Kjell skrev:Hej
Jag har fått hem ett par mirakelkablar. till 1200 GS, 2006 och 2007 års modell.
Dessa har nummer ACC352341 och ACC352340, jag vet inte vilken kabel som hör till -07 eller -06. Är det någon av Er i forumet som har kollat numret och kan hjälpa mig. Kanske det är tillverkningsnummer, vem vet ?
Mvh
Kjell Kastensson
Dennis Johansson skrev:Gunnar:
När monterar du en på din 1600 ?
Kan väl vara skönt med ännu lite bättre bottenvrid och lite mindre ryckig gång *asg*
Gunnar Elmgren skrev:min filosofi är, att effekt och vridmoment kan man aldrig få för mycket av - hur mycket man vill ha för stunden reglerar man med högerhanden (eller foten, om det gäller en bil).
Det var snålt ändå - bara något mer än de 0,53 som min 1,8 tons BMW med 184-hästarsdiesel drar i blandad (rask) körning....... och ganska exakt samma som min K1600GT.Dennis Johansson skrev:. Tror inte förbrukningen stannar på 0.55 då bara. Den skall dra 0,46 blandad körning, men dit har jag aldrig lyckats komma.
Gunnar Elmgren skrev:Det var snålt ändå - bara något mer än de 0,53 som min 1,8 tons BMW med 184-hästarsdiesel drar i blandad (rask) körning....... och ganska exakt samma som min K1600GT.Dennis Johansson skrev:. Tror inte förbrukningen stannar på 0.55 då bara. Den skall dra 0,46 blandad körning, men dit har jag aldrig lyckats komma.
Dennis Johansson skrev:Ok!
Men dielsar är ngt annat det. tror att motsvarande modell jag har ned diesel inte drar så mycket mindre en bensin varianten. Så det verkar som om dieslar ger mest verkar på stora motorer och fordon.
Gunnar Elmgren skrev:Dennis Johansson skrev:Ok!
Men dielsar är ngt annat det. tror att motsvarande modell jag har ned diesel inte drar så mycket mindre en bensin varianten. Så det verkar som om dieslar ger mest verkar på stora motorer och fordon.
Nja, sambons BMW 116d med 116 hk 2-litersdiesel, tjänstevikt 1380 kg, drar under 0,45 i blandad körning (i alla fall om jag kör, hon har svårt att komma under 0,48......).
mattsen skrev:Håller med ! Låter ju fantastiskt. Trodde inte man kunde göra så mycket med dessa gamla beprövade motorerna.
Har själv ett märkligt problem på min 1150 rt -01. Den går fruktansvärt ojämnt och är helt svag på 5 & E växeln.
Det har hänt nu sedan jag tog ut den i vår. Har kört tom en tank ock fyllt på med V-power utan märklbar skillnad.
Vad har hänt ? Den gick ju klockrent i höstas !?
mattsen skrev:Intressant !! Är det uppe vid gashandtaget ? Där har jag varit och pillat för att försöka få till en jämnare tomgång.
Var hittar jag annars dessa höljen och justerskruvar ?
mattsen skrev:Intressant !! Är det uppe vid gashandtaget ? Där har jag varit och pillat för att försöka få till en jämnare tomgång.
Var hittar jag annars dessa höljen och justerskruvar ?
Gunnar Elmgren skrev:Nu är "Accelerator Cable" (compact-utförande) monterad och ordentligt provkörd på F650GS Twin -08.
Skillnaden kan väl inte sägas vara jättestor, men den märks. Framför allt drar motorn "snällare" på riktigt lågt varv, den har lite bättre ork och går mjukare vid gaspådrag. Forfarande finns "on-off-känslan" i gashadtaget, men den stora skillnaden är att man nu ofta kan ligga en växel högre än tidigare.
Just att kunna ligga på högre växel gör körningen väsentligt mindre ryckig, och däri ligger nog vinsten med Accelerator Cable. Återstår att se om den påverkar bränsleförbrukningen, och i vilken riktning.....
Mitt betyg på kabeln blir "mycket prisvärd" med tanke på att jag hade den hemma i brevlådan för under 300 SEK....
HåkanH skrev:Men....det är verkligen konstigt att vi kunder "hela tiden måste bygga om" hojarna
för att få dem att fungera optimalt. Hur kan det vara så ?
Borde inte det vara gjort redan från början?
Frågan är berättigad, tycker jag!
Sven Bergh skrev:Som kuriosa kan nämnas att efter att ha monterat original avgassystem på min egen R1150RS /.../ så är skillnaden ÄNNU större än innan kabeln monterades. Det verkar som om Accelerator cable gör störst skillnad med original avgas.
Jerkers skrev:Sven Bergh skrev:Som kuriosa kan nämnas att efter att ha monterat original avgassystem på min egen R1150RS /.../ så är skillnaden ÄNNU större än innan kabeln monterades. Det verkar som om Accelerator cable gör störst skillnad med original avgas.
Nu har jag varit i Norge på en 360 mil lång tripp där jag ungefär halva sträckan körde med kabeln och andra halvan utan. Jag kan fortfarande inte säga att jag känner någon som helst skillnad. Bensinförbrukningen skiljer ca en halv dl/mil mellan lägsta och högsta - båda dessa med kabeln monterad. Jag tror denna skillnad beror mer på körningen i sig än kabeln.
Att jag inte märker någon skillnad kan bero på följande:Katalysatorn ersatt med Y-rör.
Större insug monterat.
Orginalstiften utbytta mot Denso irridium
Ventilspelen kontrollerade och OK
Det är ju inte direkt orginal konfiguration direkt...
Perra_II63 skrev:Har kört med nämda kabel nu sen i våras (Ca 800 mil) och var idag på service med cyckeln och då bytte de stiften i hojen då de sa att de var dåliga. Nu till det intressanta.... Stiften såg minst sagt slitna ut och de uppvisade alla tecken på att hojen har gått magert. (som mekanikern sa, har aldrig sett att stiften slitits så att mittelektråden blivit oval.)
Lägger in en bild på två av stiften så att ni ser hur de ser ut.
Förslag på vad som kan ha hänt eller är de helt normala?
/Per
Dennis Johansson skrev:JAg har hört att man kan få problem med uppfettat bränsle. Så jag vet inte om jag skall behålla min kabel.
Det kan man se om man riskerar att få genom att titta på om det är väldigt sotigt i avgasröret tydligen.
Om man har det kan man få en s.k. sotbrand i cylindern med brända ventiler som följd.
Motsvarande kablar som vi har laborerades det med på vissa hojar på 80- talet har jag fått reda på.
Jag har snart kört ca 1000 mil med min kabel och kommer be att Kenneths mc kikar lite på detta på min hoj och ser om jag bör avmontera kabeln eller ej.
Putte Johansson skrev:Nu pallar jag inte länge. Kabeln är beställd....
Magnus Brobeck skrev:Jag fick mig ett gott skratt idag!!
Jag kör fortfarande med kabeln men hade glömt bort att den satt där på GSA1200, och den har varit med på åtminstone två servicar sedan den installerades.
Det roliga är att jag nu har ett par hundra mil på min R1200R med samma motor utan accelerator cable och jag har inte noterat att den går sämre/annorlunda än vad skillnaden i utväxling ger.
Faktiskt så är den ansedd som den som går mjukast!!!
Å andra sidan så är det också den enda som jag har haft ett tjuvstopp på när den var kall på ett antal år.
Dött lopp med andra ord om nu skillnaden kommer från kabeln, annars 1-0 till den utan.
MVH Magnus
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst