Ras bakhjulslager F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Sv: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Tobias » 2013-03-18/14:18

Gunnar Elmgren skrev:distansbussningen som den ska täta mot har ett rejält slitspår (uppskattningsvis 0,5 mm djupt).

Det där har jag noterat på min med och funderat på att byta. Det har även skett fram och där är det på ena sidan axeln som ligger an mot packboxen. En ny framaxel kostar drygt 800:- har jag för mig.

Det är väl bara att byta antar jag...

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2013-03-18/23:00

Ajdå!

Visst är det synd på en så trevlig MC att hjullagren inte ens håller 1000 mil. Det är typ minst en nolla mindre än modellen större GS. Eller har de blivit sämre sorter o konstruktioner på dem också?

Ni som kikat bak, är det dålig konstruktion eller dålig kvalite på packboxar och/eller själva lagren?

Jag bytte fram förut, de var faktiskt ok. Skall byta bak nu i samband med byte till fräscht bakdäck. Intressant att se vilket skick de är i...

/Mats P
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-18/23:29

Jag misstänker, att det är packboxarna snarare än lagren som är "boven". Finns inte ett lager i världen som överlever lera, sand, vatten och damm som får komma in hejvilt, när packboxen slutat täta.
Jag har ingen aning om varför det blir som det blir, men slitaget antyder att det helt enkelt tränger in smuts mellan packboxens "läpp" och hylsan den tätar mot, och att smutsen/dammet effektivt slipar både packboxens gummi och hylsans metall.

När man tittar på konstruktionen, är det ganska tydligt att packboxarna är hårt utsatta - det finns absolut ingenting som hindrar smuts från att komma in till packboxen, och jag tror inte att den sortens tätningar är gjorda att stå emot lera, grus och damm - de är väl snarare konstruerade för att täta mot oljeläckage......

Packboxarna är av standardtyp, beteckningen är AS 30x47x7 resp. AS 25x47x7 - tittar man i produktkataloger specificeras dessa som "Oil Seal" eller "Radialtätning" - förvisso med vad som kallas "dammtunga". Hittar dock ingenstans att de är till för att täta mot lera från diverse surhål och smuts-pölar......
Dessutom är väl tätningen bara effektiv "inifrån och ut", medan smutsinträngningen sker utifrån. Har ingen aning om hur det "brukar" se ut i konstruktioner som tål körning i skiten off-asfalt, men särskilt väl genomtänkt verkar det inte vara.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2013-03-18/23:59

Om medbringaren hade en större ytterdiameter på den del som sticker ut skulle det väl skydda packboxen bättre?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Håkan » 2013-03-19/06:36

Godmorgon.
Ett tips för att få packboxen (radialtätningen) att hålla lite längre är att ta loss axeldistansen och fylla utrymet mellan packbox och lager, samt utrymmet mellan packboxens tätningsläpp och dammtunga, med fett. Samt att torka rent och smörja in med nytt fett varje gång hjulet är av.
Och det här kan man med fördel göra på ny MC, tror inte BMW har gjort det på monteringslinan...
Förstås, var försiktig med för mycket fett på skivbroms-sidan.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Jonas Jerndal » 2013-03-19/07:45

Det är väl med ett av fett välfyllt hjullager som med virke; oljemättat trä ruttnar inte eftersom vatten inte kan tränga in. Tycker tanken med att fylla lager och mellanrum med fett låter enkel och bra.

Som vanligt, regelbundet underhåll och omsorg förlänger livet på det mesta. Även på oss själva. :-)
Tanken med "lifetime" hit och dit stannar just vid en tanke, en dålig sådan.
KTM 1190 Adventure 2014
Aprilia Tuono R 2003[/color]
Honda XR650 R 2000
Jonas Jerndal
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2010-04-26/07:15

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Marie » 2013-03-19/11:15

Jonas Jerndal skrev:Det är väl med ett av fett välfyllt hjullager som med virke; oljemättat trä ruttnar inte eftersom vatten inte kan tränga in. Tycker tanken med att fylla lager och mellanrum med fett låter enkel och bra.

Som vanligt, regelbundet underhåll och omsorg förlänger livet på det mesta. Även på oss själva. :-)
Tanken med "lifetime" hit och dit stannar just vid en tanke, en dålig sådan.



Det är ju som med slutväxlarna för några år sedan då BMW hade "lifetime"-fyllning med olja. Förvisso räckte oljan slutväxlarnas livstid, men livstiden blev förbaskat kort utan byte....... :roll:

Det är väl samma sak med lagren här....

Jag hör ju till dem som hävdar devisen: "Det är svårt att smörja sig fattig."
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2013-03-20/16:38

Högklasshumor Marie!

Unstoppable GS, fast bara de första 800 milen, innan hjullagren rasar! :-D
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-24/15:52

Sådär, nu sitter allt på plats igen.
Jag beställde ett äkta SKF-lager samt packbox från http://kullagret.com för 174 riksdaler inkl frakt - mest för att vara säker på att få kvalitetsprylar, men det gjorde ju inte ont att kostnaden blev mindre än hälften av vad BMW vill ha för motsvarande prylar av okänt ursprung.
(Därmed inte sagt att de delar BMW säljer är sämre, men köper man SKF vet man i alla fall att man får kvalitetsdelar.)
Det gamla lagret var inte glapp eller så, men det känns inte helt OK när man snurrar på det, så lite smuts har nog trängt in.
Packboxen var helt slut, tätningsläppen var helt bortnött och det var en synlig spalt mellan packbox och axelbussning. Axelbussningen av aluminium har fått ett 0,5 mm djupt slitspår där packboxen ligger an.
Även axelbussningen på andra sidan har lite slitspår, men där är packboxen intakt så det får vara tills jag byter alltihop.
Det förefaller inte vara någon lysande idé att ha axelbussningar av mjuk aluminium. Funderar på att fixa ett par i stål istället, så man åtminstone inte behöver byta dom när packboxen slitits ut.....
Jag funderar också på, om det finns några bättre tätningar än traditionella packboxar/radialtätningar. Den sorten som sitter där är vad jag förstår avsedda att täta "inifrån och ut", t ex för olja i vevhus, växellådor eller slutväxlar.
Här är ju behovet att täta för damm, grus, vatten, lera och smuts utifrån - det ställer helt andra krav, egentligen. Kanske det finns någon annan typ av axeltätning, som tål det bättre. Eller så kanske man kan hitta en lösning, där packboxen är lite mer skyddad för smuts och damm - typ med en liten skyddskåpa som går över navflänsen.

Jag följde rådet (tack, Håkan!) att fylla hela mellanrummet mellan lager och packbox med fett - även på andra sidan, men där får man nog vara lite försiktig, som Håkan skriver, så det inte kommer ut fett på bromsskivan.
Återstår att se om det hjälper..... från fabrik var det snustorrt på insidan av packboxarna, inte en gnutta fett.

Min teori är alltså, att många lagerhaverier på dessa hojar beror på utslitna packboxar, snarare än dålig kvalitet på själva lagren.
Jag kommer hädanefter att ha några packboxar liggande i reserv (det är billiga standardprylar, ett par tior styck om man köper 10-pack på nätet), och byta i förebyggande syfte varje gång jag har hjulen avmonterade. Om någon är intresserad, kan jag också kolla om det skulle gå att låta tillverka ett gäng axelbussningar i stål, både till bak- och framaxel, som ersättning för de uppenbart kortlivade (och dyra!) originalbussningarna av aluminium.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Kovlingen » 2013-03-24/16:25

Bara en fundering ang bussningarna . Det är inte så att de är av aluminium av en orsak ?
Kanske det är meningen att de ska ryka först . En stålbussning skulle kunna göra mer skada .
Tyvärr vet jag inte hur just detta ser ut men som sagt bara en fundering .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2013-03-24/16:52

Distanserna på min AT jag hade var stål...
Så jag vet inte om BMW ville spara lite vikt?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Janne P » 2013-03-24/17:07

Hej

Utslitna distanser är ett välkänt problem för oss X-Challenge ägare.
Tror att de flesta har bytt ut sina hjuldistanser till rostfria dito.
Trodde inte att gummi kunde nöta så djupa spår i aluminium.
De är inte speciellt svåra att göra om man har tillgång till en svarv och
lite rostfritt material.

Med vänlig hälsning

Jan
Janne P
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2007-12-13/19:26

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-24/17:20

Kovlingen skrev:Bara en fundering ang bussningarna . Det är inte så att de är av aluminium av en orsak ?
Kanske det är meningen att de ska ryka först . En stålbussning skulle kunna göra mer skada .
Tyvärr vet jag inte hur just detta ser ut men som sagt bara en fundering .

Det enda som stålbussningar skulle kunna skada är väl packboxen...... som i alla fall nöts ut.
De enda anledningar jag kan tänka mig att man valt aluminium är kostnad, och möjligen vikt.
Janne P skrev:Utslitna distanser är ett välkänt problem för oss X-Challenge ägare.
Tror att de flesta har bytt ut sina hjuldistanser till rostfria dito.
Trodde inte att gummi kunde nöta så djupa spår i aluminium.
De är inte speciellt svåra att göra om man har tillgång till en svarv och
lite rostfritt material.

Det är nog inte gummit som sådant som sliter ut distansen, utan snarare "elaka" grus- och dammkorn som nöter ner både packbox och distans.
Att tillverka nya distanser i bättre material är som sagt en baggis om man har en bra svarv, men det har jag dessvärre ingen.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Håkan » 2013-03-24/17:21

Gunnar Elmgren skrev:Jag beställde ett äkta SKF-lager samt packbox från http://kullagret.com för 174 riksdaler inkl frakt - mest för att vara säker på att få kvalitetsprylar, men det gjorde ju inte ont att kostnaden blev mindre än hälften av vad BMW vill ha för motsvarande prylar av okänt ursprung.

Hej Gunnar.
Inte för att jag vet var du köper BMW reservdelar, men det verkar vara rejäla påslag där.
Eller så är det inte samma lager vi avser.
Jag tog precis nu hem två stycken lager till ryckutjämnaren på kompisens F650GS -01. Lagrens artikelnummer 07 11 9 981 221, lagertillverkare FAG märkta: 6204-C-2HRS, på påsen står Made in Portugal.
BMW´s riktpris 111,20 exl. moms.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-24/17:37

Håkan skrev:Hej Gunnar.
Inte för att jag vet var du köper BMW reservdelar, men det verkar vara rejäla påslag där.
Eller så är det inte samma lager vi avser.
Jag tog precis nu hem två stycken lager till ryckutjämnaren på kompisens F650GS -01. Lagrens artikelnummer 07 11 9 981 221, lagertillverkare FAG märkta: 6204-C-2HRS, på påsen står Made in Portugal.
BMW´s riktpris 111,20 exl. moms.

Hej Håkan!
Jodå, det är exakt samma lager, 6204-2RS. Jag betalade 68 kr + moms för SKF-lagret, och 47 kr + moms för packboxen - totalt 144 kr inkl moms.
BMW vill ha 139 kr inkl. moms för lagret, och 147 kr inkl. moms för packboxen med reservdelsnr 07 11 9 906 005.
Jag får väl tillstå att jag räknade fel, jag betalade faktiskt en krona mer än halva priset mot vad BMW tar, men ändå.
Sen tillkommer ju frakt i bägge fallen......
Tror knappast det är någon större kvalitetsskillnad på FAG- och SKF-lager, men det har hänt att BMW levererat andra fabrikat.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Håkan » 2013-03-24/18:04

Hej igen Gunnar.
Jag läste nog lite snabbt, såg inte att det var både lager och packbox för ditt pris. :)
SKF, FAG och Koyo brukar räknas till dom stora "kvalitets" fabrikanterna, fabrikerna ligger i alla världsdelar.
Däremot har jag hört om rumänska styrlager som inte höll måttet...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2013-03-24/18:09

Håkan skrev:Hej igen Gunnar.
Jag läste nog lite snabbt, såg inte att det var både lager och packbox för ditt pris. :)
SKF, FAG och Koyo brukar räknas till dom stora "kvalitets" fabrikanterna, fabrikerna ligger i alla världsdelar.
Däremot har jag hört om rumänska styrlager som inte höll måttet...


Vad jag förstått tillverkar inte SKF små enkla kullager själva längre, utan köper in dem och stämplar med sin logga.
De gör tydligen endast mer special lager numera
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2013-03-24/18:09

Håkan skrev:Hej igen Gunnar.
Jag läste nog lite snabbt, såg inte att det var både lager och packbox för ditt pris. :)
SKF, FAG och Koyo brukar räknas till dom stora "kvalitets" fabrikanterna, fabrikerna ligger i alla världsdelar.
Däremot har jag hört om rumänska styrlager som inte höll måttet...


Vad jag förstått tillverkar inte SKF små enkla kullager själva längre, utan köper in dem och stämplar med sin logga.
De gör tydligen endast mer special lager numera
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-24/18:28

Dennis Johansson skrev:Vad jag förstått tillverkar inte SKF små enkla kullager själva längre, utan köper in dem och stämplar med sin logga.

Det är mycket möjligt, till och med troligt - men grejen är väl, att lagren är tillverkade enligt SKF:s specifikationer och med SKF:s kvalitetsnormer/kontroll. Om fabriken ligger i Gamlestaden eller i Qingdao är inte avgörande för kvalitén, den avgörs av sådant som konstruktion, råmaterial, processkontroll, toleranser, kvalitetskontroll och uppföljning.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Dennis Johansson » 2013-03-24/18:31

Gunnar Elmgren skrev:
Dennis Johansson skrev:Vad jag förstått tillverkar inte SKF små enkla kullager själva längre, utan köper in dem och stämplar med sin logga.

Det är mycket möjligt, till och med troligt - men grejen är väl, att lagren är tillverkade enligt SKF:s specifikationer och med SKF:s kvalitetsnormer/kontroll. Om fabriken ligger i Gamlestaden eller i Qingdao är inte avgörande för kvalitén, den avgörs av sådant som konstruktion, råmaterial, processkontroll, toleranser, kvalitetskontroll och uppföljning.


Håller med du ;-)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Tobias » 2013-03-26/20:56

Jag såg när jag fick lov att byta packbox på den nya framfälgen (fel storlek på höger från BMW) att BMWs packboxar saknar fjäder som hjälper till att hålla ihop tätningsläppen. Jag vet inte hur mkt det påverkar.
Bild
Vänster, BMW original. Höger, inköpt på lagerfirma.

Jag noterade också att BMW numera använder sig av kvalité, Koyo.
Bild
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-26/21:26

Bara för det var jag tvungen att kolla mina utbytta delar.

Gamla packboxen (den satt alltså i medbringarnavet bak) har en spännfjäder (men inte mycket till tätningsläpp kvar):
Packbox.jpg


Lagret är ett FAG, borde vara full kvalitet mao.
Det har bara en antydan till "råhet" när man snurrar på det, men jag bytte det för säkerhets skull:
Lager.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Tobias » 2013-03-26/21:51

Hum, experimenterar BMW eller är det vad som fanns "på hyllan" som plockas? Ifs "fälgen" är egentligen ett orginal-nav från BMW som är inköpt hos BMW som reservdel. Men skulle det skilja?
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-26/22:09

Tobias skrev:Hum, experimenterar BMW eller är det vad som fanns "på hyllan" som plockas? Ifs "fälgen" är egentligen ett orginal-nav från BMW som är inköpt hos BMW som reservdel. Men skulle det skilja?

Jag undrar jag.... när jag tittar på Din bild, ser den "fjäderlösa" packboxen ut som den har ett spår där fjädern borde ha suttit. Kan det vara så enkelt, att fjädern har sprätt iväg då Du demonterade packboxen, utan att Du märkt det?

Att det finns olika fabrikat på "samma reservdel" (t ex lager från Koyo resp. FAG) är inte så konstigt - BMW (och andra tillverkare också, misstänker jag) har alltid minst två olika underleverantörer för varje detalj. Skälen är flera - de viktigaste är att säkra leveranserna om någon underleverantör slås ut (strejk, jordbävning, konkurs....) samt att man snabbt ska kunna ta bort en komponent ur produktionen, om den visar sig inte hålla måttet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav DaK » 2013-04-04/07:46

Gunnar Elmgren skrev: Om någon är intresserad, kan jag också kolla om det skulle gå att låta tillverka ett gäng axelbussningar i stål, både till bak- och framaxel, som ersättning för de uppenbart kortlivade (och dyra!) originalbussningarna av aluminium.


Kan de här duga?
http://www.bashplates.de/BMW-F800GS-F65 ... S::25.html
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-04/15:55


Kanon, tack för tipset - ska beställas, någon mer som vill haka på så delar vi på frakten?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-08/09:14

Nu är vi 4 st som vill ha dessa rostfria distanshylsor - komplett uppsättning (3 st) kostar 39,90€ + frakt, och frakten blir såklart billigare om vi delar på den. Väntar tills i morgon med att beställa, om någon mer vill haka på! Skicka PM eller mail i så fall.
Om jag förstått det hela rätt, är denna sats enbart till bakhjulet. Det finns en distanshylsa vid vänstra packboxen fram också, får kolla upp om den också är i aluminium - har en känsla av att det är stål, faktiskt, men om någon har lust att titta efter är det välkommet!

Någon hade invändningen, att packboxarna kanske slits mer med hårdare material i distanshylsorna. Jag tvivlar på det, t ex så tätar framhjulets högrra packbox mot hjulaxeln av stål utan att packboxen verkar slitas mer för det.
Men skulle det vara så, är jag beredd att ta det - packboxar är standargrejor, klart billigare än distansbussningarna och framför allt enklare att få tag på. Själv kommer jag alltid ha packboxar liggande i reserv hädanefter, och kolla dom varenda gång jag har hjulen bortmonterade.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Tobias » 2013-04-08/12:59

Ädelstål, klart man vill ha hylsor i ädelstål! :D

PM skickat.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-18/19:37

Sådär, idag anlände de stiliga distanshylsorna i "ädelstål" (Edelstahl är tyska för rostfritt, om nån till äventyrs trodde det var något mer exotiskt material det handlar om).
Kan meddela att det är tre hylsor, två till bakhjulets packboxar och en till framhjulet (den högra packboxen på framhjulet tätar mot hjulaxeln, som ju redan är i stål så där behövs ingen.)
Det är alltså en komplett uppsättning det handlar om, till fram- och bakhjul, till priset av 39.90€ + frakt - billigare än BMW tar för de tre originalhylsorna av mjuk aluminium!
Snygg finish är det också, och måttnoggrannheten är uppenbart "tysk", dvs perfekt.

Eftersom jag ändå hade bakhjulet avmonterat, och originalhylsorna hade rejäla slitspår, monterade jag en av satserna på bakhjulet till frugans F650GS Twin - det blev hur tjusigt som helst!
(Fram ser hylsan annorlunda ut på den hojen, så den blev liksom över om någon behöver en extra).

Ska beställa komplett uppsättning packboxar till F800GS:en också, och montera de rostfria hylsorna.
Bilder kommer!

Ni som ville ha en sats - dom finns hemma på mitt köksbord, mailar er om leverans!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav neutral » 2013-06-06/21:35

Idag bytte jag bakdäck på min hoj inför Adventure Days och tyvärr såg mina distanser inte bra ut heller, tydliga spår i båda två, speciellt på drevsidan där även tätningsringen verkade något skadad.

Gunnar, har du koll på vilka tätningsringar man ska ha? Eller är det ok pris att helt enkelt köpa via BMW?
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2013-06-06/22:19

Både lager och tätningsringar är lagervaror hos de flesta som har kullager och sånt.

Tätningsringarna bak har dimensionen 30X47X7.

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav neutral » 2013-06-07/08:30

Lars Westman skrev:Både lager och tätningsringar är lagervaror hos de flesta som har kullager och sånt.

Tätningsringarna bak har dimensionen 30X47X7.

/Lars


Tack, jag hittade specen här: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=36&fg=31.

Verkar som http://www.kullagret.com/as-30x47x7-rad ... ing/1001-0 för 59 kr är halva priset.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2013-06-08/18:39

Hello!

Bytte aludistans till rostfritt samtidigt som jag tittade till hjullager & packboxar fram. Rejält djupa slitagespår i aludistansen. Det var en riktig skräpkonstruktion....

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav mapa » 2014-05-03/11:08

Hello!

Efter väldigt många tummar ur, har jag så bytt lager även bak. Det i drevet och det på motstående sida var helt ok. Det innanför drevet helt slut. På dryga 1100 mil. Aldrig högtryckstvättad, någonsin. Aluminiumbussningarna som tätar in i packboxarna: den lilla dålig med rejält spår efter packboxen, den stora med millimeterdjupt spår efter packboxen = helt slut. Monterade rostfria bussningar.

Det dåliga lagret satt i spänn, mot distansen i navet. Är helt övertygad om att detta kostat lagret "livet". Packboxarna ok, men läckte förstås eftersom de grävt djupa spår i aluminiumbussningarna. Inte bra, men har inte orsakat det utslitna lagret. Har aldrig kört smutsigare än blöta grusvägar och det var varken rostigt eller särskilt smutsigt innanför packboxarna. När du byter dina lager, med värmt nav och frysboxade kullager bör distansen vara tämligen lös, för den krymper fast rejält när lager och nav svalnat till samma temperatur. Min går nu att flytta med hård fingerkraft, dvs egentligen väl hårt montage. Avståndet distans - lager krympte otippat mycket när det svalnade. Var tämligen glapp precis när jag pressat dit grejorna. Det här är en svag konstruktion, alldeles för lätt att orsaka fel. Och precis som tidigare skribenter redan konstaterat, är monteringen rimligtvis orsaken till att hjullager rasat. Kanske i kombination med att aluminiumbussningarna snabbt nöts ut och släpper igenom smuts/vatten.

Är det några som skickat in sina risiga lager till BMW? Kanske en idé, om de nu inte uppmärksammat problemet i Sverige.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav Lars Westman » 2014-05-03/12:10

Även om packboxen är fräsch kommer det väl ändå in vatten på drevsidan eftersom det är fritt fram för vatten att komma in mellan navet och drevkorgen (eller vad det heter)? Jag vet inte hur det brukar vara på andra hojar, men jag tycker det fattas en packbox för det inre lagret på drevsidan.

Byte till SKF-lager som man packar fulla med fett och montering av inre lagret med omsorg bör hur som helst ge rätt många mil innan nästa lagerservice.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav JErkers » 2015-02-25/23:48

Gunnar Elmgren skrev:Nu är vi 4 st som vill ha dessa rostfria distanshylsor - komplett uppsättning (3 st) kostar 39,90€ + frakt /.../

Eftersom jag inte har några vänner så beställde jag fyra satser själv. Två satser går åt till min F8GS och en sats till sambons F7GS men jag har en sats "över". Om någon skulle vilja ha den så blir den din för 418 svenska pengar. Skickas inte utan överlämnas när vi träffas (så kanske jag också kan få en vän ;) )

Gunnar Elmgren skrev:Någon hade invändningen, att packboxarna kanske slits mer med hårdare material i distanshylsorna. Jag tvivlar på det, t ex så tätar framhjulets högrra packbox mot hjulaxeln av stål utan att packboxen verkar slitas mer för det.
Men skulle det vara så, är jag beredd att ta det - packboxar är standargrejor, klart billigare än distansbussningarna och framför allt enklare att få tag på. Själv kommer jag alltid ha packboxar liggande i reserv hädanefter, och kolla dom varenda gång jag har hjulen bortmonterade.

Dito!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Ras bakhjulslager F800GS

Inläggav elemji » 2015-02-26/07:25

Köp, om inte annat så för att Jens behöver en vän. :D Det märks att den som konstruerat har tänkt till. Jag gillar den lilla "flänsen" på distansen till framhjulet som gör att den sitter bättre när man skall montera hjulet. BMW's brukar ju alltid trilla bort lite retfullt precis när man nästan fått hjulet på plats.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Föregående

Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst