt handtagen, var det nog dags att sluta köra hoj.

Till min nuvarande K 1200 RS köpte jag ett Abus Detecto skivbromslås med tjuvlarm (rörelseindikator). Larmet stoppar måhända inte någon seriös tjuv, men tjutet stoppar MIG, om jag skulle rubba hojen med låset kvar. Dessutom har detta lås ett fodral, som passar utmärkt att trä över gashandtaget. Samma sak där - kör jag iväg med fodralet kvar på gashandtaget, är det definitivt dags att sluta köra hoj.
(Tricket med fodralet är naturligtvis brukbart för åtskilliga andra lås än just detta.)

Sammanfattande motto: "Det gäller att hindra sig själv från att vara så klantig, som man någon gång kommer att vara!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav mapa » 2009-09-02/10:40

Ooops!

Jag gjorde samma sak häromdagen... mitt gick sönder på exakt samma sätt. Och åkte på att köpa ett nytt ok. Men vad gäller bytet räckte det med att byta den knäckta armen, själva oket var helt så det tog bara en kvart att fixa. Nu har man ett nästan komplett ok i reserv! Synd att det inte gick att köpa bara armen...

Ha det gott,
Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Marie » 2009-09-02/11:51

Bror Gårdelöf skrev:Dessutom har detta lås ett fodral, som passar utmärkt att trä över gashandtaget. Samma sak där - kör jag iväg med fodralet kvar på gashandtaget, är det definitivt dags att sluta köra hoj.
(Tricket med fodralet är naturligtvis brukbart för åtskilliga andra lås än just detta.)


Jodå, även jag har klantat mig på det viset en gång. Lyckligtvis med den tämligen robusta Yamaha:n och dessutom på gräs så kraften på lås/bromsok blev inte så stor då däcket lätt gled på gräset, och dessutom landade hojen mjukt.

Efter det är jag mycket noga med säkerhetsåtgärder vid de ytterligt få tillfällen då jag nyttjar skivbromslås (eller andra lås som påverkar hjulets möjlighet att rotera). Till Kalle har jag ett bromsskivelås som har just en sådan väska som du nämner och jag placerar densamma på vänstra handtagsgreppet, dessutom med själva väskan mellan handtagsgreppet och kopplingshandtagets arm, så att jag omöjligen kan frikoppla för att starta eller lägga i växel utan att upptäcka hindret.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav GPS... » 2009-09-02/15:44

Marie skrev:
Bror Gårdelöf skrev: den tämligen robusta Yamaha:n


Jag la min Yamaha kanske 4 ggr med skivlåset, den höll alla gånger, sista gången var på stan med publik sen fick det vara nog, använder inte skivlås längre :mrgreen:
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Fredrik Åkesson » 2009-09-02/16:46

Hej

En kompis skulle köra ner sin från centralen.Lutade sig bakåt och gav full plugg.Vad han inte tänkte på var skivbromslåset..Det såg roligt ut men blev dyrt..Skev bromsskiva och trasig hastighetsmätar wire..
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Tobias » 2009-09-02/19:04

mapa skrev:Nu har man ett nästan komplett ok i reserv! Synd att det inte gick att köpa bara armen...

Ja det blir mkt delar över när det ska fixas. Otroligt arg man blir på sig själv för att man är en så korkad männsika.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Bror Gårdelöf » 2009-09-02/19:56

Nu var det ju inte jag, som skrev om den robusta Yamahan - men det bjuder vi väl på, Marie?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav mapa » 2009-09-03/07:33

Många är vi som gjort denna miss. Trodda aldrig jag skulle missa, har haft skivbromslås så länge jag kan minnas. Investerade nu i ett Abus Detecto - ni har väl sett att det är rabatterat i IF:s webshop - om man har BMW-försäkring? Inte billigt ändå men mindre än halva priset av vad ett bromsok kostar...

Mvh
Mats P
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav tommykn » 2009-09-05/15:42

Låspåminnare finns bl.a på Biltema, art.nr. 82-327 för 12.90. M.a.o. går det ca 232 påminnare per bromsoksbyte. :)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Re: Glömde skivbromslåset - nytt ok

Inläggav Kovlingen » 2009-09-05/22:02

Ett tips i högen :idea:
Parkera "Moppen" med skivbromlåset i så att du måste backa
dig ut för att kunna åka iväg . Tror att det i värsta fall tar lite färg .
Har själv försökt köra iväg med ett ABUS Granit . Tvässtopp !
Klarade ok och skiva men fick lirka lite för låset hade kört fast.
Har nu lindat en skosnöre typ tel.-kabel runt startknappen
och har klarat mig ett tag .
Glömska är dyrt :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst