Julton skrev:Jeg har kjørt en sesong med K&N filter og demonterte i vinter. Det var mye smuss på "yttersiden" men ikke noe på andre siden av filtret. I Air-Box'en var det også rent, slik at jeg kan kun forstå at filteret har gjort jobben sin.
Dennis Johansson skrev:Det här är inte ngt personligt... utan jag är ute efter fakta kring påståenden. det handlar ju om investeringar till våra dyrgripar!
Tommy Palmqvist skrev:Vem kan svara på skilnaden mella IK och VK stift? Denso rekomenderar IK22 till R 1100RT, men jag har för mej att någon rekomenderade VK22 i stället. Vill minnas att skilnaden är att IK är avsedda för ett varmare klimar än VK, och att VK skulle vara bättre anpassade till Sverige.Kan detta stämma? Om så är fallet, skall då VK ha samma öppning som IK?
Gunnar Elmgren skrev:Däremot avråds från "öppnare" luftfilter - originalet har visat sig filtrera överlägset bäst i jämförande tester, och effektvinsten med ett eftermarknadsfilter är i bästa fall minimal.
Det finns en anledning till att BMW valt de luftfilter som sitter som original, och det är att det ska rena insugsluften optimalt under sin livslängd (utan att för den delen hindra flödet i onödan).
Inget filter av tvättbar typ renar lika bra som ett original pappersfilter - foam-filter och oljeindränkta filter (som brukar bara de som påstås ge effektökning) renar i allmänhet skrämmande dåligt, särskilt när de börjar bli lite smutsiga.
Gunnar Elmgren skrev:Däremot avråds från "öppnare" luftfilter - originalet har visat sig filtrera överlägset bäst i jämförande tester, och effektvinsten med ett eftermarknadsfilter är i bästa fall minimal.
Det finns en anledning till att BMW valt de luftfilter som sitter som original, och det är att det ska rena insugsluften optimalt under sin livslängd (utan att för den delen hindra flödet i onödan).
Inget filter av tvättbar typ renar lika bra som ett original pappersfilter - foam-filter och oljeindränkta filter (som brukar bara de som påstås ge effektökning) renar i allmänhet skrämmande dåligt, särskilt när de börjar bli lite smutsiga.
Johan Hennerfors skrev:Detta är en sanning med modifikation. Åker du mycket grusväg så kan du kasta pappersfiltren lång väg. Vet X-challengar som skurit efter bara ett par hundra mil på grund av pappersfilter. Nackdelen med ett skumfilter eller ett Kn är att det kräver mer underhåll än ett pappersfilter. Ett rätt underhållet skumfilter eller Kn- filter funkar utan problem.
Gunnar Elmgren skrev:Att ha ett tvättbart filter kan ju vara vits, om man kör under sådana förhållanden att filtret sätts igen på, som Du skriver, något hundratal mil. I så fall är det ju bra att kunna rengöra filtret ofta, för att ett nytvättat K&N är bättre än ett igensatt pappersfilter, det tvivlar jag inte på en sekund.
Men detta resonemang bygger alltså på att pappersfiltret inte byts, och att det tvättbara faktiskt tvättas - ofta.
Ingen typ av filter fungerar om det är igensatt....
Gunnar Elmgren skrev:Att ha ett tvättbart filter kan ju vara vits, om man kör under sådana förhållanden att filtret sätts igen på, som Du skriver, något hundratal mil. I så fall är det ju bra att kunna rengöra filtret ofta, för att ett nytvättat K&N är bättre än ett igensatt pappersfilter, det tvivlar jag inte på en sekund.
Men detta resonemang bygger alltså på att pappersfiltret inte byts, och att det tvättbara faktiskt tvättas - ofta.
Ingen typ av filter fungerar om det är igensatt....
Johan Hennerfors skrev:Det var precis det jag menad, ett skumfilter eller kn renar luften precis lika bra som pappers filter så länge dom har olja.
IK22 = Standardstift till 1100/1150. Elektrod-gap 0,8 mm
VK22 = Anti-surging 1100/1150. Elektrod-gap 1,0 mm
Det spelar nog ingen större roll vilket du använder, om du inte har problem med att motorn
smårycker när du kör med jämn gas, mellan 2000 -2500 rpm och på plan väg = låg belastning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst