Felmeddelanden i TFT, många på kort tid

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Felmeddelanden i TFT, många på kort tid

Inläggav hailwood » 2019-10-16/16:10

Hej
undrar om någon känner igen detta. R1200GS 2018 - 1200mil
Igår o idag har TFT:n uppfört sig konstigt, aldrig mer än ett meddelande per start
Under körning:
Servicemeddelande (hojen servad i juni, har inte gått mer än 500 mil, info i TFT:n visar på att service är nästa juni eller 1600mil)
Vid start:
Varning för icke fungerande däcktrycksgivare (släckte, och givarna funkade)
Fjäderben bak (släckte - återkom ej)
ABS (släckte - återkom ej)

Dessutom - telefonsymbol visas i displayen, men går jag in i menyn så är telefonmenyn släckt och kan inte öppnas - fungerade vid nästa start

Regnväder o ca 12-14 grader

Måttligt imponerad............
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Felmeddelanden i TFT, många på kort tid

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-17/08:50

En orsak till att mångaa givare ger falsklarm samtidigt kan vara att spänningen är för låg.
Kan det vara mc-batteriet som tappat laddning? Har du någon strömtjuv inkopplad som tex USB-uttag eller något annat så testa att koppla ifrån dessa innan du nattparkerar nästa gång.
Mät polspänningen över batteriet dagen efter. Kontrollera även "systemspänningen" innan start då mc:n stått över natten. På min GS utan TFT kan man få aktuell systemspänning att visas i displayen före start om man trycker på "info-knappen" upprepade gånger. Vet inte om det är samma med TFT.
Jämför därefter polspänningen med systemspänningen. Skillnaden mellan dem bör vara liten och ingen av dem bör vara under 12V.
Jag förutsätter att mc:n har AGM-batteri. Då motorn varit igång någon minut bör systemspänningen vara ca 14.1-14.3V.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Felmeddelanden i TFT, många på kort tid

Inläggav MrAnderz » 2019-10-27/21:07

Jag kör örvisso en 1250 gs men det e väl sak samma men här kommer min tanke.

Har också fått ett par skumma felmeddelanden som t.ex att nöduppringaren inte kunde kopplas upp, besök verkstad.

Dessa felmeddelanden har endast kommit om jag startat motorn alltför snabbt efter att jag tryckt på tändningsläget. Normalt brukar jag låta cykeln köra klart alla självtester och har då aldrig fått något felmeddelande.
Kan det vara något sådant som ligger bakom dina felmeddelande? Bara en tanke.
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Felmeddelanden i TFT, många på kort tid

Inläggav knutk » 2019-10-27/21:58

Om telefon symbolet fortsatt er utilgjengelig selv om telefonen er tilkoblet: Sjekk at hjelmsymbolet (ved siden av telefonsymbolet) er tilstede. For å få tilgang til Telefon og Media må man ha både telefon og hjelm tilkoblet.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst