Ras bakhjulslager F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-17/20:17

Apropå det - obekräftat så ta det för vad det är - killen som filmade det slutkörda lagret har kommenterat filmen med följande på frågan om vilken hoj han har:

2010 F800GS....build date late 2009. I've confirmed BMW changed the bearing supplier on every bike made after April 2010. New bearing brand is much better & reliable.

Om detta är sant är det genomuselt att BMW inte återkallar och byter lager. Tycker jag.

/Mats
Senast redigerad av mapa 2011-01-17/22:25, redigerad totalt 1 gång.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Marie » 2011-01-17/22:02

Gunnar Elmgren skrev:För övrigt, Marie - BMW:s reservdelsförsörjning är nog svår att överträffa (Mercedes saknar jag erfarenhet av). I princip alla delar går att få hem på 2-3 dagar om det är bråttom, det mesta redan dagen efter. Och det går utmärkt att få delarna hemskickade, om man har långt till närmsta reservdelsdisk (vilket Du inte har, Paulssons i Ängelholm kan ta hem MC-delar till dagen efter, om du beställer innan kl 15 - bil och MC har samma reservdelssystem).


Ja, jag vet att jag har Paulssons i Ängelholm, där f.ö. även Gerts finns på mc-sidan - fast någon km längre bort, och Hedins för Mercedes. Annars hade knappast något av märkena varit aktuellt för min del. Mercedes reservdelsförsörjning är minst i klass med BMW, det mesta finns inom 1-3 dar om bilen är yngre än 40 år. Resten kan ta någon dag mera.

Men det är en sak i tätbefolkade Skåne.
Du däremot, lär väl inte ha nån BMW-representant inom 2 mil?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2011-01-17/22:08

mapa skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Micke (GPS) här på forum bytte sina lager på verkstad, där man sågade lagren som av dålig Kina-kvalitet (LDF) och att det var oansvarigt att montera sådana i en hoj som framförs i hyggligt höga farter. Kan PM:a den minst sagt namnkunnige mekens namn så kan du kolla med honom själv om du inte litar på uppgifterna.

Min egen kontakt direkt med BMW i Sverige, via ackrediterad återförsäljare, gav mig en uppgift om att 3000 mil skulle vara bra hållbarhet för hjullager på en offroad-hoj. Sorry, det är inte riktigt min uppfattning om hur länge hjullager bör hålla. Det är en fjärdedel av det miltal Håkans R100GS hade när han bytte lager, som då inte ens var trasiga.

/Mats


Jag lämnade de utbytta lagren till en specialist, som arbetat med kullager i 20-30 år och säljer kullager idag, för en bedömning, han plockade isär lagren och förstod därefter inte hur LDF-lagren, med dålig kvalité på tätningarna, kunnat bli monterade på en MC från första början med tanke på riskerna vid haveri, lagren var i dåligt skick med mycket smuts, i stort sett endast kört landsväg med hojen.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-17/22:34

Intressant,

skrotade runt litet i ämnet på F800riders.org-forum. Folk har samma problem med F800S & ST. Ras efter exempelvis 2000 mil....

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-17/23:13

Marie skrev:Du däremot, lär väl inte ha nån BMW-representant inom 2 mil?

Det har jag inte förväntat mig heller, jag bor ju på bondvischan...
Jag har hela 38 km till den närmaste, men å andra sidan finns det 3 till inom 65 km, och eftersom jag ofta har ärenden till Göteborg, Stockholm, Jönköping, Linköping och Vänersborg har jag ett tiotal att välja på - jag passerar någon av dem åtminstone 2-3 dagar i veckan.
BMW och Mercedes tycks ha ungefär samma standard på reservdelshållningen, men det är rätt praktiskt att kunna handla till bil och MC på samma ställe. Och någon MC från Daimler-Benz känner jag inte till...

Beträffande hjullagerhaverier, förvånar det mig stort om BMW skulle lämna ett säkerhetsproblem utan åtgärd - såvitt jag förstått, byts trasiga lager på garanti eller goodwill.
Finns det några fall belagda, där en F-Twin havererat så pass att det hänt olyckor eller tillbud? Eller rör det sig om enstaka driftstopp och i övrigt sådant som "bara" orsakat glapp och/eller missljud?

Tydligen har BMW i alla fall bytt leverantör av lager, så problemet borde vara om inte eliminerat, så i alla fall minimerat?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-17/23:24

mapa skrev:Om detta är sant är det genomuselt att BMW inte återkallar och byter lager.

Sökte lite mer på nätet. Det har tydligen kommit ut servicemeddelanden om detta. BMW ska vad jag förstår kolla lagren på alla berörda hojar i samband med ordinarie service, och byta om det behövs - det är rejält mycket mindre kostsamt än återkallelse, och förmodligen fullt tillräckligt.
Du kanske skulle ta kontakt med BMW och kolla detta, innan Du själv byter lager?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Marie » 2011-01-18/01:08

Gunnar Elmgren skrev:BMW och Mercedes tycks ha ungefär samma standard på reservdelshållningen, men det är rätt praktiskt att kunna handla till bil och MC på samma ställe.


Nja, efter att ha lärt känna BMW-mc-forumet skulle jag aldrig våga köpa en bil av det märket.....

Gunnar Elmgren skrev:Och någon MC från Daimler-Benz känner jag inte till...


Inte det?
Daimler var väl först på plan, för 126 år sedan....
Men sen gjorde man ju inte så många fler.... ;)

Bild
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2011-01-18/07:10

Så lysande. BMW har sparat in 15 kronor per mc genom att montera lager av usel kvalitet.
Sedan byter de bara de lager som varit dåliga vid service.
Gunnar du som verkar tekniskt kunnig tycker detta är tillräckligt. Jag är förvånad!
Detta är minst sagt säkerhetsrelaterat. Ett låst hjul kan bli riktigt farligt. Och lager kan låsa sig om det är fel på dem.
Undrar hur du resonerar om ngt liknande skett på en Kymco?
Att sådant får man räkna med och att det skall åtgärdas bums?!

Det känns som om många som är BMW frälsta håller märket om ryggen oavsett vad som är fel på dem.
När de det sedan kommer ut service bulletiner om att det skall tittas på saker eller byta dem, apploderas det i leden och man säger, titta så fint de tar på det och visar ansvar!

Ett billigare märke som ex Kia måste ha god kvalitet och långa garantier för att överleva på marknaden.
Nog har de en del fel, men de kan inte ha för många.

BMW har en hög image faktor vilket i viss måna kan dölja kvalitets brister, Det hade Mercedes också, men när det fick en vd från Chrysler som hade för stor spariver, började de rosta som tusan och Mercedes får lägga ut mängder med pengar på att rädda sin dalande stjärna.

Jag läste kundundersökningar gällande bilmärken. BMW var ett av de få märken som var topp placerade bland nöjda kunder trots att de hade fler fel en andra bilar i toppen och att man rekommenderade dem till sina vänner.
JAg har inte kvar dessa listor. Men jag jämförde då SKI:s lista med en ett försäkringsbolag lagt fram om hur mycket problem märket hade samt bilprovningens lista.

För mig är imagen mindre viktig. Däremot anser jag att de märkena som är dyrast skall ha högst kvalitet, man skall välja SKF lager framför skitlager etc, hela bilen / skall genomsyras av kvalitetskomponenter. Med tanke på priset bör det också vara så. BMW är bland de dyraste, då skall de inte vara fyllda med skräp.
Det skall inte behöva komma ut servicebulletiner på ett märke med det priset. De skall bara funka.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-18/09:48

Dennis Johansson skrev:Så lysande. BMW har sparat in 15 kronor per mc genom att montera lager av usel kvalitet. Sedan byter de bara de lager som varit dåliga vid service. Gunnar du som verkar tekniskt kunnig tycker detta är tillräckligt. Jag är förvånad! Detta är minst sagt säkerhetsrelaterat. Ett låst hjul kan bli riktigt farligt. Och lager kan låsa sig om det är fel på dem.


Jag instämmer! Om man går in och faktiskt läser tråden på ADV-forum, 1200, inlägg, så har folk haft stora problem och ras under färd. Samma fel beskrivs på S och ST på F800Riders forum. Gunnar, du har skrivit att du är skeptisk och det är väl sunt, men ta dig då tiden att läsa tråden innan du sågar den. Se gärna filmklippet också. Det här är allvar och allvarligt!

Dennis Johansson skrev:Det känns som om många som är BMW frälsta håller märket om ryggen oavsett vad som är fel på dem.
När de det sedan kommer ut service bulletiner om att det skall tittas på saker eller byta dem, apploderas det i leden och man säger, titta så fint de tar på det och visar ansvar!


Instämmer även i detta! Gunnar, har du betalt av BMW? :D

Och jo, jag har kontaktat BMW två gånger, via återförsäljare. Första gången var svaret det här med 3000 mil, eller om det möjligen var 3500 mil. Som jag inte fick citera officiellt.... Andra gången var igår, rapporterar hur det går, om BMW låter mig citera svaret...

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-18/11:26

Mats och Dennis - nej, jag har inte betalt från BMW, däremot har jag under mina 35 år som BMW-ägare bidragit väsentligt till deras omsättning....

Och nej, jag tycker inte det är OK att hjullager går sönder, särskilt inte om det sker så tidigt som en del tycks ha drabbats av (däremot kan jag tolerera att ett lager är slut efter 10 säsonger i vatten, lera och damm, men det är liksom en annan sak).

Det jag däremot ställer mig mycket undrande till är, varför BMW skulle underlåta att åtgärda hjullagren om de nu är ett så stort problem som ni hävdar. Andra problem, som innebär olycksrisker om de uppstår, har man vidtagit ganska kostsamma åtgärder för att rätta till - skruvarna till främre bromsskivan på vår F650GS är t ex föremål för en återkallelse just nu.
Varför man då skulle vara "tjuriga" och förneka eller mörka lagerproblem har jag svårt att förstå, om det nu är så stor omfattning på problemet och riskerna är så stora som det hävdas.
BMW sitter förhoppningsvis på mer fakta och information än någon utomstående, och borde kunna göra en bra bedömning.
Det jag försöker få fram är, att jag (än så länge) tror att BMW hanterar lagerproblem på ett korrekt och bra sätt, och håller drabbade kunder rimligt skadeslösa (dvs byter dåliga lager utan kostnad för kunden).
Att drabbade ägare är missnöjda är däremot inte svårt att förstå - som ni skriver, lager brukar hålla och borde hålla åtskilliga år och många tusen mil (alternativt bör byte finnas i serviceprogrammet).

Beträffande den andra diskussionen, vilka komponenter som monteras och var de är tillverkade, tycker jag fortfarande ni är ute och cyklar. SKF må tillverka bra lager, men varför i all världen skulle BMW (eller någon annan tillverkare) låta bli att köpa från annat håll, om det är billigare och kvalitetskraven uppfylls?
Alla - och då menar jag alla - fordonstillverkare, liksom tillverkare av annan konsument-teknik som vitvaror, elektronik, datorer och annat (värmepumpar t ex) köper idag komponenter från länder som Kina, Indonesien, Korea, Taiwan eller Filippinerna.
Komponenterna (eller i många fall färdiga produkter) är tillverkade med samma processer, samma kvalitetskrav och samma noggrannhet som om de vore från Europa - ni använder garanterat saker dagligen, som är tillverkade i Kina eller Filippinerna och som fungerar felfritt, år efter år.
Skruva av locket på datorn eller dammsugaren och kolla tillverkaretiketter om ni inte tror mig...
Att det sen tillverkas en massa billigt skräp i dessa länder är det ingen tvekan om, men skräpet hamnar normalt inte i en BMW i alla fall.
Jag tycker det kvittar i vilket land en komponent är tillverkad, bara den uppfyller ställda krav (och helst lite till). Och att kraven är rätt ställda.
Ibland misslyckas det - kraven ställs för lågt, underleverantörer skickar prylar som inte håller måttet, eller så släpper BMW:s kvalitetskontroll igenom felaktigheter. Som Mats skrev - det är BMW:s ansvar att kvalitetskontrollen fungerar, genom att dels ställa krav, dels göra egna kontroller och uppföljningar. Tyvärr - och här håller jag med er till 100% - är det ekonomerna som har sista ordet, och ibland blir det "dumsnålt" och saker går sönder. Då får man ta till garantiåtgärder, kanske till och med utöka sitt åtagande (goodwill) och i värsta fall göra återkallelser - och då blir det dyrt, garanterat dyrare än det varit att göra rätt från början!

För övrigt har SKF huvudparten av sin tillverkning i Kina - man har 10 fabriker där.

Ska bli intressant att få höra vad Mats får för besked från BMW - är det att lager förväntas hålla 3000 mil, kommer jag nog att omvärdera min ståndpunkt.... Tänker också inspektera hjullagren på vår egen F650GS Twin, och säga ifrån om dom visar minsta tecken på fel.

Förresten, Mats - har Du kunnat konstatera slitage på Dina hjullager, eller vill Du byta bara i förebyggande syfte?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Olle Nilsson » 2011-01-18/12:39

Lite omvända världen i den här diskussionen när man diskuterar kvalité på Toyota bilar så anses bilar med bara
Asiatiska komponenter vara av bättre kvalitè.
När särbon tittade på begagnade Corolla så fick hon tipset att köp en som är made in japan så slipper du problem med avgassystem, bromsar och batteri.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-18/13:08

Olle Nilsson skrev:Lite omvända världen i den här diskussionen när man diskuterar kvalité på Toyota bilar så anses bilar med bara Asiatiska komponenter vara av bättre kvalitè. När särbon tittade på begagnade Corolla så fick hon tipset att köp en som är made in japan så slipper du problem med avgassystem, bromsar och batteri.


Visst är det så... Samma gäller exempelvis hemelektronik. Säkert inte i alla fall men ett exempel är min Canon EOS, till vilken det finns både Kina- och Japanversioner av vissa objektiv. Gissa vilka som är dyrare och bättre? De kinesiska versionerna finns normalt inte att köpa i Sverige, men väl på Internet och i Hongkong. Det är ändå officiella grejor, inte piratkopior... Ändå skiljer kvalité och pris...

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-18/13:24

mapa skrev:
Olle Nilsson skrev:Lite omvända världen ....


Visst är det så... Samma gäller exempelvis hemelektronik. Säkert inte i alla fall men ett exempel är min Canon EOS, till vilken det finns både Kina- och Japanversioner av vissa objektiv. Gissa vilka som är dyrare och bättre? De kinesiska versionerna finns normalt inte att köpa i Sverige, men väl på Internet och i Hongkong. Det är ändå officiella grejor, inte piratkopior... Ändå skiljer kvalité och pris...

/Mats

Precis så är det - de Japanska versionerna kan dock mycket väl vara tillverkade i Kina, de också, men med Japansk kvalitets-specifikation.
Min poäng är, att det inte är ursprungslandet för en komponent som är det viktiga, utan vilka kvalitetsnormer och -processer den tillverkats efter.
Det finns skräp från Sverige och Tyskland, det finns bra grejor från Kina - sen finns det en ruskig massa billigt skräp från Kina också, som säljs oerhört billigt.
Det är skräpet vi inte vill ha i våra hojar (och helst inte i något annat heller), kvittar var det kommer ifrån.
Företag med högt värderade varumärken (BMW är ett) börjar mer och mer märka sina produkter med "Made by Apple", "Made by Canon", "Made by SKF" osv, oavsett i vilket land prylen tillverkats - varumärket smäller högre än ursprungslandet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-18/13:41

Gunnar Elmgren skrev: Det jag däremot ställer mig mycket undrande till är, varför BMW skulle underlåta att åtgärda hjullagren om de nu är ett så stort problem som ni hävdar. Andra problem, som innebär olycksrisker om de uppstår, har man vidtagit ganska kostsamma åtgärder för att rätta till - skruvarna till främre bromsskivan på vår F650GS är t ex föremål för en återkallelse just nu. Varför man då skulle vara "tjuriga" och förneka eller mörka lagerproblem har jag svårt att förstå, om det nu är så stor omfattning på problemet och riskerna är så stora som det hävdas. BMW sitter förhoppningsvis på mer fakta och information än någon utomstående, och borde kunna göra en bra bedömning. Det jag försöker få fram är, att jag (än så länge) tror att BMW hanterar lagerproblem på ett korrekt och bra sätt, och håller drabbade kunder rimligt skadeslösa (dvs byter dåliga lager utan kostnad för kunden). Att drabbade ägare är missnöjda är däremot inte svårt att förstå - som ni skriver, lager brukar hålla och borde hålla åtskilliga år och många tusen mil (alternativt bör byte finnas i serviceprogrammet).


Jag kan inte personligen bevisa att BMW inte sköter "hjullageraffären" korrekt, inlägg på ADV kan vara överdrivna och fel, absolut. Har du orkat läsa tråden? Och sidotrådarna? Det finns mängder av bilder, tagna mått, berättelser och beskrivningar av hur BMW bemött kunderna. Och som inte imponerar. Sant? Jag vet inte. Har du sett glappet i hjullagret i den 2010 F8GS som jag länkade till? Det ser ju för bedrövligt ut, klart farligt dålig kvalitet. Sant? Jag kan inte bevisa det heller. Mickes kullagerspecialist dissekerade lagren och konstaterade dels att de var kinesiska, dels att de var av undermålig kvalitet, LDF. Sant? Har inga egna bevis för detta. Summan av trådarna i ämnet är dels skäll på BMW, dels varning till alla oss som inte bytt lagren.

Att tillverkare mörkar fel förekommer solklart. Ta Mercedes och älgtestet exempelvis. Orsakerna är enkla. Det är både en kostnad och en nesa och kan skada varumärket att tillstå dålig kvalitet eller konstruktion. Självklart tar ingen tillverkare tag i sådant, gör det publikt, förrän de absolut måste!

Gunnar Elmgren skrev: Att det sen tillverkas en massa billigt skräp i dessa länder är det ingen tvekan om, men skräpet hamnar normalt inte i en BMW i alla fall.


Nu har de ju hittat dit i alla fall. Kedjorna, tjeckiska tror jag, var bevisat av usel kvalitet. Nu verkar samma gälla de kinesiska hjullagren. Visst görs bra grejor i såväl Tjeckien som Kina, men också många dåliga kopior och saker av ytterst dålig kvalitet. Självklart är den geografiska placeringen av en produktion inte avgörande för slutresultatet, men man kan faktiskt tillåta sig att generalisera en del. Förr var Made in Japan synonymt med dålig kvalitet, numera betyder det hög kvalitet. Generellt, alltså. Jag menar att Made in China idag inte är att betrakta som en kvalitetsstämpel... Därmed inte sagt att allt från Kina är dåligt och att det aldrig kan bli en kvalitetsstämpel. Min åsikt är att det är större sannolikhet att en produkt Made in Japan, Germany eller Sweden är av hög kvalitet än en produkt Made in China.

Gunnar Elmgren skrev: Förresten, Mats - har Du kunnat konstatera slitage på Dina hjullager, eller vill Du byta bara i förebyggande syfte?
Bara med hjulen på plats - frågan har aktualiserats av att jag ändå skall av med dem och byta däck. Tänkte göra samma koll som i Youtube-klippet då. Jag skulle ju kunna dokumentera här, men GPS har ju redan beskrivit att hjullagren i hans svensksålda F8GS var av usel sort och glappiga och ett kullagerproffs har bekräftat detta . Behövs fler vittnesmål? Nja, det tycker inte jag i alla fall. Tycker att det finns alldeles tillräckligt med uppgifter för att göra en egen bedömning. Har nu BMW dels bytt leverantör av hjullager, dels, som du skrev, lagt till en extra kontroll med gratis byte av lager vid service, då är det helt klart dåliga lager. Är man rädd om livhanken byter man själv! Känns de bra, då kan man välja att avvakta och låta BMW bekosta bytet.

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-18/14:18

Mats, jag har läst det mesta av tråden på ADVrider (orkade inte läsa precis alla inlägg, ska erkännas), och några av sidotrådarna. Har dessutom letat fram och läst en del på UKGSer, BMWMOA och några till.
Visst är det helt klart så, att det förekommit lagerhaverier - jag har aldrig tvivlat på den saken.
Det är också helt klart så, att BMW misslyckats med kvalitetsprocessen i vissa stycken - kedjorna från CZ är ett exempel, och det tycks ju också finnas mer än enstaka problem med hjullager.
Det finns också ett tiotal anmälningar till NHTSA (USA:s trafiksäkerhets- och konsumentmyndighet) om hjullagerdefekter på F800-maskiner - ingen av anmälningarna har lett till åtgärd från NHTSA (man kan tvinga tillverkare till återkallelser, om det anses nödvändigt).

Vad som fortfarande inte står klart är, hur BMW ser på saken. Uppenbarligen finns det ett antal ägare (inte så många dock, om Du räknar de som skrivit om egna erfarenheter) som är missnöjda med BMW:s (eller snarare den lokala BMW-verkstadens) hantering.
Där har vi bara ägarnas version - bara i något enstaka fall har en verkstad uttalat sig, och BMW själva inte alls (det gör man aldrig).

Självklart ska problem av detta slag tas på allvar - och det brukar BMW göra (med kedjorna t ex), så det verkar märkligt att man inte gör det just i detta fall, om det nu är ett fall där det skulle behövas.

Min tolkning är att problemet förstorats till orimliga proportioner - antalet defekta lager är troligen så litet, att BMW klarar att hantera det genom extra noggranna inspektioner vid ordinarie service.
Jag tror också, att trafikfaran med dåliga lager är en smula överdriven - lager börjar låta illa, kärva och glappa långt innan något far i bitar, och om ett lager totalhavererar under körning händer oftast inget mer dramatiskt än att man blir tvungen att avbryta färden - det ska mycket till innan hjulet låser sig, eller trillar av (där är det betydligt farligare med brusten kedja).

Att däremot, som Du, inspektera lagren särskilt och byta om det visar sig finnas misstanke om fel, kan ju aldrig vara fel. Jag brukar kolla varje gång jag har ett hjul borta, och det har hänt att ett eller annat lager fått lite extra fett för säkerhets skull.

Du har för övrigt fått mig såpass intresserad och misstänksam, att jag kommer att inspektera lagren en extra gång på vår F650GS....
Ska som sagt bli intressant att höra hur Dina lager ser ut!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-18/14:30

Hello!

Ja, då ger vi oss med diskussionen! Tror att den som läser tråden kan fatta ett eget skapligt välinformerat beslut nu.

En snabb sammanfattning:

Så här ser de dåliga lagren ut på en 2010 F8GS med 3300 miles [Edit: drygt 500 mil] på mätaren:
http://www.youtube.com/watch?v=OThd4KP1 ... _embedded#
http://www.youtube.com/watch?v=RxdWs0V6pQo&NR=1

/Mats
Senast redigerad av mapa 2011-01-18/15:47, redigerad totalt 1 gång.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Roger Gross » 2011-01-18/14:42

Intressanta kvalitetsdiskussioner!!
Betr kinatillverkat och kvalitet: BMW Motorrad köper idag den encylindriga 650-motorn av en kinesisk tillverkare. Tidigare gjordes den av Rotax i Österrike. Den kinatillverkade motorn är i alla kvalitetsmätningar i nivå med eller bättre än den Rotaxproducerade.
Några framhåller HONDAs mckvalitet som top-of-the line. Detta stämde nog på den tiden de kom från Japan. Idag kommer de allra flesta från Italien, Spanien eller Brasilien. Kvaliteten är långt ifrån vad den var.
Kedjekvalitet: På min F800R har jag en fabriksmonterad kedja av den nya typen, alltså den mera högklassiga, långlivade sorten. Även den kommer från tjeckiska CZ.

Jag har oxå lyssnat med BMW Motorrad för att få deras officiella svar i hjullagerdiskussionen. Svaret är följande:
"Betr BMW K72 (F800GS) finns ingen serviceinfo från fabrik för svenska marknaden. Ingen heller på gång.
Av alla till Norden levererade F800GS finns fyra (4) reklamerade fall med hjullagerglapp.
Om lagren går sönder under garantitiden kan de efter handlarens/verkstadens bedömning bytas på garanti.
Hur motorcykeln använts och hur man hanterar ev högtryckstvätt påverkar lagrens livslängd. Likaså att momentnyckel används vid hjulmontering. Hjullagrens kondition kontrolleras vid service".

Vänliga hälsningar
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-18/15:43

Roger Gross skrev:Svaret är följande: "Betr BMW K72 (F800GS) finns ingen serviceinfo från fabrik för svenska marknaden. Ingen heller på gång. Av alla till Norden levererade F800GS finns fyra (4) reklamerade fall med hjullagerglapp.


Då undrar man ju hur många kunder som, likt forummedlemmen GPS och undertecknad, bara konstaterar att lagren är dåliga och byter, utan att göra en officiell reklamation...

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Roger Gross » 2011-01-18/16:11

Den vanligaste orsaken till defekta hjullager är ett för ivrigt tvättande på fel sätt. Dvs att man får in vatten i lagret o sen är det kört.
Med viss insikt om hur BMW Motorrad följer kvalitet, defekter o reklamationer kan vi som kunder egentligen vara ganska trygga. JAG och DU vill som mcentusiast vara så nöjda med BMW:n att vi vid nästa byte köper en ny BMW. Och BMW Motorrad har ingen annan uppfattning. Gunnar E har beskrivit detta bra i tidigare inlägg. Man försöker inte smyga med defekter utan löser dom med kunden. En förutsättning är givetvis att man servar hos auktoriserad verkstad. Det är ju som sagt ekonomerna som styr - inga reklamationskostnader så är det inga fel/konstruktioner att åtgärda. Därför viktigt att vi verkligen reklamerar ev fel!
Vi ska heller inte blunda för att det blir en viss rundgång bland alla internetforum. Någon skriver något som läses o upprepas mångfaldigt. Det är då inte lätt att få proportion på det eventuella problemet.
Mvh
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2011-01-18/16:27

Intressanta Youtubefilmer.....

Mina lager var rejält torra och "rossliga" i fjol efter mindre än 1000 mil så jag pillade försiktigt loss tätningen, blåste rent med fotogen och tryckluft samt tryckte i hjullagerfett. Orkade inte tjafsa med BMW om det så jag tillhör mörkertalet. Lagren kändes mycket friskare efter den operationen, men innan det blir barmark i år byter jag samtliga lager och tätningar till nåt som inger lite mer förtroende.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-18/16:31

Roger,

det du beskriver om BMW:s kundhantering tror jag gäller i en ideal, teoretisk värld. Som i en ideal kapitalistisk värld - kunden har alltid all information och kan alltid välja det bästa och billigaste alternativet. Så ser det knappast ut i verkligheten, där vackra teorier om marknadsekonomi drunknar i marknadsföring av varumärken...

Mercedes är/har varit kända för hög kvalitet men hur hanterade de den vältande bilen i det svenska älgtestet? Stoppade huvudet i sanden och försökte klandra själva testet! Och det är inte direkt det enda märket som betett sig så här mer än en gång. Samma gällde deras så urvattnade lackeringsmetod med åtföljande rostskador, som var följetong i Vi Bilägare hur länge som helst. Jag tror inte BMW är så värst mycket bättre...

Jag menar, finns det NÅGOT bil/mcmärke som inte vill att deras kunder skall vara nöjda och köpa samma märke igen? Att det är den officiella inställningen är ju minst sagt självklart för alla som producerar varor och tjänster som konsumeras med sådan frekvens att det är intressant att ha återkommande kunder. Och visst, nöjda kunder är bra reklam. Men nöjd är inte samma sak som att man fått det bästa för pengarna... Bäst funktion? Bäst design? Mest status bland kollegorna? Mest premium i kvarteret?

Om du kikar på klippen från Youtube, så har den 2010-F8GS:en gått drygt 500 mil, mest som demohoj hos en BMW-handlare. Den har rimligtvis inte fått sina hjullager högtryckstvättade av handlaren. Ändå är lagret uselt. Ägaren konfirmerar att det som står på ADV-forum är sant, vi som har denna hoj bör kontrollera och åtgärda snarast! Han har själv deltagit i skrivandet och har hållit koll...

/Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-18/16:39

Lars Westman skrev:Intressanta Youtubefilmer.....
Lagren kändes mycket friskare efter den operationen, men innan det blir barmark i år byter jag samtliga lager och tätningar till nåt som inger lite mer förtroende.


Absolut! Byter alla lager & tätningar när de anlänt, nya däck också. Att bli stående med kraschat hjullager är allt annat än roligt...

Kul att höra vilket skick originalen är i efteråt, jag skall kolla mina noga!

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Roger Gross » 2011-01-18/18:36

Hej Mats P,
Håller med i mycket av vad du skriver, men i slutänden är det ändå jag som väljer vilken mc jag vill ha och var jag ska köpa den. jag inser oxå att vägen till en njutbar mchobby är att ha ha en bra mcverkstad. Och här får Kenneths Mc högt betyg. Jag är petig med mina mc, dom är ännu petigare. Och har det ngn gång varit ngt att reklamera så har de skött det perfekt med importören. Vissa verkstäder gör knappt vad serviceschemat säger, Kenneths Mc gör vad som behövs även om det inte står i schemat. Visst - jag får ju betala arbetstiden men det blir heller inga störningar för mig som ägare/förare.
Betr tvätt med högtrycksaggregat så är handlarna/verkstäderna de absolut största syndarna enl min erfarenhet.
Högtryckstvätt är utmärkt, bara man utför den med förstånd. Och det är lätt att trycka in smuts o vatten i ett hjullager även om det är tätat.
Nej, jag har inga aktier i Kenneths Mc. Är bara jäkligt tacksam att de finns.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-18/19:56

Hello!

Kul att du hittat en verkstad med bra ambitionsnivå, inte det lättaste! Har blivit besviken mer än en gång, tyvärr.

Visst är det du som väljer. Det är bara så svårt då vi som kunder sällan har hela bilden. Därför är exvis Motorrads långtester bra, de säger mycket om vad man kan förvänta sig. När nya modeller testas i tidningar och på nätet, tillverkare har läckt rätt sorts info inför releasen mm, så skapar de ofta en väldig hype bland oss kunder. Är då testresultaten bra så säljer hojen bra. Att kvaliteten bara räcker till två säsonger är omöjligt att veta i förväg. Det är där varumärket kommer in, som kund litar man på "sitt" märke och har en bild av hur kvalité skall vara på märkets grejor. Vår uppfattning av varumärket, rätt, fel, sann, felaktig, påverkar våra val väldigt mycket.

Jag störtgillar min F8GS, Unstoppable :D , som i reklamen. Den är otroligt allround och tillräckligt bra för mina behov, såväl på krokiga leriga grusvägar som på gokartbanan med SMC. Tyvärr, tyvärr har kedjor, drev och främre hjulaxlar återkallats och nu är det uppenbarligen inte vidare bra hjullager heller. Jag förväntar mig faktiskt mer av varumärket, såväl BMW som GS. Unstoppable? När den går sönder av sig själv eller måste återkallas för att byta kritiska delar? Som potentiell äventyrshoj är det min åsikt att den borde hålla extra bra, verkligen vara ostoppbar... Och när den inte är det blir jag besviken på kvaliteten, min uppfattning av varumärket får sig helt klart en törn.

Micke här på forum visade lagren för en expert som dömde ut dem. Filmklippet på Youtube visar tydlig hur dålig lagerkvaliteten är, på en fräsch 2010:a som bara rullat drygt 500 mil. Det är över 1200 inlägg i lagerrastråden på ADV-rider. Och då svarar BMW Sverige med att det inte är ett problem, att man inte skall högtryckstvätta, att det bara finns fyra reklamationer i Norden samt att saker blir uppförstorade på forum.... För min del känns det som om BMW stoppar huvudet i sanden här... De tycker att det "bara" är billiga delar och då blir hållningen att inte sätta dit sådana som håller, för några hundralappar till, svår att förstå. Hur kul är ett kedjebrott eller hjullagerras när man är ute i obygden? Utan verktyg, reservdelar eller verkstad inom räckhåll?

/Mats P
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-18/20:30

Ok Mats, Din ståndpunkt är solklar - Du är besviken på kvalitén på Din F800GS, och det har Du förstås all rätt i världen att vara.
Men har Du verkligen haft några fel på Din hoj, som orsakat haverier eller nämnvärt besvär? Det jag undrar är konkret, om Din kedja eller Dina hjullager verkligen varit felaktiga . Var Din hoj en av de som fick nytt drivpaket via återkallelse? I så fall har ju BMW:s kvalitetsprocess fungerat, eftersom kedjan då bytts i preventivt syfte (jag antar då att Du inte är en av det relativa fåtal som fått kedjebrott).

Och hur Dina hjullager mår vet varken Du eller någon annan ännu, vad jag förstår - det som fått Dig att vilja byta lagren är att ett antal likadana hojar drabbats av lagerhaverier.
Varför de lagren havererat vet Du knappast med säkerhet - det kan mycket väl vara så att varenda en av de hojarna tvättats vårdslöst med högtryck. Förvisso kan det vara som Du befarar också, att "Kineslagren" varit dåliga från fabrik - frågan är om Du och andra dragit samma slutsats om det stått SKF eller FAG på lagren....

Men, som sagt - det ska bli intressant att höra i vilket skick Dina lager visar sig vara. Om det är minsta antydan till fel på dem, förutsätter jag att Du gör en reklamation - det är precis det enda sättet för BMW att få reda på att det finns problem. Är lagren OK, vore även det intressant att få veta oavsett om Du byter lagren eller ej.
Om Du istället bara byter lagren och uttrycker Ditt missnöje här (och kanske på fler offentliga Fora), gör Du Dig själv och oss andra en otjänst i längden, eftersom BMW då aldrig får möjlighet att undersöka vad som hänt med just Dina lager och därmed inte har någon information ens om att det funnits ett problem.

Efter att ha läst alla inlägg på ADVRider och andra ställen, har jag fått misstanken att flera av de drabbade "fixat problemet själva" och kritiserat produktkvaliten offentligt, men aldrig givit BMW en möjlighet att undersöka vad som gått fel.

För egen del tycker jag kvalitén - totalt sett - är helt OK, även om jag också självklart hellre sett att hojarna varit felfria från början istället för att behöva återkallas för att säkerställa trafik- och driftsäkerheten.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-18/23:19

Hello!

Jag har fått hjulaxel fram respektive kedja och drev bytta, under de första 500 milen. Vad gäller hjullagren har jag två gånger påpekat att det verkar finnas ett generellt problem till min återförsäljare, vilken i sin tur bett om synpunkter på detta från BMW Sverige. Sista gången tom med Youtubeklippen inlänkade. Det första svaret var icke officiellt så det har jag bara återgett delar av. Det andra svaret kom nu eftermiddags, färdigformulerat eftersom någon ställt samma fråga i BMW-klubbens namn. Det klistrar jag in nedan.

Min åkkompis här på forum bytte sin lager, som verkligen var risiga och lokal kullagerexpert sågade kvaliteten. Han reklamerade aldrig. Westman verkar heller inte idas detta. Hur många fler som gör så vet jag inte men mörkertal finns säkert.

På detta alla dessa rasbilder på ADV-forum samt två Youtubeklipp som tydligt visar hur det kan se ut redan efter 500 mil. Klart jag blir nervös! Jag åker fort på grusväg långt ute i skogen med min åttariga kille där bak, hjullagerras får bara inte hända. Jag skall känna av mina rejält innan jag säkerhetsbyter i alla fall! Och hoppas att detta var det sista felet! Trots allt är det en fantastiskt trevlig maskin, roligast av alla jag någonsin haft, så den här kommer jag att ha länge - givet att inte allt rasar! :D

/Mats

BMWs officiella svar till BMW MC Klubben Sverige:

Det finns ingen serviceinformation om bakhjulslager på K72 ( F 800 GS) för svenska marknaden i dagsläget, och jag känner inte till någon kommande heller. Vi har ett annat system (PuMA) med tusentals tekniska rapporter i, mellan handlare och BMW, och vice versa, men där hittar jag inga besked från BMW som rör bakhjulslager på 800 GS.

Om lagren går sönder inom garantitiden, så kan det efter bedömning av den lokala handlaren bytas ut på garanti. Good will efter garantitiden är inte möjligt på dessa delar. Kundens användningsområde och hur man hanterar en högtryckstvätt, påverkar livslängden på lagren avsevärt. Likaså användandet av momentnyckel vid bakhjulsmontering.

Mycket körning i extremt skitiga förhållanden, påverkar till slut lagertätningar och lagret dessutom.
Jag har haft diskussion med ett par kunder via handlare under året, kring bakhjulslager, men det var inga självklara beslut, då vi i ett fall efter handlarens uppgifter, ansåg att kundens användande påverkat livslängden negativt.

Hjullager på en enduromotorcykel (G 450 X) är en klar och tydlig slitdetalj, på en F 800 GS inte lika tydligt kanske, och då spelar användningen in. Hela situationen bedöms av handlaren och det är deras ord och underlag som ligger till grund för beslut. Jag tycker att BMW Sverige ska inte behöva blandas in för att diskutera eller döma kring ett defekt bakhjulslager. Det är små belopp, det är enkla delar och det är ganska tydligt: Är lagret helt och glappfritt eller är det slut?

Vi har i Norden 4 st reklamationer på bakjhulslagerglapp på F 800 GS, under motorcykelmodellens livstid.
Det är mindre än på vissa andra modeller. Forum har den här tendensen att blåsa upp problem ibland, till större än vad de kan vara.

Vänliga hälsningar / Best Regards / Mit freundlichen Grüßen
Peter Andersson
Service Manager Motorcycles
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2011-01-19/00:01

Jag är skeptisk.

Även om BMW löst en del av problemen som nu dykt upp, anser jag det är fel då BMW skall stå för hög kvalitet och ta betalt för det.
Och tar de betalt för en unstopeble mc så skall den verkligen va oxå.

Som sagt om de ha naggat vinsten i kanten och köpt kvalitets kedjor / drev från RK eller DID, om de köpte axlar av bra kvalitet med rätt härdning samt lager utav SKF eller Toyo kvalitet så hade aldrig detta inträffat.
Om det hade varit en billig ny mc för 25.000 kronor hade jag kunnat köpa dessa problem.
Jag tror inte ens Hysong har haft samma problem.
Om man köper BMW så förväntar man sig kvalitet. Och för att det skall vara kvalitet måste grejerna hålla många tusen mil utan att återkallas.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-19/00:18

Jag tycker det var ett bra svar från Peter Andersson på BMW.
Hjullager på en offroadhoj är rimligen extra utsatta, och får nog betraktas som en slitdetalj. Hur länge lagren håller beror sannolikt betydligt mer på vad de utsätts för, än på i vilket land de är tillverkade - körning i vatten/lera/damm, flitig rengöring med högtryck, frekvent av/påmontering av hjul utan korrekt momentdragning osv. frestar rimligen hårdare på lagren än landsvägskörning i vackert väder.

Kontroll av lagren ingår i ordinarie serviceprogram, men om man kör mycket "i skiten" bör man nog i eget intresse kolla oftare.
Och man ska nog kolla även lager från SKF, FAG eller Toyo lika noga som lager av kinesiskt eller tjeckiskt fabrikat!

Jag tycker denna tråd varit mycket nyttig - om inte annat har jag påminnts om att vara försiktig med högtryckstvätten, och att kolla hjullagren ofta!

Mats, när Du kollat/bytt Dina lager kan Du väl vara snäll och rapportera i vilket skick lagren var? Är också nyfiken på fabrikatet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2011-01-19/00:52

Gunnar Elmgren skrev:Jag tycker det var ett bra svar från Peter Andersson på BMW.
Hjullager på en offroadhoj är rimligen extra utsatta, och får nog betraktas som en slitdetalj. Hur länge lagren håller beror sannolikt betydligt mer på vad de utsätts för, än på i vilket land de är tillverkade - körning i vatten/lera/damm, flitig rengöring med högtryck, frekvent av/påmontering av hjul utan korrekt momentdragning osv. frestar rimligen hårdare på lagren än landsvägskörning i vackert väder.

Kontroll av lagren ingår i ordinarie serviceprogram, men om man kör mycket "i skiten" bör man nog i eget intresse kolla oftare.
Och man ska nog kolla även lager från SKF, FAG eller Toyo lika noga som lager av kinesiskt eller tjeckiskt fabrikat!

Jag tycker denna tråd varit mycket nyttig - om inte annat har jag påminnts om att vara försiktig med högtryckstvätten, och att kolla hjullagren ofta!

Mats, när Du kollat/bytt Dina lager kan Du väl vara snäll och rapportera i vilket skick lagren var? Är också nyfiken på fabrikatet.


Tycker dock fortfarande att ett företag som BMW som skryter med kvalitet och tar betalt för det också skall ha kvalitet rakt igenom och inte spara in högt å lågt på en produkt som är dyr i slutändan.

Helkapslade lager med C3 spel i av god kvalitet är enligt mig en självklarhet, men de skall vara av god kvalitet. Om de sedan tillverkas på månen skiter jag i.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Benny.p » 2011-01-19/10:56

Efter ca 600 mil hadde jag bakhjulet av för första gången på min f800gs
och då kändes lagren galppiga och hackiga , alltid tyckt bakhjulet rullat trögt
sen den var ny ! köpte ny lager och bytte själv och vilken skillnad rullade så grant!
helt klart så är det lager av mycket dålig kvallite som sitter där och bara i bakhjulet
lagret som sitter i bakdrevet var helt OK och av en annan kvalisort .

Jag tror att BMW beställer navet eller hela hjulet komplett med lagren monterade från en levrantör
BMW har säkert specat vad dom vill ha , men de väljer den levrantör som ligger lägst i pris !!

helt klart är att det är undermånligt och BMW klara sig på att det har vatt få riktiga haveri
många kör omkring med halvkassa lager . som blir bytta på en senare service när garantin är över =/
Användarvisningsbild
Benny.p
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-08-26/21:32

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Roger Gross » 2011-01-19/11:12

Benny.p skrev:Efter ca 600 mil hadde jag bakhjulet av för första gången på min f800gs
och då kändes lagren galppiga och hackiga , alltid tyckt bakhjulet rullat trögt
sen den var ny ! köpte ny lager och bytte själv och vilken skillnad rullade så grant!
helt klart så är det lager av mycket dålig kvallite som sitter där och bara i bakhjulet
lagret som sitter i bakdrevet var helt OK och av en annan kvalisort .

Jag tror att BMW beställer navet eller hela hjulet komplett med lagren monterade från en levrantör
BMW har säkert specat vad dom vill ha , men de väljer den levrantör som ligger lägst i pris !!

helt klart är att det är undermånligt och BMW klara sig på att det har vatt få riktiga haveri
många kör omkring med halvkassa lager . som blir bytta på en senare service när garantin är över =/



Gissningar och spekulationer! FORUMet vinner på om vi försöker skilja på OT och sakfrågor som jag ser det.
Eftersom serviceprogrammet innehåller en årsservice så kan jag inte inse att defekta lager inte kan upptäckas och bytas under garantitiden eller... Och följer man inte serviceschemat har man väsentligt svårare att åberopa garanti och good-will.
Vänliga hälsningar
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Benny.p » 2011-01-19/12:05

Vad går gränsen för defekt lager ?
för att upptäcka ett halvkass lager måste hjulet demonteras ,
det gör man inte på en vanlig service eller ?

mvh Benny.p
Användarvisningsbild
Benny.p
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-08-26/21:32

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Roger Gross » 2011-01-19/12:56

Hallå Benny,
Enligt min uppfattning är lagret ok så länge det rullar utan hack o glapp. Om det glappar så känns det nog med monterat hjul, så även om det hackar mycket. Bäst är naturligtvis att ta loss hjulet och rulla det medan man håller fingrarna i innerringen. Då känns minsta glapp o hack.
Har också lyssnat med en mycket välrenommerad BMW-verkstad om de upplever att F650GS/F800GS skulle ha bakhjulslager som orsakar problem mer än normalt. De har INTE den erfarenheten. Däremot kan man behöva hålla ögat på de remdrivna modellernas bakhjulslager efter cirka 3500 mil.
Skulle jag själv byta lager skulle även jag lägga till o köpa dubbeltätade C3-lager som Dennis Johansson säger.
Men det där med kinalager: Efter min studietid gjorde jag min traineetid på SKF, inom allt från produktion till laboratorier. Nu är det några år sedan, men redan då fanns kinatillverkade lager fullt iklass med FAG, Timken o SKF. Så kinalager behöver inte vara liktydigt med skit. Som alltid - man får vad man betalar för.
Min uppfattning är ändå att de flesta hjullagerproblem på en mc är förorsakade av han som tvättar hojen.!!
Glada hälsningar
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Benny.p » 2011-01-19/14:08

ja ja
jag bytte iallfall mina lager efter som dom inte kändes bra
när man rulla på inneringen med fingret !

sen om det behövdes eller inte , det har vi ju olika åsikter om =)

MVH Benny.p
Användarvisningsbild
Benny.p
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-08-26/21:32

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav P-O. Gunnar » 2011-01-19/15:09

Men är det inte lite intressant hur BMW (enl. det officiella svaret) ser på lagerproblematiken. På en enduro av modellen G 450 X är det en slitdetalj eftersom det är en enduro, men på andra hojar är det en detalj omfattad av garanti och i vissa fall good will.
Då är ju frågan hur GS-modellerna ska klassas. G står ju för "Gelände", terräng. Men upphör garantin på lagren att gälla om man använder hojen i terräng? Och i så fall, blir det inte lite underligt om man säljer en hoj för terrängbruk där garantin på vissa delar inte gäller om man kör i terräng?
Jag förstår BMW:s problematik, det kan säkert vara svårt att avgöra om lagren rasat beroende på bruk av högtryckstvätt, körning i vatten och lera, eller pga. material- tillverknings- eller konstruktionsfel. Men om nu "terränghojen" (eller i alla fall vissa komponenter på den) inte klarar viss terräng, borde man i så fall inte vara tydliga från början med vad som gäller och friskriva sig från vissa garantiåtaganden beroende på hur hojen används?
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav hegu999 » 2011-01-19/20:52

Något att tänka på i detta sammanhang med lager som "går ner sig", är att det är mycket viktigt att röret inne i navet mellan lagren är exakt rätt mått. Är röret lite för kort så drar man ihop innerdelen på lagrena för mycket (gent emot ytterringen på lagret) när man drar fast hjulet med hjulaxeln. Då kommer lagret att belastast mycket och helt fel. Det kan vara en något sånt som orsakar rasen av lagren, och inte dålig kvalite på just lagren. Men då är ju förstås missen från BMW att de inte har koll på kvaliten på den delen.
hegu999
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-05-08/13:18

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Kovlingen » 2011-01-19/21:27

Tja ! Det är ju inte bara bakhjulen tydligen :?
Kunnat gått riktigt illa :(
viewtopic.php?f=217&t=11701&p=71792#p71792
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-20/08:09

Roger Gross skrev:Gissningar och spekulationer! FORUMet vinner på om vi försöker skilja på OT och sakfrågor som jag ser det.
Eftersom serviceprogrammet innehåller en årsservice så kan jag inte inse att defekta lager inte kan upptäckas och bytas under garantitiden eller... Och följer man inte serviceschemat har man väsentligt svårare att åberopa garanti och good-will.
Vänliga hälsningar
Roger G


Hej!

Roger, du har självklart rätt att ha åsikten att gissningar och rykten inte skulle ha i detta eller andra forum att göra. Andra kan ha andra åsikter och det måste de få ha, eller? Bennys "spekulation" är inte OT, dessutom väl underbyggd och jag personligen tror att han har rätt avseende att BMW försöker undvika återkallande genom att hitta och byta de sämsta lagren under garantiperioden.

Det viktiga här, tycker jag, är att Beny tog sig tid att skriva om att även hans bakhjulslager var dåligt. Det är jag tacksam över. Ytterligare ett bekräftat fall av dåliga lager. Precis som inlänkningen av det kollapsade framhjulslagret här ovan.

/Mats P
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-20/08:18

Roger Gross skrev:Min uppfattning är ändå att de flesta hjullagerproblem på en mc är förorsakade av han som tvättar hojen.!!
Glada hälsningar
Roger G


Eeeh, det vore roligt att se ett vetenskapligt underlag för den uppfattningen! :D Personligen har jag aldrig högtryckstvättat mina motorcyklar.... Och jag tror att gemene man, med vanlig hoj, inte högtryckstvättar så värst ofta. Jag tror att uppfattningen kan grunda sig på att de värsta cross & enduro-åkarna kan köra högtryck, eftersom de blir extremt skitiga precis överallt. den genomsnittliga GS-ägaren skitar ned sin hoj betydligt mindre....

Om det finns en poll-funktion på dett forum skulle vi kunna mäta åtminstone tvättbeteendet hos medlemmarna på detta forum. Man kanske skulle kunna ha en poll om ifall hjullagren behövt åtgärdas för dem som har F-maskiner. Då får vi ett hyggligt solitt underlag att stå på.

/Mats P
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Roger Gross » 2011-01-20/08:44

Hej Mats,
1. Jag är av den uppfattningen att alla medlemmar i klubben ska få skriva vad dom vill inom uppsatta FORUMregler.
2. Är helt övertygad om att Benny hade goda skäl att byta sina lager. Han verkar vara en kompetent mek.
3. Eftersom hjullagerproblem kan vara en säkerhetsrisk är jag övertygad om att BMW Motorrad följer antalet reklamationer.
4. Att en massa personer skriver på olika fora är intressant att läsa - men för BMW är det nog antalet reklamationer som betyder ngt. Defekta hjullager är en garantifråga. Visar det sig vara ett stort o allmänt problem kommer sannolikt en kampanj.
Vi kan dra parallellen med bakfjäderlänkaget på K1200-K1300. Trots att rengöring/uppsmörjning finns med som servicepunkt väljer man att byta länkagebenet till ett i bättre utförande. Nästan 1100 K-maskiner berörs i Sverige.
Ett bra exempel på att man är mån om produktens rykte.
5. För att öka TYNGDEN i vårt forum är det viktigt att skilja på TRO och VETA. "Tror" och "har läst i andra trådar" ger ingen tyngd - som jag ser det...
Vänliga hälsningar
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-20/10:30

Roger Gross skrev:Hej Mats,
1. Jag är av den uppfattningen att alla medlemmar i klubben ska få skriva vad dom vill inom uppsatta FORUMregler.
5. För att öka TYNGDEN i vårt forum är det viktigt att skilja på TRO och VETA. "Tror" och "har läst i andra trådar" ger ingen tyngd - som jag ser det...
Vänliga hälsningar
Roger G


Apropå ovanstående - alla får alltså skriva vad de vill, så länge de följer forumreglerna, men det är din åsikt att man inte skall skriva saker som man inte med säkerhet vet? Kan ju bli en smula tråkigt...

Övrigt - bra!

Jag hoppas verkligen att BMW följer reklamationerna! Tyvärr kan Gunnar ha rätt i att inte alla rapporterar/felanmäler, utan råkar ut för problemet och byter på eget initiativ. Detta beteende förstärks dessvärre av BMW om man som kund upplever att BMW tycker att det är fråga om handhavandefel... De hade tydligen fyra reklamationer i hela norden då när de skrev sitt svar. Här i denna och framhjulslagertråden har vi tre-fyra dåliga lager/ras till. Jag vet inte om de är reklamerade och samma fall som de fyra, men GPS, exempelvis, tror jag inte har felanmält. Jag tror helt klart att det finns ett mörkertal, som BMW uppenbarligen inte ser i sitt material. Därför hade jag personligen respekterat BMWs svar mer, om de tyckt att det var bra med hjälp att hitta eventuella brister på produkterna via olika hojforum, istället för att skriva att forum förstorar upp och överdriver felen. Båda kan faktiskt vara sanna samtidigt. Likaså - om BMW "vet" att folk högtryckstvättar sina hojar, kanske mer och mer dessutom och att detta orsakar problem - varför sätter de då inte in dubbelsidigt tätade lager av högre kvalitet, som har bättre förutsättningar att klara den behandlingen? Att tvätta fordonet är ju normalt något som uppmuntras, för att det skall hålla längre... Nu tycks BMW mena att folk "tvättar sönder" sina lager....

Vore ju bättre om de höjde priset på hojen med 1000:- och monterade kedjor, lager, hjulaxlar som har rejäl marginal rent hållbarhetsmässigt, särskilt på hojar som skall vara unstoppable och köras ute i obygden....

Hojmodellen har inte funnits i så många år, så om lagren hankar sig fram 2-3000 mil och bara enstaka går sönder tidigare, så är det inte så många exemplar som hunnit upp till de miltalen än.

En spekulation, kunde vara att om exvis andra hojmärken byggt med dubbeltätade C3-lager och detta håller, så kanske BMW valt en enklare lösning, då den huvudsakliga erfarenheten har varit kardan/enkelsvingar, där man kanske kan ha en annan lösning. Visst har det funnits en 650 ett bra tag, men volymerna har, vad jag förstår, kommit med F-twin-serierna. Kan vara så enkelt... Att ha enkeltätade lager på en hoj som folk kommer att korsa vattendrag med, känns inte helt lyckat. Men jag är knappast kullagerexpert så jag kan ha fel!

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-20/11:02

Roger Gross skrev:Har också lyssnat med en mycket välrenommerad BMW-verkstad om de upplever att F650GS/F800GS skulle ha bakhjulslager som orsakar problem mer än normalt. De har INTE den erfarenheten. Däremot kan man behöva hålla ögat på de remdrivna modellernas bakhjulslager efter cirka 3500 mil.
Glada hälsningar
Roger G


Roger,

det här klart intressant! Du råkar inte ha möjlighet att kolla ungefär hur många F-GS:ar de servat och vad de haft för miltal vid servicen? Det kanske kan vara så att det är samma lager i alla F-modellerna, att inga av dem håller bra, men att de som brukar sina GS "tufft" får problem ännu tidigare? På F800-forum har de nämligen haft såväl diskussion som polls om lagren i F800S & ST. Cirka 30% av svaren angav problem med hjullagren, men totala antalet svar var väl litet, tycker jag, för att dra några statistiskt säkra slutsatser.

Siffran 3500 mil som riktvärde för hur länge lagren kan väntas hålla rimmar med de icke officiella svar jag, via återförsäljare, fick av BMW i somras.

Synd om det inte är mer på F-modellerna... Tänker osökt på R100GS-ägaren en bit ovanför, som bytte för säkerhets skull vid sådär en 12 000 mil, och då var lagren inte ens slut. En viss skillnad i hållbarhet!

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav P-O. Gunnar » 2011-01-20/13:15

Att "använder högtryck eller inte" är väl inte speciellt avgörande för huruvida lagren pajar eller inte. Det är väl HUR man använder högtrycket som är det viktiga.
Jag använder högtrycket ofta när jag tvättar hojen. Men när det kommer till hjulen och styrlagret håller man det på ett sådant avstånd så att det bara blir en vattendimma som blöter ner, sedan kör man med svamp eller borste i området omkring. Har man en "vanlig" slang med hyfsat tryck och ett ställbart munstycke kan nog den ställa till skada också, om man spolar länge och koncentrerat på fel ställe.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2011-01-22/08:07

Det där med lager är ju en halv vetenskap.

På De Africa Twinnar jag hade i 750 modell hade de sparat in på styrlagret mot det som satt på 650 modellen innan.
På 650cc satt det koniska rullager som det bör / skall vara på en mc.
På 750 satt det vanliga lager ala trampcykel, i reservdelslistan stod det dock koniska rullager. IAf fick jag inga andra när jag beställde lager till mina AT.
Hjullagren var enkel tätade lager. 3 i bakhjulet och 2 i framhjulet. De höll heller aldrig mer en ca 5000 mil. Hur länge de nya SKF lagren höll har jag ingen aning om. Däremot så i enkelsvingen på VFR750 finns lager som håller 30.000 mil eller mer utan underhåll.
Ser man på Triumph Sprint ST finns det en servicepunkt om upp smörjning av motsvarande lager som är en direkt konkurent till VFR. Men då troligen med enkeltätade lager.
Så olika tillverkare tänker olika. Triumph tjänar pengar på underhåll och försäljning av lager på den modellen och Honda tjänade pengar på Africa Twinen på lager men inte lika mycket VFR750. Vilket nog var bra. Hjulagret bak där kostade runt 2,500 kr vad jag hört.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2011-01-22/09:48

För den som är lite nyfiken på hur lagren mår så går det att pilla loss tätningen med en vass liten mejsel eller liknande. Är man försiktig går det att genomföra operationen utan att tätningen tar skada (men du gör det på egen risk...). När jag gjorde det på mina lager hittade jag nästan helt torra lager som rullade ganska tungt och hackigt. Efter en genomblåsning med fotogen och tryckluft för att rengöra, torkning och nytt lagerfett blev det mycket bättre.

Men innan snön försvinner blir det som sagt ett byte av samtliga hjullager fram som bak. Kostnaden för det är låg i förhållandet till den osäkerhetskänsla som man annars tyvärr får leva med.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-23/17:36

Shoppinglista för att fixa hjullagren själv!

/Mats
Skärmklipp.JPG
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Mimmi » 2011-01-23/17:52

Hej!

Mats/mapa, Du har PM!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Grusmasen » 2011-05-09/21:02

Mycket snack om dålig kvalitet på lagren...
Kvarstår att ryckutjämnaren inte är avtätad och står uppåt när hoj på sidostöd.
Om det står vatten kring ett lager så spelar nog RS-tätningarna inte någon roll o inte lagrens ursprung heller. Många har ju fått fläckar på sina bakaxlar, jag me.
Lagren är sparsamt smorda eftersom de är specade för betydligt högre varv än vad de används till här. Lager går varma om de är för mycket fett i dom på höga varv. Att distansen skulle ha fel mått är en sak som man alltid bör kolla efter hjulmontage genom att rulla på hjulet när det är i luften, det får ju inte tröga då.
Sen förstår jag inte varför defekter på BMW alltid skall snackas bort. Det finns mycket bra med BMW men dom är inte ofelbara som många tycks vilja påskina.
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Björne » 2011-12-27/11:27

Har med stort intresse läst alla insändare kring hjullagerfrågan och en del inlägg är roligare att läsa än andra för mig som har jobbat i lagerbranschen i 12 år.

Det är också roligt att se hur meningarna går isär om, kvalitet, var lagren tillverkas, etc.

Det är på följande vis:
Alla större lagertillverkare såsom t.ex. SKF, FAG, m.fl har tillverkningar i olika länder, så att säga att ett lager är tillverkat i ett visst land och av den anledningen skulle vara av sämre kvalitet är skitsnack, så länge det fortfarande är samma fabrikat. DÄREMOT har det tyvärr gått så långt att ca. 30 % av alla lager som säljs på eftermarknaden idag, är piratkopior tillverkade i låglöneländer. Det går inte med blotta ögat att se skillnaden på ett original, eller fake. Inte heller på förpackning, etc.
Detta har blivit ett rejält problem inom industrin. Därför ska man ENDAST köpa lager av auktoriserade återförsäljare. M.a.o. SKF-lager ska man köpa av SKF auktoriserad återförsäljare, inte en firma som råkar ha någon gammal SKF-skylt, eller utger sig för att sälja SKF,. Samma ska om man vill ha tag i ett FAG, o.s.v.
Mig veterligen har SKF idag endast 2 återförsäljare, och FAG en kedja av återförsäljare. Sedan finns en mängd firmor och företag som tradar in lager från Europa någonstans, men man vet inte vad det är för ursprung på dessa lager och om det är kopior eller inte, oavsett vad som står på kartongen. Man tror och utgår från att det är SKF, eller FAG lager, bara för att det står detta på kartongerna.
ALLA stora lagertillverkare jobbar både tillsammans och hårt på att försöka komma åt både de som tillverkar kopiorna, samt de som säljer dessa. Kan här nämna att man gjorde en razzia i mellansverige hos en handlare som utgav sig för att sälja SKF-lager, vilket visade sig vara piratkopior. Han är idag åtalad, då han dessutom med största sannolikhet känt till att det var kopior.

Vidare dök frågor kring rost på axlarna upp. Denna kallas normalt passningsrost och uppstår i de hålrum som bildas mellan axel och innerring om axeln inte är smord. Tanken är ju att axeln ska kunna förskjutas i innerringarna, vilket inte blir fallet om det blir tillräckligt mycket passningsrost.

Ytterligare en sak som dök upp är att man skulle "förspänna" lagren om man drar åt för hårt. Så länge distanserna håller rätt mått, är detta inte ett problem. Skulle dessa däremot ha blivit skadade, kan man förspänna lagren axiellt vilket inte är bra, då spårkullager vilket det handlar om huvudsakligen är tänkta att ta upp radiell last.

När det gäller tätningarna, var det någon som hade pillat loss tätningarna på ett lager och funnit att det var extremt lite fett i detta. Kapslade spårkullager behöver inte så fruktansvärt mycket fett och ska således inte var fullfyllda som många tror. På frågan om det är "overkill" att köra med helkapslade lager i alla hjulapplikationer, så är det inte fallet. Med helkapslade lager minimerar man risken för att få in föroreningar i lagren. Man ska därför heller aldrig ta isär ett helkapslat lager och tvätta och smörja om. Detta av den enkla anledningen att risken att få in föroreningar i lagren vid denna manöver är överhängande, såvida man inte har tillgång till renrum. Det räcker med föroreningar med storlek på ca. 0,1-1 my för att sabba lagret. Hur garanterar man att detta undviks när man river loss tätningarna ???
Vidare ska man ALDRIG spola med högtryck i närheten av lager, men det verkar de flesta redan ha förstått :)

Slutligen vill jag också nämna att man bör byta lager med jämna mellanrum oavsett om det behövs eller ej.
Den låga kostnad det handlar om är försumbar jämfört med känslan av att inte veta om lagren är schyssta eller ej. Och återigen: Köp endast av auktoriserade lageråterförsäljare, eller BMW-original.
Hälsningar

Björne

K 1600 GTL Exclusive-14
F 700 GS-13
K 1200 S-05
Björne
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2011-07-06/09:54

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav elemji » 2011-12-28/19:11

Jag skall hålla mig borta ifrån kvalitetsfrågan och fokusera på monteringen istället.

Jag hade bakhjulet av för däckbyte i våras och hade vägarna förbi Lundgrens, så jag tog med det för ett utlåtande om nämnda "hackighet" som man känner med fingret. Tänkte höra om det var en indikation på att det var dags att byta lager. Tyvärr så slumpade det sig så att hela verkstaden var i Tyskland på utbildning. Så hjulet åkte på och gick en säsong till (800 mil). Det hackar nu också men varken mer eller mindre än i våras.

Nyligen så fick jag hem ett färdigmonterat hjul ifrån Twalcom, enligt uppgift med BMW-originalnav (reservdel, oklart om lagren är original BMW reservdelar). Jag noterade direkt när jag öppnade kartongen att lagret på högra sidan inte var monterat hela vägen in mot distansen i navet. Jag kollade mitt originalhjul, där var lagret monterat mot distansen. Jag kollade i min Haynes BMW F800 servicemanual, där står det att lagret skall monteras mot distansen. Jag hörde med Lundgrens, dom säger att lagret skall monteras mot distansen. Därefter följde en omfattande mailväxling med Twalcom, och dom i sin tur med FABA som monterat hjulet. Jag hävdade att det inte borde vara ett glapp på 0,5 mm mellan lagret och distansen och hänvisar till ovan nämnda källor. Dom tycker att det inte gör något, skruva på hjulet och kör bara.

Det gjorde jag inte. Jag var rädd för att trycka sönder lagret om jag pressade innerringen en halv millimeter och ytterringen förmodligen inte följde med. Jag tillverkade istället ett verktyg av en gängad stång och en ring. Jag värmde navet och pressade in lagret så att det är mot distansen. Det sjönk in 0.5 mm och sitter nu i samma läge som lagret i originalhjulet.

Nu kommer vi till det intressanta i den här historien. När lagret var monterat i lagersätet en halv mm ifrån distansen så gick det UTAN att hacka. Efter att jag dragit in det mot distansen så går nu det lika hackigt som lagret i originalhjulet.

Är det någon förutom Benny.p som har ett bakhjulslagret som inte känns lite hackigt när man drar runt det med fingret? Benny, hur monterade du lagret? Det är kanske det som är skillnaden. Woody på AdvRider föreslår att man knackar tillbaka lagret något lite grann ifrån distansen http://advrider.com/forums/showthread.php?t=505577&page=3. Hans teori är att man får en liten axiell spänning från distansen som orsakar hackigheten. Jag är benägen att hålla med. Jag har c:a 3000 mil på mätaren och börjar nu misstänka att det hackade redan när hojen var ny.

Om sedan hackigheten är skadlig och orsakar lagerhaveri?... och hackar det även när hjulet är monterat och axeln dragen med 100 Nm? Släcks lampan i kylskåpet när man stänger dörren, vem vet?
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

FöregåendeNästa

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst