Sida 1 av 1

GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-03-02/14:28
av Göran Persson
Är det någon som vet om GS911 fungerar på 2012 års boxermodeller. Jag hittar inget om detta däremot har jag hört ryktas om att from 2011 behövs BMW s nya sevicedator. Anledningen till att jag frågar är att verkstaden där jag även köpt min senaste BMW utöver timdeb. på 1000 kr debtiterar uppkopplingsavgift på servicedator 800 kr.jag har betalat under protest vid första service men någon mer gång blir det inte, då får väl service indikatorn fortsätta att lysa (service får hojen ändå)

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-03-02/15:55
av Benny Olofsson
Enligt vad jag har läst så fungerar inte nuvarande hårdvaran/mjukvaran till GS911 på K1600 och R1200GS. Men efter vad jag förstår så jobbar man på detta.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-03-02/15:56
av Benny Olofsson
Sök eller fråga på: http://www.hexcode.co.za/

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-03-02/16:07
av Gunnar Elmgren
K1600GT/GTL och nya R1200GS -13 har en helt annan databuss än de äldre hojarna - Hexcode jobbar på att få fram ett diagnosverktyg till dom.
"Gamla" luft/oljekylda R1200GS (såvitt jag förstår även 2013 års modell) har den gamla typen av databuss, så på dom ska GS-911 fungera.
Den informationen finns f ö på Hexcodes hemsida.
Information om K1600 och nya vätskekylda R1200GS finns här.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-03-02/20:15
av Göran Persson
Tack Gunnar och Benny !
Hälsningar Göran P

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-03-14/19:55
av FrasseR1200R
Synd att du bor långt bort, annars så hade jag fixat det åt dig på ett kick. :-)

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-04-16/11:01
av Allbert
Lyfter tråden, har beställt en GS911 men den vart restad.

Är det månne någon som kan låna ut en då jag har en hoj som dör intermittent och vill snabbt ha ledtråd vart man skall börja leta? (Bor i Kungsbacka, jobbar i Göteborg)

/Big Al

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-04-17/18:18
av gyver
Allbert skrev:Lyfter tråden, har beställt en GS911 men den vart restad.

Är det månne någon som kan låna ut en då jag har en hoj som dör intermittent och vill snabbt ha ledtråd vart man skall börja leta? (Bor i Kungsbacka, jobbar i Göteborg)

/Big Al

Du har PM.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-10-01/18:45
av HåkanH
Lyfter denna tråd en gång till!
Är det någon som har kunskap om detta?

Det finns ju två varianterna av GS-911, enthusiast & professional.

För enthusiast-varianten finns en begränsning "Limited to 10 different VIN numbers"
Vad betyder det?
Om man underhålla mer än 10 motorcyklar, ska man tydligen ha professional-varianten men
vari består begränsningen? Vad är det som inte går att göra?

Försöker förtydliga vad jag är ute efter!
Om man t. ex. vill underhålla 15-20 hojar:
- kan man återställa serviceindikeringen med enthusiast-varianten.
- lägga in nytt servicedatum enthusiast-varianten.
- läsa av/återställa felkoder enthusiast-varianten.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-10-01/19:17
av Håkan
HåkanH skrev:Lyfter denna tråd en gång till!
Är det någon som har kunskap om detta?

Det finns ju två varianterna av GS-911, enthusiast & professional.

För enthusiast-varianten finns en begränsning "Limited to 10 different VIN numbers"
Vad betyder det?
Om man underhålla mer än 10 motorcyklar, ska man tydligen ha professional-varianten men
vari består begränsningen? Vad är det som inte går att göra?

Försöker förtydliga vad jag är ute efter!
Om man t. ex. vill underhålla 15-20 hojar:
- kan man återställa serviceindikeringen med enthusiast-varianten.
- lägga in nytt servicedatum enthusiast-varianten.
- läsa av/återställa felkoder enthusiast-varianten.

Hej Håkan. (Snyggt namn du har, förresten. ;) )

Jag har en sådan manick (GS-911).

Båda varianterna kan göra precis lika mycket.
Återställa serviceindikeringen.
Lägga in nytt servicedatum.
Läsa av och radera/återställa felkoder.
Bromsvätskebyte (bleedtest).
M.m.m.m.

Manicken känner av hojens chassinummer (VIN number). Programvaran i Enthusiast-versionen är begränsad till 10 olika chassinummer. Behöver man använda den på fler än 10 motorcyklar kan man senare uppdatera till Professional-varianten.

Jag köpte först Enthusiast, har sen uppdaterat till Professional. Skillnaden ligger bara i programvaran.
Fria uppdateringar av programvaran ges ut flera gånger per år till båda varianterna.

Vid servicearbeten t.ex. bromsvätskebyten på årsmodeller från 2001 rekommenderar jag denna manick. :)

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-10-01/20:22
av HåkanH
Tack Håkan! Anade att du kan en del om detta!

Håkan skrev:Hej Håkan. (Snyggt namn du har, förresten. ;) )


Ja, inget dåligt namn vi har ;)
Härledning
Ett fornnordiskt namn, ursprungligen Hakun som troligen är sammansatt av ord som
betyder hög och ättling.


För att återgå till manicken...
För att tröga jag verkligen ska fatta! :oops:
Om man har använt enthusiast-vers. till 10 olika hojar, kan jag alltså inte återställa serviceindikering,
lägga in nytt servicedatum, läsa av/återställa felkoder på en 11:e annan hoj...eller ??

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-10-01/20:39
av Håkan
Ja, just så. Du kan använda manicken på 10 st motorcyklar, och bara dom 10, och förstås hur många gånger som helst på dom 10. När du pluggar in manicken på motorcykel nummer 11 så protesterar manicken. Jag vet inte vad som händer i detalj, jag uppgraderade före det.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-10-01/21:26
av HåkanH
Tack! Då är det lika bra att ta proffs-programvaran direkt!
Rekommenderar du nån speciell återförsäljare? De finns ju både i GB, Danmark och Tyskland.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2013-10-01/22:07
av Håkan
Jag köpte min ganska tidigt, då direkt av tillverkaren i Sydafrika.
Den Danska återförsäljaren har jag haft kontakt med, köpte en 3-pin adapter via honom. Köpet fungerade mycket bra, betalade via nätet.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2014-07-31/11:19
av MichaelWa
Gunnar Elmgren skrev:K1600GT/GTL och nya R1200GS -13 har en helt annan databuss än de äldre hojarna - Hexcode jobbar på att få fram ett diagnosverktyg till dom.
"Gamla" luft/oljekylda R1200GS (såvitt jag förstår även 2013 års modell) har den gamla typen av databuss, så på dom ska GS-911 fungera.
Den informationen finns f ö på Hexcodes hemsida.
Information om K1600 och nya vätskekylda R1200GS finns här.


vad jag förstår så är detta löst nu till vatten GS och 1600:an.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2014-07-31/11:35
av Gunnar Elmgren
Tack för info!
Fara värt att det blir en beställning snart.....

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2014-07-31/12:14
av Svenne
Levereras endast i Amerika till en början. Europa får vänta till oktober.

The GS-911wifi will be available in the USA as of 24 July 2014 (launching at the MOA Rally) through our USA distributor, Beemershop.

European distribution will commence as of 1 October 2014.

Svenne

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2014-07-31/13:17
av SuperMek
Bara att avvakta till oktober då, då beställningen åker iväg! :-)

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2014-07-31/14:28
av neutral
Någon som vet om den nya bara fungerar för K1600/R1200LC m fl nya eller om den tar det som de befintliga modellerna täcker också?

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2014-07-31/15:48
av Svenne
GS-911wifi, designed by HEX Code, is the new generation diagnostic tool for BMW motorcycles. It is compatible with the latest Generation of K001 chassis BMW motorcycles (K1600GT/GLT, R1200GS LC, R1200GS Adv ALC, R1200RT LC, S1000R, C-evolution etc.). This product is also backward compatible and supports ALL the previous models of BMW motorcycles that have the round 10pin diagnostic connector!

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2015-04-17/08:37
av MichaelWa
Någon på forumet som köpt en till de nya hojarna ännu?

Har själv blivit lite sugen men för det jag just nu behöver den till så blir det dyrt.....

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2015-04-17/10:04
av CG Arvidsson
Stor artikel om dessa verktyg i senaste utgåvan av BMW Motorräder. Vad jag förstår kan dom inte ersätta BMW:s egna diagnosverktyg som har mer möjligheter att leta upp och åtgärda fel. Tyvärr är vi numera utlämnade till elektroniken. Det var lättare förr, men det kom ut mer skit där bak!

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2015-04-17/10:20
av neutral
Det låter som den vanliga typen av beställningjournalistik där en annonsör får en artikel med sitt skrämselbudskap för att driva kunderna mot verkstäderna och diagnosavgifter m m. :mrgreen:

Jag har den gamla GS-911 och har använt den till min F800GS med gott resultat. Skulle det vara något som inte går att reda ut med den så är det väl inte värre än att åka till verkstaden då i stället. Chansen att det händer är liten och tills dess spar jag pengar.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2015-04-17/11:23
av CG Arvidsson
Dom säger också att dessa verktyg är bra att ha med sig t.ex. på en långresa. Får man ett fel kan man enklare konstatera om det går att åka vidare eller uppsöka en verkstad. Vissa parametrar kan vara direkt farliga att gå in och ändra eller orsaka stora skador. Visst, jag tycker också det är dyrt att få cykeln avläst, men handlaren får betala dyrt för att ha den här utrustningen. Samtidigt får man en del uppgraderingar som kommer oss till nytta. Sen tror jag det hänger mycket på vem trycker på alla dessa knappar. Det presenterades också en långtest på nya GS:n,2500 mil,både ros och ris. Bl.a. en läckande vattenpump av en tidig version, ett tändningslås som drog ur batteriet. Om jag förstått det hela rätt kan man ringa BMW Hotline när man är utomlands och få råd.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2015-04-17/11:36
av JErkers
Innan jag köpte en egen GS-911 så fick jag felindikering på ABS:en. Åkte till handlaren i Avesta som påstod att det var farligt att köra vidare samt inte hade tid att koppla in sig på hojen och kolla vilket fel det var. Åkte vidare - provbromsat hade jag redan gjort och visste att ABS:en fungerade normalt - till en kamrat jag visste hade en GS-911 som han kopplade in sig med på min hoj. Konstaterades att bak/bromsljus var defekt (vilket det inte var, jag hade satt in LED-lampor) och efter en trevlig pratstund åkte jag hem igen.

Efter byte tillbaka till glödljus i lamporna försvann ABS-felindikeringen. Sedan dess har jag min egen GS-911...

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2015-05-02/03:06
av Dennis Johansson
Vart har ni köp den GS-911?
Hos dyra Touratech eller någon annanstans?

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2015-05-02/04:28
av Håkan
Dennis Johansson skrev:Vart har ni köp den GS-911?
Hos dyra Touratech eller någon annanstans?

Som jag skrev tidigare i tråden köpte jag min GS-911 direkt från tillverkaren i Sydafrika.
Tycker det är bäst att göra så, slippa mellanhänder osv.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2015-05-02/06:14
av Dennis Johansson
Håkan skrev:
Dennis Johansson skrev:Vart har ni köp den GS-911?
Hos dyra Touratech eller någon annanstans?

Som jag skrev tidigare i tråden köpte jag min GS-911 direkt från tillverkaren i Sydafrika.
Tycker det är bäst att göra så, slippa mellanhänder osv.

Såg en i säljes i forumet för 2000 kr, skickade PM direkt

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2015-05-02/19:15
av Marie
Dennis Johansson skrev:Såg en i säljes i forumet för 2000 kr, skickade PM direkt


Du vet väl att den inte funkar på Honda? Så då är den nog inget att ha... :?

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-03-31/07:41
av ninja
Jag lyfter upp tråden med frågan, finns det några intressenter i Göteborg (Västra Götaland?) att köpa en GS-911 tillsammans och dela den vid behov? Typ, mellan, 5 och 10 personer.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-05-30/18:14
av Timmervikaren
Sent svar.
Jag lutar mer och mer åt att serva min hoj själv. Den fyller snart tvåsiffrigt, så alla garantier är förbrukade.
Med det menat att jag är intresserad.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-05-30/19:33
av JErkers
Timmervikaren skrev:Sent svar.
Jag lutar mer och mer åt att serva min hoj själv. Den fyller snart tvåsiffrigt, så alla garantier är förbrukade.
Med det menat att jag är intresserad.

Redan kört tio mil? (Eller kilometer?) :-)

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-05-30/20:20
av Timmervikaren
JErkers skrev:
Timmervikaren skrev:Sent svar.
Jag lutar mer och mer åt att serva min hoj själv. Den fyller snart tvåsiffrigt, så alla garantier är förbrukade.
Med det menat att jag är intresserad.

Redan kört tio mil? (Eller kilometer?) :-)



År!! :D

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-08-19/11:19
av ninja
Timmervikaren skrev:Sent svar.
Jag lutar mer och mer åt att serva min hoj själv. Den fyller snart tvåsiffrigt, så alla garantier är förbrukade.
Med det menat att jag är intresserad.


Ännu senare svar ;-) ... Har du köpt den?

Om inte är du fortfarande intresserad? Spelar det någon roll för dig om är det usb, bluetooth+usb eller wifi version då?

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-08-19/20:56
av Timmervikaren
ninja skrev:
Timmervikaren skrev:Sent svar.
Jag lutar mer och mer åt att serva min hoj själv. Den fyller snart tvåsiffrigt, så alla garantier är förbrukade.
Med det menat att jag är intresserad.


Ännu senare svar ;-) ... Har du köpt den?

Om inte är du fortfarande intresserad? Spelar det någon roll för dig om är det usb, bluetooth+usb eller wifi version då?


Nej, inte intresserad längre.
Jag har fått hugg på en annan GS911.

Men tack ändå!

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-08-20/13:37
av ninja
Ok, jag har köpt 911 usb på blocket.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-10-26/12:36
av Paddy
ninja skrev:Ok, jag har köpt 911 usb på blocket.


Hej,
jag har varit utan hoj ett par år men skaffade en R1200R i september. Jag tänker göra service i vinter och skulle behöva ett GS911 instrument. Har du platser kvar i din Ninja? Jag kan tänka mig att köpa in mig om det är ok.

Mvh/Patrik

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-12-02/22:32
av Olof Eriksson
Lyfter denna tråd igen då jag också har blivit med en GS911. Har precis klickat runt lite och inser att den har det som jag behöver:
- Avläsa (och återställa) felkoder
- Nolla servicemätaren
- Hjälpa till att "blöda" abs enheten.

Men vad mer kan den göra? Ni som har stenkoll, vad snäll och dela med er :)

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2017-12-06/10:10
av makita
Olof Eriksson skrev:Men vad mer kan den göra? Ni som har stenkoll, vad snäll och dela med er :)


Jeg har haft nytte af muligheden for at aflæse temperaturfølere, gearposistiongiver, kalibrere tomgangsstepmotorer.

Manuelt tænde for udgange som lys, blinklys, benzinpumpe, dyser mm.

Har du mistanke om en periodisk fejl kan du, med GS911 og en mobiltelefon, logge data fra alle sensorer under kørsel og måske derved indkredse en periodisk fejl.

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2018-07-01/16:32
av Ghosts1000rr
Hej där alla mc lovers. Jag har en s1000rr 2010 årsmodell. Undrar om det finns någon här som har en gs 911 diagnostic tool som kan hjälpa mig? Jag bor i malmö man kan typ köra varsomhelst. Mitt problem. Det började med att service dök upp på displayen, mode knappen sluta fungera. Jag hade den på service och han släckte lampan. Jag sa till han om mode knappen men där va inget fel. Den fungerade efter servicen.

Efter ett tag sluta den fungera igen och var låst på race läget. Kolla runt lite på forum och hittade nått som fungerade. Tändningen avstängd, full gas, på med tändningen 10 sekunder, stänga tändningen och släppa gasen sakta. Det fungera faktiskt och jag blev super glad.
Jag kunde byta körlägen igen men den sluta fungera efter ett tag igen.

Jag plugga in slick modulen så la den sig i rain mode...
Fan va ska jag nu göra. Jag testa det med gasen osv några ggr o det fungera igen men den låste aldrig in på något av dom 4 alternativen och jag kunde ändra mode medans jag körde utan att ha kopplingen inne.

Har den avstängd en stund o provar knappen. Funkar ej. Testade det med gasen igen men funka inte. Nu kör jag i rain mode och den svarar ju inte lika bra på gasen mer.

Någon som kan hjälpa mig?

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2018-09-13/17:05
av AG Källis
Har en R1200 RT 2008. Vilken GS911 passar mig bäst när jag jobbar i garaget, där har jag inte tillgång till internett?
När jag tankat hem programmet till datorn måste jag då vara uppkopplad mot internet för att det skall fungera när jag arbetar med hojen?

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2018-09-13/17:13
av Håkan
Hej Källis.
En GS-911 behöver inte vara uppkopplad mot internet när du använder den på din MC.
Det är endast vid uppdateringar, som iofs kommer ganska ofta, du behöver internettillgång.
:D

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2018-09-13/18:45
av AG Källis
Tack Håkan! Det låter ju bra då är det bara att inhandla en GS911. Jag såg en billigare variant från Kina är det något att tänka på?

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2018-09-14/06:02
av Håkan
AG Källis skrev:Tack Håkan! Det låter ju bra då är det bara att inhandla en GS911. Jag såg en billigare variant från Kina är det något att tänka på?

Kinesisk kopia! Du ber om problem.
När du får problem med den kan du ju ställa frågan på nåt kinesiskt forum. :roll:

Re: GS-911 Diagnosverktyg

InläggPostat: 2018-09-14/08:22
av AG Källis
Håkan så rätt, det skulle ju inte fungera. Tack för ditt svar!