Accelerator Cable

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Accelerator Cable

Inläggav Kjell » 2011-05-05/13:24

Hej

Jag har fått hem ett par mirakelkablar. till 1200 GS, 2006 och 2007 års modell.

Dessa har nummer ACC352341 och ACC352340, jag vet inte vilken kabel som hör till -07 eller -06. Är det någon av Er i forumet som har kollat numret och kan hjälpa mig. Kanske det är tillverkningsnummer, vem vet ?
Mvh

Kjell Kastensson
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Accelerator Cable

Inläggav Putte Johansson » 2011-05-05/13:27

Kjell skrev:Hej

Jag har fått hem ett par mirakelkablar. till 1200 GS, 2006 och 2007 års modell.

Dessa har nummer ACC352341 och ACC352340, jag vet inte vilken kabel som hör till -07 eller -06. Är det någon av Er i forumet som har kollat numret och kan hjälpa mig. Kanske det är tillverkningsnummer, vem vet ?
Mvh

Kjell Kastensson

Maila dom och fråga. De har varit grymt snabba på att ge respons för mig i alla fall.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Accelerator Cable

Inläggav petegbg » 2011-05-09/07:50

En accelerator kabel beställd. Det blev den kompakta. Återkommer med recension.
Peter Göteborg
    R1150GS Adventure
    petegbg
     
    Inlägg: 61
    Blev medlem: 2010-10-05/20:48

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/11:03

    Nu är "Accelerator Cable" (compact-utförande) monterad och ordentligt provkörd på F650GS Twin -08.

    Skillnaden kan väl inte sägas vara jättestor, men den märks. Framför allt drar motorn "snällare" på riktigt lågt varv, den har lite bättre ork och går mjukare vid gaspådrag. Forfarande finns "on-off-känslan" i gashadtaget, men den stora skillnaden är att man nu ofta kan ligga en växel högre än tidigare.
    Just att kunna ligga på högre växel gör körningen väsentligt mindre ryckig, och däri ligger nog vinsten med Accelerator Cable. Återstår att se om den påverkar bränsleförbrukningen, och i vilken riktning.....

    Mitt betyg på kabeln blir "mycket prisvärd" med tanke på att jag hade den hemma i brevlådan för under 300 SEK....
    /// Gunnar Elmgren
    R1200GS
    F650GS
    R90S
    CRF250L
    701 E
    Hva M24
    Användarvisningsbild
    Gunnar Elmgren
     
    Inlägg: 10768
    Blev medlem: 2007-05-22/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/11:36

    Gunnar:
    När monterar du en på din 1600 ? ;)

    Kan väl vara skönt med ännu lite bättre bottenvrid och lite mindre ryckig gång *asg*
    Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
    Användarvisningsbild
    Dennis Johansson
     
    Inlägg: 4762
    Blev medlem: 2008-10-12/05:20

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav CG Arvidsson » 2011-05-15/11:48

    Har kört ett tag med denna kabel på min RT-10, och instämmer med Gunnar. Fungerar perfekt både vid solo och med skjuts.
    Användarvisningsbild
    CG Arvidsson
     
    Inlägg: 1549
    Blev medlem: 1987-04-23/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/12:04

    Dennis Johansson skrev:Gunnar:
    När monterar du en på din 1600 ? ;)

    Kan väl vara skönt med ännu lite bättre bottenvrid och lite mindre ryckig gång *asg*

    Jag får väl beställa en när (och om) det kommer en avpassad för K16....... min filosofi är, att effekt och vridmoment kan man aldrig få för mycket av - hur mycket man vill ha för stunden reglerar man med högerhanden (eller foten, om det gäller en bil).
    /// Gunnar Elmgren
    R1200GS
    F650GS
    R90S
    CRF250L
    701 E
    Hva M24
    Användarvisningsbild
    Gunnar Elmgren
     
    Inlägg: 10768
    Blev medlem: 2007-05-22/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/12:20

    Gunnar:
    Oj då med den filosofin skulle de nog få göra mera underverk med en sådan kabel till min Aygo.
    Både du och Marie skulle nog få krupp på den motorn. 3 cyl. 68 hk. kontra 12GS 100 hk och 1200cc.
    Sedan kan man väl säga att den elektroniskt styrda kopplingen (fanns ingen riktig automat) och automat växlingarna är ju.......inte så smidiga och snabba. Men man kan ju rycka i kryckan själv också, utan att koppla
    . Tror inte förbrukningen stannar på 0.55 då bara. Den skall dra 0,46 blandad körning, men dit har jag aldrig lyckats komma.

    Men det är ändå en racerbil. Detta beror på att den bara har en vindrutetorkare, och det har alla racerbilar nästan jag sett på tv ;-)
    Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
    Användarvisningsbild
    Dennis Johansson
     
    Inlägg: 4762
    Blev medlem: 2008-10-12/05:20

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Marie » 2011-05-15/12:22

    Gunnar Elmgren skrev:min filosofi är, att effekt och vridmoment kan man aldrig få för mycket av - hur mycket man vill ha för stunden reglerar man med högerhanden (eller foten, om det gäller en bil).


    AMEN!
    Marie Lennerljung
    K100 RS "Röd Kalle"
    Användarvisningsbild
    Marie
     
    Inlägg: 5650
    Blev medlem: 2005-09-09/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/12:28

    Dennis Johansson skrev:. Tror inte förbrukningen stannar på 0.55 då bara. Den skall dra 0,46 blandad körning, men dit har jag aldrig lyckats komma.
    Det var snålt ändå - bara något mer än de 0,53 som min 1,8 tons BMW med 184-hästarsdiesel drar i blandad (rask) körning....... och ganska exakt samma som min K1600GT.
    /// Gunnar Elmgren
    R1200GS
    F650GS
    R90S
    CRF250L
    701 E
    Hva M24
    Användarvisningsbild
    Gunnar Elmgren
     
    Inlägg: 10768
    Blev medlem: 2007-05-22/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/12:45

    Gunnar Elmgren skrev:
    Dennis Johansson skrev:. Tror inte förbrukningen stannar på 0.55 då bara. Den skall dra 0,46 blandad körning, men dit har jag aldrig lyckats komma.
    Det var snålt ändå - bara något mer än de 0,53 som min 1,8 tons BMW med 184-hästarsdiesel drar i blandad (rask) körning....... och ganska exakt samma som min K1600GT.

    Ok!
    Men dielsar är ngt annat det. tror att motsvarande modell jag har ned diesel inte drar så mycket mindre en bensin varianten. Så det verkar som om dieslar ger mest verkar på stora motorer och fordon.
    Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
    Användarvisningsbild
    Dennis Johansson
     
    Inlägg: 4762
    Blev medlem: 2008-10-12/05:20

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/12:50

    Dennis Johansson skrev:Ok!
    Men dielsar är ngt annat det. tror att motsvarande modell jag har ned diesel inte drar så mycket mindre en bensin varianten. Så det verkar som om dieslar ger mest verkar på stora motorer och fordon.

    Nja, sambons BMW 116d med 116 hk 2-litersdiesel, tjänstevikt 1380 kg, drar under 0,45 i blandad körning (i alla fall om jag kör, hon har svårt att komma under 0,48......).
    /// Gunnar Elmgren
    R1200GS
    F650GS
    R90S
    CRF250L
    701 E
    Hva M24
    Användarvisningsbild
    Gunnar Elmgren
     
    Inlägg: 10768
    Blev medlem: 2007-05-22/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/12:59

    Gunnar Elmgren skrev:
    Dennis Johansson skrev:Ok!
    Men dielsar är ngt annat det. tror att motsvarande modell jag har ned diesel inte drar så mycket mindre en bensin varianten. Så det verkar som om dieslar ger mest verkar på stora motorer och fordon.

    Nja, sambons BMW 116d med 116 hk 2-litersdiesel, tjänstevikt 1380 kg, drar under 0,45 i blandad körning (i alla fall om jag kör, hon har svårt att komma under 0,48......).


    Den ända småbilen som dragit lite med diesel som jag känner till är väl Lupo från VW.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Lupo

    Så du ser.

    Hittar ingen Diesel till Aygo, C1 eller 107 som är samma kuvös
    Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
    Användarvisningsbild
    Dennis Johansson
     
    Inlägg: 4762
    Blev medlem: 2008-10-12/05:20

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav mattsen » 2011-05-15/17:18

    Håller med ! Låter ju fantastiskt. Trodde inte man kunde göra så mycket med dessa gamla beprövade motorerna.
    Har själv ett märkligt problem på min 1150 rt -01. Den går fruktansvärt ojämnt och är helt svag på 5 & E växeln.
    Det har hänt nu sedan jag tog ut den i vår. Har kört tom en tank ock fyllt på med V-power utan märklbar skillnad.
    Vad har hänt ? Den gick ju klockrent i höstas !?
    mattsen
     
    Inlägg: 5
    Blev medlem: 2010-11-22/19:20

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/18:04

    mattsen skrev:Håller med ! Låter ju fantastiskt. Trodde inte man kunde göra så mycket med dessa gamla beprövade motorerna.
    Har själv ett märkligt problem på min 1150 rt -01. Den går fruktansvärt ojämnt och är helt svag på 5 & E växeln.
    Det har hänt nu sedan jag tog ut den i vår. Har kört tom en tank ock fyllt på med V-power utan märklbar skillnad.
    Vad har hänt ? Den gick ju klockrent i höstas !?

    Kolla så Du inte råkat ut för samma förargliga "skitfel" som ett par kamrater på Forumet - att höljet till gasvajern hakat ur och ligger och rider på justernippeln på ena trottelhuset (troligast höger).
    /// Gunnar Elmgren
    R1200GS
    F650GS
    R90S
    CRF250L
    701 E
    Hva M24
    Användarvisningsbild
    Gunnar Elmgren
     
    Inlägg: 10768
    Blev medlem: 2007-05-22/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav mattsen » 2011-05-15/18:28

    Intressant !! Är det uppe vid gashandtaget ? Där har jag varit och pillat för att försöka få till en jämnare tomgång.
    Var hittar jag annars dessa höljen och justerskruvar ?
    mattsen
     
    Inlägg: 5
    Blev medlem: 2010-11-22/19:20

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-15/18:37

    mattsen skrev:Intressant !! Är det uppe vid gashandtaget ? Där har jag varit och pillat för att försöka få till en jämnare tomgång.
    Var hittar jag annars dessa höljen och justerskruvar ?

    De vajrar jag syftar på sitter på spjällhusen nere vid insuget, en bakom varje cylinder.

    Vajerhöljet skymtar vid övre pilen på bilden, justernippeln vid den nedre pilen (höger sida).
    spjällhus.jpg

    (Klicka på bilden för att förstora)
    /// Gunnar Elmgren
    R1200GS
    F650GS
    R90S
    CRF250L
    701 E
    Hva M24
    Användarvisningsbild
    Gunnar Elmgren
     
    Inlägg: 10768
    Blev medlem: 2007-05-22/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav mattsen » 2011-05-15/19:15

    Tack. detta måste jag undersöka närmare.
    mattsen
     
    Inlägg: 5
    Blev medlem: 2010-11-22/19:20

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Mimmi » 2011-05-15/19:18

    mattsen skrev:Intressant !! Är det uppe vid gashandtaget ? Där har jag varit och pillat för att försöka få till en jämnare tomgång.
    Var hittar jag annars dessa höljen och justerskruvar ?



    Hej!

    Det låter som om Din maskin behöver en ordentlig spjällsynkning omgående! Och det av någon som kan!
    Justera tomgången vid gashandtaget.... STÖÖÖÖN! Håret reser sig i nacken på mig när jag läser detta...

    Tomgångsvarvet justerar man för varje cylinder separat på respektive spjällhus, ingen annanstans. I samband med detta arbete justerar man in varje cylinder mot varann, så att de arbetar exakt lika. Tomgången justeras enbart med bypasskruvarna, medan synkning på varvet justeras med wiremothållen. Men detta är sådant som ovana/okunniga INTE skall röra överhuvudtaget. Då är det lätt att göra ont värre!
    Marie-Louise Grückner
    Nie die goldene Mitte,
    immer volles Risiko!

    Användarvisningsbild
    Mimmi
     
    Inlägg: 6452
    Blev medlem: 2004-09-15/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Putte Johansson » 2011-05-15/21:56

    Gunnar Elmgren skrev:Nu är "Accelerator Cable" (compact-utförande) monterad och ordentligt provkörd på F650GS Twin -08.

    Skillnaden kan väl inte sägas vara jättestor, men den märks. Framför allt drar motorn "snällare" på riktigt lågt varv, den har lite bättre ork och går mjukare vid gaspådrag. Forfarande finns "on-off-känslan" i gashadtaget, men den stora skillnaden är att man nu ofta kan ligga en växel högre än tidigare.
    Just att kunna ligga på högre växel gör körningen väsentligt mindre ryckig, och däri ligger nog vinsten med Accelerator Cable. Återstår att se om den påverkar bränsleförbrukningen, och i vilken riktning.....

    Mitt betyg på kabeln blir "mycket prisvärd" med tanke på att jag hade den hemma i brevlådan för under 300 SEK....


    Du skriver mina ord Gunnar. Man får inte en ny cykel, man får ingen räcer, men i det lilla lilla lågvarvsområdet, just efter on-off-läget det är där vinsten med kabeln ligger.

    När det gäller soppaförbrukningen vet jag inte hur mycket jag kan lita på min 'färddator' men den visar samma förbrukning som tidigare d.v.s. 0.41 och under mycket jämförbara körningar som tidigare.

    Jag är i dag helt övertygad om att det absolut handlar om klara förbättringar dock i mycket snäva varvområden så någon placebo, det köper jag inte.
    BMW F650GS -10
    Honda ANF 125 -08
    D7 Stockholm/Grödinge
    Användarvisningsbild
    Putte Johansson
     
    Inlägg: 914
    Blev medlem: 2010-06-11/09:42

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav Szinbad » 2011-05-18/21:37

    Jag ställer mig till skaran.
    Jag har fått en perfekt trimmad hoj vid 10.000 km service från BMW Solna. Sedan monterade jag kabeln, jag beställde den långa varianten.
    Marc har levererat hela kittet inom 24 timmar,PAypal, email bekräftelse efter att han har postat paketet.

    Installationen är verkligen elegant, och Marc har rekommenderat att sensorn skulle sitta på främre delen.
    Nu har jag avvecklat par hundra km, i mycket blandad körning. !200 GSA-n uppför sig mjukare, liksom det har blivit behagligare att köra, jag håller med, man spar in en vxl.
    Skulle jag rekommendera? Absolut, och Solid solution's service grad är ypperligt.
    Cheers
    Zsolt :ugeek:
    PS: Xenon kittet har kommit idag, det monterar jag på Helgen, feedback kommer.
    Facebook Zsolt Somogyi
    1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
    Användarvisningsbild
    Szinbad
     
    Inlägg: 207
    Blev medlem: 2000-06-05/01:00

    Re: Accelerator Cable

    Inläggav petegbg » 2011-05-20/07:02

    Så då blev det en morgontur med kabeln installerad. Det lustiga är att jag var något trött imorse när jag rullade ut hojen från garaget. När jag kört en mindre sträcka så tyckte jag att motorn gick lite bättre än vanligt, inte lika känslig när den inte var kall bla. - Men det var först när jag kom till jobbet som jag kom att tänka på att jag monterat kabeln för några dagar sedan. :) Egentligen var detta det bästa som kunde hända.Testkörde utan en tanke på den nyinstallerade kabeln, och tyckte hojen gick lite lugnare och jämnare. Skall bli mycket spännande att se hur den går sen när även spjällen är synkade.
    Peter Göteborg
      R1150GS Adventure
      petegbg
       
      Inlägg: 61
      Blev medlem: 2010-10-05/20:48

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav HåkanH » 2011-06-22/22:12

      Har också investerat i en Accelerator module. Har nu kört ett par dagar med denna
      monterad i min RT-11. Mina intryck är som många andras...d v s :

      - Lugnare motorgång!
      - Mycket bättre lågfartsegenskaper!
      - "Tjuvstoppskänslan" vid start är helt borta!
      - "On-off-känslan" vid gaspådrag/avdrag har minskat betydligt!
      - Det känns som om det är bättre vrid vid låga varv!
      - Kan köra på en högre växel vid samma fart som innan "kabel-stumpen"

      Om acceleration och toppfart är bättre har jag ingen aning om!....det finns tillräckligt
      redan förut, så jag har inget behov av att testa detta!

      Hade ju en 1150RT(enkelstiftare) tidigare, som jag lade ner mycket tid & pengar på
      att få den att gå bättre (magerryckningar).
      Detta gjorde att motorn gick fantastiskt mjukt och fint.

      När jag så ändå bytte in den och köpte en ny 1200RT, blev jag lite besviken på nya
      motorn faktiskt.....den gick inte alls lika mjukt och fint som min tidigare hoj, tycker jag.

      Nu, med Accelerator module installerad, känns det i alla fall som den närmar sig de
      egenskaper som min 1150 hade, så nu är jag nöjd !

      Men....det är verkligen konstigt att vi kunder "hela tiden måste bygga om" hojarna
      för att få dem att fungera optimalt. Hur kan det vara så ?

      Borde inte det vara gjort redan från början?
      Frågan är berättigad, tycker jag!
      1200RT-11
      Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
      Användarvisningsbild
      HåkanH
       
      Inlägg: 1740
      Blev medlem: 2006-03-15/01:00
      Ort: D3/Alnö

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Dennis Johansson » 2011-06-22/22:51

      HåkanH skrev:Men....det är verkligen konstigt att vi kunder "hela tiden måste bygga om" hojarna
      för att få dem att fungera optimalt. Hur kan det vara så ?

      Borde inte det vara gjort redan från början?
      Frågan är berättigad, tycker jag!


      JAg håller med dig i princip.
      Men det finns nog lite enkla förklaringar.
      Dels tror jag det beror på att det är så tuffa avgaskrav samt bullerkrav idag så att alla hojar måste strypas till den milda grad att man tappar en del i vissa områden.
      Att få stora fåcylindriga motorer att dels klara normerna och dels klara våra krav / önskemål är svårt.
      Dock skall ju sägas att BMW verkar ju kunna få ut mycket ur sina boxrar i original utförande om man t.ex. jämför med HS t.ex., där man verkar behöva byta luft och buller för att den skall fungera med något som påminner om prestanda.

      Sedan är det nästa steg. Anser BMW att det är värt pengarna att försöka få bort något som kanske inte konkurenterna fått bort och lägga mycket mera utvecklings resurser som de aldrig kan få igen globalt sett?!

      Men detta är vad jag tror.
      Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
      Användarvisningsbild
      Dennis Johansson
       
      Inlägg: 4762
      Blev medlem: 2008-10-12/05:20

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav HåkanH » 2011-06-23/11:42

      Jo, du har säkert rätt!
      Det bara retar mig eftersom det inte är nån billig "udda pirathoj" utan en BMW
      som jag köpt
      Tänker på alla som inte känner till att deras hoj skulle kunna gå bättre med diverse
      åtgärder. Men vet man inget annat är man nog nöjd med det man har.

      HA EN TREVLIG MIDSOMMAR....KÖR FÖRSIKTIGT!
      1200RT-11
      Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
      Användarvisningsbild
      HåkanH
       
      Inlägg: 1740
      Blev medlem: 2006-03-15/01:00
      Ort: D3/Alnö

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav rilles » 2011-06-29/19:31

      Jag kan bara instämma till lovsången kring denna lilla manick. Jag kör mycket i stan och det är en klar skillnad. Jag växlar helt enkelt mindre eftersom bottendraget känns så mycket bättre. En undran, skull ni montera bort den inför verkstadsservice?
      /Richard
      Richard Sjögårdh
      www.gettingaround.se
      Användarvisningsbild
      rilles
       
      Inlägg: 209
      Blev medlem: 2007-08-08/18:10

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav anonym1 » 2011-06-29/20:20

      Jag plockade bort min vid 1000-milaservicen nyligen. Vet inte om jag orkar göra det nästa gång.
      anonym1
       

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Dennis Johansson » 2011-06-30/05:23

      Nej. Det skulle jag inte. JAg säger till Kenneth att den finns där!
      Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
      Användarvisningsbild
      Dennis Johansson
       
      Inlägg: 4762
      Blev medlem: 2008-10-12/05:20

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Putte Johansson » 2011-06-30/05:48

      Jag skall in på 1000-mila service strax och jag kommer att ta bort kabeln. Anledningen är att jag inte vet om dom till äventyrs vill göra någon programvaruuppdatering och då vill jag inte riskera att kabeln ställer till det.

      Jag kör en chippad Skoda sedan ett antal år och när VAG har en programvaruuppgradering kan man inte lägga på den med mindre än att jag först återställer standardmappningen, vilket man gör enkelt med en plugindosa.

      Efter uppdatering, tankar jag sedan in den nya konfigurationen i plugindosan, ansluter mig till BRS via nätet, och de tillhandahåller en ny mappning där man gifter ihop orginalmappningen med trimmet.

      Nu tror jag inte på något sätt att det är lika komplicerat på hojen och gissningsvis har kabeln ingen påverkan, men det är några sekunders jobb att ta bort den, så jag chansar inte.

      /putte
      BMW F650GS -10
      Honda ANF 125 -08
      D7 Stockholm/Grödinge
      Användarvisningsbild
      Putte Johansson
       
      Inlägg: 914
      Blev medlem: 2010-06-11/09:42

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Sven Bergh » 2011-06-30/07:31

      Nu är kabeln monterad på hustrus R1200R med samma goda resultat, mjukare men samtidigt mer kraftfull med betydligt mindre av-och-på känsla. :D

      Som kuriosa kan nämnas att efter att ha monterat original avgassystem på min egen R1150RS , för att sidoväskorna ska passa riktigt bra inför sommarens touring, så är skillnaden ÄNNU större än innan kabeln monterades. Det verkar som om Accelerator cable gör störst skillnad med original avgas. Riktigt, riktigt bra går den i alla fall. :D :D :D
      Sven Bergh
      --------------
      R 1200 R
      Användarvisningsbild
      Sven Bergh
       
      Inlägg: 117
      Blev medlem: 2008-09-26/17:30

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav JErkers » 2011-07-11/10:34

      Sven Bergh skrev:Som kuriosa kan nämnas att efter att ha monterat original avgassystem på min egen R1150RS /.../ så är skillnaden ÄNNU större än innan kabeln monterades. Det verkar som om Accelerator cable gör störst skillnad med original avgas.



      Nu har jag varit i Norge på en 360 mil lång tripp där jag ungefär halva sträckan körde med kabeln och andra halvan utan. Jag kan fortfarande inte säga att jag känner någon som helst skillnad. Bensinförbrukningen skiljer ca en halv dl/mil mellan lägsta och högsta - båda dessa med kabeln monterad. Jag tror denna skillnad beror mer på körningen i sig än kabeln.

      Att jag inte märker någon skillnad kan bero på följande:

        Katalysatorn ersatt med Y-rör.
        Större insug monterat.
        Orginalstiften utbytta mot Denso irridium
        Ventilspelen kontrollerade och OK

      Det är ju inte direkt orginal konfiguration direkt...
      /Jens Erkers
      D6
      Rosita: F650GS Dakar -04
      Filippa: F800GS -13
      Användarvisningsbild
      JErkers
       
      Inlägg: 837
      Blev medlem: 2010-06-07/09:56
      Ort: Borlänge

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Putte Johansson » 2011-07-11/13:30

      Jerkers skrev:
      Sven Bergh skrev:Som kuriosa kan nämnas att efter att ha monterat original avgassystem på min egen R1150RS /.../ så är skillnaden ÄNNU större än innan kabeln monterades. Det verkar som om Accelerator cable gör störst skillnad med original avgas.



      Nu har jag varit i Norge på en 360 mil lång tripp där jag ungefär halva sträckan körde med kabeln och andra halvan utan. Jag kan fortfarande inte säga att jag känner någon som helst skillnad. Bensinförbrukningen skiljer ca en halv dl/mil mellan lägsta och högsta - båda dessa med kabeln monterad. Jag tror denna skillnad beror mer på körningen i sig än kabeln.

      Att jag inte märker någon skillnad kan bero på följande:

        Katalysatorn ersatt med Y-rör.
        Större insug monterat.
        Orginalstiften utbytta mot Denso irridium
        Ventilspelen kontrollerade och OK

      Det är ju inte direkt orginal konfiguration direkt...


      Utan att ha något belägg gissar jag att skillnaderna som kabeln 'jobbar bort' är så små att är inte din hoj exakt lika snålt ställd på låga varv och det låter inte otroligt på din beskrivning att du redan byggt bort det (insugen).

      Själv skall jag in på 1000-mila service om en dryg vecka och då tänker jag ta bort min kabel, tillfälligt.
      Det skall bli mycket intressant om jag märker ett steg tillbaka eller inte.

      En fundering som jag gnagt på lite då och då, är att jag inte vet hurpass smart insprutningssystemet är på våra hojar.
      På min steg 2 tunade Skoda jobbar motorn med adaptiv inställning d.v.s. den känner av förändringar och anpassar sig efter det. Skulle det funnits en acceleratorkabel till den, så gissar jag att insprutningen skulle anpassa sig efter min kabels påverkan och successivt minska den positiva effekten.

      Jag tror dock inte att så är fallet för min GS för jag upplever fortfarande, efter några hundra mil, att min hoj är betydligt mindre tjuvstoppsbenägen vid riktigt låga farter och över huvud taget ger lite bättre gång vid de riktigt låga gaspådragen.
      BMW F650GS -10
      Honda ANF 125 -08
      D7 Stockholm/Grödinge
      Användarvisningsbild
      Putte Johansson
       
      Inlägg: 914
      Blev medlem: 2010-06-11/09:42

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Dennis Johansson » 2011-07-11/22:46

      Jag har ingen kat och ersatt detta med ett Remus helsystem och Iridiumstift och kör oftast på V-power.
      JAg testade systemet och stiften innan kabeln åkte på och kan säga att jag fortfarande har bättre bottenvrid och kan köra på en växel högre en vad jag kunde innan.
      Ventilerna justerades strax före konverteringen till Remus utan Kenneths mc
      Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
      Användarvisningsbild
      Dennis Johansson
       
      Inlägg: 4762
      Blev medlem: 2008-10-12/05:20

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Putte Johansson » 2011-07-20/07:41

      Idag har jag lämnat min F650GS till sin första 1000 mila-service och för alla eventualiteter så tog jag bort acceleratorkablen. Detta ifall man på något sätt avser att rota med mjukvaran.
      Jag förväntade mig att jag direkt skulle kännna skillnad, men icke...

      Cykeln bär sig lika åt som när jag körde hem den från jobbet igår, i alla fall så vitt jag kan känna.

      Som jag ser det så kan det bero på 3 saker:
      1. placeboeffekt, det var ingen skillnad
      2. cykeln har adaptiv elektronik och efterjusterar motorn så att kabeln i princip inte tillför så mycket när cykeln rullat några mil.
      3. Det är rätt varmt ute och behovet av fetare blandning med kall motor är mindre.

      Det vete f..n vad det beror på men jag vill nog påstå att den omvända effekten när jag tog bort kabeln uteblev.
      Är nu systemet adaptivt, vilket jag nog gissar på i alla fall, så är det möjligt att hojen justerat sig succesivt efter kabeln och att det kan ta några mil innan on-off-effekten uppstår igen, men det känns inte som en helt logisk förklaring.

      PS, för att inte frångå ovanan att gå OT, så fick jag en lånehoj under tiden min egen är på service
      Bild
      En liten 650 Kawa som jag många gånger sneglat på, inte för att jag vill ha någon, men för att den är riktigt snygg. Dock konstaterar jag efter att kört de dryga 2 milen hem, att det här är nog inte min grej.
      grundvarvet ligger någonstans i närheten av maxvarvet, sittställningen känns inte helt optimal och cykeln är så kort att det helt saknades utrymme för att ändra sittställning över huvud taget.

      Men visst var den kul och jag tror att skulle jag ha en så skulle det gå fortare och fortare och fortare i kurvorna.
      Men jag tror nog att jag håller mig till GS-modellerna istället :-)
      BMW F650GS -10
      Honda ANF 125 -08
      D7 Stockholm/Grödinge
      Användarvisningsbild
      Putte Johansson
       
      Inlägg: 914
      Blev medlem: 2010-06-11/09:42

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav anonym1 » 2011-07-20/09:12

      Konstigt nog upplevde jag ungefär samma sak med min R12GS. Under de få mil jag körde utan kabeln märkte jag inte någon stor skillnad mot innan, kanske att jag upplevde lite svagare acc ut ur rondeller och korsningar. Men när jag satte i kabeln igen så kändes hojen återigen bättre (starkare) på låga varv. (!?)

      Jag tror också att de högre temperaturerna vi har nu minskar effekten av modulen något.
      anonym1
       

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Perra_II63 » 2011-08-15/16:03

      Har kört med nämda kabel nu sen i våras (Ca 800 mil) och var idag på service med cyckeln och då bytte de stiften i hojen då de sa att de var dåliga. Nu till det intressanta.... Stiften såg minst sagt slitna ut och de uppvisade alla tecken på att hojen har gått magert. (som mekanikern sa, har aldrig sett att stiften slitits så att mittelektråden blivit oval.)
      Lägger in en bild på två av stiften så att ni ser hur de ser ut.
      Tändstift.JPG

      Förslag på vad som kan ha hänt eller är de helt normala?
      /Per
      Åker R 1250 GS A 2021
      Perra_II63
       
      Inlägg: 656
      Blev medlem: 2009-04-24/12:29

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Benny Olofsson » 2011-08-15/16:17

      Perra_II63 skrev:Har kört med nämda kabel nu sen i våras (Ca 800 mil) och var idag på service med cyckeln och då bytte de stiften i hojen då de sa att de var dåliga. Nu till det intressanta.... Stiften såg minst sagt slitna ut och de uppvisade alla tecken på att hojen har gått magert. (som mekanikern sa, har aldrig sett att stiften slitits så att mittelektråden blivit oval.)
      Lägger in en bild på två av stiften så att ni ser hur de ser ut.
      Tändstift.JPG

      Förslag på vad som kan ha hänt eller är de helt normala?
      /Per



      En fundering bara. Är det inte så att nämda kabel skall göra så att motorn får lite fetare blandning, därav den lugnare gången på låga varv och en bättre segdragning? Dessutom har väl våra nyare cyklar knacksensor, och då kan väl inte motorn gå så mager att detta skulle "äta upp" stiften?
      (D7)
      R1200GS, R100RT, Suzuki SP370, HD Fat Bob
      Benny Olofsson
       
      Inlägg: 132
      Blev medlem: 2008-12-10/12:26

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav JErkers » 2011-08-20/06:58

      En liten fundering... Accelerator Cable gör att motor går fetare under acceleration men vid konstant gaspådrag är det lambdasonden som bestämmer hur fett motorn ska gå. Kan det vara så att när man släpper gasen och lambdasonden tar över bränsleregleringen så upptäcker den att det är för mycket bränsle och tar ner mängden "för mycket". Motorn går då, i alla fall en stund, magert. Jag har själv en acc-kabel och har noterat att avgassmällarna ökat väsentligt efter montering av densamma. Jag har dock inte kollat stiften än men det börjar nog bli dags, om inte annat än för att stilla min nyfikenhet.
      /Jens Erkers
      D6
      Rosita: F650GS Dakar -04
      Filippa: F800GS -13
      Användarvisningsbild
      JErkers
       
      Inlägg: 837
      Blev medlem: 2010-06-07/09:56
      Ort: Borlänge

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Dennis Johansson » 2011-08-20/07:12

      JAg har hört att man kan få problem med uppfettat bränsle. Så jag vet inte om jag skall behålla min kabel.
      Det kan man se om man riskerar att få genom att titta på om det är väldigt sotigt i avgasröret tydligen.

      Om man har det kan man få en s.k. sotbrand i cylindern med brända ventiler som följd.

      Motsvarande kablar som vi har laborerades det med på vissa hojar på 80- talet har jag fått reda på.

      Jag har snart kört ca 1000 mil med min kabel och kommer be att Kenneths mc kikar lite på detta på min hoj och ser om jag bör avmontera kabeln eller ej.
      Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
      Användarvisningsbild
      Dennis Johansson
       
      Inlägg: 4762
      Blev medlem: 2008-10-12/05:20

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Putte Johansson » 2011-08-20/07:28

      Dennis Johansson skrev:JAg har hört att man kan få problem med uppfettat bränsle. Så jag vet inte om jag skall behålla min kabel.
      Det kan man se om man riskerar att få genom att titta på om det är väldigt sotigt i avgasröret tydligen.

      Om man har det kan man få en s.k. sotbrand i cylindern med brända ventiler som följd.

      Motsvarande kablar som vi har laborerades det med på vissa hojar på 80- talet har jag fått reda på.

      Jag har snart kört ca 1000 mil med min kabel och kommer be att Kenneths mc kikar lite på detta på min hoj och ser om jag bör avmontera kabeln eller ej.


      Om man tittar på Pers stift verkar problemet snarare vara det omvända. Min hoj går så mycket bättre att kabeln tveklöst blir kvar, åtminstone tills det är klarlagt att den skulle vara skadlig. Det finns nog risk att den får bära hundhuvudet för alla möjliga fel framöver.

      Jag säger inte att Pers stift inte KAN bero på kabeln, men hade den inte suttit där skulle jag gissa på att vi hade diskuterat metanolinblandning el dylikt. Personligen hoppas jag att inte kabeln är boven eftersom den ger så mycket.
      BMW F650GS -10
      Honda ANF 125 -08
      D7 Stockholm/Grödinge
      Användarvisningsbild
      Putte Johansson
       
      Inlägg: 914
      Blev medlem: 2010-06-11/09:42

      Accelerator Cable

      Inläggav Perra_II63 » 2011-08-20/12:30

      Glömde säga att hojen är servad hos Two Wheels i Umeå vid alla tillfällen. De kunde dock inte säga när stiften var bytt senast trots att de hade hela servicehistoriken i sin dator.... Så om stiften gått 4000 mil eller kortare tid är svårt att säga. Jag köpte hojen då den gått 5000 mil och då skulle stora BMW servicen vara gjord enl stämplarna i serviceboken, och enl schemat så ska stiften bytas vid nästa 1000 mila service.
      Så frågan är, har acc kabeln påskyndat slitaget eller är det så att man struntat i att byta stift då det skulle ha gjorts? Hur som kommer då kabeln att få sitta kvar tillsvidare.
      /Per
      Åker R 1250 GS A 2021
      Perra_II63
       
      Inlägg: 656
      Blev medlem: 2009-04-24/12:29

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Dennis Johansson » 2011-08-20/18:17

      Min hoj fick nya stift vid senaste service. Och då blev det två Iridium och original på de andra enligt Kenneths förslag.

      Efter det monterades kabeln.
      Vid nästa service kommer de att få kolla upp hur det står till iaf.
      Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
      Användarvisningsbild
      Dennis Johansson
       
      Inlägg: 4762
      Blev medlem: 2008-10-12/05:20

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav WoYx » 2013-07-24/11:24

      Någon här som fortfarande kör med kabeln monterad, hur upplevs det nu.. ett par år senare?
      BMW K1300R -11
      BMW F800R -13
      BMW 435D -17
      Användarvisningsbild
      WoYx
       
      Inlägg: 148
      Blev medlem: 2011-05-01/20:28

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Magnus Brobeck » 2013-07-24/14:59

      Jag fick mig ett gott skratt idag!!

      Jag kör fortfarande med kabeln men hade glömt bort att den satt där på GSA1200, och den har varit med på åtminstone två servicar sedan den installerades.

      Det roliga är att jag nu har ett par hundra mil på min R1200R med samma motor utan accelerator cable och jag har inte noterat att den går sämre/annorlunda än vad skillnaden i utväxling ger.

      Faktiskt så är den ansedd som den som går mjukast!!!
      Å andra sidan så är det också den enda som jag har haft ett tjuvstopp på när den var kall på ett antal år.

      Dött lopp med andra ord om nu skillnaden kommer från kabeln, annars 1-0 till den utan.

      MVH Magnus
      Senast redigerad av Magnus Brobeck 2013-07-24/20:42, redigerad totalt 5 gånger.
      There are two rules in life:
      1. Never give out all the information.
      2.
      Användarvisningsbild
      Magnus Brobeck
      Webmaster
       
      Inlägg: 2144
      Blev medlem: 1994-04-06/01:00

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-24/16:14

      Har Accelerator Cable på både hustruns F650GS Twin och min F800GS - båda har hela tiden funkat bra med kabeln monterad, och jag har då inte ens tänkt tanken att ta bort den vid service.

      Kunde ju vara ett intressant experiment att ta bort den, och se om man upplever någon skillnad!

      Får se om jag kommer mig för att prova nån gång.
      /// Gunnar Elmgren
      R1200GS
      F650GS
      R90S
      CRF250L
      701 E
      Hva M24
      Användarvisningsbild
      Gunnar Elmgren
       
      Inlägg: 10768
      Blev medlem: 2007-05-22/01:00

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Max Mad » 2013-07-24/19:10

      Putte Johansson skrev:Nu pallar jag inte länge. Kabeln är beställd....

      :lol: :lol: :lol:
      Jag kan motstå allt utom frestelse.
      ~Oscar Wilde~

      Numera utan hoj.
      Användarvisningsbild
      Max Mad
       
      Inlägg: 3051
      Blev medlem: 2011-06-15/11:57
      Ort: Tellus.

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Leif Anderberg » 2013-07-24/19:22

      Hade en Accelerator Cable på min 1200gs 09 och har testat både med och utan jag märkte ingen skillnad. Bränsle förbrukning och effekt var den samma
      D8 1200GS 13 LC
      Användarvisningsbild
      Leif Anderberg
       
      Inlägg: 109
      Blev medlem: 2011-09-26/15:37

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Fredrik J » 2013-07-24/23:53

      Magnus Brobeck skrev:Jag fick mig ett gott skratt idag!!

      Jag kör fortfarande med kabeln men hade glömt bort att den satt där på GSA1200, och den har varit med på åtminstone två servicar sedan den installerades.

      Det roliga är att jag nu har ett par hundra mil på min R1200R med samma motor utan accelerator cable och jag har inte noterat att den går sämre/annorlunda än vad skillnaden i utväxling ger.

      Faktiskt så är den ansedd som den som går mjukast!!!
      Å andra sidan så är det också den enda som jag har haft ett tjuvstopp på när den var kall på ett antal år.

      Dött lopp med andra ord om nu skillnaden kommer från kabeln, annars 1-0 till den utan.

      MVH Magnus


      Det är ju det som är vitsen med en R, man behöver inte massa tillbehör utan hojen är nog i sig ;)
      R1250GSA '20
      R1200GSA '10 Såld
      R1200R '07 Såld.
      D10 Göteborg
      Användarvisningsbild
      Fredrik J
       
      Inlägg: 734
      Blev medlem: 2009-11-07/11:20

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Dennis Johansson » 2013-07-29/11:08

      JAg har haft min kabel länge nu och har inte tagit bort den någon gång.

      Skall se om jag minns rätt nu.

      Började med att byta helsystem. Då det är öppnare, grövre och ingen katt, blev som väntat lägre bottenvrid men mera rapp motor.
      Sedan är det lite mera skumt i minnet om det kom dit Iridium stift först och sedan kabel, eller tvärt om.
      Hur som med kabel och stift, kom vridet tillbaks, mer en innan, men motorn var fortfarande lika rapp.
      Den gick utan ryck på en växel högre genom rondellerna. och det där ryckandet pga magert med soppa på låga varv är nästan helt väck.
      Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
      Användarvisningsbild
      Dennis Johansson
       
      Inlägg: 4762
      Blev medlem: 2008-10-12/05:20

      Re: Accelerator Cable

      Inläggav Putte Johansson » 2013-08-14/20:07

      Jag brukar ta bort min kabel när jag lämnar hojen på service. Inte för att jag tror det behövs men typ ifall någon mjukvara skall uppdateras. Skillnaden märks direkt på att den dinstinkta av/på-känslan märks på låg gas. Jag märker dock att jag vant mig rätt bra med motorkaraktären, så behovet av kabeln är helt klart mindre.

      Placebo? - Nej det vill jag i alla fall påstå att det inte är jag märker fortfarande skillnad.

      /putte
      BMW F650GS -10
      Honda ANF 125 -08
      D7 Stockholm/Grödinge
      Användarvisningsbild
      Putte Johansson
       
      Inlägg: 914
      Blev medlem: 2010-06-11/09:42

      FöregåendeNästa

      Återgå till R boxermodeller

      Vilka är online

      Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

      cron