Ras bakhjulslager F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2009-10-22/12:14

Är det någon som hänger med i beskrivningen varför bakhjulslagren rasar på 800 GS och hur man kan undvika det? verkar vara en del som fått en spännande åktur när de rasat....

Som jag fattar tråden så beror det inte riktigt bara på kvalitén på lagret.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=505577
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2009-10-22/13:08

Inte helt kul när ett hjullager rasar.....

Några tips:
- Kolla lagren varje gång du byter däck. Underlättar självklart ifall man byter däcken själv. Den mesta tiden vid mina däckbyten går till rengöring, lagerkontroll mm.
- Det går rätt snabbt att lyfta av hjulen och kolla lagren emellanåt. Gör det samtidigt som du rengör kedjan ordentligt. Den är mycket enklare att rengöra när hjulet åkt av. En plastbytta, några deciliter diesel/lampolja och en kortklippt pensel gör susen.
- Ta det lugnt med högtryckstvätten runt hjullagren ifall du använder högtryck.
- Själv har jag lagt ordentligt med hjullagerfett mellan lager och packbox för att stå emot väta bättre. Vet inte om det är rätt att göra så, men det känns iaf rätt.
- Håll rätt spänning på kedjan så den inte är för spänd. Det sliter på lagren.

Jag ska kolla upp mina lager nu när hojen åkt in i garaget inför vintern. I somras var de okej förutom att jag hade en liten vattendroppe innanför packboxen. Det kändes inte helt bra... Minsta fel på lagren och det blir en sväng till handlaren.

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2009-10-22/13:16

Lars Westman skrev:- Håll rätt spänning på kedjan så den inte är för spänd. Det sliter på lagren.


Ok, det hänger kanske samman med alla kedjor som gått av på 800 GS, de är uppe i 25 st på UKGS

http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=195682

folk kanske har fel spänning på kedjan.

Vet någon vart man köper SKF-lager till 800GS?
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2009-10-22/21:45

Det sägs från flera håll i trådarna på advrider.com från folk som verkar ha koll att lagerbanorna i baknavet är för tajta vilket orsakar för högt radiellt tryck på lagret som gör att det inte får det interna fria spel det behöver för att fungera. Det handlar tydligen om 0,001 tum (ca 0,025 mm). Nu är det vinter och kallt här hemma vilket ger oss tid att hålla lite koll på ämnet. Det blir intressant att följa fortsättningen.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2009-10-22/22:05

Litet väl spännande för min del som ofta åker med sexåringen där bak.... Jag hoppas att BMW är medvetna om problemet och kollar upp noga. Kan ju bli ett stort återkallande om det faktiskt är fel storlek på hålet för lagerbanan. Varenda baknav måste åtgärdas...

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2009-10-22/22:31

Lars Westman skrev:Det sägs från flera håll i trådarna på advrider.com från folk som verkar ha koll att lagerbanorna i baknavet är för tajta vilket orsakar för högt radiellt tryck på lagret som gör att det inte får det interna fria spel det behöver för att fungera. Det handlar tydligen om 0,001 tum (ca 0,025 mm). Nu är det vinter och kallt här hemma vilket ger oss tid att hålla lite koll på ämnet. Det blir intressant att följa fortsättningen.


enda sättet att få reda på ifall just ens egen fälg är så är väl att byta lager....
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2009-11-04/02:01

det här är drygt att fixa själv utan maskiner etc.

Rear Wheel Bearing Repair and Replacement BMW F800GS
Build date 07/08, 8800 miles

After following various forum posts and reading Woody’s description of the wheel he repaired. I removed the rear wheel of my F800GS motorcycle Sunday to check the wheel bearings. The left (disc) side felt rough and notchy. The right (drive) side felt notchy too, but less than the left. I couldn’t tell if it was transferring across the wheel through the spacer. The bearing in the drive sprocket hub felt smooth.
I disassembled the wheel and measured the bores and bearings and found a press fit of 0.003” tight, on the left (disc) side and a press fit of 0.002” tight, on the right (drive) side. Both bearings felt smoother after they were removed from their bores, however sight roughness was still apparent in the left bearing.

I honed both bores to achieve a press fit of 0.001” (N7) tolerance to new SKF 6204 2RS bearings, heated the hub to 200˚ F and installed the disc side bearing and snap ring and then repeated the heating on the drive side and installed the drive side bearing. When cooled and seated the assembly rotated smoothly and correctly with no feeling of roughness.
I filed a report with the NHTSB and received confirmation yesterday.
I haven't talked to my dealer yet.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2010-05-05/19:47

GPS... skrev: The left (disc) side felt rough and notchy. The right (drive) side felt notchy too,


kollade lagren och de känns precis enligt beskrivningen så det blir till att byta.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2010-05-31/14:32

lämnade gamla lagren till ett proffs inom kullagerbranschen för ett utlåtande, svaret blev.

Det är kinatillverkade lager med en betydande mängd smuts, usel tätning på dessa lager.

Han förstår inte hur firmor vågar sätta i LFD-lager från Kina i hojar som är gjorda för höga hastigheter, oansvarigt tyckte han.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Håkan » 2010-05-31/15:53

GPS... skrev: kinatillverkade lager.


Har stött på styrlager på F-mod som är tillverkade i Rumänien.
Dessa verkar också vara av undermålig kvalite...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Marie » 2010-05-31/17:01

Jag köpte en mc-transportsläp för några år sedan. Hjullagerras på ena sidan när en väninna lånade den för att hämta en importhoj vid München. Sen nedslag hos bilprovningen på andra sidan året efter.
Det var ryska lager i den kärran. Med åttakantiga kulor som det verkade....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav julius » 2010-05-31/21:18

GPS... skrev:lämnade gamla lagren till ett proffs inom kullagerbranschen för ett utlåtande, svaret blev.

Det är kinatillverkade lager med en betydande mängd smuts, usel tätning på dessa lager.

Han förstår inte hur firmor vågar sätta i LFD-lager från Kina i hojar som är gjorda för höga hastigheter, oansvarigt tyckte han.

Såhär är det: Man provar och testar i ett antal år under utvecklingsarbetet och sedan när produkten går i produktion så skall ju allting vara så billigt det bara är möjligt och då blir det så här. En klen tröst är att sdetta förekommer överallt. Kort sagt; man utvecklar en sak och producerar något annat...
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2010-06-02/02:24

en del menar att lagerhusen/naven är för tighta för lagren, blev rekommenderad att byta till SKF C3 lager vilket skulle göra att de möjligen håller bättre.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2010-06-02/17:50

GPS... skrev:en del menar att lagerhusen/naven är för tighta för lagren, blev rekommenderad att byta till SKF C3 lager vilket skulle göra att de möjligen håller bättre.

Du råkar inte ha kollat upp exakt vilka SKF-artikelnr det är som passar?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2010-06-02/21:22

dessa sitter i min hoj numera

Manufacturer SKF
Manufacturers Part No. 6204-2RSH/C3

http://in.rsdelivers.com/product/skf/62 ... 71188.aspx
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2010-06-02/22:27

3st sådana för baknavet alltså?

Är det samma fram?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav julius » 2010-06-03/10:09

GPS... skrev:en del menar att lagerhusen/naven är för tighta för lagren, blev rekommenderad att byta till SKF C3 lager vilket skulle göra att de möjligen håller bättre.

Knappast troligt. Det skulle behövas avsevärda presskrafter för att krympa ytteringen på lagret så mycket att spelet blir "negativt" så att säga. det skulle isåfall märkas från början med oljud samt en tröghet och "huggande" gång i hjulet. Det mest sannolika är helt enkelt ett billigt skräplager som dessutom är dåligt avtätat.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2010-06-03/10:51

julius skrev:Knappast troligt.


Ok, en tredje teori jag såg någon hade är att distansen mellan lagren är något för kort så när man spänner hjulaxeln så pressas lagret
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2010-06-03/11:06

Lars Westman skrev:3st sådana för baknavet alltså?

Är det samma fram?


jag bytte bara de 2 lagren i fälgen, lagret i hubben för drevet kändes ok så byter det senare.

Vad som sitter fram vet jag inte, lagren kändes bra så byter de senare, jag har iofs sett någon som bytt framhjulslager.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Grusmasen » 2010-06-11/20:48

Jag har precis bytt mina hjullager bak på min 09'a. De gick knappt att få runt med fingrarna. Min bakaxel var det en massa rostfläckar på, så det har nog stått vatten i navet. Konstruktionen haltar ju lite eftersom de sitter packboxar i ytterändarna av hjulet men ryckutjämnaren är ju inte alls avtätad. Om hojen står ute i regn på sidostödet så är ju ryckutjämnaren rättså utsatt. Att lagersätet skulle vara så trångt att det får lagret att nypa tycker jag låter långsökt. Däremot att distansmått kan vara fel + det här med vatten. Synd att inte BMW tycks göra nåt åt det, eller gör dom? På Lundgrens i Avesta hade dom aldrig hört talas om det o tyckte inte man skulle lägga nån möda på at ta reda på orsaken heller. Men nyper bakhjulet i 200 så ligger man ju rätt risigt till, vet ej om det blir så eller om det börjar snurra på axeln istället? Axeln kan ju inte snurra o skruva upp muttern sån tur är. Hoppas nån kommer på lösningen. Låter ju skumt om det sätts i Hawaii-lager. Det är ju ett superstandardlager. Trodde BMW bara använde seriösa underleverantörer.
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2010-06-11/22:24

Grusmasen skrev:Om hojen står ute i regn på sidostödet så är ju ryckutjämnaren rättså utsatt.

Eller om man kör i vatten. Då måste det ju ta sig vatten in till det inre lagret och axeln. Lägg därtill att fett verkar vara bristvara på fabriken...

Jag pillade försiktig loss lagertätningarna (på själva lagren alltså) med lagren fortfarande på plats i navet och de var i princip helt utan fett. Jag doppade en tandborste i fotogen och rengjorde det jag kunde komma åt och blåste rent med massor av tryckluft tills det var torrt och lagren löpte fint i sina banor. Sedan fyllde jag på med fett både i lagren och mellan lager och packboxar för att ge så lite utrymme som möjligt för vatten. Efter den operationen känns mina lager mycket bättre. Inte alls så "skrapiga och hackiga" som tidigare och mitt förtroende för dem har ökat så pass att de får tjänstgöra en tredje säsong. Jag brukar även se till att axeln alltid är infettad för även min hade fått lite rostangrepp som jag uptäckte vid första däckbytet första säsongen.

Men nånstans måste man också acceptera att hjullager på den här typen av hojar lever ett hårt liv och måste kontrolleras med jämna mellanrum. Det tar ju inte mer än en halvtimme att plocka ner bakhjulet och inspektera lagren ordentligt. Jag tror också man hinner få tillräcklig förvarning ifall man ofta ruckar på bakhjulet när hojen står på centralstödet.

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav GPS... » 2010-06-11/22:35

Grusmasen skrev:Om hojen står ute i regn på sidostödet så är ju ryckutjämnaren rättså utsatt. Att lagersätet skulle vara så trångt att det får lagret att nypa tycker jag låter långsökt. Men nyper bakhjulet i 200 så ligger man ju rätt risigt till, vet ej om det blir så eller om det börjar snurra på axeln istället?


förklarar kanske varför min axel också rostat, ena axeltätningen var inte till mycket nytta på min, den var bra sliten.

avesta firman kanske inte tänker på personskador så mycket, finns någon mindre trevlig bild på advrider där lager rasat.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Kovlingen » 2010-06-11/23:06

Inte allt var bättre förr men ibland saknar man en smörjnippel eller i alla fall ett blinduttag
( menar jag en skruv som KAN ersättas med nippel ) där man kan dutta i lite fett på UTSATTA ställen .
På fordon av alla slag som utsätts för rejäl omild behandling skulle det kunna spara in många slantar .

( OBS Jag gillar att slippa smörjsprutan :=)

Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-16/22:09

Hello!

Har detektivat litet apropå att det börjar bli dags att byta däck på hojen, tänkte byta hjullagren samtidigt. Kollade litet med en person på BMW som tyckte att om en offroadhojs lager höll 3000 mil så var det som förväntat map terrängkörning, smuts & vatten. Håller kanske inte riktigt med om det... Hur som helst, på http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=36&fg=05 kan man se exakt vilka delar o reservdelsnr det är fråga om...



Bak:
09 Lager, 20X47X14, reservdel 07119903603
11 Lager, 20X47X14, reservdel 07119903603
25 Lager i ryckutjämnare/bakdrev, 6204-2RS, reservdel 07119981221 ( Även detta är 20x47x14 )

Fram:
10 Lager, 20X47X14, reservdel 07119903603
12 Lager, 20X47X14, reservdel 07119903603

Som jag fattar det är bakdrevslagrets beteckning 6204-2RS en definition av dimension & typ. Ett med denna beteckning har dimension som de andra. Frågan är varför det är olika reservdelsnr hos BMW? Någon som har koll på detta? Vore ju behändigt att beställa fem likadana och byta rubbet...

Ha det gott i snön,
Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-16/22:18

"2RS" i lagerbeteckningen betyder att lagret har dubbla tätningar - gissar att det är det lagret som sitter ytterst vid bakdrevet, och alltså utsätts för mycket smuts.

De övriga kanske klarar sig med enkla tätningar.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-16/22:21

Aha!

Det verkar vettigt! Frågan är då om det är overkill eller en bra försiktighetsåtgärd att montera dubbeltätat rakt av? Eller blir det kanske tom dumt? Kanske blir sämre kylning då....

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-16/22:35

Nja, det gör nog inget att montera dubbeltätat - tror det är en ekonomisk fråga att de övriga lagren bara är enkeltätade.
Jag bytte lagren till kedjekrans-medbringaren på min F650GS -02 i höstas (den har två lager, F800GS verkar bara ha ett i medbringaren) - det är exakt samma lager på den. Hade inte tid att åka till BMW, så jag åkte till den lokala traktor-firman och köpte lagren för, om jag minns rätt, 110 kr för två stycken......
Det är rena standardlager det rör sig om, finns att få tag på överallt, och dom är billiga.
Jag skulle köpa 5 st dubbeltätade 6204-2RS hos närmaste maskinfirma om jag var i din situation.
Med tanke på att lagren är så pass billiga, kan det vara vettigt att byta innan dom pajar......
Jag höll på att få ställa in mitt deltagande i Gulaschrundan i höstas för att mina lager pajat, men traktorfirman räddade mig, som sagt.
Du bör nog även byta axeltätningarna (vanliga standard-simmerringar, finns hos samma maskinfirma som lagren), tror det är svårt att få ut lagren utan att skada dem.
På REALOEM är det nr 7 resp nr 27, den har beteckning AS30X47X7.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-16/22:56

Thx!

Nu blev det klarare! Ser på ADVrider att en del valt samma lager, med tillägget C3, vilket verkar vara ännu högre kvalité eller om det är snävare tolerans....

Skall kolla om rotera.se i Västberga har hemma. De har kontor i Täby oxå, dit har ju du nära! Apropå annat så har jag gamla framdrevet över om du vill ha det! Jag kör med ett kugg mindre. Originalet har inte gått mer än max 300 mil och det får du om du vill ha det.

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-16/23:41

Beställt över nätet, fem dubbelavtätade SKF-lager i C3-utförande + fempack axeltätningar, till överkomligt pris. Kommer till jobbet med DHL.

667-1188 5 * Bearing, ball, sealed, 20mm ID, 47mm OD Each 57,25 kr 286,25 kr
211-9083 5 * 30X47X7-NITRILE OIL SEAL Each (In a Pack of 5) 19,78 kr 98,90 kr
Delsumma 385,15 kr
Fraktavgift 110,00 kr (DHL till vår dörr)
Moms 123,79 kr
Ordersumma 618,94 kr

Beställt här: http://se.rs-online.com/web/

/Mats P.

EDIT: Har glömt att ange att den ena packboxen fram har mindre hål än övriga - minns inte numret på rak arm! Jag blev alltså tvungen att komplettera med en packbox till...
Senast redigerad av mapa 2012-07-03/08:47, redigerad totalt 2 gånger.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-16/23:48

Låter helrätt - lycka till med bytet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2011-01-17/08:01

mapa skrev:Beställt över nätet, fem dubbelavtätade SKF-lager i C3-utförande + fempack axeltätningar, till överkomligt pris. Kommer till jobbet med DHL.

667-1188 5 * Bearing, ball, sealed, 20mm ID, 47mm OD Each 57,25 kr 286,25 kr
211-9083 5 * 30X47X7-NITRILE OIL SEAL Each (In a Pack of 5) 19,78 kr 98,90 kr
Delsumma 385,15 kr
Fraktavgift 110,00 kr (DHL till vår dörr)
Moms 123,79 kr
Ordersumma 618,94 kr

Beställt här: http://se.rs-online.com/web/

/Mats P.


Tack för den färdiga inköpslistan! :-)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Håkan » 2011-01-17/08:55

mapa skrev:
C3, vilket verkar vara ännu högre kvalité eller om det är snävare tolerans....



Lagerglapp (radialglapp) anges på spårkullager med kod t.ex. C3.
C3 betyder större glapp än normalt. Sådana lager använder man t.ex. i en ryckutjämnare, eller där lagren utsätts för värme, växellådor och liknande.
Det blir säkert bra med C3 lager på samtliga ställen i dina hjul. Det är ingen stor skillnad i glapp.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-17/09:58

Det finns en annan anledning att välja lager med större spel (tekniskt är det att betrakta som spel - glapp orsakas av förslitning), nämligen hur lagret monteras. Ett lager som pressas in i sitt säte "krymper" en aning av trycket från lagersätet, och lagerspelet minskar i motsvarande grad. För att lagret inte ska bli alldeles utan spel och börja kärva, har man lite för stort spel från början.
I alla fall på min gamla F650GS "stånka" rekommenderas C3-lager till bakre kedjekransens medbringare, som har "tighta" lagersäten där det krävs rätt mycket kraft att pressa in lagren.
Skulle det extra spelet inte behövas, gör det i alla fall ingen skada - det ger max någon mm extra "glapp" i sidled ute vid fälgen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2011-01-17/10:35

Det skulle vara C3 lager även till min tidigare Africa Twin också.
Dessutom var de original endast kapslade på en sida.
Detta byttes av mig till lager kapslade på två sidor.
Ni som inte byter nu på dessa eller reklamerar skiten, rekommenderar jag att ni köper lager att ha med er på resor. Inte kul att bli stående någonstans dit det är 20 mil till närmsta ställe som säljer dem.
Att byta dem kan man göra nästan vart som helst bara man har en hammare och en lagom lång stång att slå på. kan man låna en frys att lägga in de nya lagren i underlättar arbetet.
Ngn med intresse kan säkert lägga in en bildserie med info om "fältbyte" av lager.

Det är ju skit att ett stort företag som BMW sparar in på viktiga saker som lager.
Min vän som ej kör mc men bil köpte en Kia Ceed som nu har lite småfel som skall åtgärdas vid service.
Värre är att av hans vänner är det tre som har BMW bilar som är mellan 2 & 3 år gamla. 318, 320 & 325
Den som är 3 år har haft 3 motor ras. Vad jag förstår har de fått byta motorer. Den andre hade fått kopplingsras samt lite annat och fått betala över 20.000 i rep. den tredje som också fick ngn form av haveri och som det nu pga att garantin gick ut för ngn månad sedan, diskuteras kring om vem som skall betala.

Det jag menar är att kvaliteten, dvs hur bra grejerna håller inte verkar ha att göra med om det är ett status märke eller ej. Dessutom har ju ofta statusmärken kortare garanti tider!
Sedan finns ju t.ex. Audi som en gång i världen var DKV som faktiskt blivit ett bra märke från att varit rena skiten, och Mercedes som försöker rädda sin dalande stjärna.
Som jag ser det kan en billig Kia med bra garantier tillåtas ha lite småfel, medans BMW som är dyra med kortare garanti tider EJ skall gå sönder alls. Man skall få det man betalar för. Dvs mer en status loggan.
I dagens spariver verkar man få samma skit / kvalitet oavsett märke. Men betalar man mera får man en fin logga.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-17/12:10

Dennis, jag har ärligt talat svårt att förstå, varför Du köpt en "dyr BMW med usel kvalitet" när Du samtidigt mer eller mindre kräver att den ska vara felfri. Med den inställningen kan man knappast bli annat än besviken och missnöjd i slutänden...
Alla tekniska konstruktioner har svagheter, och utsätts för slitage och påfrestningar då de används.
Visst går det att konstruera och producera teknik som "aldrig går sönder", eller åtminstone med mycket stor sannolikhet inte tappar sin funktion. Det finns många sätt att uppnå detta - överdimensionering, redundans, rigorös kvalitetskontroll eller noggrann övervakning, t ex.
Oftast en kombination av många åtgärder.
I funktionskritiska system (kärnkraftverk och flygmaskiner, t ex) lägger man dessutom till planerat utbyte av komponenter som slits/åldras, långt innan de är "slut".
För konsumentprodukter som bilar och motorcyklar lägger man sig på en lägre nivå, där risken för defekter och haverier vägs mot kostnaden - konsumenten vill betala så lite som möjligt, och producenten vill tjäna pengar, så att bygga "felfria" produkter i de sammanhangen är en utopi.
Hjullagren är ett lysande exempel. De lager som används är billiga standardlager. Man har i produktionen valt ett utförande, som med viss marginal klarar de påfrestningar man räknat med att de ska utsättas för. Det finns lager som klarar tuffare krav, men de är också dyrare - alldeles i onödan, för har man räknat rätt håller det billigare lagret tillräckligt bra för att sannolikt aldrig behöva bytas inom hojens beräknade livslängd. En viss felkvot måste man dock räkna med, eftersom det förekommer materialfel, monteringsfel och att lager utsätts för större påfrestningar än de dimensionerats för.
Ibland räknar man fel någonstans, och komponenter går sönder mer än man räknat med - drabbar det fabrikantens kostnad för garantireparationer, ändras konstruktionen troligtvis, liksom om det rör sig om sådant som äventyrar säkerheten eller varumärkets rykte (se bara på Toyota och deras problem med bromsbortfall).

Det Du betalar för när Du köper en BMW är inte felfrihet - det är snarare hojens egenskaper när den fungerar som den ska, det är design, det är status, det är tillgång till service/reparationer/reservdelar, det är säkerhet, det är ett förväntat andrahandsvärde och det är "mjuka" värden som gruppgemenskap eller egna värderingar av sådant som val av konstruktion (själv är jag svårt förtjust i raka sexcylindriga motorer och i bakhjulsdrift).

Att saker krånglar är jag beredd på - men jag förväntar mig att problemen avhjälps snabbt och effektivt, helst innan de hunnit leda till oförutsedda besvär för mig!

Förresten - Du skriver att Du bytte lagren till dubbelkapslade på Din Honda Africa Twin. Det låter som Du hade reparationer även på den hojen..... antar att Du riktar samma kritik mot Hondas produktkvalitet?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Håkan » 2011-01-17/12:47

Håller med Gunnar.
Har också svårt att förstå varför du köpt en BMW :?:
Jag jobbar med motorcyklar, har sett, jobbat många olika fabrikat / tekniska lösningar genom åren. Jag tycker BMW för det allra mesta har mycket goda tekniska lösningar.

På min egen ”kör-MC”, en gammal R100GS-PD, har jag uppdaterat frambromsen i vinter. (Där finns bättre grejer idag).
Framhjulslagern (som suttit i sen den var ny) är ingalunda slut efter 117437 km, men jag byter dom ändå, planerat utbyte kallar Gunnar det…
Det satt FAG 6005 2RSR i, ett standardlager, givetvis sätter jag dit samma lika.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-17/12:57

Lars Westman skrev:Tack för den färdiga inköpslistan! :-)


Lugnt, kanske kan spara ett antal timmar för ett antal medlemmar. Tack till både Gunnar & Micke (signaturen GPS) för råd och dåd!

Skönt att veta att man har friska lager av hög kvalité! Såg att någon haft styrlagerproblem också, att det var rumänska grejor, kanske inte världens bästa. Om GPS mek [Edit:rättelse, det var lageråterförsäljaren] hade rätt koll så var det LDF-lager i hjulen. Tror det är Shangahai-baserat märke i så fall.

Jag vet inte om fler delar uppfattningen, men det finns så otroligt många grejor nu, företrädesvis kinesiska, som är så dåliga att de inte borde få lämna Kina. De är mer eller mindre funktionsodugliga redan som nya. Leksaker går sönder på väg hem från affären, karbinhakar från Claes O tappar fjädrarna efter några öppningar, ficklampor börjar glappa och slutar fungera fast de är nästan helt nya osv. F800-hjullagren verkar vara sådana, att döma av rasen på ADV-forum och även utifrån de ras en del av våra forummedlemmar haft. Tyvärr hamnar dessa produkter i alla möjliga maskiner och apparater. Personligen skulle jag hellre betala 5000:- mer för min nya BMW och få högkvalitetslager rakt igenom, med STOR hållbarhetsmarginal.

Hittills har kedja & båda dreven bytts på återkallande, och även hjulaxeln fram om jag minns rätt. Tycker att det är dåligt, även om jag förstår att det blir fel ibland. Har en Toyota Landcruiser, som jag köpte ny 1998. Inte ett enda problem eller återkallande på 12 år och 17 000 mil.... Märket har minst återkallanden av alla om jag inte är felinformerad. Jag förväntar mig att min BMW MC håller samma nivå. Mina gamla BMW:ar en R100 respektive K100, hade heller inte ett enda återkallande, även om första K100-årsmodellen hade kondensproblem i instrumentpanelen. Min var en -86:a så jag slapp detta. Den fungerade felfritt i massor av år. Såg i Motorrads (1/2011) långtest, 5000 mil, att det varit riktigt mycket problem med deras exemplar av K1300GT. Två motorhaverier med bland annat sprucken kopplingskorg och en rad elproblem. Även hela bakväxeln byttes ut, då spelet var väl stort. Motorrad sätter frågetecken för BMW:ns kvalitet... "Aldrig förr i långtestets historia har någon motorcykel haft så många graverande mekaniska fel." Trist tycker jag... Kanske är utvecklingsfarten hos tillverkarna helt enkelt för hög numera, man har gått så långt att grejorna inte håller hela vägen...

/Mats
Senast redigerad av mapa 2011-01-17/22:21, redigerad totalt 1 gång.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Kovlingen » 2011-01-17/13:13

Ifrågasättande är bara bra för det håller fabrikören allert . ( Å de vill vi )
( Inga protester = Inga fel rapporterade )

Ang återkallanden så är det säkert saker som byts vid service som inte
kunden informeras om . Vilket iof. inte spelar så stor roll bara det funkar .

Finns ju ett bevingat som säjer att " Det som havs , det skavs " .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Marie » 2011-01-17/13:23

Gunnar Elmgren skrev:Det Du betalar för när Du köper en BMW är inte felfrihet - det är snarare hojens egenskaper när den fungerar som den ska, det är design, det är status, det är tillgång till service/reparationer/reservdelar, det är säkerhet, det är ett förväntat andrahandsvärde och det är "mjuka" värden som gruppgemenskap eller egna värderingar av sådant som val av konstruktion (själv är jag svårt förtjust i raka sexcylindriga motorer och i bakhjulsdrift).

Att saker krånglar är jag beredd på - men jag förväntar mig att problemen avhjälps snabbt och effektivt, helst innan de hunnit leda till oförutsedda besvär för mig!


Ja då har även jag köpt fel hoj.

Det jag tror mig betala för när jag köper premiummärken BMW för mc och Mercedes för bil är att fordonet skall vara behäftat med minimalt antal fel och konstruktionsmissar, vilket innebär att jag betalar för dess egenskaper när det fungerar som det skall och förutsätter att detta skall innebära *ALLTID* eller åtminstone alltid mellan varje servicetillfälle enligt ordinarie plan.

Design ger jag blanka fanken i, status likaså.

Tillgänglighet för service och reservdelar är tyvärr båda dessa premiummärken usla på, då de under det senaste kvartsseklet bantat sina respektive ÅF-nät högst betänkligt, så att man i stora delar av landet har långt eller mycket långt till närmaste servicepunkt (och med långt avser jag allting över 2 mil).

Det förväntade andrahandsvärdet är tämligen ointressant, men brukar bli bra på tillförlitliga produkter. De mjuka värdena som du refererar till kommer allra längst ned på min prioriteringslista. Gruppgemenskap är rena rama skitsnacket! Vem fanken betalar för sådant trams?

Och rent konstruktionsmässigt förutsätter jag att en bil har minst sex cylindrar och en mc minst fyra, samt att alla vettigt konstruerade fordon driver huvudsakligen på bakhjulen, men där är vi ju överens.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-17/13:43

Marie skrev:
Ja då har även jag köpt fel hoj.



Jag är nog beredd att instämma här... Eller har åtminstone samma förväntningar på sk premiummärken som Marie. Exvis är en Skoda är betydligt mer utnött efter 15-20 000 mil än ett premiummärke, även om den delar konstruktion med en del sådana. Eller Citroens C5-succémodell, som går sönder i kubik ganska snabbt, åtminstone de två exemplar som finns i min släkt. Jag tycker inte att det är så konstigt då C5:an kostar 40-50 000 mindre än motsvarande japanska modeller.... Som håller betydligt bättre. Man har fått högre kvalitet och längre hållbarhet för mellanskillnaden.

När jag köper en GS-modell förväntar jag mig att den skall hålla länge och för tuffa tag. Att kedjan går av i full fart, att hjullager rasar eller att hjulaxlar måste bytas, först- och sistnämnda i sådan omfattning att modeller återkallas för åtgärd, är precis tvärt emot vad jag förväntat mig. Den här typen av fel är dessutom extra allvarliga på en hoj där man sannolikt ger sig ut längre från de asfalterade vägarna och kanske är ute i skogen när felet inträffar.

Om BMW slutar ha hög kvalitet och få fel/konstruktionsmissar kommer i alla fall jag att leta annat. Jag vill att grejorna skall hålla, kör mina motorcyklar länge, och är beredd att betala för kvalitet. Status och grupptillhörighet är klart sekundärt för mig... Design kan vara viktigt för mig, men det har ändå lägre prio än funktion. Blev minst sagt snopen när killen på BMW menade att 3000 mil skulle vara normal hållbarhet på en offroadcykels hjullager - men jag har å andra sidan bara haft en sådan förut, en Husqvarna 250 Enduromodell, och den var det grymt täta serviceintervall på det mesta men det var ju mer än "riktig" racemaskin för att tävla med. En jorden-runt-maskin, som en GS, borde väl klara som Håkan beskrev här ovanför, dvs lätt löver 10 000 mil!

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-17/14:39

Jovisst kan man förvänta sig av en BMW att den håller länge, och det är också min erfarenhet att dom faktiskt gör. Om lager går sönder på löpande band ÄR det ett kvalitetsproblem - inte nödvändigtvis ett konstruktionsproblem, i detta fall verkar det snarare röra sig om brister i kvalitetskontrollen hos underleverantör, alternativt att BMW missat i kvalitetskriterierna.
Just hjullager på Offroad-maskiner är väl annars sådant som bör ingå i den regelbundna översynen - det finns egentligen inga lager som i längden står emot att dränkas i vatten och smuts, förr eller senare kommer det in "skit". Bristen är väl i så fall att BMW inte är tydliga med att lagren bör kontrolleras extra, och kanske bytas med ett visst intervall, om hojen används under tuffa förhållanden.
Vad gäller BMW:s driftsäkerhet och kvalitet i övrigt, har jag personligen goda erfarenheter - mina två senaste BMW-bilar har bägge två gått 12000 mil helt felfritt, och på våra två "nya" hojar (F650GS Twin -08 som gått 2000 mil och K1200GT -06 som gått 2700) har det bara varit sammanlagt 1 fel, och det var farthållar-reglaget på GT:n som blev glapp. Några "tekniska aktioner" har genomförts vid ordinarie servicetillfälle, och jag har lämnat in GT:n en gång utöver servicen för att få kamkedjesträckaren utbytt (skönhetsfel). Aldrig en driftstörning, aldrig antydan till fel som kunde ha hindrat fortsatt färd.

Häromdagen kom ett brev från BMW att dom vill byta skruvarna till främre bromsskivan på F650GS:en, och sent i höstas kom ett likadant där man vill kolla bakre stötdämparlänkaget på GT:n - det tar jag positivt, eftersom det visar att BMW tar ansvar för produktkvaliten även efter garantitiden.

För övrigt, Marie - BMW:s reservdelsförsörjning är nog svår att överträffa (Mercedes saknar jag erfarenhet av). I princip alla delar går att få hem på 2-3 dagar om det är bråttom, det mesta redan dagen efter. Och det går utmärkt att få delarna hemskickade, om man har långt till närmsta reservdelsdisk (vilket Du inte har, Paulssons i Ängelholm kan ta hem MC-delar till dagen efter, om du beställer innan kl 15 - bil och MC har samma reservdelssystem).
Detta gäller alla BMW-handlare och -verkstäder i världen - även de som enbart säljer/servar BMW-bilar och/eller Mini har möjlighet att beställa hem MC-delar. Man behöver alltså inte lita till det förvisso ganska glesa MC-handlarnätet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-17/16:50

Gunnar Elmgren skrev:Jovisst kan man förvänta sig av en BMW att den håller länge, och det är också min erfarenhet att dom faktiskt gör.


Instämmer - än så länge! I viss mån kanske kedjor, hjullager och hjulaxlar som går sönder är barnsjukdomar - men det är ingen ursäkt. Dels är det ett tecken på bristande kvalitet, dels att produkten släpps ut på marknaden innan den är färdigtestad. Jag köper mina mc av BMW, inte av deras eventuellt undermåliga underleverantörer så om grejorna inte håller är det solklart BMW:s fel. Oavsett om BMW beställt, kontrollerat eller testat dåligt eller vad nu felet är, är det ändå deras ansvar.

Gunnar Elmgren skrev:Just hjullager på Offroad-maskiner är väl annars sådant som bör ingå i den regelbundna översynen - det finns egentligen inga lager som i längden står emot att dränkas i vatten och smuts, förr eller senare kommer det in "skit". Bristen är väl i så fall att BMW inte är tydliga med att lagren bör kontrolleras extra, och kanske bytas med ett visst intervall, om hojen används under tuffa förhållanden.


Visst är de utsatta men som Håkan skrev, han bytte för säkerhets skull på sin R100GS vid 11 000 mil. De var inte trasiga. Min erfarenhet är att hjullager håller minst 10 000 mil. På F-hojarna har lagren gått sönder i stor utsträckning vid 2-3-4000 mil. Det tycker jag är uselt, på en GS som skall tåla extra tuffa tag. Ännu tråkigare är det om BMW för några hundralappar kunde ha satt i kvalitetslager istället för undermåliga lager. På ADV-forum har många ras skett under färd, klart farligt! Likaså, kedjebrott i 110 är inte heller att leka med.

Gunnar Elmgren skrev:Häromdagen kom ett brev från BMW att dom vill byta skruvarna till främre bromsskivan på F650GS:en, och sent i höstas kom ett likadant där man vill kolla bakre stötdämparlänkaget på GT:n - det tar jag positivt, eftersom det visar att BMW tar ansvar för produktkvaliten även efter garantitiden.


Nja, jo, det är väl bra att de åtgärdar fel på sina produkter. Jag skulle dock föredra att de utvecklade och testade såpass att sådana här åtgärder inte behövdes! För mig är detta beteende ett tecken på att de släpper sina produkter otillräckligt testade och låter kunderna göra det jobbet. Det blir billigare för dem. Trenden är klar i hela fordonsindustrin, där tempot drivits upp och återkallanden är legio. Toyota är bäst i världen, rent statistiskt, på det här. Även de börjar dock få återkallanden... Kanske är det så viktigt att komma med nya modeller, att folk hellre köper en ny modell än en som är testad och faktiskt fungerar...

Apropå återkallanden, om BMW exvis inte bytte hjulaxlar, drev och kedjor som går av innan det hände så skulle produkten snabbt få så dåligt rykte att ingen köper den. De byter inte en pryl förrän de måste. Jag har inte sett eller hört att återkallanden med byte av hjullager blivit aktuellt, trots ras vid relativt låga miltal och att lagren varit befriade från fett mm mm. Men, ju fler som råkar ut för det, desto större sannolikhet att åtgärd kommer... :D

/Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-17/17:34

Det är nog ingen tvekan om, att det är ekonomin som styr kvalitetsarbetet.
Något som slagit mig är, att det tycks vara betydligt färre fel och återkallelser på BMW:s bilar än på hojarna - vet inte vad det beror på, men det finns säkert flera orsaker bakom.
Sen undrar jag varifrån uppgiften kommer, att det varit extremt mycket lagerhaverier på F-maskinerna, och att lagren har sämre livslängd på dessa än på andra modeller. Att det skrivs mycket om det på olika Internet-fora kan vara en indikation, men det kan lika gärna vara en effekt av att de som råkar ut för fel gärna skriver om det på nätet. F-modellerna är ju en stor försäljningssuccé, och bara BMW själva vet nog hur många lager som gått sönder och vid vilket miltal. Ett annat exempel är alla larm om brustna infästningar för framhjulsaxeln på "gamla" F650GS - där spreds rykten på nätet att framhjulet trillat av på massor av hojar, och folk började i panik byta gaffelben för att inte riskera livhanken. Det visade sig att det hänt på 3 eller 4 av 80.000 sålda hojar, och att allihop sedan tidigare hade skador från kollisioner eller felaktigt utförda verkstadsjobb..... Trots det gjorde BMW om konstruktionen av gaffelbenen, bara för att vara på den säkra sidan.

Jag vet om en (1) F800GS, där kedjan gått av - på väg till verkstad för att få kedja+drev utbytta enligt återkallelse från BMW. Det drabbade en klubb- och Forummedlem som jag fick veta det av personligen. I övrigt kan jag i alla fall på detta Forum inte hitta någon som haft haverier på hjullager eller kedja/drev på F-Twin.
Inget fel i att byta lager i förebyggande syfte om man vill vara säker, men det är ingen anledning att kritisera produktkvaliteten.
Tekniska aktioner/återkallelser ska man nog däremot låta BMW utföra, eftersom de baseras på ett verkligt underlag och en analys från BMW.
Aktionerna är inte billiga för BMW, så man tar inte till en sådan i onödan....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-17/18:13

Hej hopp!

Kedjebrott - minst två direkt drabbade forummedlemmar har skrivit om detta i denna tråd: viewtopic.php?f=217&t=11392&st=0&sk=t&sd=a&hilit=kedja

Ytterligare en medlem skrev i tråden att hans kompis kedja gick av under färd. Alltså tre forummedlemmar som upplevt kedjebrott på egen eller kompis hoj.

Medlem MårtenL skriver i samma tråd att de på UKGSer-forum var uppe i 40 dokumenterade kedjebrott, då när hans inlägg skrevs... Hur många det är nu har jag inte kollat upp, fick mina grejor bytta så intresset falnade.

Hjullagerproblem: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=499504 ( 85 sidor diskussion om F8GS-lagren men även andra liknande )

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=505577

Jag tror att detta är riktiga problem...

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2011-01-17/18:31

Jag tror ni blandar ihop begreppen premium med kvalitet.

Om jag vill ha en kvalitetsbil köper jag en Toyota eller liknande. Men av någon anledning väljer jag ändå tyskt...

Oavsett vad man läger i begreppet "premium" tycker jag det är trist att jag som BMW-ägare ska behöva sitta och oroa mig för eventuella lagerras eller kedjebrott. Det är ju inga trevliga saker. Jag antar att ekonomerna och marknadsfolket har initiativet hos BMW. Konstruktörerna är förvisso duktiga, men det snålas nog för mycket i upphandlingarna och kvalitetskontrollerna. Time-to-market är det som gäller i dagsläget och det är nog inget som är unikt för BMW tyvärr.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-17/18:49

Ok, tre någotsånär dokumenterade kedjebrott (det jag refererade till finns med i tråden Du länkar till, Mats).
Då pratar vi om ett problem som BMW upptäckt och gjort en återkallelse för - i alla fall två av de tre havererade efter att BMW skickat brev om återkallelsen, men ägarna hade inte låtit byta sina drivpaket utan kört vidare (hur långt/länge vet jag inte).
En solklar miss från en underleverantör - som Mapa påpekar ändå BMW:s ansvar, och BMW har tagit sitt ansvar och bytt på alla berörda hojar. Vet inte vad man kunnat göra bättre, egentligen.
Beträffande lagerproblemen som diskuteras på UKGSer, vidhåller jag att det handlar om väldigt mycket tyckande, andrahandsuppgifter, overifierade påståenden och rena påhopp. Säkert har lagerhaverier inträffat, och jag är övertygad om att BMW känner till det - eftersom inga återkallelser verkar ha gjorts, är min gissning att problemen är mer betingade av slitage, extrem användning och överbelastning än av dåliga eller underdimensionerade komponenter.

Jag är allmänt skeptisk till uppgifter som kommer fram i dessa sammanhang - säkert handlar det om verkliga fel, men orsaken till dem vet vi nästan inget om. Till det kommer att BMW sålt väldigt många hojar, det är med god marginal sexsiffriga antal och en hel del av dessa används hårt - gissningsvis av ägare som gärna skriver på ett Forum. Jag tror helt enkelt att erfarenheterna hos UKGSer-medlemmarna inte är särskilt representativa.
Fast jag kan hålla med om, att en "äventyrshoj" kanske borde förses med extra bra komponenter, där det blir stora påfrestningar vid offroadkörning. De övriga F-twinmodellerna har samma lager, men tycks inte vara drabbade alls av lagerproblem om man söker på nätet....

Håller för övrigt med Lars W - premium och felfrihet är inte nödvändigtvis synonyma begrepp. Man vill såklart inte råka ut för trafikfarliga haverier - men det gäller även "budgetmärken" som har lågt pris som främsta säljargument.
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2011-01-17/19:19, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-17/18:50

Tyvärr har du rätt....

... i premiumsegmentet, som en gång innebar hög kvalitet, är det nu varumärkesbyggande samt time-to-market som är viktigast. Att folk uppfattar märket som bra med hög kvalitet går att marknadsföra fram, utan att ha så värst hög kvalitet. Den behöver bara vara "tillräckligt" bra... Det är ju inte direkt hög kvalitet att viktiga kritiska delar måste bytas ut, men vi uppfattar det gärna så när märket snabbt återkallar och åtgärdar. Vilken fin service märket har! Egentligen är man ju lurad i det läget, nöjd trots att man gjort märkets testjobb åt dem!

Jag hade gärna köpt en Toyota-GS! Valde faktiskt bilen utifrån Bilprovningens statistik om märket. Jag gillar BMW skarpt, både bilar och hojar men tycker att det känns snopet att de genat med så viktiga delar... Känns inte helt betryggande, särskilt på en maskin där man emellanåt är långt från civilisationen...

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-17/19:03

Gunnar Elmgren skrev: Vet inte vad man kunnat göra bättre, egentligen.


Förslagsvis montera en kedja av hög kvalitet redan från början. Varför välja CZ när det finns DID? ;)

Gunnar Elmgren skrev: Beträffande lagerproblemen som diskuteras på UKGSer, vidhåller jag att det handlar om väldigt mycket tyckande, andrahandsuppgifter, overifierade påståenden och rena påhopp. Säkert har lagerhaverier inträffat, och jag är övertygad om att BMW känner till det - eftersom inga återkallelser verkar ha gjorts, är min gissning att problemen är mer betingade av slitage, extrem användning och överbelastning än av dåliga eller underdimensionerade komponenter.


Det var på ADVrider-forum. Färgfoton, mått, kulor som ramlar ur fälgar i flera fall. Visst har BMW sålt många hojar och visst brukas GS:er hårt men detta problem har aldrig R-versionerna av GS råkat ut för. Det är litet för mycket rök för att inte finnas någon eld. Micke (GPS) här på forum bytte sina lager på verkstad, [Edit:rättelse, det var lageråterförsäljaren som sågade lagren] där man sågade lagren som av dålig Kina-kvalitet (LDF) och att det var oansvarigt att montera sådana i en hoj som framförs i hyggligt höga farter. Kan PM:a den minst sagt namnkunnige mekens namn så kan du kolla med honom själv om du inte litar på uppgifterna.

Min egen kontakt direkt med BMW i Sverige, via ackrediterad återförsäljare, gav mig en uppgift om att 3000 mil skulle vara bra hållbarhet för hjullager på en offroad-hoj. Sorry, det är inte riktigt min uppfattning om hur länge hjullager bör hålla. Det är en fjärdedel av det miltal Håkans R100GS hade när han bytte lager, som då inte ens var trasiga.

/Mats
Senast redigerad av mapa 2011-01-17/22:23, redigerad totalt 1 gång.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-01-17/19:42

mapa skrev:Förslagsvis montera en kedja av hög kvalitet redan från början. Varför välja CZ när det finns DID? ;)
Varför inte, om CZ säljer samma komponent, med samma kvalitet, billigare? Nu visade sig väl i efterhand vara ett dåligt val, men jag tror vi får acceptera att BMW tillämpar kostnadspress i sina upphandlingar. Till det kommer, att man så långt möjligt försöker ha mer än en underleverantör av varje komponent - dels för att minska risken för leveransproblem, dels just för att komponenter från en leverantör snabbt kan tas bort ur hyllorna och ersättas med grejor från en annan om det blir kvalitetsproblem. Hade BMW bara haft en leverantör av kedjor, och fått såna här problem, hade man verkligen "suttit i skiten" - nu var det bara att köpa lite fler DID-kedjor och skicka ut!

mapa skrev:Min egen kontakt direkt med BMW i Sverige, via ackrediterad återförsäljare, gav mig en uppgift om att 3000 mil skulle vara bra hållbarhet för hjullager på en offroad-hoj. Sorry, det är inte riktigt min uppfattning om hur länge hjullager bör hålla. Det är en fjärdedel av det miltal Håkans R100GS hade när han bytte lager, som då inte ens var trasiga.

Jag har svårt att tro, att det är BMW:s officiella ståndpunkt att lagren ska hålla 3000 mil... I så fall hade man garanterat lagt in ett byte i serviceprogrammet (det tjänar man pengar på, i motsats till på garantiåtgärder).
Just sådana uppgifter, från enskilda personer via någon annan samt lösryckta ur sitt sammanhang, är jag svårt skeptisk till. Dessutom är det ju betydelsefullt hur frågan är ställd från början - "hur länge håller lagren i snitt?" får ett annat svar än "hur ofta bör man i förebyggande syfte byta lagren håller på en hoj som körs hårt offroad?".

För övrigt är jag en smula allergisk mot fördomar i stil med "kinesiska och tjeckiska komponenter är sämre än europeiska" - det är varken sant eller relevant, även i dessa länder kan man producera med mycket hög kvalitet - och gör det, framför allt kinesiska komponenter sitter i stort sett i alla produkter med teknikinehåll idag. Däremot får man vad man betalar för, och billigt skräp är lättast att hitta i länder med billig arbetskraft. Kvalitetskomponenter är nästan lika dyra i Kina som i Tyskland....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2011-01-17/20:09

Hej!

Angående 3000 mil. Jag har läst ett skriftligt svar, personligen, från en person vid Svenska BMW om att det var förväntad hållbarhet. I samma mail stod det att jag inte fick citera vidare. Inte så konstigt kanske, för det är ju minst sagt överraskande. Officiellt är det säkerligen inte. Men jag personligen har läst det och det var inte förfalskat. Du behöver självklart inte tro på detta, men då blir det rätt meningslöst att diskutera frågan så vi avslutar den.

Om en av Stockholms mest namnkunniga hjul-, däck och fälgfixare säger att lagren är billiga kinesiska lager, LDF, som inte borde monteras i en hoj, så väljer jag personligen att tro honom. [Edit:rättelse, det var lageråterförsäljaren] Inte heller detta är mycket att debattera vidare. Visst kan såväl kineser som tjecker göra saker av hög kvalitet, men det är, enligt min åsikt, ingen fördom att det tillverkas och exporteras enormt många saker av riktigt dålig kvalite från Kina till resten av världen. Bara allt för många sådana har gått sönder för mig. Massor av leksaker, Claes O- och Biltemaprylar. Det är ingen vits att köpa dem ens för de går sönder omgående... Det är min egen praktiska erfarenhet, ingen fördom.

Här kan den intresserade själv se ett klipp om rasade lager i en 2010 F8GS. Direktlänkar in den i tråden. Annars ligger den inlänkad bland över 1200 inlägg om frekvent förekommande hjullagerras och felorsak på F8GS:er i USA. Välj själv om den är trovärdig. Jag bedömer den som äkta. http://www.youtube.com/watch?v=OThd4KP1 ... _embedded#! Debatterar inte detta mer heller.

God afton!
Mats P
Senast redigerad av mapa 2011-01-17/22:24, redigerad totalt 1 gång.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Nästa

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst