Ras bakhjulslager F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav hegu999 » 2012-01-07/11:21

Jag hade i somras isär mitt bakhjul på min BMW F800GS-10, för att montera automatisk oljesmörjning på kedjan. Då kände jag också att lagret på drevsidan "hackade" när jag snurrade på det med fingret. Cykeln hade då gått ca: 500 mil. Tog upp detta vid servicen senare på sommaren med verkstaden, men jag nämde bara detta i samband med att jag lämnade in cykeln och då hade de inte tid att titta på det. De föreslog att jag skulle lämna in hojen senare i stället. De upplevde det inte som något akut som måste göras på en gång. Har efter det åkt ca: 300 mil och inte upplevt några problem med hjulet, så det kanske inte är något större problem? Jag har heller inte lämnat in hojen ännu för koll av lagren.
hegu999
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-05-08/13:18

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Grusmasen » 2012-02-01/14:18

Lagret skall inte hacka. Då sitter det i spänn nånstans och om det är löst/avmonterat hjul så är det kass om det hackar och skall bytas. Det gäller ju att lagersäten i navhus och distans mellan lagrens innerbanor har samma mått. Mycket fett i lagren är alltid bra sätt att minska vattenintrånget. Nya är som sagt inte fullpackade med fett, pga specade varvtal de ska klara. Viktigt att alla ingående delar är ordentligt rengjorda så att inga passningsytor är skitiga. I manualen står det också att lagren skall pressas in till stopp (seated). Det är ju självklart viktigt att kolla hacket utan kedja på - den ger ju upphov till visst "hack". Packboxarna har ju tveksam effekt eftersom ryckutjämnaren inte är tät.
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav elemji » 2012-03-10/16:56

Grusmasen skrev:Lagret skall inte hacka. Då sitter det i spänn nånstans och om det är löst/avmonterat hjul så är det kass om det hackar och skall bytas..

Viss reservation för att vi menar olika saker med "hacka" men det kan faktiskt vara precis det omvända förhållandet. När hjulet är avmonterat så hackar lagren lite. Som jag tidigare skrev så har jag ett helt nytt hjul med helt nya lager (osannolikt att dom skulle vara kassa) och det hackar också. Precis som lagren i originalhjulet hackade avmonterat vid 2000 mil och likadant vid 3000 mil. Verkstadschefen hos min BMW-återförsäljare var precis hit och hämtade min F8 för service. Han kände på mitt nya omonterade hjul och han tyckte inte att det var något onormalt. Förmodligen och förhoppningsvis är det konstruerat så att blir det rätt spel när man drar ihop det hela.

Grusmasen skrev:lagren skall pressas in till stopp (seated).

I vilken manual står det så? Det beror nog på vad man menar med "seated". Det vänstra lagret (bromssidan) skall pressas till lagersätet men det högra flytande lagret skall väl endast pressas försiktigt till innerringen är i kontakt med distansen. Men det är väl i och för sig stopp då om man inte pressar på så att man flyttar det vänstra lagret.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-03-21/12:53

elemji skrev:Förmodligen och förhoppningsvis är det konstruerat så att blir det rätt spel när man drar ihop det hela.

Måste göra dig besviken men spelet blir inte 100% rätt med montaget enligt Reprom och prov jag gjort med att montera en egentillverkad distans och dra ihop det hela som om det satt i framgaffeln. Det drar/hackar fortfarande för mycket för min smak och smaken hos mina civ.ingenjör vänner på Volvo.

Att det sannolikt inte är ett större problem visar antalet ras versus fungerande lager. Personligen gillar jag inte denna tighta montage då den har sina risker. Jobbade själv som cykelmek i ungdomens dar och på racer/mtbcyklar spänns hjullager/vevlager (innan kapslade lagertiden) vid montaget. Blev lagret tight vid montaget rasade det mer som regel än undantag i det ånga loppet.

Jag offrade två nya skf lager för att kolla på detta. Jag gör vissa saker här som inte är kosher enligt reprom och BMW och tar inget ansvar i om du gör likadant och strular med garantin.
Nu den roliga biten.
När man monterar vänstersida pressar man lagrets ytterbana till anliggning. Vid uppvärmning av lagerläge och kallt lager faller lagret in hela vägen utan pressning. Inget konstigt med det. Detta lager är låst med låsring.
Montage 1 höger enligt reprom.
Högersida skall klämmas endast mot innerdistans på lagrets innerbana då detta är ett "flytande" lager. Återigen vid uppvärmning av lagerläge och kallt lager faller lagret in hela vägen utan större våld.
Monterat så här blir det efter avsvalning tight som bara den! ????????
Distansen går ej att rucka på i sidled! Det är praktiken som det var innan jag demonterade kina-lagren.

Möjlig förklaring/ burkteori:
Jag monterade med hjulet liggande. Eftersom verktygets tyngd trycker på det nedre lagret samt då uppvärmningen förlänger även själva navet blir det vid avsvalning en förkortning av navet och därmed en press på innerbanorna.
Ok montage 2.
Ut med högerlager, uppvärmning och montage med hjul i vertikal position/ stående. Avsvalning.
Bingo! Nu var spelet en aning lösare. Hur vet jag det? Jag tillverkade ett litet mått som tog hänsyn till när det statiska momentet släppte.
Detta dög dock inte, det var fortfarande tight för min smak.
Montage 3.
Ut med högerlager, uppvärmning och montage med hjul i vertikal position och endast lättlätt åtklämning. Avsvalning. Bingo!!! Nu var spelet lösare och vid koll med distans och ihopdragning som om det hela satt i framgaffeln var det perfekt! Inget spel och axeln rullade lätt utan hack och drag. Distansen går att flytta med lite motstånd med fingret i sidled.
Stort leende av mina vänner och mig. :) :)

Sannolikt monteras lagren med mycket värme dras åt för kung o fosterland, får svalna på löpande band och utan kärlek. Att det sedan blir hårt ansatt är en bisak men ändå inte.

Så rullat 300 km med detta och skall kolla hur det blir om en tusen km.

Obs jag rekommenderar starkt att smörja packboxarna som skyddar lagren (inte lagertätnignerna) för Bmw var varit skitsnåla med undersmörjan Staburax. Så smörj detta annars är det onödigt slitage och vatten tränger in och ligger vid lagret!

MVH Mark
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-21/14:17

Dum fråga kanske, men det kan inte vara så att distansen (nr 10) trycks ihop så pass vid åtdragningen av axelmuttern, att spelet blir korrekt då? Jag får inte in i min skalle att BMW skulle ha "tänkt fel" så till den milda grad att lagren ligger med konstant axialbelastning......
Bild
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-03-21/14:42

Hubbikoff skrev:... prov jag gjort med att montera en egentillverkad distans och dra ihop det hela som om det satt i framgaffeln. Det drar/hackar fortfarande ...


Du har min sympati Gunnar.
Tre civ ing maskin sa detta var för sig "...men den ligger ju med konstant axialtryck då!!!"

Jag har dragit ihop det som om det satt monterat men utan att det sitter i svingen/gaffeln. Då kan man vrida runt med lager ställer för hjul. Jag tror inte BMW-ingenjören har tänkt fel men hjulen monteras inte i projekteringskontoret utan av en underleverantör som sannolikt inte ens är BMW. Skulle inte bli förvånad om man gör denna olycksaliga montering. Enligt mina Volvovänner är det inget ovanligt med ett dylikt misstag i produktionen. Ibland lyckas man fånga upp det ibland går produkten iväg.

En teori som dök upp var att det är möjligt att man vid montaget tänkt att uppvärmningen skulle göras med distansen monterad i navet men att den istället monteras kall i ett varmt nav.

Mvh Mark
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Fredrik J » 2012-03-21/18:51

Du borde skriva till BMW och förklara deras felaktigheter. På allvar alltså ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav elemji » 2012-03-23/13:49

Hubbikoff skrev:då uppvärmningen förlänger även själva navet blir det vid avsvalning en förkortning av navet och därmed en press på innerbanorna.

Här är ju gåtans lösning. Suveränt Mark! Och du borrade även ett hål i kylskåpsdörren och kikade in. :D
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Grusmasen » 2012-03-29/08:46

Otroligt vad mycket krångel för en sån skitsak.
Angående "seated"; höger lager skall pressas mot ("seated") yttersäte i nav och vänster pressas mot ("seated") distansens (Gunnars 10'a) säte (innerbana) i högerlager. Enligt RepROM.
Yttersäten skall värmas till 100 grader - navet alltså. (Undrar vad lacken tycker om det? pulver kanske...)
Att lagren hackar efter montering beror nog på att de inte satt sig. Vad jag förstår så flyter ju vänsterlagrets ytterbana och 100 grader lär ju inte ge så mycket grepp att det inte orkar att flytta på sig - eller?
Är det någon som känt på sitt hjul efter några dagars körning bara?
Jag gästabetade på Atlas en gång för länge sen. Där monterade de lufmotorer och de hade en hel grupp som bara knackade lager för att de skulle sätta sig och gå lätt. Allt pressades utan värmning där - fast det var ju inte tyska krångelnissar heller.
Värmningen skall väl bara ske i sätet och inte hela navet för att undvika krympspänningar. Kanske lättare sagt än gjort hemma i garaget. En variant är ju att värma distansen - Gunnar-10'an också.
Så det går kanske att knacka på navet tills lagren sätter sig och inte är i spänn.
En annan som jag tycker smidigare variant för hempulare, som inte har nån värmespole, är att lägga lagren i frysen över natten. Det har jag gjort flera gånger - skitsmidigt. Du slipper krympspänningar i nav!
Viktigare tror jag är att packa lagren fulla i fett - levereras normalt med ganska lite fett - så att inget vatten får plats.(innan frysen!)
Navet är inte mer tätt än såpass att vatten har svårt att komma ut - ryckutjämnaren!!
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2012-03-29/09:35

Mina lager bak var torra som fnöske och det var en hel del skräp i dom när jag öppnade upp första gången för 2 säsonger sedan. Jag pillade försiktigt lös tätningarna på lagren och blåste rent med fotogen och tryckluft tills lagren rullade lätt utan att hacka. Lät lagren torka och fyllde med fett och tryckte tillbaka tätningarna. 1000 mil senare känns lagren oförändrade och funkar bra. Inget glapp men ett visst motstånd när man rullar runt innerbanan med fingret som trots allt inte känns helt bra (kullager tycker man ju ska rulla så lätt som möjligt), men det funkar.

När vetenskapen löst gåtorna om klimatförändringar och montage av bakhjulslager på 800GS blir det nog ett byte till mer namnkunnigt kullagermärke.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav elemji » 2012-03-29/11:42

Apropå "skitsak" så vill jag påminna om första inlägget i tråden. Jag tror inte att spännande skall tolkas som något positivt.
GPS... skrev:Är det någon som hänger med i beskrivningen varför bakhjulslagren rasar på 800 GS och hur man kan undvika det? verkar vara en del som fått en spännande åktur när de rasat....

Jag håller med om att "flytande" borde betyda att ytterringen kan flyt(t)a på sig. Grusmasen, vad menar du med "...eller?" Vet du inte säkert? Mitt hjul har gått snart 3000 mil och det verkar inte som det flytit ännu.
Här kanske den andra teorin kommer in i bilden, nämligen att lagersätet skulle kunna vara lite för tight. Det kanske är en kombination av de två?
Och vetenskapen har ju löst problemet redan, se Marks inlägg. :-)
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2012-03-29/11:52

elemji skrev:.... nämligen att lagersätet skulle kunna vara lite för tight....


Det är den "sanning" som verkar ha etablerat sig på advrider.com i den här megalånga tråden i ämnet: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=499504

Kanske är det så att borrningen är för tajt vilket gör monteringen onödigt kritisk. Om inte borrningen vore så tajt skulle lagret kunna "flyta" och positionera sig korrekt av sig självt?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-03-30/09:20

Lars Westman skrev: Det är den "sanning" som verkar ha etablerat sig på advrider.com i den här megalånga tråden i ämnet: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=499504

Hej
Väntade på att denna advtråd skulle dyka upp. Kunde inte motstå frestelsen! :-)
Den advtråden rekommenderar jag att ta med en stor skopa salt! Snarare en stor lastbil med salt!
Yankee har en förmåga att låta käften gå och flyta iväg på pseudotekniska resonemang som inte har med vekligheten att göra. Vill man få sig ett stort skratt som civ.ingenjör så läser man advtråden om den "misslyckade" övre-dämpar-bulten! Den är rent hiskelig och skrattretande!
Men alla har rätt till en teknisk åsikt. ;-)
Ja, jag har kollat bulten med när jag bytte till Hyperprofjäder bak. Rak som en spik trots hopp. Å andra sidan så väger jag 84 kg rustning på och betraktar inte 800Gs som en 350cc crosshoj! :-)

Tillbax till ämnet. Ja jag har läst hela den lagertråden mer än en gång och den fick mig att inse det inte finns något svar där bland alla resonemang av folk som måste ta hojen till verkstad för att smörja kedja, samt att man man får vara ännu försiktigare med vad andra "tekniskt-kunniga" serverar på advforumet! Flera där har knappt haft av ett hjul än mindre dragit och monterat lager.

Lars Westman skrev:Kanske är det så att borrningen är för tajt vilket gör monteringen onödigt kritisk. Om inte borrningen vore så tajt skulle lagret kunna "flyta" och positionera sig korrekt av sig självt?

Tight!?!??! Ja vissa verkar tom mena att det skulle bli en sådan åtklämning att det skulle minska på lagerbanans diameter till onödigt slitage!?!? :D :D :D Sorry men det är mycket lättare att sabba ett radiallager genom att utsätta det för ständigt axial tryck.
Det är dessutom inget problem att känna på vänsterlagret och se att det spinner hur fint som helst ipressat och kallt. Samma gäller högerlagret, om inte distansen är hårt ansatt.
(Tillägg för klarhet för jag ser att det gick att missförstå vad jag skrev först: Toleransen kan mycket väl vara tight men i så fall är detta lager väldigt hårt monterat för att vara ett "flytande" lager, jag har själv dragit ut det en fem-sex gånger vid detta laget så jag vet att det sitter väl även med uppvärmning.)
Flytande lager i min värld (vid så här korta axlar som här och låga temperaturer samt i mjuka metaller) innebär inte att lagret kan (helt fritt) röra sig eller justera sig efter montage utan att det vid montage ej pressas till anliggning. Positionen hålls av anliggningen/klämet på ytter och genom distanser på inner. Inget annat. (Jag har fått lära mig att flytande lagring används vid betydligt längre axlar och höga temperaturer/växlingar och då är självklart även toleransen kritisk). Skulle lagret kunna röra sig i sidled skulle det nog även kunna rotera lite lätt och det vill man verkligen inte i synnerhet om det sitter i aluminium!
(Hoppas det är klarare nu vad jag menar.)

Skulle en tysk ingenjör missa innerdiam för ett lager och därefter blir det inte tillverkat så?! Högst osannolikt.
Skulle man kunna missa att montage innebär ett oväntad konsekvens? Sannolikt och inte ovanligt.

Rolig tråd det här.

Njut av kylan och solen. MVH Mark
Senast redigerad av Hubbikoff 2012-03-31/08:05, redigerad totalt 2 gånger.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-30/11:40

Intressant är det!
Jag råkar ju ha en flång ny F800GS i garaget, den har gått 24 mil....
Bara av ren nyfikenhet funderar jag på, om jag skulle ta loss bakhjulet och känna på lagren - kan ju vara bra att veta hur dom känns nu när allt är nytt och fräscht. Plus att det kan vara informativt för er andra.
Har också en F650GS Twin -08 (sambons) som gått 2000 mil. Samma lager och konstruktion på den - och hjulen ska ändå av för däckbyte, så då kan jag passa på att kolla den med.
Återkommer med resultat av kontrollerna!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-03-30/12:24

Just do it, maan!
Om inte annat så kan du passa på och smörja de yttre tätningarna som är snålt smorda från fabrik.

Kolla gärna hur hårt distansröret sitter. Typ kan du rubba det och/eller flytta det med pekfingret eller sitter det som berget?

Förresten är det första däckbytet på din sambos hoj?? Ännu en anledning att köra en 658. :-)
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-30/12:40

Hubbikoff skrev:Förresten är det första däckbytet på din sambos hoj?? Ännu en anledning att köra en 658. :-)
Nä, det blev nya vid ca 1400 mil, bytet nu är pga att det ska på "nabbadäck" inför vårens och försommarens grusövningar. Men den är snäll mot däcken, det är den!
Tack för tipset om tätningarna, det ska jag kolla!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Arvidsson » 2012-03-30/15:32

Gunnar, kolla även ekerspänningen. mina var slaka när jag fick hojen (90mil)
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav elemji » 2012-03-30/21:11

Man vill ju inte framstå som en sån där dreglande idiot som inte ens kan smörja kedjan, så jag läste på lite om definitionen av "floating bearing". Flytande lager används för att tillåta termisk expansion av axeln i axiell ledd. Lager kan flyta på innerring eller ytterring eller båda (full floating). I det här fallet så tyder allt på att "flytande" skall tolkas så att axeln flyter i innerringen. Som civilingenjörsförbundet mycket riktigt påpekar så är det nog inte så lämpligt om ytterringen av stål far omkring i aluminiumsätet. Ber om ursäkt om mitt senaste inlägg gjorde att tråden tog en ny vändning in i konspirationsteoriernas rike. Det här är fullständigt klart för mig nu. Jag tänker inte ens läsa den här tråden mer. Over and Out.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-03-31/08:25

F'låt elemji jag såg att jag verkligen uttryckt mig klantigt och kategoriskt. Det blir så när man försöker fixa ett inlägg på några fikaminuter. :oops: Kom igen det är bara en forumdiskusion. Jag gör lite tillägg ovan så att det blir lite klarare.
Fel, ja du har rätt det finns flytande lagring men har det verkligen tillämpats i detta fall eller är det bara ett bra sätt att montera det hela? Ingen av oss fyra ingenjörer trodde på att det är ett riktigt flytande lager, te.x. var finns de stora axiala utvidgningarna?
Varför inte montera som på 658:ans framhjul där båda lager pressas till anliggning (inga segerringar)?
Vår teori var/är att man vill för extrema fall gardera sig att lagret/hjulet på 800:an ej kan flytta sig i sidled därför har man säkrat ett lager helt i sidled, det andra lagret monteras som ett slags "flytande" lager fast det inte flyter som i stora maskiner. Som sagt det är bara teorier och inte absoluta sanningar vem vet vad som fanns i projektörens huvud.
Min personliga slutsats kvarstår: att distansen ligger hårt an och att lagret inte flyter.

Hälsningar Mark
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Grusmasen » 2012-04-30/08:50

Vill kommentera lite i denna långa tråd!

Skitsak: med det menar jag att konstruera ett bakhjulslagring. Vet man inte hur man skall göra talar man med leverantören av lager. Det kan ju faktiskt vara så att arvet att ha koniska lager här kan ha spelat in. Då skulle det ju vara en axiell passning. Ibland händer det ju att man börjar men en konstruktion och sedan ändrar den utan att kolla upp alla delar i funktionskedjan.
Att lagret skär under körning tycker jag absolut inte är en skitsak.

Flytande lager: det finns två typer; funktionell flytning som i t.ex. motorer - vevstakslager, kolvbultar, vevaxellager. Sedan finns det adaptiv flytning som är för att ett lager inte skall bli överbestämt (med det menas att flera mått påverkar dess läge) utan kan ställa in sig optimalt för bästa funktion.

En annan sak.
Är det nån som vet hur få bort packboxen utan att skada den?
Om man bara vill inspektera och packa om lagren.
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-30/09:10

Hubbikoff skrev:Just do it, maan!
Om inte annat så kan du passa på och smörja de yttre tätningarna som är snålt smorda från fabrik.

Kolla gärna hur hårt distansröret sitter. Typ kan du rubba det och/eller flytta det med pekfingret eller sitter det som berget?

Förresten är det första däckbytet på din sambos hoj?? Ännu en anledning att köra en 658. :-)

Nu har jag gjort det!
På sambons F650GS -08 verkade allt fullständigt i sin ordning - lagren snurrade relativt lätt och utan tendens till "hack".
Distansen satt kvar mellan lagrens innerbanor, men gick att rubba med fingerkraft, så det är nog rätt där också.

På 800:an gick visserligen lagren runt relativt lätt, men hade en liten tendens till hackande - och distansen satt hårt som f-n..... kollade bara med hjulet loss och utan att sätta i axelbulten och dra åt.
Hade hojen på 100-milaservice förra måndagen, och då fick dom kolla. Enligt verkstaden (Kenneths MC-service) kändes allt normalt, och som jag förstod det blir det "rätt" då man drar åt axelbultens mutter till korrekt moment (distanshylsan pressas ihop en aning).
Jag ska kolla igen då jag byter däck, nu sitter det TKC80 på och de byts mot Pirelli Scorpion Trail innan turen i Alperna första veckan i september - återkommer!

Ekrarna var f.ö. OK spända, och de kollades också vid 100-milaservicen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-04-30/15:26

Gunnar Elmgren skrev:[....och som jag förstod det blir det "rätt" då man drar åt axelbultens mutter till korrekt moment (distanshylsan pressas ihop en aning).

Det trodde jag med tills jag tog ett rör, använde som distans så jag kunde klämma ihop det utanför svingen och drog åt. ;) Det var ingen skillnad på friktionen /hacket mitt hjul. ;)
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Grusmasen » 2012-04-30/15:55

Gängorna lär väl sticka innan du dragit ihop nån distanshylsa så att kulorna hamnar mitt i spåren på kullagren - M16 och en självlåsande mutter.

Jag rev mitt bakhjul nu och kollade: Det kändes helt OK - lagren alltså. Såg ut som att högerlagret inte satt så långt in och så var det en glipa, kunde nog va innerbanans och distansens fas, mellan distans och lager. Jag kunde rubba distansen ur centrum med bara fingret.

Bytte lager bak förrförra våren, då jag upptäckte att de var kass när jag skulle balansera nytt bakdäck. Har kanske bara kört c:a femhundra mil sen dess - ett bakdäck.

Det man kan göra om det nu är den här krympteorin som gäller är ju att montera enl. RepROM och sedan värma högersidan igen och knacka lite på navet så högerlager sätter sig tillrätta.

Vad jag förstått så skall ipressning ske med stöd på BÅDE inner- o ytterbana av lagren - då borde distansen bestämma läget. Sen tillkommer då eventuell krymp på navkropp om det nu är så.
Senast redigerad av Grusmasen 2012-04-30/16:48, redigerad totalt 1 gång.
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-04-30/16:12

Grusmasen skrev:Gängorna lär väl sticka innan du dragit ihop nån distanshylsa så att kulorna hamnar mitt i spåren.

+1
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-30/17:09

Jag får ta isär igen, tillverka distanser så jag kan dra åt utan att ha hjulet i svingen och känna hur det känns.
Med "krympteorin" och inpressning av lagret med stöd på både ytter- och innerbana, borde rimligen även distansen värmas upp för att få ungefär lika krympning när det svalnar (det blir nog inte exakt lika, för navet av lättmetall krymper väl mer än distansen av stål).
Återkommer!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-04-30/19:07

Gunnar Elmgren skrev:...r än distansen av stål).

Stål? Missförstår jag dig nu? Distansen är tillverkad i alulegering förutom den lilla stödringen i stål som sitter på. :?:
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-30/21:51

Hubbikoff skrev:
Gunnar Elmgren skrev:...r än distansen av stål).

Stål? Missförstår jag dig nu? Distansen är tillverkad i alulegering förutom den lilla stödringen i stål som sitter på. :?:

Aha, då kommer saken i ett annat läge! Jag har bara utgått från att distansen är i stål, men jag har ju aldrig haft den bortmonterad och "i handen". Då bör det ju inte vara någon skillnad i krympning, och allt borde bli korrekt om både nav och distans värms innan lagret pressas i.
Hur som helst ska jag försöka hinna plocka bort bakhjulet igen och kolla hur lagren rullar med axelbulten ansatt - det blir nog på fredag eller lördag i så fall.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Leif L » 2012-04-30/23:28

Jag läste inte hela tråden, så jag vet inte om jag har kommit med någon kommentar i ärendet.

I varje fall hade jag en ny F800GS 2008. Jag hann precis serva den för 100mil (eventuellt vid ca 80mil) innan jag åkte på semester i mitten av juli. Innan avfärd bytte jag däck till TKC80 och jag kommer ihåg att jag hade svårigheter att få i ryckutjämnaren eller vad "gummiskivan" kallas.
Sedan gäller det att spänna kedjan lagom. Problemet är ju att lagren slits extra om kedjan spänns för hårt och dreven slits ut i förtid om kedjan är för slack.

Resan startade och gick söderut via färjan till Sassnitz och ner till Tjeckien (Liberec), sedan en kort sväng in i Polen och tillbaka till Tjeckien, sedan in i Slovakien mot staden Poprad vid foten av Tatrabergen.
Jag körde in på en mack för att stanna och bl a ta bilder med Tatrabergen i bakgrunden, och där mitt på planen skar ena lagret i bakhjulet! Tala om att bli överraskad. Man kan inte säga att det blev tvärstopp, om jag inte kommer fel ihåg, även om hjulet bokstavligen satt som gjutet efteråt.

Tre till fyra timmar senare blev det biltransport till närmaste BMW-verkstad, dvs till Bratislava drygt 30mil bort, dit vi kom i mörkret (och regnet) en söndag kväll. Några reservdelar fanns inte (hos importören), men deras demohoj kom tillbaka på tisdagen (tror jag) och då tog man hjulet från den. Jag hamnade att betala bromsskivan som byttes då smält metall hade fastnat på den. Sedan smälte ABS-kabeln också.

Sedan trodde de att jag hade glömt att sätta dit någon del när jag bytte däck eller hade monterat fel. Fast det trodde inte jag. Jag hade ju dessutom använt momentnyckel.

Däremot började jag fundera på om det hade något med trycket i axialledd att göra, dvs att lagret fick extra tryck från sidan så att säga.

Men eftersom tråden är lång i ärendet, så får man anta att felet ligger någon annanstans.

Efteråt kom jag att tänka på att det var ett obetydligt glapp i bakhjulet på morgonen. Då hade jag svårt att avgöra om det kunde tänkas vara för stort. Efteråt har jag lärt mig att det inte skall vara något märkbart glapp i hjullager på hojar.

Eftersom det regnade rejält på onsdag eftermiddag så sköt jag fram avresan till torsdag morgon.

Någon dag senare övernattade jag på ett hotell (i Rumänien) där ägaren "påstod" att "Dracula" (Greve Vlad III Dracula, 1431-1476) också hade övernattat. I verkligheten var det väl så att hotellet var byggt minst 500 hundra år efter det att "Dracula" levde...
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-05-01/12:12

Leif L skrev:.... Problemet är ju att lagren slits extra om kedjan spänns för hårt och dreven slits ut i förtid om kedjan är för slack..

Tråkigt med avbrutna resor men ovanstående påstående hör jag för första gången, Det må gått förbi mina öron men jag finner påståendet lite konstigt . Att det frestar på dreven med slackare kedja är ändå underordnad kedjanssmörjning/slitage/förlängning.
Hård spänd kedja? Menar du superhårt spänd eller? Lasten som kommer från motorn är på enorm jmf med en kedjas slack.
Det står rätt väl beskriver på hojen hur slack kedjan skall vara.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-01/12:43

Öppenbarligen har BMW problem med sina kedjedrivna hojar verkar det som.
HAde inte riktigt samma problem med mina Africa Twinnar.
Dock så är kedjespänningen viktig.
I manualen till AT som jag hade, hade det angetts ett för litet spel till kedjan, vilket gjorde i bästa fall, det som hände mig, att kedjan sträcktes sönder. Det var dyrt att byta drivpaket i Bergen kan jag säga.
Hade man större otur kunde man kröka utgående axel i motorn.
Det kan ju vara så att man sabbar bakhjulet istället på BMW med för sträckt kedja, även om det låter skumt.

För att kolla om spelet BMW angett verkar rimligt. kan man spänna ihop bakfjädringen med spännband eller liknande, eller sätta två heffaklumpar :) på sadeln för att få båda dreven parallella. Då blir det som störst sträckning. Då får det ej bli fiolsträng.

JAg bytte framhjulslager och bakhjulslager på mina AT men då hade ju hojarna gått en del skall tilläggas.
Aldrig har jag ens funderat över hur de var inspända eller nåt. JAg lade mina lager i frysen. skickade ner dem tills det tog stopp och alla distanser där de skulle vara och drog åt utan moment vid montering av hjulet och hade aldrig problem med några lager.

VAd har BMW hittat på för dumheter med sina hjul?????
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav julius » 2012-05-01/19:56

Vad BMW har "hittat på" är sannolikt en lite för kort distans mellan lagren i förhållande till lagerläget i navet vilket innbär att när allting dras ihop så "spänns" innerbanorna något vilket i förlängningen får ett ökat slitage och påfrestning som utfaller i ett haveri. Håller med förgående skribent, har bytt hur många lager som helst utan några konstigheter.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Hubbikoff » 2012-05-01/22:09

Vänligen ni som läser/skriver i denna tråd, LÄS ÄVEN det som skrivits tidigare.
Hälsningar Mark
Användarvisningsbild
Hubbikoff
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2012-03-21/09:11

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav julius » 2012-05-02/20:36

Hubbikoff skrev:Vänligen ni som läser/skriver i denna tråd, LÄS ÄVEN det som skrivits tidigare.

Om det var riktat till mig så ber jag om ursäkt! Det skall aldrig upprepas. Självklart så skall det vara ordning!
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Grusmasen » 2012-05-08/18:33

Mark är nog på rätt spår. Om vänsterlagrets innerring pressas ut - åt vänster - vid montering av högerlager så blir det inte mycket axialspel kvar. Om sen dessutom högerlagret pressas tills ytterring stoppar på kulor-innerring- då blir det tight. Det gäller nog att värma lagom och skruva ihop innerringarna mot distansen och hålla koll på vänsterlargrets innerringsposition så den för blir någorlunda i centrum på lagret. Det verktyg BMW har vilar ju på båda (inner-/ytter-) ringarna. Är nog viktigt att det hela tiden är kontakt på båda ringarna på båda sidor. Svårt att kolla i och för sig. Värmer man för mycket så är det klart att det ger mera krymp och sämre friktion mellan ytterring och säte/nav. Det skall ju bara värmas till 100 grader. Lite lurigt är det...Det är ju som nån skrev kärlekslös montering som troligen är orsaken.
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2012-05-08/21:16

Jag tror inte montering och distans är ensam förklaringsfaktor. Jag tror helt enkelt (eller också att) lagren håller för dålig kvalitet.

På min tidiga 08:a kan jag rucka distansen med fingret. Alltså bör den inte pressa lagren i sidled. Ändå hade jag rätt hackiga lager efter de två första säsongerna. Lagren var kruttorra och efter renblåsning och packning av fett rullar de bra men inte 100% och har inte försämrats under de två senaste säsongerna. Jag lyfter av bakhjulet några gånger per säsong, kollar lager och rengör kedjan ordentligt och det har funkat bra så. Man får hålla lite koll helt enkelt.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2012-07-03/09:18

Hello folks!

Efter många om och men har jag äntligen börjat byta lager - de har känts ok och det har varit mycket annat så jag sköt upp det tills behovet av nya däck uppstod! Igår bytte jag fram - där satt LDF-lager, dubbelsidigt avtätade, utan glapp. Verkar vara en nyare kvalité än vad GPS hade i sin ett år äldre F8GS. Inget som helst problem alltså, hur fina som helst. Jag vet iofs inte om BMW bytt när hojen fått service men det betvivlar jag. Bakhjulet rullar på helt ok, sparar det bytet till efter denna säsong, har bra mönster kvar.

Härligt! Blev riktigt glad över att de var lika fina som de kändes med hjulet på! Så skall det se ut BMW! :-)

/Mats P.

PS. Inköpslistan jag lade in i tråden behöver en update - en av packboxarna fram har mindre hål. Den fick jag komplettera med. Minns inte storleken, skall uppdatera när jag minns det.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav polymasa » 2012-07-04/08:06

Kollade lagren på mitt bakhjul och upptäckte att ett lager var dåligt. Hojen är en 2010 som har gått 1700 mil med 95 % landsväg. Garatin gick ut så klart ut för dryga tre veckor sen.

För mig känns det märkligt att lager verkar rasa i parti och minut och att BMW inget gör åt saken. Det borde väl om nått vara en trafiksäkerhetsfråga...Nu har jag köpt SKF-lager, gick på 330 kr för två stycken och lämnat in fälgen för lagerbyte på Nortbike i Umeå. Bytet gick på 995 kr. Northbike skulle kolla med BMW om detta skulle gå på deras goodwill så det ska bli spännande se hur BMW agerar.

Jag trodde min hoj skulle vara "säker" då jag fått intrycket att lagerproblemen var på första årsmodellerna men så var alltså inte fallet. Så en koll av bakhjulslager är nog ingen dum ide oavsett årsmodell...

/P
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav kruskakli » 2012-08-22/21:57

Har precis bytt bakdäck för första gången på min f800gs (Endurance EXP => TKC80).
Förlorade några liter svett men lyckades till slut, Dock så noterade jag att lagrena kändes
mäkta hackiga. Förfärad började jag läsa denna tråd vilken gick mig lite över huvudet
förutom de handfasta inköpslistorna (tack!).

Nu till min fråga: hur gör jag för att byta lagren?
(kanske lite för svårt för en nybörjare, men hur skall man annars ta sig ur nybörjarstadiet... :-)

Mvh, T.
Användarvisningsbild
kruskakli
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-05-04/07:42

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Kovlingen » 2012-08-22/22:32

Jag tycker att du ska vända dej till en återförsäljare och kräva hjälp med detta
"vanliga" fel . Ta kontakt med repr. för BMW-Sverige och fråga om vad de kan
hjälpa dej med . Det är inga "veteranhojar" ni åker på .
Så här får det inte fungera . Det är bara att plocka in hojarna och åtgärda !
Det är för många som har problem med detta tycker JAG .
( Gör om och gör rätt )
Lite OT
På min gamla r1150r fick jag för en tid sedan ett erbjudande om att komma in
och kolla ett ev fel . Skulle ev kunna läcka bensin under tanken . Ja Ja !
11 - 12 år gammal hoj ? ? Verkstadsragg ? HA HA
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav polymasa » 2012-08-23/15:22

Hej
Tråkigt att se hur BMW väljer att tackla detta vanliga problem tycker jag. Jag påtalade fel på mitt bahjulslager 3 veckor efter garantin hade gått ut och Northbike i Umeå kollade med BMW om det kunde gå under nån form av goodwill från BMW:s sida.

Men det gick inte utan det hamnade i stället under Badwill, det är enligt BMW tydligen fullt normalt att lager i bakhjul inte ska hålla mer än exakt 2 år eller 1 700 mil. Nu hade jag kört tre veckor över tiden och då får jag ta smällen själv. Nu var det turligt så att jag upptäckte att lagren var slut då hojen stod stilla hemma i garaget och inte under nån semesterfärd och i farten.

Då gick Northbike i Umeå in och stod för byte av lager vilket jag tycker var snyggt gjort. Det är tråkigt att handlaren eller kunden ska måsta ta smällen på ett fel som jag tycker väldigt tydligt ligger hos tillverkaren.

Så ni som kör BMW GS 800, kolla upp lagren i bakhjulet innan nästa sväng.

/Per
NineT Urban, F 650 GS
Användarvisningsbild
polymasa
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-04-17/12:53

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2012-08-24/13:34

Beklagar verkligen!

Riktigt tråkigt att en maskin som marknadsförs som Unstoppable har hjullager av så undermålig kvalitét.

För er som tvivlar, kolla in den här: http://www.youtube.com/watch?v=OThd4KP19b0

/Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-08-27/22:19

Jag har nu kollat bakhjulslagren på min F800GS -12, i samband med däckskifte.
Hojen har gått 550 mil, varav drygt hälften på duktigt skitiga och "inte-så-jämna" vägar. Har kört slut ett Conti TKC80 bakdäck på de milen.
Lagren känns helt felfria, de snurrar lätt och jämnt och har inget märkbart glapp åt något håll. Distansröret mellan lagren sitter i spänn mellan de inre lagerbanorna, men inte mer än att det går att rucka på med ett finger.

Min hoj verkar alltså inte vara drabbad av dåliga bakhjulslager, i alla fall inte än så länge - man får väl hålla kollen vid varje däckskifte, åtminstone.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2012-08-28/22:06

Klokt!

Min hade inget som helst fel fram men jag sejfade och bytte till SKF. Byter bak när det blir vinterdags för då behövs nytt bakdäck. Guld värt och stort tack till er här i tråden som lyckats räkna ut varför det blir fel på vissa exemplar. En del av förklaringen verkar vara att underleverantören, numera bytt enligt folk på ADV, höll dålig/ojämn kvalitet på lagren....

/Mats P
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2013-01-19/14:27

Nu tog jag mig i kragen och bytte lager runt om. Här kommer lite återkoppling av erfarenheter för den som är intresserad. Hela operationen var inga problem som helst att genomföra och tog mig 2 timmar.

Det nödvändigaste i shoppinglistan är:
- 5st SKF Explorer 6204-2RSH/C3
- 3st packbox 30X47X7 (2st bak, 1st fram)
- 1st packbox 25X47X7 (fram)
- Lageravdragare från biltema av glidhammartyp (artikelnr 191280)

Lager och packboxar kostade en dryg tusenlapp hos den lokala SKF-återförsäljaren (hittad via SKF:s hemsida) och lageravdragaren 849kr. Utöver detta behöver du förutom lite "vanliga" verktyg en frysbox och en värmepistol.

De nya SKF-lagren var halvfyllda med fett på ena sidan och hade inget fett alls på andra sidan. Jag pillade loss tätningarna och packade dem fulla med lagerfett. Rätt eller fel får var och en bedöma. Själv vill jag inte ha för mycket luft i lagren som transporteras in och ut i takt med att temperaturen varierar i lagren. Mina tidigare originallager packade jag fulla med fett för 3 år sedan och de verkar inte ha mått illa av det. Om man petar loss tätningen i ytterkant med en liten tunn mejsel eller liknande klarar man det utan att skada tätningen.

De befintliga lagren fram var i perfekt skick. Bak var de två yttre lagren lite hackiga. Mittenlagret var perfekt. Jag bytte allt ändå. Demontering är inte så mycket att orda om: Bara att banka ut dom med avdragaren.

Montering var också väldigt smidigt. Med lagren i frysboxen över natten och uppvärmning av lagersätet behövs inga verktyg för att montera lagren. De glider in och sätter sig utan problem. Börja med det lager som fixeras med låsring. Både fram och bak sitter distansen mellan lagren efter montering så pass tajt att den driver runt det andra lagret om man snurrar på det ena men ändå inte tajtare att man kan flytta på distansen i sidled med lillfingret. Inga som helst hackigheter i lagren ska kännas efter montering. När lagret som inte sitter med låsring ska monteras är det en fördel att stoppa i axeln så den håller mittendistansen på plats. Låt sedan det nya lagret glida ner över axeln och läggas sig på distansen. Skulle det efter montering kännas tajt är det nog bara att knacka ut det glidmonterade lagret lite försiktigt med lageravdragaren, men det var inget jag behövde göra.

Efter att ha monterat lagren fyllde jag packboxarna med fett och tryckte dem på plats.

Det enda som nu återstår är att inhandla nya distanser till bakaxeln eftersom de har blivit repiga av skit och förmodligen inte tätar särskilt bra mot packboxarna längre.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Håkan » 2013-01-19/14:36

Låter som ett föredömligt utfört arbete. :)
(Möjligen kan det tränga ut lite överskott av fett ur lagren, men det spelar nog ingen roll.)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sv: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2013-01-19/16:52

Så länge det inte kommer IN något är jag nöjd :-)

Det viktigaste jag ville säga med mitt inlägg är att det är rätt enkelt att byta lagren själv.

(I typed this in Tapatalk)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Tobias » 2013-03-10/23:59

Bytte mina lager bak i helgen. Mina satt som jävulen själv! Men med blåslampa, kylspray och glidhammare kom de ut. Fick även knacka in 2 av lagren.
Bild

Som för Lars var de 2 yttre hackiga och dåliga. Dessutom hade de 2 inre lagren börjat rosta i ytterringen på sidan som vätter in mot navet. Det hade jag inte väntat mig. Om det ska rosta tycker jag det borde börja i ytterkant.
Bild
Bild

Och inga delar, förutom de bytta lagren, blev över! Jag har iaf inte hittat några hittils :)
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav kruskakli » 2013-03-12/22:23

Inspirerad av bl.a den här tråden, så gav jag mig i kast med att byta mina bakhjulslager.
Har aldrig gjort något liknande så jag förevigade det hela på film.
Finns för den hugade att beskådas här:

http://youtu.be/841xjJHHCXc

Mors, T.
Användarvisningsbild
kruskakli
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-05-04/07:42

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2013-03-12/22:56

Eftersom en bild säger mer än 1000 ord och en film består av en massa bilder så.... Tjusigt! Ungefär så lätt gled mina lager ur och i också. Förutom proceduren i din film packade jag även mina lager fulla med fett. SKF-lagren är bara halvfyllda på ena sidan och utan fett på andra för att inte går för varma i mer högvarviga applikationer. Men de håller säkert några tusen mil även utan extra fett.

Att den där lilla gummigrejen som håller ihop ryckutjämnarna går sönder behöver du inte bry dig om. Väl monterade på plats har gummiklossarna ingenstans att ta vägen.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-17/21:26

Skiftade däck idag på F800GS:en, och rutinkollade hjullagren.
Själva hjullagren både fram och bak är i perfekt skick, lagom ansatta (hylsan mellan lagren går med lite möda att flytta i sidled med fingerkraft) och det finns varken hack eller missljud i något lager.

Däremot har lagret i medbringaren till bakdrevet fått stryk. Packboxen som tätar utåt är slut - "läppen" är i princip bortnött, och distansbussningen som den ska täta mot har ett rejält slitspår (uppskattningsvis 0,5 mm djupt).
Packboxen tätar därmed inte alls, och det har troligen kommit lite "skit" i själva lagret också, för det låter lite om det.

Medbringarlager.jpg

Märkligt nog är packbox och distansbussning (och lager, förstås) helt OK på andra sidan.
Hojen är prick ett år gammal och har gått 950 mil.
Blir att byta lager, packbox och distans innan jag skruvar tillbaka bakhjulet - annars lär det inte bli gjort....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst