Hur byter man kedja på F800GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav nordicbiker » 2009-10-26/22:12

Hej alla ikke-kardan ägare!

Hur byta man kedja på en F800GS?

1. Endlölöskedja: måste demontera baksving! Tå utt bakhjul, demontera bakbroms, sen lossnar skruvor för katalysator, dämparen, och baksving. Inte omöjligt, men mycket job.
2. Öpen kedja med lås (håller detta???)
3. Öpen kedja, nitat med nitvertyg (hur kommer man åter en sån?). Jag har nitat ett stor antal (tramp)cykelkejdro, men på mc är jag lite fegis!

Vad är det bästa? Säkerhetsvis bäst är varian 1, men det blir säkert minnst ett halvdagsjob. Vad tror ni?

Hälsn
Kai-Uwe / nordicbiker
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav GPS... » 2009-10-27/11:56

nordicbiker skrev:3. Öpen kedja, nitat med nitvertyg (hur kommer man åter en sån?). Jag har nitat ett stor antal (tramp)cykelkejdro, men på mc är jag lite fegis!


Med D.I.D nitverktyg

http://www.louis.de/index.php?topic=art ... r=10003170 (verktyget ser ut att vara ca 200 kr billigare i 7 dagar till på en kampanj)

och kedjekit från louis.de kan du inte misslyckas, kedjan i kitet är ändlös så man måste beställa ett nitlås men klart värt det istället för att riva svingen etc., verktyget använder man till att dela kedjan snyggt.

http://www.louis.de

art. nr.

10041988
10040082
10003170
10003100 (reservstift till nitverktyget, jag har lyckas ha sönder ett stift, lite trist ifall man blir ståendes utan stift mitt i bytet)
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav Hasse Gustafsson » 2009-10-27/17:14

Nu vet jag inte hur stark din maskin är, men till min veteranhoj en GS1000 på 90hkr
använder jag vanligt kedjelås.
Låsclipset säkrar jag med 0,5mm låstråd, en del använder också
lite silikon över låsetclipet.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav Lars Levén » 2009-10-27/17:32

Motsvarande fråga har hanterats på 650-avdelningen tidigare. Så här gör jag:
- Köp kedja med lås för såväl clips som nitning.
- Montera själv med clips.
- Passera dim MC-verkstad vid tillfälle och be dem snällt att sätta dit nitlåset.

Visst är det kul med prylar men man behöver ju inte ha allt (dvs. ett verktyg som kanske behövs en gång vart annat år).


Keep it simple :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-10-27/18:39

Jag frågade Martin på Kenneths MC idag när jag hämtade två av hojarna från service.
För att montera en ändlös kedja måste svingen demonteras. Det gör man inte i verkstaden, utan använder en kedja med lös nit som monteras med ett ganska enkelt verktyg. Verktyget finns att hyra om man vill göra jobbet själv.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav GPS... » 2009-10-27/20:12

Fördelen med att ha verktyg själv, här i storstan, är ju ifall man måste byta mitt i säsongen då verkstäderna har fullt upp.

Annars var det smart att köpa 2 lås och åka förbi verkstan med nitlåset så får dom fixa det, fast ibland är kedjorna som man köper ändlösa och då behöver man ett verktyg i alla fall för att dela kedjan......
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51

Re: Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav Kjell » 2009-10-27/22:44

Om du har tillgång till vinkelslip, är det bara att slipa av nitarna på en ytterlänk, och dela låset vid bakdrevet det är stadigast där. Annars finns kydjebrytare för 200-300 kr på Touringbutiken. När du köper ny kedja brukar det medfölja tyå lås. Montera låsfjädern med den avrundade hela delen i kedjans rotationsriktning.
Jag har tävlat i enduro i 27 år och åkt Kawasaki Ninja har aldrig haft nitade kedjor. det har gått bra ändå.

/ Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav nordicbiker » 2009-11-01/10:44

Tack för alla tips!

Jag kollade kedjan en gång till nu och den värker vara helt ok: det är nästen omöjligt att dra den av fran bakdrevet, betyder längden är nästan oförändrat och slitage på bakdrevet minimalt. Jag byte däremot i veckan framdrevet. BMW vil har 450,-SEK för drevet, men jag beställde fran ebay Tyskland för 25,-Euro inkl frakt, leverans innom bara två dager! Det gick ganska enkelt att få bort den gammla (behövde inte ens lossnar bakhjulet och förändra kedjespännaren), men få den nya på var betydligt svårare. Den sitter nämligen ganska tight, först när jag lossnade bakhjul och skruv in kedjespänningsskruvorna lyckades jag få på den nya.

Det är fortfarende första kedjan på hojen, den har gått nu 12.000km och jag hoppas den fungera kanske en halv till en helt säsong till. Fundera om min hoj få en Scottoiler som julklapp för att slipper kommer ihåg att spreya kedjan innan varje långkörning! :-)

Någon här som har redan Scottoiler på hojen?
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav Börjesson » 2009-11-01/11:24

nordicbiker skrev:Tack för alla tips!

Jag kollade kedjan en gång till nu och den värker vara helt ok: det är nästen omöjligt att dra den av fran bakdrevet, betyder längden är nästan oförändrat och slitage på bakdrevet minimalt. Jag byte däremot i veckan framdrevet. BMW vil har 450,-SEK för drevet, men jag beställde fran ebay Tyskland för 25,-Euro inkl frakt, leverans innom bara två dager! Det gick ganska enkelt att få bort den gammla (behövde inte ens lossnar bakhjulet och förändra kedjespännaren), men få den nya på var betydligt svårare. Den sitter nämligen ganska tight, först när jag lossnade bakhjul och skruv in kedjespänningsskruvorna lyckades jag få på den nya.

Det är fortfarende första kedjan på hojen, den har gått nu 12.000km och jag hoppas den fungera kanske en halv till en helt säsong till. Fundera om min hoj få en Scottoiler som julklapp för att slipper kommer ihåg att spreya kedjan innan varje långkörning! :-)

Någon här som har redan Scottoiler på hojen?



Jag har kört med Scottoiler på mina AT och Vardero innnan jag bytte till 12GS. Det har funkat jättebra, körde faktiskt drygt 4000 mil på Varaderon, men då var det ju inte mycket gruskörning. Jag hade touringversionen med en stor behållare bak nummerskylten. Men man kör ju långt med den lilla som är lättare att "gömma" undan på hojen, typ under sadeln eller annat. På scottoilers hemsida så finns det monteringsanvisningar på lite olika hojar då man måste hitta ett vacumuttag.
Det är ju bara att skruva upp oljetillförslen när det regnar eller annat som sliter extra på kedjan.
Så de erfarenheter som jag har så kan jag rekomendera att Du monterar en sån.

Brorsan har bytt till sig en V-strom så det blir en Scottoiler på den med i vinter :)

/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: Hur byter man kedja på F800GS

Inläggav GPS... » 2009-11-04/01:30

nordicbiker skrev:Det är fortfarende första kedjan på hojen, den har gått nu 12.000km och jag hoppas den fungera kanske en halv till en helt säsong till.


Kört 3200 mil med första kedjan nu, börjar vara dags att byta, kommer nog max. 200 mil till.
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron