Hur starkt litium-batteri behövs?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-10/07:57

Ja, hur många Ah behöver det stå på ett litium-batteri för att det ska fungera i en BMW-boxer? Är förvånad att mina idoga försök att googla svar på detta inte har gett några resultat. Ej heller några diskussioner i ämnet i andra mc- och bmw-forum. Måste ju varit många som lockats av möjligheten att använda ett väsentligt lättare och mindre batteri i sin lätt överviktiga hoj.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000036169
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-10/08:19

Eller är trots allt det här en bättre idé?
Bilagor
Skärmavbild 2018-10-10 kl. 09.17.38.png
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav BrooklynS » 2018-10-10/08:47

Om du har en R1100RS så skall du betänka att det är ett jobb att byta batteri. Därför vill du inte göra det särskilt ofta.

Köp därför ett kvalitetsbatteri, underhållsladda det och det kommer att hålla i många år. Min 2000 års R1100RS hade fortfarande originalbatteriet kvar 2017.
(ex R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST-05)
R1200GSA -15
DO D1
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 2650
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-10/09:08

Det tar 10 minuter att lossa de nedre kåporna, lyfta på tanken i bakkant och dra ut batteriet. Gjorde det igår. Men min fråga rör vad ett litium-batteri behöver ha för Ah för att funka.
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav BmwMats » 2018-10-10/12:51

McQueen skrev:.. Men min fråga rör vad ett litium-batteri behöver ha för Ah för att funka.


Har själv gått i dessa tankar, så frågan är nog väl berättigad... Du är inte ensam om den... :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 1239
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav MichaelWa » 2018-10-10/12:55

För några år sedan "byggde" jag ett eget LiFe batteri då jag blev irro på priset, var ju sådana celler fast lösa jag hade i min rc helikopter och de cellerna kostade inte många dollar styck.
Läste mig till att under 1000cc så behövdes 4-celler och över 1000cc tog man 8-celler, gjorde ett med 4-celler till en GPz900R och haft detta batteri i snart 5-år
De cellerna är sub C på 2300mAh som med lite kraftig kabel lödes ihop, krympslang och silvertejp runt och kardborre för att montera i hojen och detta till en kostnad på 250:-

Jag gjorde ett likadant till min Bmw C1 125cc och den startar utan bekymmer men gav alltid/ofta blinkade lampor för ABS:n på första startförsöket, larm på ABS:n brukar ju ofta bero på dålig spänning så gav upp och köpte ett vanligt blysyra.
Jag har aldrig testat ett köpt/riktigt LiFe batteri men är också lite nyfiken på hur mycket en Bmw kan behöva...
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-10/13:13

McQueen skrev:... min fråga rör vad ett litium-batteri behöver ha för Ah för att funka.

Står det inte i hojens bruksanvisning, vilken kapacitet batteriet (minst) skall ha? Alternativt borde det gå att ta reda på ett nytt originalbatteris kapacitet.
Sedan är ju det där med batteriers egenskaper en vetenskap i sig, där inte bara kapaciteten är intressant utan också förmågan att under kort tid leverera stora strömstyrkor. Jag tror, att man brukar skriva om CCC - Cold Crank Capacity - vilket ju är, vad som behövs, för att få igång hojen.
Ett märke, som genom åren fått ampla lovord här på Forum är Odyssey.

(En gång har jag varit med om att starta en K 1200 RS med hjälp av någon sorts enorm batteriladdare. Ampéremetern slog mellan 80 och 100 ampére(!) under de sekunder det tog, innan motorn gick igång.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12666
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-10/19:39

Bror Gårdelöf skrev:Står det inte i hojens bruksanvisning, vilken kapacitet batteriet (minst) skall ha?
Jo, men frågan här är ju inte vilken kapacitet ett blybatteri ska ha, den informationen är lätt att googla fram (19 Ah), utan vad ett litiumbatteri behöver ha för att det ska fungera i en BMW-boxer. Min R 1100 RS från -96 till exempel.

Jag skippade det batteri som på hyllkanten såldes som ”Storsäljare!” (och som är det batteri som suttit i hojen under oklar tid, som jag kört med den här och förra säsongen, laddat ett par gånger och som nu är stendött) och blev mycket mer intresserad av det som fanns längst ner i hörnet på Biltemas batterihylla med beskrivningen ”För gräsklippare”. Här avses alltså körgräsklippare.
Bilagor
IMG_4975.JPG
IMG_4975.JPG (119.03 KiB) Visad 836 gånger
Senast redigerad av McQueen 2018-10-11/19:51, redigerad totalt 1 gång.
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-10/19:42

Och svaret på frågan i trådstarten återfinns på förpackningen till ”gräsklippar”-batteriet, om man tycker att man kan lita på Biltema. Fast ändå inte, eftersom det fanns flera litium-batterier som var märkta med 3,5 och även 4 Ah, men som var hälften och en tredjedel så stora som det här batteriet.
Bilagor
IMG_4971.JPG
IMG_4971.JPG (115.66 KiB) Visad 835 gånger
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-10/19:55

”Gräsklipparbatteriet” med 20 angivna Ah är lika långt, väsentligt smalare och lite högre; passar perfekt: https://youtu.be/Uz6xm8QX3X0

Och det väger 1 (!!) kilo jämfört med bly- eller gelbatteriets 6 kilo. 999 kr är ca 300 kr mer än för de traditionella jättetunga batterierna. Billigt tycker jag, slog till och ber att få återkomma med en utvärdering lite senare i veckan.
Bilagor
IMG_4972.JPG
IMG_4972.JPG (106.41 KiB) Visad 826 gånger
Senast redigerad av McQueen 2018-10-10/20:18, redigerad totalt 1 gång.
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav BmwMats » 2018-10-10/20:08

Ser fram mot ditt utlåtande... Tack på förhand ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 1239
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-10/22:16

Teknisk spec enligt Biltema:
Bilagor
Skärmavbild 2018-10-10 kl. 23.15.12.png
Skärmavbild 2018-10-10 kl. 23.15.12.png (95.92 KiB) Visad 804 gånger
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav HåkanH » 2018-10-10/23:41

Det är något skumt med det där!
Enligt en bild du lagt in står det 3,5 Ah = 20 Ah :? Däremot i specificationen så står det enbart 3,5 Ah.
I min värld (och med den utbildning jag har) så kan det bara vara det ena eller det andra!
Alltså antingen 3,5 Ah eller 20 Ah !

Sedan är inte kapaciteten (Ah) det viktigaste när det gäller ett startbatteri. Det som är intressant är hur
mycket ström (A) det kan leverera per tidsenhet. Detta anges i CCA (Cold Crank Ampere) och är angivet
till 150 A för det här batteriet - bör nog kanske räcka till.

Litiumbatteri.png
Litiumbatteri.png (308.92 KiB) Visad 794 gånger

Gjorde en liten överslagsberäkning (hoppas det blev rätt) :)
En startmotor till motorcykel drar ca 1,1 KW har jag för mig. Det innebär att den kräver 90-100 A när den ska dra runt motorn.
Har batteriet en kapacitet på 20 Ah innebär det att startmotorn ska kunna "gnugga på" i 12-13 minuter innan
batteriet är tömt.
Är det däremot 3,5 Ah så räcker det bara ca 2 minuter.
En normal start tar väl bara kanske 5-10 sekunder men det är inte särskilt mycket marginal.

Just my two cents
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1619
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav BrooklynS » 2018-10-11/06:17

Titta också på hur det fungerar när det är lite kallare.

En ”hint” kan också vara att tillverkarna inte monterar dem som original trots att de jagar gram på exempelvis endurohojar...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
(ex R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST-05)
R1200GSA -15
DO D1
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 2650
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-11/10:06

Jag delar HåkanH:s åsikt, att 3,5 Ah = 20 Ah "inte finns".
I den mån någon förklaring till påståendet finns, framgår den i alla fall inte av, vad vi sett på bilderna.
(Man kan ju jämföra med nya sorters lampor, som ofta har en upplysning om, att de motsvarar en gammaldags 40-Wattslampa etc - men 3,5 = 20 är ett orimligt påstående!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12666
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-11/19:19

BrooklynS skrev:Titta också på hur det fungerar när det är lite kallare.

En ”hint” kan också vara att tillverkarna inte monterar dem som original trots att de jagar gram på exempelvis endurohojar...
Eh, det är precis det de gör.

https://www.ktm.com/se/enduro/450-exc-f ... lectronics
Bilagor
Skärmavbild 2018-10-11 kl. 20.18.45.png
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav stockankare » 2018-10-11/21:22

Jag köpte Biltemas lithium batteri 80-175 väl medveten om att kallstart kunde vara ett problem men med tanken att första startförsöket skulle värma batteriet så att den på andra drog igång.
Teorin stämde men då jag redan vid 8grader var tvungen att trycka 2 ggr på starten för att hysta igång den och vid 4 grader gick det åt fyra fem startförsök innan den startade, obs, inte pga av något annat än dålig startström i kyla.
Om jag bara skulle köra sommartid och inte sen höst eller tidig vår hade jag behållit lithium batteriet men eftersom det inte är fallet för mig så köpte jag ett nytt agm batteri i stället. Valde ett motobatt med 240cca och 16.5 Ah jämfört med det Biltema batteri som satt i när jag köpte hojen som var på 14Ah. Det batteriet vet jag inte hur gammalt det blev innan jag bytte.
Lasse R1200ST
stockankare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-07-17/01:22

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-13/15:26

stockankare skrev:Jag köpte Biltemas lithium batteri 80-175 väl medveten om att kallstart kunde vara ett problem men med tanken att första startförsöket skulle värma batteriet så att den på andra drog igång.
Teorin stämde men då jag redan vid 8grader var tvungen att trycka 2 ggr på starten för att hysta igång den och vid 4 grader gick det åt fyra fem startförsök innan den startade, obs, inte pga av något annat än dålig startström i kyla.
Man ska slå på tändningen och vänta minst 1 minut för att (vid behov) värma upp batteriet, läser jag på många ställen.

Det stora litiumbatteri som jag köpte på Biltema bytte jag faktiskt igår mot just det med art.nr 80-175 som du hade. Skälet var att det angivna Cold Cranking Amp-värdet var högre på det (till formatet) mindre batteriet: 240 Amp. Men antalet Ah var ju betydligt färre. Men de väger lika mycket, så oavsett storlek borde de väl ”innehålla” lika mycket?

Har i alla fall ännu inte provat eftersom jag stött på patrull vid monteringen. Är så förbannat trångt och jag behöver skarva grova originalkablar till batteriet, vilket jag just nu inte riktigt vet hur jag ska göra för att inte orsaka problem.

Jag vill väldigt gärna ha ett litiumbatteri eftersom det ger hela 5 kilos viktbesparing, vilket innebär att när jag snart har monterat ansenliga mängder extraljus inkl. fästen kommer hojen fortfarande vara lite lättare än innan.
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav erro67 » 2018-10-13/16:52

Följer denna tråd med intresse då det börjar bli dags för mig att byta batteri på min R1200GS -10.

Vad jag fattar så har min hoj som original ett batteri kallat "Yausa YTX14-BS" vilket ju ska kunna ersättas av Biltemas 80-175 enligt dokumentationen. Storleken stämmer, förutom höjden, men man får väl tillverka nån sorts distanskloss och lägga i botten isåfall.

Jag noterade att dessa batterier kräver en särskild sorts laddare, men det verkar finnas för 399:- på Biltema också.
//Robert, D5/D7 - Enköping, R1200GS -10
erro67
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2016-05-01/09:05
Ort: Enköping

Re: Hur starkt litium-batteri behövs?

Inläggav McQueen » 2018-10-15/01:14

erro67 skrev:...man får väl tillverka nån sorts distanskloss och lägga i botten...
Behövs inte. Flera distanser medföljer i förpackningen för att kunna anpassa höjden efter behov.
R 1100 RS
Användarvisningsbild
McQueen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2016-02-17/14:42
Ort: Stockholm


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Roland_1150 och 4 gäster