Accelerator Cable

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Accelerator Cable

Inläggav Sven Bergh » 2011-04-17/17:44

Har läst en hel del om lite olika varianter på typen Accelerator cable och köpte en som levererades i fredags och monterades på 5 minuter. Körde en vända i lördags, ca 10 mil, och tyckte att hojen kändes lite piggare men kanske inte så mycket.
Körde en längre vända idag när temperaturen var mycket högre, typ 15-20+, och låg på ordentligt på småvägarna och jösses vilken skillnad.

Kändes som jag hade 20-30 hästar till i den gamla bumsen. alla tankar på att köpa något vassare är förnärvarande lagda på is.

Väl investerade pengar, rekommenderas.
Sven Bergh
--------------
R 1200 R
Användarvisningsbild
Sven Bergh
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-09-26/17:30

Re: Accelerator Cable

Inläggav Hasse Gustafsson » 2011-04-17/18:43

Adress till inköpsstället vore förnämligt att få ta del av
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Accelerator Cable

Inläggav Björn Johnson » 2011-04-17/18:48

R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-17/20:32

Sitter en sådan på min GS också och håller med. Mer vrid, går på en växel högre hela tiden.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Accelerator Cable

Inläggav Kjell » 2011-04-17/20:43

Det verkar vara en kul grej. Vilken version har Ni Compakt eller Extended till 1200 GS ?

mvh

Kjell Kastensson
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-17/20:48

Compact
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Accelerator Cable

Inläggav rilles » 2011-04-17/21:09

Vad är skillnaden mellan compact och extended? Jag hittar inget mer än bilder.
/Richard
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Accelerator Cable

Inläggav anonym1 » 2011-04-17/21:21

rilles skrev:Vad är skillnaden mellan compact och extended? Jag hittar inget mer än bilder.
/Richard


Extended har en "extern" tempsensor som kan placeras på valfritt ställe. Compact har sensorn inbyggd i en av kontakterna. I övrigt är funktionen densamma.
anonym1
 

Re: Accelerator Cable

Inläggav LeffeP » 2011-04-19/14:14

Hade den på min 1200:a, kan bara säga gott om den, ändrade karaktären till vad den borde haft från start.

Kollar man referenser står mitt inlägg där också :) Zpider
650 Dakar -06
http://www.weirdperformance.se
Användarvisningsbild
LeffeP
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2008-01-31/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Johnny Kinnunen » 2011-04-20/10:22

Låter smått "magiskt" :)
Varför har inte fler köpt och provat och pratat varmt om en så här bra produkt innan?
För mig som är dåligt insatt in "tuningbranschen" så luktar det lite av "verkar det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant". Varför får jag den uppfattningen? :oops:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Accelerator Cable

Inläggav LeffeP » 2011-04-20/15:23

Så magiskt är det inte, dom är snålt ställda iom uppgraderingar av mjukvaran, så prio från BMW:s sida har varit miljö. Denna kabel lurar bara insprutningen att tro att mer bränsle krävs genom att få den att tro att tempen är kallare än vad det är, typ som att köra med pyttelite choke konstant. Men, det räcker för att det ska märkas en väldigt skillnad, just iom att dom går snålt original.
650 Dakar -06
http://www.weirdperformance.se
Användarvisningsbild
LeffeP
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2008-01-31/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Björn Johnson » 2011-04-20/15:49

Jag tycker också att den fungerar bra på min motorcykel och även om det nu bara skulle vara en placeboeffekt så är ju de drygt 300:- jag betalade för min "ACCELERATOR module" en billig sådan. På den sida jag hänvisar till tidigare finns det ju en tidningsartikel där en del runt det hela, i likhet med vad LeffeP i tidigare inlägg gör, förklaras. Där ser du också hur en "extended module" monteras på en F650GS. Själv köpte jag compact-versionen och jag ljuger inte när jag säger att det tog mindre än 60 sekunder att montera den. Måste avslutningsvis säga att om man väntar sig en himlastormande skillnad så blir man nog besviken, men visst blev det märkbart bättre.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav paol » 2011-04-20/18:01

Det verkar intressant.

Är det någon som vet om den minskar "magerryckningarna" på en 1150
Per-Anders Olsson R1200 RS
Man blir gammal när man slutar leka !
Användarvisningsbild
paol
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-04-21/01:00
Ort: Malmö

Re: Accelerator Cable

Inläggav Sven Bergh » 2011-04-20/20:07

paol skrev:Det verkar intressant.

Är det någon som vet om den minskar "magerryckningarna" på en 1150


Troligen inte eftersom lösningen endast ska ge lite mer sås vid acceleration och inte vid konstant fart.
Och det är ju vid konstant fart som magerryckningarna uppträder.

En noggrann ventiljustering med efterföljande synkning, Iridiumstift och 98 oktan är nog vad doktorn rekommenderar. :D


Just my 2c.
Sven Bergh
--------------
R 1200 R
Användarvisningsbild
Sven Bergh
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-09-26/17:30

Re: Accelerator Cable

Inläggav Sven Bergh » 2011-04-20/20:21

Johnny Kinnunen skrev:Låter smått "magiskt" :)
Varför har inte fler köpt och provat och pratat varmt om en så här bra produkt innan?
För mig som är dåligt insatt in "tuningbranschen" så luktar det lite av "verkar det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant". Varför får jag den uppfattningen? :oops:


Ja, kanske för att fler resonerar som du gör och är skeptiska till sånt man inte vet något om, vilket är bra till en viss gräns men i sin förlängning hämmar utvecklingen.

Är själv ganska kritisk till nya "mirakel lösningar" och försöker skaffa så mycket info som möjligt innan ett eventuellt köp eller lösning.
Men den här lösningen fungerar, i alla fall för mig.

Just my 2c.
Sven Bergh
--------------
R 1200 R
Användarvisningsbild
Sven Bergh
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-09-26/17:30

Re: Accelerator Cable

Inläggav Johnny Kinnunen » 2011-04-21/01:34

Om det inte dramatiskt kortar ner livslängden på motor/-delar och ändå förhöjer körglädjen o enbart kostar ca 300kr OCH samtidigt t.om kan sänka bränsleförbrukningen (?) (vid lugn körning/konstant fart..) tja.. då är det ett enkelt val att beställa! :)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Accelerator Cable

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-21/05:16

Johnny Kinnunen skrev:Låter smått "magiskt" :)
Varför har inte fler köpt och provat och pratat varmt om en så här bra produkt innan?
För mig som är dåligt insatt in "tuningbranschen" så luktar det lite av "verkar det för bra för att vara sant så är det oftast inte sant". Varför får jag den uppfattningen? :oops:


Trodde jag också det det skulle vara.
Men då så många sagt att det funkar och den bara kostar 300 kr inkl frakt, så jag provade och den funkade. Skall tydligen ge mer på äldre GS en nyare. VArfrö vet jag ej
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-04-21/06:40

Jag är sugen på att testa på min F650GS twin för att se om det har någon påverkan på on/off-känslan på riktigt låga varv. Såg en länk till någon engelsk forum där man påstod att det fungerade betydligt bättre med kabeln.

Det är på något sätt som om 300 buck är för lite för att man skall ta det på allvar, men varför skulle det inte kunna ge en positiv effekt och det är inte några stora slantar att förlora.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav Kalle_B » 2011-04-21/09:39

Nu har jag beställt en..
Men är något skeptisk. Är det lur så är jag iaf inte ensam om att gå på det. :roll:
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Johnny Kinnunen » 2011-04-21/12:18

Kalle_B skrev:Nu har jag beställt en..
Men är något skeptisk. Är det lur så är jag iaf inte ensam om att gå på det. :roll:

Självklart ger du oss på denna tråd feedback hur du upplever det sen när du testat? :)
Bekräfta gärna oxo att det är så enkelt att montera som de flesta (alla?) beskriver
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Accelerator Cable

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-21/13:17

En liten fundering...... alla nyare BMW-hojar har ju katalysator. För katalysatorns funktion finns lambda-reglering, som håller bränsle/luftblandningen inom de mycket snäva toleranser som krävs för att säkra katalysatorns funktion och livslängd.
Om nu denna "Accelerator Cable" lurar insprutningssystemet att luften är kallare, och därmed "fetar upp" blandningen med mera bränsle - vad händer då med lambdaregleringen och "katten"? Sätts Lambdaregleringen ur spel? Finns det risk att oförbränt överskottsbränsle slinker igenom och förbränns i katalysatorn?
I så fall ligger det nära till hands att misstänka, dels att katalysatorn överhettas och riskerar att skadas i förlängningen, dels att funktionen störs så att mer eller mindre orenade avgaser släpps igenom.
Någon som vet och kan redogöra för detta?
(Jag är ingen "miljömupp", men tycker ändå att katalysatorn bör sitta där och få göra sitt jobb, även om inte avgaserna på MC kontrolleras av Bilprovningen. Jag vill i alla fall göra vad jag kan för att minimera de miljö- och hälsovådliga utsläpp jag själv orsakar.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Björn Johnson » 2011-04-21/13:46

Johnny Kinnunen skrev:Bekräfta gärna oxo att det är så enkelt att montera som de flesta (alla?) beskriver


Du är inte lite skeptisk du Johnny, men bättre det än att vara för godtrogen. Här kan du se hur Accelerator modulen monteras på din hoj och här hittar man motsvarande beskrivningar för 1150- och 800-motorerna och sen kan du väl själv bedöma hur pass komplicerat det hela är.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Accelerator Cable

Inläggav Johan Weinö » 2011-04-21/14:26

När man beställer så väljer man variant beroende på om man har katalysator eller inte, vad som skiljer har jag inte satt mig in i. Har compactversionen på min R1200GS/A -10 och kör med katalysator.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Accelerator Cable

Inläggav anonym1 » 2011-04-21/14:31

Gunnar Elmgren skrev:En liten fundering...... alla nyare BMW-hojar har ju katalysator.


Det är tydligen endast under acceleration som styrelektroniken använder (det manipulerade) temperaturvärdet för att reglera, då ignoreras lambdasonderna eftersom de är för långsamma. När man har jämnt pådrag går regleringen in i ett läge där lambdasonderna tar över och styr.

Det är nog därför min bränsleförbrukning är något lägre vid normal körning, man gasar kortare tid till önskad hastighet och sedan går snålregleringen med lambdagivarna in igen.
anonym1
 

Re: Accelerator Cable

Inläggav Magnus Jinstrand » 2011-04-21/18:41

Jag har köpt till alla våra tre hojjar.

R1200GSA -10: Jag har kört ca 50 mil på r1200gsa -10, klart bättre lågvarvsegenskaper, inget hackande/tvekande vid start/accelleration. Har inte noterat högre förbrukning.

F650GS -10: Samma upplevelse som ovan.

G650X Challenge -07: Samma upplevelse som ovan.

Kort sagt, det fungerar men ingen världsomskakande skillnad.

Som jag har förstått det så "sänker" den mätt tenp med 3 grader så ingen jätteskillnad, men det märks.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Accelerator Cable

Inläggav Johnny Kinnunen » 2011-04-21/18:50

Björn Johnson skrev:
Johnny Kinnunen skrev:Bekräfta gärna oxo att det är så enkelt att montera som de flesta (alla?) beskriver


Du är inte lite skeptisk du Johnny, men bättre det än att vara för godtrogen. Här kan du se hur Accelerator modulen monteras på din hoj och här hittar man motsvarande beskrivningar för 1150- och 800-motorerna och sen kan du väl själv bedöma hur pass komplicerat det hela är.


Tackar! :)
Hoppas jag fattar mer när jag väl har öppnat sidokåpan.. :P Nån som har bild på hur det ser ut efter montering?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Accelerator Cable

Inläggav runeo » 2011-04-21/18:59

Magnus Jinstrand skrev:Jag har köpt till alla våra tre hojjar.
Som jag har förstått det så "sänker" den mätt tenp med 3 grader så ingen jätteskillnad, men det märks.


Fritt ut ÖLI-skadad minnesbank:
Den sänker den temperatur som datorn får reda på med 20 grader, och det motsvarar +10% bränsle, dock enbart vid acceleration. Vid jämn fart tar lambdasonden över och ser till att bränslet optimeras för natur, ekonomi och effektivitet. :)

Arbetssättet finns väl beskrivet här.
http://www.sol2.be/Performance/ENG/Theory/index.html

fabbro
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav JErkers » 2011-04-21/19:27

Nyfiken som jag är har jag oxå beställt en "Accelerator Cable". Efter att tagit och ersatt katten med Y-rör och Remusdämpare (som jag igår i och för sig tog av och satte tillbaks orginaldämparen) upplever jag min 1150 GS som mycket mer hanterbar men... Kan det bli ännu bättre? Jag känner att jag måste prova...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Accelerator Cable

Inläggav Magnus Jinstrand » 2011-04-21/19:30

Förlåt mitt minne svek mig. den sänker mätt temp med 7 grader enligt mätt värde här:
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=230126&page=3
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Accelerator Cable

Inläggav runeo » 2011-04-22/07:00

Från min länk ovan med tillverkagna uppgifter, även om det inte är så viktigt.

It basically shifts the IAT temperature with -20°C. This means that the ECU or computer is fooled and thinks that the temperature is 20 °C colder than in reality. The result is that more fuel will be injected and that is the goal we want! Why -20°C? Calculations and field proven tests have shown that this gives the engine the best technical performance! You need however to be careful that you don't inject too much fuel. This is the case at temperatures below 0°C! Under 0°C you need to offset the temperature less than 20°C to avoid problems of too rich fuel mixtures which results in bad starting of the engine, too high fuel consumption,...)

To keep the various motorcycle configurations and different temperatures under control, I made a calculation model. I can lay perfectly the offset curve where I want, by using different electronic components. The main component of the ACCELERATOR module is a sensor that measures the outside air temperature very well. The other components bent the curve in some temperature ranges, to avoid the problems below zero degrees as mentioned before. The ACCELERATOR module is designed to work in all temperature ranges, i.e. from -30°C up to +80°C.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2011-04-22/07:26

Har monterat en sådan och har bara gott att säga. :)
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-04-22/08:00

Nu pallar jag inte länge. Kabeln är beställd....

Jag har bara ett mål med den och det är få lite snällare lågvarvgång på 1:ans växel.
Körde en sväng till Sthlm City igår, med min 10-åring sittande bakpå. Trafiken var riktigt stökig och tät och det handlar mycket om att ta en meter i taget.
Jag har tappat cykeln en gång förra sommaren när jag var lite slarvig och fick ett tjuvstopp i en bilkö. Pinsamt och onödigt och den gången klarade jag mig med små repor i den ena styrvikten.
Att tappa hojen med en passagerare skulle kunna sluta betydligt mer illa.

Jag är medveten om att det knappast är fel på hojen, utan det är slarv och okunskap det handlar om, men kan jag bygga bort det med kabeln, så är det värt slantarna, flera gånger om.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav anonym1 » 2011-04-22/08:16

Putte Johansson skrev:Nu pallar jag inte länge. Kabeln är beställd....



Haha grabbar, vi lyckades lura Putte till slut! Nu kan vi äntligen tala om vad vi egentligen tycker om kabeln. ;)


Nä, jag bara skojade. Du blir säkert inte besviken du heller.
anonym1
 

Re: Accelerator Cable

Inläggav jolo » 2011-04-22/16:59

Jag har en extended på min 1200gs. Tycker den har bättre botten vrid.

Jag har kollat givarvärden en gång förrut
Tempmätaren i instrumentet visade 15,5 grader
Motortemp 14,3 grader
Cylinder huvud (båda) 15,8 grader

Insug med originalkabel 15,8 grader
Insug med acceleratorkabeln -3 grader


Kollade idag igen med min GS-911
Motortemp 15,75 grader
Cyl 1o2 temp 17,25 grader
Insug med kabel -1,5 grader

På min tar det max 10 min att montera den korta kabeln.

Johan
jolo
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-05-14/11:58

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-04-22/17:35

pribus skrev:
Putte Johansson skrev:Nu pallar jag inte länge. Kabeln är beställd....



Haha grabbar, vi lyckades lura Putte till slut! Nu kan vi äntligen tala om vad vi egentligen tycker om kabeln. ;)


Nä, jag bara skojade. Du blir säkert inte besviken du heller.


Det vet du pribus, blir jag besviken tar jag reda på var du bor :-D

Nej skämt å sidor. Det är rätt intressant att så pass många testat och hittills ingen som har något negativt.
Gissar att jag bör ta bort kabelns vid service hos BMW, inte för att mörka att den används, men för att man kanske har någon firmware update på insprutningen. då kanske den är i vägen...
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav Göran Persson » 2011-04-22/17:41

Den här kabelsnutten verkar ju bli lika långlivad som en klassisk oljetråd ;) Jodå jag är också tekniskt nyfiken och kunde inte låta bli att prova trots att jag är ganska skeptisk till billiga trimprylar (det brukar sluta med lite mindre effekt än original :lol: ) På min 1200GS 09 kan man ev märka en liten förhöjd dragvillighet med kall motor sedan märker inte jag någon skillnad, den gick i och för sig jävligt bra redan innan kabelmontering.
Till Putte vill jag bara säga att han inte skall vänta sig någon förbättring då 650 twin drar otroligt bra redan från start och har ett rejält kallstarttillskott av bränsle redan i original. (Vi har en 650 twin i fam. vi också)
Var och en blir salig i sin tro hälsar Göran P.
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Accelerator Cable

Inläggav Dennis Johansson » 2011-04-22/17:49

Jag är iaf nöjd.
Min GS är ju en 04. Det verkar som om kabeln vad läst iaf skall ge mer på äldre 1200gs en på nyare.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-04-22/19:22

Göran Persson skrev:Till Putte vill jag bara säga att han inte skall vänta sig någon förbättring då 650 twin drar otroligt bra redan från start och har ett rejält kallstarttillskott av bränsle redan i original. (Vi har en 650 twin i fam. vi också)
Var och en blir salig i sin tro hälsar Göran P.

Vi får se. Jag har googlat runt en del och det finns åtskilliga 650twin-ägare som diskuterar kabelns positiva effekt just på krypkörning på ettan.

300:- är inga pengar att gråta över, så jag testar gärna och jag kommer vara rätt kritisk när jag testar.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav JErkers » 2011-04-29/03:32

Nu har jag fått min kabel, lilla varianten. Efter montering på min R1150GS -03 så tog vi en rejäl provvända på ca 20 mil. Jag måste säga att av den förbättring som flertalet säger sig uppleva märktes inte mycket... Skillnaden var mycket större, både vad gäller lågfartsegenskaper och dragvillighet, efter att ha monterat Y-rör (istället för katalysatorn) och Remusdämpare. Men å andra sidan pyntade jag 10 gånger mer för dessa delar så 300 för kabeln kan jag leva med sju dar i veckan :-)
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-04-29/14:24

Idag efter en härlig baugette med kyckling, sweet chili och parmesanost hos Nicke & Tudde i Rosenhill, så kollade jag posten.

Där låg ett litet kuvert
Bild

Eftersom det var varmt ute åkte hjälm, jacka och ryggskydd av och orginalverktygen åkte fram.

Bild
Ja inte såg kabeln mycket ut för världen, jodå fina seriösa kontaktstycken, men två kontakter 1.5 decimeter kabel och inget mer....
Beskrivningen var föredömligt enkel.

Bild
Bild

Den största tiden jag lade ner på bytet, var att få tillbaka alla verktygen i sadeln för jag fick ett innanmäte till mejseln över. Tillslut gick även detta och det blev en provtur direkt.

Så hur gick det då med själva resultatet....?
Faktum är att jag ställer mig i ledet av personer som tillskriver kabeln guld och gröna skogar.
Jag hade en liten förhoppning att den skulle påverka on-off-känslan när man släpper gasen på ettan och tvåan i låg fart och kliver på igen. Det hjälper inte kabeln emot, tyvärr och med handen på hjärtat så trodde jag kanske inte det heller. Under min provsväng så svängde jag av från en huvudväg till en mindre korsande väg och rullade med lite för låg fart på 2:an och ingen gas. On-Off-On-känslan är kvar dvs cykeln är död tills man ger gas och då kommer den lite abrupt.
MEN den stora skillnaden är att på lägsta varvet på låga växlar märks en enorm skillnad hur snällt maskinen går och den svarar helt stökfritt jämfört med tidigare. Samma sak märks om man kör på för lågt, eller nästan för lågt varv på 5:an och 6:an. Vid dom riktigt låga varven känns cykeln mycket bekvämare.

Någon temperamentsskillnad eller effektökning är inget som jag noterar det handlar helt och hållet om lågvarvsegenskap dvs just i det läget du börjat vrida handtaget och något börjar hända. Det i är i det läget som kabeln bevisligen gör något mycket positivt.

Det här är kul, för jag var inställd på att ha låg förväntan och vara riktigt kritisk. Det kommer jag fortsätta vara och skulle jag märka någon negativ effekt på något sätt, kommer jag självklart dela med mig.
Så här långt är den lilla ynkliga kabelsnutten helt klart prisvärd och jag rekommenderar den till F650GS twin, i alla fall.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav anonym1 » 2011-04-29/16:32

Kul att du blev nöjd, Putte.

I teorin borde ju alla moderna hojar gå lite bättre eftersom de är så snålt ställda. Kanske dags att grabbarna med K1600 beställer också, så de också får lite ork på låga varv... ;)
anonym1
 

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-04-29/18:55

pribus skrev:Kul att du blev nöjd, Putte.

I teorin borde ju alla moderna hojar gå lite bättre eftersom de är så snålt ställda. Kanske dags att grabbarna med K1600 beställer också, så de också får lite ork på låga varv... ;)

Ja det här var rätt kul. Jag var lite av åsikten att det skulle handla om placeboeffekt dvs att man så gärna vill att det skall fungera, men skillnaden blev så positivt markant att det är uteslutet.

Jag tror inte att jag fått någon acceleratoreffekt utan snarare att maskinen mår betydligt bättre i bottenvarven.
Men häftigt är det för 300:- buck....
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-29/19:04

pribus skrev:Kul att du blev nöjd, Putte.

I teorin borde ju alla moderna hojar gå lite bättre eftersom de är så snålt ställda. Kanske dags att grabbarna med K1600 beställer också, så de också får lite ork på låga varv... ;)

Med ännu mera lågvarvsork blir nog K1600 livsfarlig...... ;)
Däremot kanske man skulle beställa en kabel till F650GS Twin:en, som visserligen går bra som det är men bättre gasrespons kan man ju alltid ha glädje av.
Förresten, Putte: Vår F650GS -08 har fått drivpaketet från F800GS (16:42 istället för original 17:41 kugg) som ger ca 10% lägre totalutväxling. Dessutom har jag modifierat vajerspåret i gasrullen (filat ned det med ett bågfilsblad) så vajern inte rör sig lika mycket precis i början av rörelsen - de två åtgärderna, tillsammans med uppgradering av programvaran i motorns styrbox, har gjort hojen betydligt "snällare" att krypköra/kököra.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-04-29/20:23

Gunnar Elmgren skrev:Förresten, Putte: Vår F650GS -08 har fått drivpaketet från F800GS (16:42 istället för original 17:41 kugg) som ger ca 10% lägre totalutväxling. Dessutom har jag modifierat vajerspåret i gasrullen (filat ned det med ett bågfilsblad) så vajern inte rör sig lika mycket precis i början av rörelsen - de två åtgärderna, tillsammans med uppgradering av programvaran i motorns styrbox, har gjort hojen betydligt "snällare" att krypköra/kököra.

Jepp, jag kommer ihåg att du gjort det. Fick de tipset när hojen var helt ny, men jag valde att försöka vänja mig lite innan jag dömde ut orginaldrevningen.
Faktum är att jag vant mig vid allt - utom - att jag inte kan köra på riktigt lågt varv på ettan eller gå iväg på riktigt lågt varv utan att riskera ett tjuvstopp.

Visst jag har successivt lärt mig hantera den och stoppen är betydligt färre, men när jag tvingas att krypa genom en rondell pga trafik, så är beredskapen med kopplingen extrem.
Jag vill påstå att kabeln byggt bort det mesta av det - även om jag än så länge bara testat i ett par mil.

On-Off-On-känslan är fortfarande kvar och det tror jag att man skall acceptera på den här modellen av motor, även om det går att hitta fler trådar där nya twin-ägare uttrycker samma sak så det är nog i alla karakteristiskt för modellen.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-04-29/20:30

Putte Johansson skrev: Faktum är att jag vant mig vid allt - utom - att jag inte kan köra på riktigt lågt varv på ettan eller gå iväg på riktigt lågt varv utan att riskera ett tjuvstopp.

Just det problemet lindras markant av den 10%-iga "ned-drevningen" med hjälp av drivpaketet från F800GS - om inte annat, kan det ju vara ett alternativ när det blir dags att byta.
Jag har inte upplevt några som helst nackdelar med den lägre utväxlingen, inte ens högre bränsleförbrukning - och toppfarten lär inte påverkas, det går nog fortfarande inte att nå varvräknarens rödmarkering ens på 5:ans växel (än mindre på 6:an).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-04-29/20:59

Gunnar Elmgren skrev:Just det problemet lindras markant av den 10%-iga "ned-drevningen" med hjälp av drivpaketet från F800GS - om inte annat, kan det ju vara ett alternativ när det blir dags att byta.
Jag har inte upplevt några som helst nackdelar med den lägre utväxlingen, inte ens högre bränsleförbrukning - och toppfarten lär inte påverkas, det går nog fortfarande inte att nå varvräknarens rödmarkering ens på 5:ans växel (än mindre på 6:an).

Det är inte omöjligt att jag testar 800:ans utväxling när det är dags, men just nu känns det nog som att mitt problem försvann i och med att jag monterade Accelerator-kabeln (dumt namn).
SKULLE det nu vara så att erfarenheten av den nya konfigurationen håller sig för lite mer test, som kryssningarna i Stockholmstrafiken, mer rondell och krypkörning o.s.v.. då avstår jag gärna i det högre motorvarvet som en omdrevning trots allt ger på samma hastighet.

Men än, är vi inte där. Jag har testat en kort stund idag och tyvärr så blir det inget mer hojåka i helgen så testet fortsätter nästa vecka...
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav Kalle_B » 2011-05-02/10:51

Nu har jag monterat o provkört efter montering av "Accelerator Cable".
Går hojen bättre då?
Svar: Ingen aning, jag är helt enkelt inte kapabel till att avgöra om det är nån skillnad. Därmed inte sagt att kabeln inte ger effekt, men jag kan inte avgöra om det är nån skillnad.
(Monterat på en R850R från 2004.)
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-02/11:25

Sådär, nu har jag också beställt - 300 spänn är inte hela världen, även om det skulle visa sig vara ren placebo.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-05-02/11:42

Gunnar Elmgren skrev:Sådär, nu har jag också beställt - 300 spänn är inte hela världen, även om det skulle visa sig vara ren placebo.....

Jag tror att du kommer att känna skillnad. Jag har varit ute en andra sväng idag på lunchen och jag upplever motorn en aning mer harmonisk. Jag hade velat ha lite till på riktigt låga krypvarv, men det är möjligt att det är en omdrevning som gäller. Det får i så fall bli när det är dags ändå.

Jag är ju en rätt lugn och försiktig general och tuffar gärna omkring på rätt låga varv och lugnt tempo. Faktum är att det är i låga farter typ 50-80 kmh och lite kurvigt så det är lite aktiv körning på 4:an och 5:an som förändringen känns av mest. Det är en betydligt snällare gång när man bara stödgasar 'för att behålla rullen' som jag märker av skillnaden mest. Men det märks också vid krypkörning på 2:an. Där har jag känslan att hojen är villigare att ligga på det varvet än tidigare (läs motorstoppskänslan är borta).

Skall bli kul att se om du har samma intryck som mig efter test.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav Johan Weinö » 2011-05-02/15:12

Placebo, eller inte ?
Jag har monterat kabeln på min 1200 Adventure -10, det har alltid varit en osäkerhetskänsla över att få tjuvstopp vid krypkörning och trixande i lågfart. Den känslan är som helt bortblåst, tänker inte ens på det längre.

Jag monterade även ett slip-on (MIVV), kör med db killer i så det är inte vidöppet. Då vi körde vårslasket så upplevde jag den som en otroligt stark, snäll & lättkörd motor då vi körde alla underbara grus, skogs & traktorvägar där det verkligen är mkt på/avslag vid körningen.

Det var mina icke vetenskapliga intryck, placebo, eller inte ?
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst