Lars Westman skrev:- Håll rätt spänning på kedjan så den inte är för spänd. Det sliter på lagren.
Lars Westman skrev:Det sägs från flera håll i trådarna på advrider.com från folk som verkar ha koll att lagerbanorna i baknavet är för tajta vilket orsakar för högt radiellt tryck på lagret som gör att det inte får det interna fria spel det behöver för att fungera. Det handlar tydligen om 0,001 tum (ca 0,025 mm). Nu är det vinter och kallt här hemma vilket ger oss tid att hålla lite koll på ämnet. Det blir intressant att följa fortsättningen.
GPS... skrev: The left (disc) side felt rough and notchy. The right (drive) side felt notchy too,
GPS... skrev: kinatillverkade lager.
GPS... skrev:lämnade gamla lagren till ett proffs inom kullagerbranschen för ett utlåtande, svaret blev.
Det är kinatillverkade lager med en betydande mängd smuts, usel tätning på dessa lager.
Han förstår inte hur firmor vågar sätta i LFD-lager från Kina i hojar som är gjorda för höga hastigheter, oansvarigt tyckte han.
GPS... skrev:en del menar att lagerhusen/naven är för tighta för lagren, blev rekommenderad att byta till SKF C3 lager vilket skulle göra att de möjligen håller bättre.
GPS... skrev:en del menar att lagerhusen/naven är för tighta för lagren, blev rekommenderad att byta till SKF C3 lager vilket skulle göra att de möjligen håller bättre.
julius skrev:Knappast troligt.
Lars Westman skrev:3st sådana för baknavet alltså?
Är det samma fram?
Grusmasen skrev:Om hojen står ute i regn på sidostödet så är ju ryckutjämnaren rättså utsatt.
Grusmasen skrev:Om hojen står ute i regn på sidostödet så är ju ryckutjämnaren rättså utsatt. Att lagersätet skulle vara så trångt att det får lagret att nypa tycker jag låter långsökt. Men nyper bakhjulet i 200 så ligger man ju rätt risigt till, vet ej om det blir så eller om det börjar snurra på axeln istället?
mapa skrev:Beställt över nätet, fem dubbelavtätade SKF-lager i C3-utförande + fempack axeltätningar, till överkomligt pris. Kommer till jobbet med DHL.
667-1188 5 * Bearing, ball, sealed, 20mm ID, 47mm OD Each 57,25 kr 286,25 kr
211-9083 5 * 30X47X7-NITRILE OIL SEAL Each (In a Pack of 5) 19,78 kr 98,90 kr
Delsumma 385,15 kr
Fraktavgift 110,00 kr (DHL till vår dörr)
Moms 123,79 kr
Ordersumma 618,94 kr
Beställt här: http://se.rs-online.com/web/
/Mats P.
mapa skrev:
C3, vilket verkar vara ännu högre kvalité eller om det är snävare tolerans....
Lars Westman skrev:Tack för den färdiga inköpslistan!
Gunnar Elmgren skrev:Det Du betalar för när Du köper en BMW är inte felfrihet - det är snarare hojens egenskaper när den fungerar som den ska, det är design, det är status, det är tillgång till service/reparationer/reservdelar, det är säkerhet, det är ett förväntat andrahandsvärde och det är "mjuka" värden som gruppgemenskap eller egna värderingar av sådant som val av konstruktion (själv är jag svårt förtjust i raka sexcylindriga motorer och i bakhjulsdrift).
Att saker krånglar är jag beredd på - men jag förväntar mig att problemen avhjälps snabbt och effektivt, helst innan de hunnit leda till oförutsedda besvär för mig!
Marie skrev:
Ja då har även jag köpt fel hoj.
Gunnar Elmgren skrev:Jovisst kan man förvänta sig av en BMW att den håller länge, och det är också min erfarenhet att dom faktiskt gör.
Gunnar Elmgren skrev:Just hjullager på Offroad-maskiner är väl annars sådant som bör ingå i den regelbundna översynen - det finns egentligen inga lager som i längden står emot att dränkas i vatten och smuts, förr eller senare kommer det in "skit". Bristen är väl i så fall att BMW inte är tydliga med att lagren bör kontrolleras extra, och kanske bytas med ett visst intervall, om hojen används under tuffa förhållanden.
Gunnar Elmgren skrev:Häromdagen kom ett brev från BMW att dom vill byta skruvarna till främre bromsskivan på F650GS:en, och sent i höstas kom ett likadant där man vill kolla bakre stötdämparlänkaget på GT:n - det tar jag positivt, eftersom det visar att BMW tar ansvar för produktkvaliten även efter garantitiden.
Gunnar Elmgren skrev: Vet inte vad man kunnat göra bättre, egentligen.
Gunnar Elmgren skrev: Beträffande lagerproblemen som diskuteras på UKGSer, vidhåller jag att det handlar om väldigt mycket tyckande, andrahandsuppgifter, overifierade påståenden och rena påhopp. Säkert har lagerhaverier inträffat, och jag är övertygad om att BMW känner till det - eftersom inga återkallelser verkar ha gjorts, är min gissning att problemen är mer betingade av slitage, extrem användning och överbelastning än av dåliga eller underdimensionerade komponenter.
Varför inte, om CZ säljer samma komponent, med samma kvalitet, billigare? Nu visade sig väl i efterhand vara ett dåligt val, men jag tror vi får acceptera att BMW tillämpar kostnadspress i sina upphandlingar. Till det kommer, att man så långt möjligt försöker ha mer än en underleverantör av varje komponent - dels för att minska risken för leveransproblem, dels just för att komponenter från en leverantör snabbt kan tas bort ur hyllorna och ersättas med grejor från en annan om det blir kvalitetsproblem. Hade BMW bara haft en leverantör av kedjor, och fått såna här problem, hade man verkligen "suttit i skiten" - nu var det bara att köpa lite fler DID-kedjor och skicka ut!mapa skrev:Förslagsvis montera en kedja av hög kvalitet redan från början. Varför välja CZ när det finns DID?
mapa skrev:Min egen kontakt direkt med BMW i Sverige, via ackrediterad återförsäljare, gav mig en uppgift om att 3000 mil skulle vara bra hållbarhet för hjullager på en offroad-hoj. Sorry, det är inte riktigt min uppfattning om hur länge hjullager bör hålla. Det är en fjärdedel av det miltal Håkans R100GS hade när han bytte lager, som då inte ens var trasiga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst