Accelerator Cable

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Accelerator Cable

Inläggav Olof Eriksson » 2014-02-12/12:28

Sneglar på att köpa en sådan kabel. Tycker min F800 GS har lätt att tjuvstanna vid krypkörning. Och hoppas på förbättring.

Nu var ju detta ingen dyr sak. Så det är ju värtet provskott. Funkar det så funkar det helt enkelt.

Känner mej dock lite vilsen med vad jag skall beställa. Kanske någon kan hjälpa mej här.
Vilken version skall man ha. Den kompakta eller förlängda versionen?
Vad menas med Cataytic Converter (gissar att jag skall bocka i YES då det pekar emot om jag har katalysator).

Och tar det bara i minut att montera :o
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Accelerator Cable

Inläggav petrho » 2014-02-12/12:48

Säkert en dum fråga men vad är egentligen en accelerator cable?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Accelerator Cable

Inläggav Olof Eriksson » 2014-02-12/12:52

// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Accelerator Cable

Inläggav petrho » 2014-02-12/13:23

Varför sitter det inte som standard?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Accelerator Cable

Inläggav Peter Currie » 2014-02-12/19:05

Olof Eriksson skrev:Sneglar på att köpa en sådan kabel. Tycker min F800 GS har lätt att tjuvstanna vid krypkörning. Och hoppas på förbättring.

Nu var ju detta ingen dyr sak. Så det är ju värtet provskott. Funkar det så funkar det helt enkelt.

Känner mej dock lite vilsen med vad jag skall beställa. Kanske någon kan hjälpa mej här.
Vilken version skall man ha. Den kompakta eller förlängda versionen?
Vad menas med Cataytic Converter (gissar att jag skall bocka i YES då det pekar emot om jag har katalysator).

Och tar det bara i minut att montera :o

Finns ingen anledning att ta den förlängda, den kompakta gör jobbet gott.
Vi har monterat dom på alla våra hojar och är supernöjda, kanske placebo, men vi är nöjda.
Peter
D10
- R1200RS
- S1000R
- F700GS
- 650TR Terra
- 650TR Strada
Användarvisningsbild
Peter Currie
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2010-05-18/16:15

Re: Accelerator Cable

Inläggav Roger Gross » 2014-02-12/19:40

petrho skrev:Varför sitter det inte som standard?


Accelerator cable manipulerar BMW:s programmering av motorstyrdatorn genom att "felaktiga" mätvärden når datorn. Acc cable ger otillåtna avgasvärden samt kan i olyckliga fall skada katalysatorn.
Detta enligt BMW Motorrads tekniker.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Olof Eriksson » 2014-02-12/22:01

Då skall jag beställa en. Men på beställningssidan så måste man ange om det Catalytic Converter. Visst menar dom katalysator här? Vill ju inte köpa fel.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Accelerator Cable

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-12/22:13

Olof Eriksson skrev:Då skall jag beställa en. Men på beställningssidan så måste man ange om det Catalytic Converter. Visst menar dom katalysator här? Vill ju inte köpa fel.

Jodå, det är versionen för "Catalytic Converter" Du ska ha.

Jag har monterat Accelerator Cable i bägge våra 800-twinnar (frugans F650GS och min egen F800GS). Skillnaden är markant, i praktiken kan man åka "en växel högre" runt gathörn, i rondeller och liknande utan att riskera tjuvstopp eller elaka ryckningar. Man ska däremot inte förvänta sig någon prestandaförbättring.

Beträffande risken för katalysatorn, så tyder allt på att den är försumbar - har aldrig hört talas om att någon katalysator gått sönder pga en Accelerator Cable. Däremot får man troligen lite sämre avgasvärden, men det bör rimligen kompenseras en del genom att man kan köra på lägre varvtal och mindre gaspådrag......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav petrho » 2014-02-12/22:47

Undrar om den klarar besiktningens avgasprov?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Accelerator Cable

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-12/23:04

petrho skrev:Undrar om den klarar besiktningens avgasprov?

Avgasprov? Det mäts inga avgasvärden vid besiktning av MC:
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_84.pdf
Skulle det komma att mätas i framtiden, är det mätningar vid konstant gaspådrag/varvtal som gäller - då är lambdaregleringen aktiv, och Accelerator Cable helt utan inverkan.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Lars Westman » 2014-02-12/23:22

Jag har en sån här liggande som väntar på installation: http://www.beemerboneyard.com/bmwafxiedf800.html Den har lite mer funktionalitet än en Accelerator Cable (som jag kört med några år och som hjälper till viss del). Det ska bli intressant att se till våren vad den här lilla dosan gör för skillnad. Den finns f.ö. till andra modeller än F800. Om den verkligen gör någon större skillnad vet jag dock inte förrän om några månader.... Suck!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Silverado » 2014-02-23/12:18

Hej Bumsefolk!
Jag införskaffade en accelerator module till min hoj och skulle installera den igår men kunde inte hitta rätt. Har letat på nätet efter instruktioner med bilder till 650gs encylindrig men utan resultat.
Finns det någon på forat som har gjort detta ingrepp på en stånka-gs som kan peka mig i rätt riktning? Vore väldigt tacksam för hjälpen.

Edit: Kan tillägga att de instruktioner som medföljde var till en 650 twin, alltså en helt annan hoj i min värld.
Hittas i D7 Stockholm samt i grusträsket

F800gs -08
F650gs -04 *SÅLD*
Användarvisningsbild
Silverado
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-11-17/16:36

Re: Accelerator Cable

Inläggav Håkan » 2014-02-23/12:44

Hej.
Det sitter en tempgivare i luftburken, på den ska du koppla in acc. cable.
I alla fall var det så på min 1200GS...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Accelerator Cable

Inläggav Silverado » 2014-02-23/13:08

Håkan skrev:Hej.
Det sitter en tempgivare i luftburken, på den ska du koppla in acc. cable.
I alla fall var det så på min 1200GS...


Tror jag hittade den nu! Hojen startade upp fint. Tack Håkan! :)
Hittas i D7 Stockholm samt i grusträsket

F800gs -08
F650gs -04 *SÅLD*
Användarvisningsbild
Silverado
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2013-11-17/16:36

Re: Accelerator Cable

Inläggav petrho » 2014-03-29/17:31

Funderar på acc. kabel till en F700GS 2014. Vad är skillnaden på compact och extended egentligen?

Misstänker att det alltid är "Catalytic converter" varianten man skall beställa?

Finns det någon teoretisk risk att den pajar något? katalysatorn eller annat?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Accelerator Cable

Inläggav Håkan » 2014-03-29/18:27

petrho skrev: Vad är skillnaden på compact och extended egentligen?

Compact har en inbyggd tempgivare.
Extended har en tempgivare man kan placera på valfritt ställe. Kanske ute i fartvinden? Känns onödigt på en MC.

För dina övriga frågor hänvisar jag till att läsa tråden...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Accelerator Cable

Inläggav petrho » 2014-03-31/04:26

Upplever ni tomgången högre (typ kontinuerlig choke)?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Accelerator Cable

Inläggav Olof Eriksson » 2014-03-31/06:15

Nix samma lika. Upplever bara att den blev starkare vid låga varv. Vilket botade tjuvstopp sjukan vid krypkörning på min mc.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Accelerator Cable

Inläggav Lars Westman » 2014-03-31/10:31

Om vi fortfarande diskuterar 800-twin i denna R-boxertråd så kan jag rapportera från en första kort provkörning att min AF-XiED (http://www.beemerboneyard.com/bmwafxiedf800.html) verkar mycket lovande!

Jag har bara hunnit testa den någon mil på asfalt och den ska behöva några tankningar för att justera in sig ordentligt. Jag har ännu inte gjort någon ordentligare test med/utan AF-XiED inkopplad men jag kan inte påminna mig att det gick så smidigt att dra på 2:an och 3:an från under 2000rpm i höstas som det nu gör. Nu har jag inga som helst problem att gå ner under 2000rpm på 2:an utan koppling och ge gas. Det går hur lugnt och fint som helst :mrgreen:

Återkommer med mer omdömen om några veckor då det blivit lite mer säsong här uppe i Umeå.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav ehmke » 2014-04-02/19:03

Jag upplever förhöjd tomgångskänsla med min accelerator cable (compact version) remus fullsystem, kanske jag har köpt fel kabel. Tror det var catlytic converter varianten jag köpte det kanske ska vara den andra varianten?
Mvh Thomas Ehmke
ehmke
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-07-02/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav petrho » 2014-05-06/19:09

Lars Westman skrev:Om vi fortfarande diskuterar 800-twin i denna R-boxertråd så kan jag rapportera från en första kort provkörning att min AF-XiED (http://www.beemerboneyard.com/bmwafxiedf800.html) verkar mycket lovande!

Jag har bara hunnit testa den någon mil på asfalt och den ska behöva några tankningar för att justera in sig ordentligt. Jag har ännu inte gjort någon ordentligare test med/utan AF-XiED inkopplad men jag kan inte påminna mig att det gick så smidigt att dra på 2:an och 3:an från under 2000rpm i höstas som det nu gör. Nu har jag inga som helst problem att gå ner under 2000rpm på 2:an utan koppling och ge gas. Det går hur lugnt och fint som helst :mrgreen:

Återkommer med mer omdömen om några veckor då det blivit lite mer säsong här uppe i Umeå.


Några nya erfarenheter?
petrho
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-12-27/18:35

Re: Accelerator Cable

Inläggav Lars Westman » 2014-05-06/19:21

petrho skrev:Några nya erfarenheter?


Nja. Sommarvärmen känns långt borta och det har varit lite väl många andra projekt på sistone. Men jag återkommer...
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Lars Westman » 2014-05-17/22:23

Jag kör fortfarande på säsongens första tank och AF-XiED ska bli bättre kalibrerad när man kört några tankar. Men.... Jag kan inte påminna mig att jag kunde tuffa runt på 3:an i rondeller på 1 500rpm utan koppling och ge gas helt utan protester. Det är inga problem att motorbromsa ner till 1 500rpm på t.ex. 3:an och sedan plocka upp den därifrån utan att använda kopplingen. Tomgången på 1:an går också utan protester. Dagens övningar var med passagerare. Nu är det ju en vinter sedan jag körde hojen utan AF-XiED monterad, men nog tror jag det är skillnad. Jag har ingen som helst av/på känsla i hojen nu. Den känns mer som en välkalibrerad förgasarhoj. Precis som det ska vara alltså :mrgreen:

/Nöjd
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Dennis Johansson » 2014-05-18/09:15

Lars Westman skrev:Jag kör fortfarande på säsongens första tank och AF-XiED ska bli bättre kalibrerad när man kört några tankar. Men.... Jag kan inte påminna mig att jag kunde tuffa runt på 3:an i rondeller på 1 500rpm utan koppling och ge gas helt utan protester. Det är inga problem att motorbromsa ner till 1 500rpm på t.ex. 3:an och sedan plocka upp den därifrån utan att använda kopplingen. Tomgången på 1:an går också utan protester. Dagens övningar var med passagerare. Nu är det ju en vinter sedan jag körde hojen utan AF-XiED monterad, men nog tror jag det är skillnad. Jag har ingen som helst av/på känsla i hojen nu. Den känns mer som en välkalibrerad förgasarhoj. Precis som det ska vara alltså :mrgreen:

/Nöjd



Det stämmer in på mina erfarenheter.

HAde mc tillverkarna satt in lite bättre katalysatorer av fullflödestyp och lite annat hade man klarat miljömupparnas regelverk men ändå bättre gång i motorn.
Precis som vad gäller fjädringskomponenter, de kan man ju inte ens alla gånger justera in rätt häng och sagg på
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Accelerator Cable

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2014-05-23/20:44

Nu har jag monterat kabeln och kört ett par dagar men jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Accelerator Cable

Inläggav Hans Ekman » 2014-05-28/14:47

Kan det jämföras med SHELLs V-Pover bensin, för de e ju också bra,tror jag? men visst är det bra med god tro, då kan man bortse från fakta eller finns det opartisk sådan? :o
undrande.
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

V-power

Inläggav Hans Ekman » 2014-05-30/11:01

Är det samma som Shells V-power (som jag tror/och tycker)funkar bra på min 1100 S eller är det någon reklamavd. som ligger bakom.Kan man hitta FAKTA om respektive produkt,eller räcker det med att tro och tycka?
hasse.
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

Re: Accelerator Cable

Inläggav Thomas Stadin » 2014-07-31/15:48

D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Accelerator Cable

Inläggav SuperMek » 2014-07-31/16:50

Nix, men en liknande produkt som jag blev mycket nöjd med. Vår danske kamrat Jens som jobbat med ECU-enheter i en 20 år sisådär har en riktigt bra produkt till ett skäligt pris. Kolla hans webb för info och om din modell är inkluderad:
Www.boosterplug.com
Rekommenderas!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Accelerator Cable

Inläggav Thomas Stadin » 2014-07-31/17:44

SuperMek skrev:Nix, men en liknande produkt som jag blev mycket nöjd med. Vår danske kamrat Jens som jobbat med ECU-enheter i en 20 år sisådär har en riktigt bra produkt till ett skäligt pris. Kolla hans webb för info och om din modell är inkluderad:
http://Www.boosterplug.com
Rekommenderas!


Har du provat den i LC:n?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Accelerator Cable

Inläggav SuperMek » 2014-07-31/18:10

Japp, och är nöjd över förväntan! Även Huskyn har fått pluggen där den också gör nytta, men skillnaden i LC:n är påtaglig!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Accelerator Cable

Inläggav Thomas Stadin » 2014-07-31/22:40

Tack!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Accelerator Cable

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-08-01/07:37

Jag har monterat Accelerator Cable på hustruns F650GS twin -08, och på min F800GS -12. Det gör nytta! Inte så att effekten ökar, men det är mycket lättare att dosera gaspådraget på låga varv, och tendensen till "tjuvstopp", som de här motorerna har, är nästan borta. Dessutom går motorn jämnare på lågvarv, vilket gör att man i praktiken kan ta t ex rondeller och korsningar på en högre växel.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav hedberg » 2014-08-01/10:38

Hej
Jag har AF-XiED på min R1100S och det är en helt annan hoj jämför med orginal,den tar bort alla spår av surging och jag kan verkligen rekommendera den.Har även provat acc. cable men den gjorde ingen nytta alls! Så den är till salu för struntsumma.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Accelerator Cable

Inläggav Dennis Johansson » 2014-08-01/13:24

Gunnar Elmgren skrev:Jag har monterat Accelerator Cable på hustruns F650GS twin -08, och på min F800GS -12. Det gör nytta! Inte så att effekten ökar, men det är mycket lättare att dosera gaspådraget på låga varv, och tendensen till "tjuvstopp", som de här motorerna har, är nästan borta. Dessutom går motorn jämnare på lågvarv, vilket gör att man i praktiken kan ta t ex rondeller och korsningar på en högre växel.



Håller med till 100%.
Dock med kombination av iridiumstift.
Men öppnare helsystem svarar även motorn rappare!
Jag har en 04- 12GS
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Accelerator Cable

Inläggav Bosse#3617 » 2014-08-10/20:12

Har i fredags beställt en "boosterplug" ser med spänning fram emot resultatet när den har kommit och monterats. Har nu vad jag antar är "mager ryckningar" som är något irriterande.
/Bosse
D7
R 1100 RT -98
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16

Re: Accelerator Cable

Inläggav JErkers » 2014-08-10/20:25

Beställde tre igår. En vadera till mina båda hojar och en till sambons F7GS
Hoppas de märks mer än vad de gjorde på min R1150GS. Rapport kommer...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Accelerator Cable

Inläggav Bosse#3617 » 2014-08-12/20:30

Boosterplug är monterad och en kortare provtur är körd. Visst, lite "mager ryckningar" finns absolut kvar men hojen går mycket bättre, jämnare och svarar bättre på gas, känns starkare. Är absolut nöjd.

/Bosse
D7
R 1100 RT
Bosse#3617
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 2011-07-16/16:16

Re: Accelerator Cable

Inläggav BrooklynS » 2014-08-12/20:45

Kolla bränsleförbrukningen också!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Accelerator Cable

Inläggav JErkers » 2014-08-12/21:10

BrooklynS skrev:Kolla bränsleförbrukningen också!

Jag har iofs inte fått hem mina kablar än men bensinförbrukningen kommer att kollas! Petimeter som jag är så har jag benkoll på varenda tankning med notering om vilka däck jag haft på (grus/asfalt) och många andra påverkande faktorer. Denna återkoppling kommer dock att dröja tills jag kört några tankar och har ett jämförelseunderlag värt namnet...

Vad jag vill minnas från körning med/utan kabeln på min numera sålda R1150GS så blev bensinförbrukningen något högre - från 0,02 lägre (SIC!) till 0,04 högre - men jag märkte inte att kabeln påverkade någonting i den hojens gång, varken till det bättre eller det sämre...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Accelerator Cable

Inläggav SuperMek » 2014-08-12/21:19

Även om danska boosterplug momentan ökar bensinförbrukningen med upp till ca 6%, är den totala förbrukningen max 1-2%, dvs i sammanhanget helt försumbar. Effekten av enheten är däremot förvånansvärt god!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Accelerator Cable

Inläggav BrooklynS » 2015-03-04/10:07

En senkommen kommentar/fråga:

Ni som monterat denna kabel (eller booster plug) - har ni gjort det på en perfekt inställd motor eller inte? Jag misstänker att mycket av de problem man anser sig åtgärda ligger i att ventil- och spjällhusjustering inte är korrekta. En ökad mängd bränsle kan maskera dessa effekter vid tex acceleration.

Efter att ha sett bilden på tändstiften i tråden och med vetskap om att det oftast är så att det finns en anledning till att man inte programmerat insprutningen på detta sätt från fabriken (som ju sannerligen har resurser att prova ut dylikt) så är jag personligen mycket skeptisk till den här typen av "snabbfix", som förvisso kan upplevas fungera mycket väl för den enskilde.
Men konsekvenserna på lite sikt verkar ju ingen veta om och framförallt tar ingen ansvar för.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2015-03-04/11:10

Snabbt svar är - nej
Jag körde med kabeln från 2010 (om jag minns rätt) Tom säsongen 2014. Nu har jag en F650GS Twin som kanske inte har lika mycket att justera, men jag har bara tryckt dit den och åkt bekymmersfritt. Jag tror inte kabeln har så stor påverkan på maskinen att det innebär några risker, men det får nog framtiden utvisa. I mitt fall får jag en snällare hoj från lågt varv. Dock satte jag inte tillbaka kabeln efter 1000 mila service 2013 för att känna av skillnaden. Och visst ÄR det skillnad men jag har lärt mig cykeln så pass att de ofrivilliga tjuvstopp jag hade problem med inte längre inträffar. Så därför ligger den just nu på hyllan...
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-19/11:21

SuperMek skrev:Även om danska boosterplug momentan ökar bensinförbrukningen med upp till ca 6%, är den totala förbrukningen max 1-2%, dvs i sammanhanget helt försumbar. Effekten av enheten är däremot förvånansvärt god!


Nu är den beställd :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Accelerator Cable

Inläggav SuperMek » 2015-03-19/12:14

Thomas Stadin skrev:
SuperMek skrev:Även om danska boosterplug momentan ökar bensinförbrukningen med upp till ca 6%, är den totala förbrukningen max 1-2%, dvs i sammanhanget helt försumbar. Effekten av enheten är däremot förvånansvärt god!


Nu är den beställd :)

Klokt! ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Accelerator Cable

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-08/14:55

Nu har jag hunnit köra ett 50-tal mil på både grus och asfalt sedan jag monterade BoosterPlug och (placebo)effekten är påtaglig.

Tidiga LC-motorn med "lätt" svänghjul kan upplevas som något ryckig vid finkörning nära motorns tomgångsvarv på låg växel.
Med BoosterPlug försvinner dessa ryck och mc:n blir mer lättkörd i låga hastigheter på låg växel.
En uppenbar svaghet har eliminerats!

Hatten av för en lyckad produkt! :)

Om BoosterPlug skiljer sig åt jämfört med andra fabrikat vet jag inte.
På tidigare hojar GSA-11 och G650X-07 körde jag Accelerator Cable och de fungerade bra på dem.

Bensinen under dessa första 50 mil var förresten Statoil "Miles 98" och tempen har varit mellan 0°C och +10°C.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2015-04-08/15:04, redigerad totalt 3 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Accelerator Cable

Inläggav SuperMek » 2015-04-08/14:57

Välkommen till en än bättre värld! ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Accelerator Cable

Inläggav Thomas Stadin » 2015-04-08/15:02

SuperMek skrev:Välkommen till en än bättre värld! ;-)


;)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Accelerator Cable

Inläggav maalse » 2015-04-09/00:30

Först ska jag erkänna, jag har inte läst hela tråden...
Men jag upplever ryckighet när jag går från 0% gas till typ 1% gas. Känner igen detta från diverse mindre så kallade bränslesnåla bilar. Löser en accelerator cable detta oxå?
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Accelerator Cable

Inläggav BrooklynS » 2015-04-09/06:46

Det är väl snarare bränsleinsprutningens natur - du går oavsiktligen från 0 till 15% gas på en gång.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

FöregåendeNästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst