Sådär, nu sitter allt på plats igen.
Jag beställde ett äkta SKF-lager samt packbox från
http://kullagret.com för 174 riksdaler inkl frakt - mest för att vara säker på att få kvalitetsprylar, men det gjorde ju inte ont att kostnaden blev mindre än hälften av vad BMW vill ha för motsvarande prylar av okänt ursprung.
(Därmed inte sagt att de delar BMW säljer är sämre, men köper man SKF vet man i alla fall att man får kvalitetsdelar.)
Det gamla lagret var inte glapp eller så, men det känns inte helt OK när man snurrar på det, så lite smuts har nog trängt in.
Packboxen var helt slut, tätningsläppen var helt bortnött och det var en synlig spalt mellan packbox och axelbussning. Axelbussningen av aluminium har fått ett 0,5 mm djupt slitspår där packboxen ligger an.
Även axelbussningen på andra sidan har lite slitspår, men där är packboxen intakt så det får vara tills jag byter alltihop.
Det förefaller inte vara någon lysande idé att ha axelbussningar av mjuk aluminium. Funderar på att fixa ett par i stål istället, så man åtminstone inte behöver byta dom när packboxen slitits ut.....
Jag funderar också på, om det finns några bättre tätningar än traditionella packboxar/radialtätningar. Den sorten som sitter där är vad jag förstår avsedda att täta "inifrån och ut", t ex för olja i vevhus, växellådor eller slutväxlar.
Här är ju behovet att täta för damm, grus, vatten, lera och smuts utifrån - det ställer helt andra krav, egentligen. Kanske det finns någon annan typ av axeltätning, som tål det bättre. Eller så kanske man kan hitta en lösning, där packboxen är lite mer skyddad för smuts och damm - typ med en liten skyddskåpa som går över navflänsen.
Jag följde rådet (tack, Håkan!) att fylla hela mellanrummet mellan lager och packbox med fett - även på andra sidan, men där får man nog vara lite försiktig, som Håkan skriver, så det inte kommer ut fett på bromsskivan.
Återstår att se om det hjälper..... från fabrik var det snustorrt på insidan av packboxarna, inte en gnutta fett.
Min teori är alltså, att många lagerhaverier på dessa hojar beror på utslitna packboxar, snarare än dålig kvalitet på själva lagren.
Jag kommer hädanefter att ha några packboxar liggande i reserv (det är billiga standardprylar, ett par tior styck om man köper 10-pack på nätet), och byta i förebyggande syfte varje gång jag har hjulen avmonterade. Om någon är intresserad, kan jag också kolla om det skulle gå att låta tillverka ett gäng axelbussningar i stål, både till bak- och framaxel, som ersättning för de uppenbart kortlivade (och dyra!) originalbussningarna av aluminium.