Kopplings problem F800ST!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kopplings problem F800ST!

Inläggav RonnyB » 2009-10-08/18:07

Hej.
Jag är en nybliven BMW F800ST -07 ägare, har haft min cykel nu i 6 veckor och har hunnit med 300 mil. Härom helgen var jag ute och körde lite turing då jag upptäckte en riktigt obehagligt beteende med min hoj.
Jag stod vid en stoppplikt mot en 90 väg då min vän på sin cykel drog lite i gasen och varvade upp den lite, jag gjorde det samma med skildnaden att min stack iväg med kopplingen fullt inkopplad. Jag hann hugga frambromsen och kom inte mycket längre än 1-1.5 m. men tillräckligt för att vara nära att få bromsspår i kallsongerna.
Har senare även noterat att när jag har accelererat mycket med hojen har jag driv på hojen när kopplingen är inkopplad med växel i, jag får helt enkelt hålla frambromsen för att inte rulla fram.

Någon annan som har märkt av detta problem? (Väntar svar från BMW/verkstaden. och deras respons.)
RonnyB
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-09-09/20:42

Re: Kopplings problem F800ST!

Inläggav Martin Ch » 2009-10-18/14:43

Det där låter som samma problem som jag råkade ut för med min 2006:a.

En friktionsbricka i kopplingen var dimensionerad med felaktiga toleranser. Har du otur så blir den så varm att den permanent svetsar ihop kopplingen så att du inte kan frikoppla vad du än gör. Det var vad jag råkade ut för... Tur i oturen var att det hände under de första två åren så det var inga konstigheter att få det fixat på garanti. Bmw tog även på sig kostnaden för bärgaren. Sköttes på ett föredömligt smidigt sätt.

Kör inte runt med hojen! Finns trådar på f800riders i detta ämne. För en del hojar så blev det mycket arbetstid för att få isär delarna. Risk för stora kostnader om du har otur och garantin gått ut.

Mvh
/Martin
Martin Ch
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-07-31/11:12

Re: Kopplings problem F800ST!

Inläggav Martin Ch » 2009-10-18/14:50

Motivation för att undvika körning innan verkstaden tagit en titt på den:
http://f800riders.org/forum/showthread.php?t=9152

Vad jag förstått så är åtgärden att byta bricka en förhållandevis enkel sak om den bara inte hunnit svetsa sig fast i andra delar...

/Martin
Martin Ch
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-07-31/11:12

Re: Kopplings problem F800ST!

Inläggav RonnyB » 2009-10-19/10:01

Martin Ch skrev:Motivation för att undvika körning innan verkstaden tagit en titt på den:
http://f800riders.org/forum/showthread.php?t=9152

Vad jag förstått så är åtgärden att byta bricka en förhållandevis enkel sak om den bara inte hunnit svetsa sig fast i andra delar...

/Martin


Hej Martin.
Tack för ditt svar och länken.
Har nu fått svar från BMW och dom har åtagit sig reparationen. Lämnade den på Ebos idag och nya reservdelar är påväg, eventuellt blir det kanske byte av en del lager som tydligen kan vara skadade och måste kollas samtidigt. Har jag tur får jag tillbaka cykeln redan denna vecka men om lager blivit skadade blir det nästa vecka.

mvh

/Ronny
RonnyB
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-09-09/20:42


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst