Gunnar Elmgren skrev:För övrigt, Marie - BMW:s reservdelsförsörjning är nog svår att överträffa (Mercedes saknar jag erfarenhet av). I princip alla delar går att få hem på 2-3 dagar om det är bråttom, det mesta redan dagen efter. Och det går utmärkt att få delarna hemskickade, om man har långt till närmsta reservdelsdisk (vilket Du inte har, Paulssons i Ängelholm kan ta hem MC-delar till dagen efter, om du beställer innan kl 15 - bil och MC har samma reservdelssystem).
mapa skrev:Gunnar Elmgren skrev: Micke (GPS) här på forum bytte sina lager på verkstad, där man sågade lagren som av dålig Kina-kvalitet (LDF) och att det var oansvarigt att montera sådana i en hoj som framförs i hyggligt höga farter. Kan PM:a den minst sagt namnkunnige mekens namn så kan du kolla med honom själv om du inte litar på uppgifterna.
Min egen kontakt direkt med BMW i Sverige, via ackrediterad återförsäljare, gav mig en uppgift om att 3000 mil skulle vara bra hållbarhet för hjullager på en offroad-hoj. Sorry, det är inte riktigt min uppfattning om hur länge hjullager bör hålla. Det är en fjärdedel av det miltal Håkans R100GS hade när han bytte lager, som då inte ens var trasiga.
/Mats
Marie skrev:Du däremot, lär väl inte ha nån BMW-representant inom 2 mil?
mapa skrev:Om detta är sant är det genomuselt att BMW inte återkallar och byter lager.
Gunnar Elmgren skrev:BMW och Mercedes tycks ha ungefär samma standard på reservdelshållningen, men det är rätt praktiskt att kunna handla till bil och MC på samma ställe.
Gunnar Elmgren skrev:Och någon MC från Daimler-Benz känner jag inte till...
Dennis Johansson skrev:Så lysande. BMW har sparat in 15 kronor per mc genom att montera lager av usel kvalitet. Sedan byter de bara de lager som varit dåliga vid service. Gunnar du som verkar tekniskt kunnig tycker detta är tillräckligt. Jag är förvånad! Detta är minst sagt säkerhetsrelaterat. Ett låst hjul kan bli riktigt farligt. Och lager kan låsa sig om det är fel på dem.
Dennis Johansson skrev:Det känns som om många som är BMW frälsta håller märket om ryggen oavsett vad som är fel på dem.
När de det sedan kommer ut service bulletiner om att det skall tittas på saker eller byta dem, apploderas det i leden och man säger, titta så fint de tar på det och visar ansvar!
Olle Nilsson skrev:Lite omvända världen i den här diskussionen när man diskuterar kvalité på Toyota bilar så anses bilar med bara Asiatiska komponenter vara av bättre kvalitè. När särbon tittade på begagnade Corolla så fick hon tipset att köp en som är made in japan så slipper du problem med avgassystem, bromsar och batteri.
mapa skrev:Olle Nilsson skrev:Lite omvända världen ....
Visst är det så... Samma gäller exempelvis hemelektronik. Säkert inte i alla fall men ett exempel är min Canon EOS, till vilken det finns både Kina- och Japanversioner av vissa objektiv. Gissa vilka som är dyrare och bättre? De kinesiska versionerna finns normalt inte att köpa i Sverige, men väl på Internet och i Hongkong. Det är ändå officiella grejor, inte piratkopior... Ändå skiljer kvalité och pris...
/Mats
Gunnar Elmgren skrev: Det jag däremot ställer mig mycket undrande till är, varför BMW skulle underlåta att åtgärda hjullagren om de nu är ett så stort problem som ni hävdar. Andra problem, som innebär olycksrisker om de uppstår, har man vidtagit ganska kostsamma åtgärder för att rätta till - skruvarna till främre bromsskivan på vår F650GS är t ex föremål för en återkallelse just nu. Varför man då skulle vara "tjuriga" och förneka eller mörka lagerproblem har jag svårt att förstå, om det nu är så stor omfattning på problemet och riskerna är så stora som det hävdas. BMW sitter förhoppningsvis på mer fakta och information än någon utomstående, och borde kunna göra en bra bedömning. Det jag försöker få fram är, att jag (än så länge) tror att BMW hanterar lagerproblem på ett korrekt och bra sätt, och håller drabbade kunder rimligt skadeslösa (dvs byter dåliga lager utan kostnad för kunden). Att drabbade ägare är missnöjda är däremot inte svårt att förstå - som ni skriver, lager brukar hålla och borde hålla åtskilliga år och många tusen mil (alternativt bör byte finnas i serviceprogrammet).
Gunnar Elmgren skrev: Att det sen tillverkas en massa billigt skräp i dessa länder är det ingen tvekan om, men skräpet hamnar normalt inte i en BMW i alla fall.
Bara med hjulen på plats - frågan har aktualiserats av att jag ändå skall av med dem och byta däck. Tänkte göra samma koll som i Youtube-klippet då. Jag skulle ju kunna dokumentera här, men GPS har ju redan beskrivit att hjullagren i hans svensksålda F8GS var av usel sort och glappiga och ett kullagerproffs har bekräftat detta . Behövs fler vittnesmål? Nja, det tycker inte jag i alla fall. Tycker att det finns alldeles tillräckligt med uppgifter för att göra en egen bedömning. Har nu BMW dels bytt leverantör av hjullager, dels, som du skrev, lagt till en extra kontroll med gratis byte av lager vid service, då är det helt klart dåliga lager. Är man rädd om livhanken byter man själv! Känns de bra, då kan man välja att avvakta och låta BMW bekosta bytet.Gunnar Elmgren skrev: Förresten, Mats - har Du kunnat konstatera slitage på Dina hjullager, eller vill Du byta bara i förebyggande syfte?
Roger Gross skrev:Svaret är följande: "Betr BMW K72 (F800GS) finns ingen serviceinfo från fabrik för svenska marknaden. Ingen heller på gång. Av alla till Norden levererade F800GS finns fyra (4) reklamerade fall med hjullagerglapp.
Lars Westman skrev:Intressanta Youtubefilmer.....
Lagren kändes mycket friskare efter den operationen, men innan det blir barmark i år byter jag samtliga lager och tätningar till nåt som inger lite mer förtroende.
Gunnar Elmgren skrev:Jag tycker det var ett bra svar från Peter Andersson på BMW.
Hjullager på en offroadhoj är rimligen extra utsatta, och får nog betraktas som en slitdetalj. Hur länge lagren håller beror sannolikt betydligt mer på vad de utsätts för, än på i vilket land de är tillverkade - körning i vatten/lera/damm, flitig rengöring med högtryck, frekvent av/påmontering av hjul utan korrekt momentdragning osv. frestar rimligen hårdare på lagren än landsvägskörning i vackert väder.
Kontroll av lagren ingår i ordinarie serviceprogram, men om man kör mycket "i skiten" bör man nog i eget intresse kolla oftare.
Och man ska nog kolla även lager från SKF, FAG eller Toyo lika noga som lager av kinesiskt eller tjeckiskt fabrikat!
Jag tycker denna tråd varit mycket nyttig - om inte annat har jag påminnts om att vara försiktig med högtryckstvätten, och att kolla hjullagren ofta!
Mats, när Du kollat/bytt Dina lager kan Du väl vara snäll och rapportera i vilket skick lagren var? Är också nyfiken på fabrikatet.
Benny.p skrev:Efter ca 600 mil hadde jag bakhjulet av för första gången på min f800gs
och då kändes lagren galppiga och hackiga , alltid tyckt bakhjulet rullat trögt
sen den var ny ! köpte ny lager och bytte själv och vilken skillnad rullade så grant!
helt klart så är det lager av mycket dålig kvallite som sitter där och bara i bakhjulet
lagret som sitter i bakdrevet var helt OK och av en annan kvalisort .
Jag tror att BMW beställer navet eller hela hjulet komplett med lagren monterade från en levrantör
BMW har säkert specat vad dom vill ha , men de väljer den levrantör som ligger lägst i pris !!
helt klart är att det är undermånligt och BMW klara sig på att det har vatt få riktiga haveri
många kör omkring med halvkassa lager . som blir bytta på en senare service när garantin är över =/
Roger Gross skrev:Gissningar och spekulationer! FORUMet vinner på om vi försöker skilja på OT och sakfrågor som jag ser det.
Eftersom serviceprogrammet innehåller en årsservice så kan jag inte inse att defekta lager inte kan upptäckas och bytas under garantitiden eller... Och följer man inte serviceschemat har man väsentligt svårare att åberopa garanti och good-will.
Vänliga hälsningar
Roger G
Roger Gross skrev:Min uppfattning är ändå att de flesta hjullagerproblem på en mc är förorsakade av han som tvättar hojen.!!
Glada hälsningar
Roger G
Roger Gross skrev:Hej Mats,
1. Jag är av den uppfattningen att alla medlemmar i klubben ska få skriva vad dom vill inom uppsatta FORUMregler.
5. För att öka TYNGDEN i vårt forum är det viktigt att skilja på TRO och VETA. "Tror" och "har läst i andra trådar" ger ingen tyngd - som jag ser det...
Vänliga hälsningar
Roger G
Roger Gross skrev:Har också lyssnat med en mycket välrenommerad BMW-verkstad om de upplever att F650GS/F800GS skulle ha bakhjulslager som orsakar problem mer än normalt. De har INTE den erfarenheten. Däremot kan man behöva hålla ögat på de remdrivna modellernas bakhjulslager efter cirka 3500 mil.
Glada hälsningar
Roger G
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst