I fredags hade jag tänkt åka till nordkap och sedan ner genom Norge en bit. Totalt 600mil va inlagt i GPSen. Men det blev inte mkt av det....
När jag hade packat allt, tält, spritkök, vertyg, mat mm, fått på mig alla kläder och äntligen skulle till att rulla kom jag ca 1dm. Därefter kändes det som jag tappade framhjulet och jag föll som skjuten elefant. Jag kommer ihåg att jag under fallet funderade på hur f-n jag kunde tappa framhjulet!
Lyckligtvis så lyckades jag krångla mig av cykeln, trots berget av packrullar bakom mig och fann mig själv stående brevid min döende kamrat... nåja. Stängde av motorn och inspekterade framhjulet, det satt kvar, då såg jag låset på bromsskivan och jag fattade vad jag glömt. Baxade upp min ögonsten, med all packning, till normal värdig hållning på sidostödet.
När jag därefter plockade av låset såg jag att bromsklossarna hängde under bromsoket och dinglade... Bara att åka till garaget och undersöka närmare vad som hänt. På vägen dit upptäcker jag att styret är snett också. Ännu bättre, förbannat underbart tom!
Kommer dit, av med kläderna och all packning. Börjar inspektera oket och ser att låset slagit isönder "mothållet" på insidan av oket. Blir tvungen att gå ut, sätta mig ett tag o ta en cigg. Inte nog med att jag hade spenderat merparten av natten med att försöka få min GPS att ta emot topo-kartor, vilket funkat alldeles utmärkt förut så ska jag ha maximal tur och bromsoket gå av! för att jag glömt låset till skivbromsen. Till det så pekar styr-h-et åt fanders! Blir en 2:a cigg...
När jag samlat mig ringer jag Josef på BMW, då han har halva foten utanför dörren (kl är 16:50) så ber han mig återkomma på måndag. Han hinner iaf säga att han tror att jag måste ha ett helt nytt bromsok för dom säljs inte i delar. Han frågar om bromsskivan, ABS-givaren samt därtill ABS-krans. Skivan ser ok ut och ABS kransen är lugn då låset satt på höger bromsskiva. På insidan av gaffelbenet är det ett märke men jag antar att det spelar mindre roll då det sitter så lågt ner.
Under helgen plockade jag av styret och kollade bulten, har Touratechs styrhöjningssats, bulten ser rak ut när jag lägger ner och rullar den. Plockade ihop allt och styret kändes rakt igen. Har inte kört ngt av förklarliga skäl så får se hur den känns vid första körningen.
Pratade med Josef senast idag och ett nytt bromsok kommer på fredag, beställs från Tyskland och finns inte i delar. Pris: lite drygt 3000:- + jobbet att byta ut den.
Summa summarum, jag hade en fredag som bjöd på, inte så trevlig, överaskning.
För allt i värden, glömt inte erat lås på bromsskivan! Det kan bli kostsamt...
Tobias