Denso Iridium och öppnare luftfilter

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav niklas.r » 2010-03-28/13:32

Hej, jag tänkte föryngra min R1100R med uppgraderade stift och luftfilter:
1) Var får jag tag på Denso Iridium och vilken spec ska det vara på stiften för en R1100R?
2) Någon skribent för länge sedan berättade att han hade skaffat et öppnare luftfilter (Blue nånting?) som gjorde underverk med hans R1100R. Vilken typ av filter kan det vara och var köper man det?

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-03-28/14:40

Denso Iridium är en god idé - jag har köpt från brittiska sparkplugs som har bra priser och snabb leverans.
Däremot avråds från "öppnare" luftfilter - originalet har visat sig filtrera överlägset bäst i jämförande tester, och effektvinsten med ett eftermarknadsfilter är i bästa fall minimal.
Det finns en anledning till att BMW valt de luftfilter som sitter som original, och det är att det ska rena insugsluften optimalt under sin livslängd (utan att för den delen hindra flödet i onödan).
Inget filter av tvättbar typ renar lika bra som ett original pappersfilter - foam-filter och oljeindränkta filter (som brukar bara de som påstås ge effektökning) renar i allmänhet skrämmande dåligt, särskilt när de börjar bli lite smutsiga.
Dålig rening av insugsluften är förödande för en motors livslängd - partiklarna hamnar på ventiler och i cylindrar, och slipar ytorna effektivt innan alltihop hamnar i motoroljan, och där hjälper till att sätta igen oljefilter och förbruka oljans renande tillsatser i förtid.
Det kan finnas luftfilter som renar lika bra som original, men dilemmat är att man inte vet säkert.....
Och, som sagt - det är en omhuldad myt att man skulle få bättre flöde (och därmed bättre effekt och/eller motorgång) med "sportluftfilter", de jämförande mätningar jag sett visar i bästa fall en försumbar skillnad. Min gissning är att det handlar om placebo-effekt i de allra flesta fall (motorn låter annorlunda), och såklart det faktum att man kanske byter från ett igensatt originalfilter till ett nytt "sportfilter". Byte till ett nytt originalfilter hade sannolikt gjort lika stor skillnad......
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2010-03-28/14:50, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Mimmi » 2010-03-28/14:48

Hej!

Gunnar har redan svarat men jag kompletterar med några uppgifter.
Till Din mc skall det vara Denso IK22.
Som inköpsställe säger även jag: http://www.sparkplugs.co.uk/

Beträffande luftfilter kan jag också bara instämma i vad Gunnar sagt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav niklas.r » 2010-04-02/21:06

Tack Mimmi och Gunnar. Stift beställda.
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Peot » 2010-04-02/23:27

Vet någon om det är skillnad på Denso och NGK när det gäller iridiumstift?
Peo Thörnestad, Åkersberga
Honda XL1000VA Varadero -04
Garmin Zumo 660
Användarvisningsbild
Peot
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-08-29/20:56

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Julton » 2010-04-05/21:18

Jeg har kjørt en sesong med K&N filter og demonterte i vinter. Det var mye smuss på "yttersiden" men ikke noe på andre siden av filtret. I Air-Box'en var det også rent, slik at jeg kan kun forstå at filteret har gjort jobben sin.

Denso Iridium tennplugger til min R1200RT har jeg kjøpt hos Wunderlich. Jeg tror forskjellen mellom Denso og NKG ligger i utførelsen av elektrodene. Jeg kjøpte noen NKG Iridium og elektrodene er ikke like Denso.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-05/21:27

Julton skrev:Jeg har kjørt en sesong med K&N filter og demonterte i vinter. Det var mye smuss på "yttersiden" men ikke noe på andre siden av filtret. I Air-Box'en var det også rent, slik at jeg kan kun forstå at filteret har gjort jobben sin.

K&N och andra hävdar att deras filter är "bättre" än original, men faktum kvarstår; i alla jämförelser som gjorts, filtrerar original pappersfilter bäst. K&N och andra oljeindränkta filter fungerar hjälpligt när de är rena, men filtrerar riktigt uselt när de blir smutsiga och ger dessutom markant sämre flöde efter bara ett par hundra mil på vanliga vägar. Jag kan leta upp hur många rapporter som helst om detta, om ni inte tror mig..... Här är ett par:
http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Gitarritzan » 2010-04-08/07:29

Hej Nicklas.
Jag sitter i samma båt som du ungefär. Jag har en R1100R -97 som jag har lite strul med. Jag har haft lite tendenser till magerryckningar men de har jag i stort sett fått bort genom att synka throttlarna och ställa ventilerna. Däremot har jag problem med att motorn ibland dör när man stänger throttlarna vid nedväxling och det är lite jobbigt. Nu har jag ett par Denso Iridium IK 22 liggande på verktygsvagnen i garaget och jag hoppas jag hinner stoppa i dom och provköra i helgen. Det kan ju vara kul att jämföra våra erfarenheter sen.
Gitarritzan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-09-15/08:05

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Dennis Johansson » 2010-04-08/19:50

Det där med öppna luftfilter diskussionerna lär väl fortgå tills något av dem försvinner från marknaden.
Nog för att jag lyssnat på argumenten och sedan sett länk namnen som Gunnar hänvisar till....Som känns lite skumma. Hade länkarna gått till seriösa test institut och gärna flera av dem...Men när jag inte känner till adresserna så börjar man ju fundera.

Nästa fundering är om det där med iridium stiften är en lika dan fantasi om bättre effekt / drift som dyra eftermarknadsfilter....Om de vore så bra, varför sätter inte BMW i dem direkt?
Förstår ni tanken?
Å ena sidan filter som inte BMW har som är dyra i inköp och skall ge bättre med luftflöde och på lång sikt och lägre kostnader (om de nu inte sabbar motorn som påpekas här) som hänvisas till tester på hemsidor med diagram som iaf inte hänvisar till något stort känt test institut. Å andra sidan förespråkas svindyra tändstift som skall gör hojen till en mycket bättre hoj, men BMW använder inte dem heller och deras livslängd skall också vara längre...Och inte någon hänvisning till några diagram alls.
Nog är det bra med forum och för att få tips. Jag säger inte heller att ni har fel....eller rätt... men det blir lite motsägelsefullt måste jag säga.
Vad är fakta.
Riktiga tester av riktiga institut som säger det ena eller det andra.
Ibland är original bäst och ibland har de missat ngt som gör att eftermarknad är bättre....
Men att i ena fallet hänvisa till "skumma" hemsidor och i nästa bara till personliga erfarenheter, känns inte helt rätt / bra i detta sammanhanget.
MVH
Fundersam Johansson
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-08/20:47

OK, låt mig förklara hur jag själv resonerar.
Beträffande både tändstift och luftfilter, har fabrikanten (BMW) specificerat minimikrav på funktion och kvalitet (precis som för t ex smörjmedel och andra vätskor). Man tillverkar inget själva, utan tar grejorna från underleverantörer - troligen den som är billigast av de som uppfyller specifikationerna.
Med tändstift är det hela ganska enkelt - Iridum-stiften uppfyller de specifikationer som finns (värmetal, gänga, elektrodplacering mm.) men är svindyra i jämförelse med standardstift. BMW sätter av rent ekonomiska skäl i det billigaste stiftet. Nyttan av Iridium-stift kan såklart diskuteras, och det är helt klart subjektivt om man upplever att de är värda merkostnaden. När jag bytte till Iridium i min F650GS, upplevde jag att motorn blev betydligt mer lättstartad, plus att den går lugnare och ger bättre respons på låga varv - det är fortfarande min subjektiva uppfattning.
Poängen är att Iridium-stiftet inte riskerar skada motorn i längden, eftersom det uppfyller kraven som ställs på ett tändstift - det är bara att gå till databladen och studera det hela, allt finns publicerat. Riskfritt alltså att välja det stift jag tycker fungerar bäst.
Samma sak med motorolja. Jag väljer den jag tror på, men är noga med att den uppfyller alla specifikationer. Även här betalar jag förmodligen för mycket, eftersom jag är lite olje-snobb och väljer en olja som är dyrare (och, som jag inbillar mig, bättre) än den billigaste som uppfyller kraven.
Med luftfiltret (och för den delen oljefiltret) är det lite annorlunda. För luftfilter finns inga standardnormer, utan motorfabrikanten specificerar ett filter som någon underleverantör sedan tillverkar - några data om filtret finns inte publicerade.
K&N publicerar inte heller några data för sina filter - naturligt, eftersom det inte finns någon norm/standard att jämföra med. Man påstår, med ganska yviga marknadsföringstermer på amerikanskt vis, att filtren är 'bättre' och ska ge höjd motoreffekt tack vare bättre flöde. Ingenstans visar man att filtren uppfyller de kriterier för filtrering som BMW (eller andra motortillverkare) ställt upp.
De jämförelser av olika filtertyper jag sett (det finns många!) visar alla på en sak, nämligen att filtreringsförmågan i princip alltid står i proportion till flödesmotståndet. Det vill säga - ju bättre ett filter renar luften, desto större flödesmotstånd. Teoretiskt kan alltså ett filter som renar sämre ge högre flöde och därmed högre motoreffekt - det är bara det, att har man tillräckligt stor filteryta blir flödet "tillräckligt bra" för att motorn inte ska kunna tillgodogöra sig mer luft, och förutsatt att originalfiltret har tillräckligt stor filteryta faller alltså det argumentet.
Som exempel kan jag nämna två av BMW:s bilmotorer (som jag känner till ganska väl). Modellerna 316i och M3 av årgångarna runt år 2000 (med den s.k. E46-karossen) har exakt samma luftfilter. M3 har över tre gånger så hög motoreffekt som 316i, och M3-motorn är erkänt svår att trimma utöver de dryga 340 hk som den ger i standardutförandet. Möjligen härskar ekonomiska överväganden när luftfilter väljs till instegsmodellen 316i, men till M3-motorn lär man knappast standardmontera ett filter som sänker effekten. Någon som tror att ett "sportfilter" skulle ge extra hästar på en 316i???
Att välja t ex ett K&N-filter istället för original kan ju te sig som en god idé, om man köper resonemanget att ökat flöde ger mer effekt. Det man då glömmer är, att originalfiltret redan är dimensionerat för "tillräckligt" flöde, och att motorn inte kan tillgodogöra sig mer än så. Man glömmer också att K&N-filtret - enligt tesen "mer motstånd=bättre rening, mindre motstånd=sämre rening" - sannolikt (inte säkert, men sannolikt, grundat på logiskt resonemang) släpper in mer smuts i motorn, vilket troligen ger mer slitage och mer nedsmutsning av motoroljan (inte säkert det heller, men det blir i alla fall inte mindre smuts som sugs in!).
I min värld är det alltså inte riskfritt att välja ett "sportluftfilter", och de gånger jag provat (på bilmotorer, förvisso, men jag har provat!) har jag lätt besviken konstaterat att det inte gjorde någon märkbar skillnad . Hur filtret renar kan jag som konsument överhuvud taget inte bedöma, och jag kan heller inte bedöma om filtret renar enligt de krav som motortillverkaren ställer.
Jag tar det säkra före det osäkra, och väljer det filter BMW rekommenderar - inte för att jag vet att ett annat filter är sämre, utan för att jag inte vet att det är minst lika bra som originalet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Dennis Johansson » 2010-04-08/21:41

Hmm intressant Gunnar.
Jag har aldrig sagt eller trott att varken du eller Mimmi har fel.
Jag har märkt genom ert resonemang och kunskap inom det mekaniska området att ni är duktiga inom området.
Men samtidigt så kommer det mesta resonemangen från er egen erfarenhet eller till en undersökning eller flera som inte har ett namn som gör att man lätt vet vad undersökningen kommer från så att säga.
Du kan säkert har rätt angående bmw bilmodellerna..men det är fortfarande dina erfarenheter Gunnar. Jag säger inte att du har fel. Absolut kan du a rätt. men fler bör ha samma erfarenhet.
Men finns det ngn trimningsfirma som testat detta som man kan ana att detta namn känner jag igen som konstaterat samma so dig.

exempelvis har Mc tidningar tagit en plastraket och mätt effekten med original och olika slip on på dyno jetbänk och sedan konstaterat att det oftast inte gav ngt eller mycket lite.
Nästa steg är att montera olika filter eller iaf det största tvättbara filtret plus skumfiltret ihop med slip on etc och köra detta på dyno bänken igen samtidigt som man då mäter partikelnivån innanför filtret....
Sedan sammanställer man allt och kommer fram till ett facit....
JA kanske utelämnat något... men något likt detta är enligt mig det rätta.. annars kan allt tolkas som subjektivt.
Fortfarande säger jag inte att du har fel Gunnar....
Men å ena sidan skall man då som kanske väldigt oinsatt i motorbranschen läsa och lita på folk som kanske kan och vet men som man inte känner, eller bara lyssna på leverantören av hojen.

Så därför ett rejält fakta test vore bra.

Samtidigt känner jag till att man inte skall negligera det subjektiva.
på mitt jobb på ett raffinaderi har vi kommit fram till att viss utrustning passar bättre för oss trots annan utrustning som på pappret har samma data.

Men på detta ställe är det ju bra om vi har fakta. Även om mycket även här blir subjektivt. Nya modeller med problem som inte setts av leverantören t.ex.
Men ja känner att det där med filter och stift borde det finnas fakta på likaså stift.

Hoppas du inte tar illa upp Gunnar.
Det här är inte ngt personligt... utan jag är ute efter fakta kring påståenden. det handlar ju om investeringar till våra dyrgripar!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-09/09:08

Dennis Johansson skrev:Det här är inte ngt personligt... utan jag är ute efter fakta kring påståenden. det handlar ju om investeringar till våra dyrgripar!

Jag tar det absolut inte personligt, Dennis - tycker tvärtom att det är intressant och givande med en diskussion, det lär man sig mycket på!
Jag tycker Du har alldeles rätt när Du skriver att det saknas fakta. Det är precis det som är min poäng egentligen, att så länge det inte finns fakta (objektiva specifikationer och/eller tester) som visar att t ex ett sportluftfilter håller måttet vad gäller själva filtreringsförmågan, så vill i alla fall inte jag ta risken att använda ett sådant. Likadant med oljefilter - jag sätter inte i ett filter med okända egenskaper, bara för att spara några kronor. I bägge fallen litar jag däremot på, att de originaldelar som fabrikanten (BMW) säljer har rätt specifikation och gör sitt jobb.
Tändstift och oljor däremot finns det kända specifikationer för. Där väljer jag gärna produkter som "överpresterar", även om det objektivt sett inte är nödvändigt. Jag är i alla fall säker på att produkten ifråga inte orsakar extra slitage eller skador på mina "dyrgripar", och då kan jag lugnt använda det som jag själv - helt subjektivt och utan någon faktagrund - anser fungerar bäst.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Olle Nilsson » 2010-04-09/12:01

Detta är ett inressant område och jag gör som er andra jag gör det jag tror på och har väl också reflekterat över motstridiga "testresultat".Öppna luftfilter används väl mest för att designa insugningsljudet.
På Moto Guzzi Lemans var det enbart trattar med nät på de tidigare seriena näten tog väl bort typ stenar och lite större djur detta gick helt klart ut över livslängden.På serie 3 så kom riktigt luftfilter och se nu var hållbarheten på BMW nivå sen att luftfilterna allt som oftast var brända av förgasarbakslag är ju en annan sak.
Sen ser jag en risk med att öppna filter skall rengöras och underhållas slarv eller felaktigt utfört underhåll kan ge problem längre fram ett orginalfilter byter man ut inte mycket som kan gå fel.
Nej använd luft och oljefilter av orginalmodell tillverkade av kända leverantörer så tar ni inga risker.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Tommy Palmqvist » 2010-04-09/16:59

Vem kan svara på skilnaden mella IK och VK stift? Denso rekomenderar IK22 till R 1100RT, men jag har för mej att någon rekomenderade VK22 i stället. Vill minnas att skilnaden är att IK är avsedda för ett varmare klimar än VK, och att VK skulle vara bättre anpassade till Sverige.Kan detta stämma? Om så är fallet, skall då VK ha samma öppning som IK?
Tommy Palmqvist
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav HåkanH » 2010-04-09/21:58

Tommy Palmqvist skrev:Vem kan svara på skilnaden mella IK och VK stift? Denso rekomenderar IK22 till R 1100RT, men jag har för mej att någon rekomenderade VK22 i stället. Vill minnas att skilnaden är att IK är avsedda för ett varmare klimar än VK, och att VK skulle vara bättre anpassade till Sverige.Kan detta stämma? Om så är fallet, skall då VK ha samma öppning som IK?


IK22 = Standardstift till 1100/1150. Elektrod-gap 0,8 mm
VK22 = Anti-surging 1100/1150. Elektrod-gap 1,0 mm

Det spelar nog ingen större roll vilket du använder, om du inte har problem med att motorn
smårycker när du kör med jämn gas, mellan 2000 -2500 rpm och på plan väg = låg belastning.

VK22 är tänkt att avhjälpa eller i alla fall förbättra detta problem!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Tommy Palmqvist » 2010-04-10/08:10

Tack så mycket!
Tommy Palmqvist
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Peot » 2010-04-16/14:03

När jag gasar på ordentligt och kommer till 5500-6000rpm så har jag känt att det börjar smårycka/misstända lite. Idag satte jag i NGK:s iridiumstift och ryckningar är helt borta! :D
Peo Thörnestad, Åkersberga
Honda XL1000VA Varadero -04
Garmin Zumo 660
Användarvisningsbild
Peot
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-08-29/20:56

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Gitarritzan » 2010-04-26/07:39

Nu har jag provkört min R1100R -97 med nya Denso Iridium IK22 stift och ett nytt luftfilter från BMW. Jag upplever motorgången som betydligt förbättrad. Mer lättstartad, ABSen hade inte samma tendens att koppla ner vid motorstart som den brukar när motorn är kall och batteriet halvgammalt. Tomgången blev bättre men framför allt går motorn med en ny jämnhet eller "mjukhet". Den surrar nästan som en Japanare. Som tur är så är klonket i växellådan kvar så att man inte glömmer vad man sitter på. Den blev helt underbar att köra! Klart värt pengarna! Nu ska jag byta styrdämpare också men jag börjar en ny tråd om det.
Gitarritzan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-09-15/08:05

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav svebbe » 2010-04-26/19:47

Nån som testat dessa? he1i för K-modell och be1i för R-modell:

http://www.motornetexpress.com/pulstarsformotorcycles.htm
BMW F650GS 2003
svebbe
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2005-03-23/21:36

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Johan Hennerfors » 2010-04-28/18:52

Gunnar Elmgren skrev:Däremot avråds från "öppnare" luftfilter - originalet har visat sig filtrera överlägset bäst i jämförande tester, och effektvinsten med ett eftermarknadsfilter är i bästa fall minimal.
Det finns en anledning till att BMW valt de luftfilter som sitter som original, och det är att det ska rena insugsluften optimalt under sin livslängd (utan att för den delen hindra flödet i onödan).
Inget filter av tvättbar typ renar lika bra som ett original pappersfilter - foam-filter och oljeindränkta filter (som brukar bara de som påstås ge effektökning) renar i allmänhet skrämmande dåligt, särskilt när de börjar bli lite smutsiga.

Detta är en sanning med modifikation. Åker du mycket grusväg så kan du kasta pappersfiltren lång väg. Vet X-challengar som skurit efter bara ett par hundra mil på grund av pappersfilter. Nackdelen med ett skumfilter eller ett Kn är att det kräver mer underhåll än ett pappersfilter. Ett rätt skött skumfilter eller Kn- filter funkar utan problem.
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Johan Hennerfors » 2010-04-28/18:52

Gunnar Elmgren skrev:Däremot avråds från "öppnare" luftfilter - originalet har visat sig filtrera överlägset bäst i jämförande tester, och effektvinsten med ett eftermarknadsfilter är i bästa fall minimal.
Det finns en anledning till att BMW valt de luftfilter som sitter som original, och det är att det ska rena insugsluften optimalt under sin livslängd (utan att för den delen hindra flödet i onödan).
Inget filter av tvättbar typ renar lika bra som ett original pappersfilter - foam-filter och oljeindränkta filter (som brukar bara de som påstås ge effektökning) renar i allmänhet skrämmande dåligt, särskilt när de börjar bli lite smutsiga.

Detta är en sanning med modifikation. Åker du mycket grusväg så kan du kasta pappersfiltren lång väg. Vet X-challengar som skurit efter bara ett par hundra mil på grund av pappersfilter. Nackdelen med ett skumfilter eller ett Kn är att det kräver mer underhåll än ett pappersfilter. Ett rätt underhållet skumfilter eller Kn- filter funkar utan problem.
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-28/19:53

Johan Hennerfors skrev:Detta är en sanning med modifikation. Åker du mycket grusväg så kan du kasta pappersfiltren lång väg. Vet X-challengar som skurit efter bara ett par hundra mil på grund av pappersfilter. Nackdelen med ett skumfilter eller ett Kn är att det kräver mer underhåll än ett pappersfilter. Ett rätt underhållet skumfilter eller Kn- filter funkar utan problem.

Det var intressant - det skulle vara mycket givande, om man kunde få ta del av någorlunda belagda redogörelser för hur ett original pappersfilter kan vara orsak till att en motor skär.
Att ett bommulsfiber- eller skumfilter skulle rena insugsluften bättre än ett rent och fräscht pappersfilter tror jag helt enkelt inte på, så orsaken måste vara någon annan. Kanske så enkelt som att filtret blivit totalt tilltäppt och luften tagit andra vägar, helt orenad?
Att ha ett tvättbart filter kan ju vara vits, om man kör under sådana förhållanden att filtret sätts igen på, som Du skriver, något hundratal mil. I så fall är det ju bra att kunna rengöra filtret ofta, för att ett nytvättat K&N är bättre än ett igensatt pappersfilter, det tvivlar jag inte på en sekund.
Men detta resonemang bygger alltså på att pappersfiltret inte byts, och att det tvättbara faktiskt tvättas - ofta.
Ingen typ av filter fungerar om det är igensatt....
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Dennis Johansson » 2010-04-28/21:31

På min Africa Twinnar jag haft körde jag med pappersfilter.
Men jag fick alltid torka ur filterboxen vid byte. Hittade både damm och smågrus där inne.
Det kan ju helt klart påverkart oljeförbrukningen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Mimmi » 2010-04-28/21:38

Hej!

Skall man ha riktigt effektiv rening i de extremdammiga och smutsiga miljöer som somliga utsätter sina mc för så skulle det behövas luftrenare av den typ som använd på entreprenadmaskiner och traktorer.
Men de skulle nog inte få plats så lätt eftersom det då handlar om oljebadsrenare med cyklon och föravskiljare. :)
Det är något otroligt vad man kan tömma bara ur föravskiljaren och cyklonen efter en enda arbetsdag med en lantbrukstraktor i vårbruket... Och ändå är slamfickan i filtrets oljetråg full med slam och smuts efter en vecka...

Men filter av den typen är otroligt effektiva och renar mycket bra. Förutsatt naturligtvis att de sköts väl.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Johan Hennerfors » 2010-04-29/04:43

Gunnar Elmgren skrev:Att ha ett tvättbart filter kan ju vara vits, om man kör under sådana förhållanden att filtret sätts igen på, som Du skriver, något hundratal mil. I så fall är det ju bra att kunna rengöra filtret ofta, för att ett nytvättat K&N är bättre än ett igensatt pappersfilter, det tvivlar jag inte på en sekund.
Men detta resonemang bygger alltså på att pappersfiltret inte byts, och att det tvättbara faktiskt tvättas - ofta.
Ingen typ av filter fungerar om det är igensatt....

Det var precis det jag menad, ett skumfilter eller kn renar luften precis lika bra som pappers filter så länge dom har olja. Felet är att folk inte byter sina pappersfilter och rengör sina skum och kn för sällan om dom inte funkar. Jag personligen tycker Kn är överlägset då det ger 2hk extra på min Xr i bromsbänk plus att man enkelt gör rent det efter varje dags körning. Inte så kul att ha en kompressor med sig till pappfiltret ;) eller oljebad till ett skumfilter
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Johan Hennerfors » 2010-04-29/04:43

Gunnar Elmgren skrev:Att ha ett tvättbart filter kan ju vara vits, om man kör under sådana förhållanden att filtret sätts igen på, som Du skriver, något hundratal mil. I så fall är det ju bra att kunna rengöra filtret ofta, för att ett nytvättat K&N är bättre än ett igensatt pappersfilter, det tvivlar jag inte på en sekund.
Men detta resonemang bygger alltså på att pappersfiltret inte byts, och att det tvättbara faktiskt tvättas - ofta.
Ingen typ av filter fungerar om det är igensatt....

Det var precis det jag menad, ett skumfilter eller kn renar luften precis lika bra som pappers filter så länge dom har olja. Felet är att folk inte byter sina pappersfilter och rengör sina skum och kn för sällan om dom inte funkar. Jag personligen tycker Kn är överlägset då det ger 2hk extra på min Xr i bromsbänk plus att man enkelt gör rent det efter varje dags körning. Inte så kul att ha en kompressor med sig till pappfiltret ;) eller oljebad till ett skumfilter
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-29/07:32

Johan Hennerfors skrev:Det var precis det jag menad, ett skumfilter eller kn renar luften precis lika bra som pappers filter så länge dom har olja.

Där har vi nog olika övertygelse - alla mätningar och tester jag sett (och jag har tvivlat, eftersom jag länge också levde i tron att K&N renade lika bra!) pekar på att ett nytt, rent pappersfilter renar allra bäst.
Om man däremot, som Du, har ett K&N som man rengör och oljar in varje dag är det naturligtvis bättre än pappersfilter som INTE byts - byter man pappersfiltret lika ofta renar det nog bättre, trots allt!
Om K&N ger effektvinst eller ej känns betydelselöst för mig, den är i alla händelser väldigt liten.
Vi kan dock tveklöst vara överens om, att det är viktigt för motorns prestanda och livslängd att ha ett rent, väl fungerande luftfilter - det är liksom hela grejen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Lars Westman » 2010-04-29/10:08

Kanske den här artikeln bidrar med något? http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html

Jag har inte detaljgranskat den och jag har heller inte de kunskaper som krävs för att värdera den.

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Masfan » 2010-04-30/07:11

Jag har ingen direkt koll på vilka filter som gör det bäsa jobbet, original eller K&N, skum.
På enduron har jag ett skum, TwinAir. Dels för att det satt på när jag köpte hojen, och sen för att det är enklare att hålla rent. Om det ger någon mer effekt vet jag inte. På GS´n har jag original. Jag var innne på att byta till ett öppnare när jag bytte ljuddämparen, men det har inte blivit av.

Förr, när det trimmades V-twin, så var det mera noga med vilka filter det skulle vara. Det gäller att hitta balansen mellan insug och utblås. Det är inte bara att smacka dit ett öppnare filter om man inte samtidigt öppnar upp utblåset, och justerar insprutet. Bara att byta enstaka delar gör sällan någon direkt verkan.

När det gäller GS´n så tror jag inte att man vinner något på att bara byta till ett öppnare filter, där måste jag nog bygga om hela luftburken för att få bättre flöde, och det känns för min del som på tok för mycket pengar.
Janne "Masfan" Hannus
KTM 990 Adv

KTM 690 Enduro R
D7
Användarvisningsbild
Masfan
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-12-06/10:39

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Joe Nice » 2017-10-09/19:34

IK22 = Standardstift till 1100/1150. Elektrod-gap 0,8 mm
VK22 = Anti-surging 1100/1150. Elektrod-gap 1,0 mm

Det spelar nog ingen större roll vilket du använder, om du inte har problem med att motorn
smårycker när du kör med jämn gas, mellan 2000 -2500 rpm och på plan väg = låg belastning.


Gammal tråd jag vet, men frågan som hänger i luften för mig blir:

Måste jag ställa om elektroden till 0,8 om jag köper en VK22?
I manualen till R1150R står ju rek 0,8, limit 1,0
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav Joe Nice » 2017-10-13/19:42

Nå?
Jag vet att man måste vara försiktig om man gör det men bör man göra det?
R1150R
Användarvisningsbild
Joe Nice
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2017-05-03/18:32
Ort: Dalsland

Re: Denso Iridium och öppnare luftfilter

Inläggav BrooklynS » 2017-10-13/21:49

Nä det finns väl ingen anledning?

Prova Brisk stift säger jag bara...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst