Rost under tanklocket R1200R!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-06-30/16:49

Hej kära forumet!

Jag läste på ett engelskspråkig forum om ett problem som tydligen drabbar merparten av alla R1200R avseende rost under tanklocket. (Original posten finns här: http://www.r1200rforum.com/forum/bmw-r1 ... over-2481/)
Det hela handlar alltså om att de flesta R1200R har rostproblem under tanklocket och att man med fördel skulle kunna använda en gummipackning som är tilltänkt S1000RR för att hindra eventuell fukt att samlas under den röda plastpåfyllningsmynningen som efter ett tag kan resultera i att tanken börjar rosta kring påfyllningshålet. Packningen har reservdelsnummer 16117681038 och kostar dryga 20 kronor.
Bild
Bild

Då tänkte jag att detta borde jag kolla upp så fort som möjligt för att se ifall även min är drabbat av detta. Först så hade jag en förhoppning om att jag skulle klara mig i och med att min är en ÅM 2010 och ÅM 07-10 tydligen skall vara lackat under tanklocket, något som senare årsmodeller INTE är! Det märks tydligt hur ekonomerna/controllers börja ta över även hos BMW och det sparas in där det sparas kan.
Bild

Nedan ser ni några bilder på hur det har sett ut hos mig när jag öppnade och skruvade loss locket, min är alltså en 2010:a som har gått dryga 1350mil alltid stått i garage och nästan aldrig körts när det har regnat. Jag har själv inte åtgärdat någonting kring rosten än då jag har en service bokat om några veckor och även om chansen är liten så vill jag ändå pröva att driva detta som ett goodwill ärende mot BMW. Jag tycker personligen att detta är helt oacceptabelt och det kunde antagligen ha lösts preventivt med ovan omnämnda gummipackning som kostar dryga 20 kronor, onekligen har det problemet upptäckts av BMW då den nya R NineT har just denna smutta gummipackning monterat från fabrik. Har ännu inte kunnat verifiera hur det förhåller sig med R1200R 2014 men jag antar att de inte har fått gummipackningen och ej heller längre någon lack som skulle kunna skydda mot rosten under tanklocket.
Bild

Jag rekommenderar ALLA ägare till R1200R att ta sig en titt under den röda plastinsatsen under tanklocket för att kolla upp eventuell rost. Sedan kan det ju kanske vara en idé att installera ovannämnda gummipackning preventivt. Nu får bilderna tala för sig själva:
Bild
Bild
Bild
Bild


Så här skall gummipackningen appliceras:
Bild

Med vänlig hälsning,
Stephan





Sent from my iPad using Tapatalk
Senast redigerad av Schwabinger7 2014-06-30/20:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav L Gidlöf » 2014-06-30/18:37

Ja,jag ska nog inte kommentera detta,men som sagt,en bild säger mer än tusen ord.

Dåligt att det ska vara så som på bilderna.
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-06-30/19:41

Skandal. Visa bilderna för Aftonbladet.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-06-30/19:51

Nu är ju detta inte jordens undergång utan bara mäkta irriterande samt ovärdig BMW's (eget) kvalitétsanspråk. Vi får la se, BMW kanske visar sig generösa avseende goodwill även om jag tror att chansen är liten. Ville bara ge alla R1200R ägare en hint om detta då jag verkligen tror att detta drabbar många och ju tidigare detta upptäcks desto lindrigare bör skadan bli.


Sent from my iPad using Tapatalk
Senast redigerad av Schwabinger7 2014-06-30/21:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav L Gidlöf » 2014-06-30/20:15

Jag får nog egentligen inte utala mig om BMW's kvalitet på Forumet, trots att medlemsavgiften är betald men en sak som nästan retar mig mer än dessa brister är allt tal om BMW's generösa "goodwill".

Det är möjligt att den är generös, men man ska ställa sig frågan, varför är de så generösa?

Detta med rost i tanken, på en hoj som knappt gått i regn, och definitivt inte på saltade vägar, det ska bara inte inträffa, det är rent sagt DÅLIG kvalitet, inget annat.

Även om de, vilket jag nog tror de gör, tar detta på goodwill så det inte så det ska va, hojen ska klara 4 år utan att börja rosta, och det ganska gravt också om man ser bilderna.
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Kapten Stofil » 2014-06-30/20:19

Håller med L. Gidlöf. Usel kvalitet.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-06-30/20:25

Ja alltså, som jag skrev 1350mil, av dessa så maximalt 100mil i regn samt att hojen alltid står i garaget, stått ute max 14dagar sammanlagd under diverse resor. Jag är inte imponerad...

Edit: Glömde att lägga till detta, en arbetskamrat har en R1200R ÅM2013 dryga 1,5 år gammal, alltid förvarat i garage, han saknar lack under locket och det har redan börjat komma små rostprickor även på hans cykel så det är riktigt dåligt.

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Lindeberg » 2014-06-30/21:47

Tack för tipset. Bäst att kolla upp detta. Något speciellt att tänka på när man skruvar av locket, vill ju inte gärna tappa ner någon del i tanken... Det samlas ju alltid vatten där har jag märkt, tex efter tvätt.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-06-30/21:52

Nej, egentligen inte, jag brukar alltid stoppa ner en trasa i själva hålet så det är försluten utifall att.
Sen löser jag skruvarna tills de sitter lösa och så drar jag upp dem en och en med magnet för att vara säker på att inget ramlar ner nånstans där det inte skall ramla ner i.
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-06-30/22:02

Min K1600 har väl plasttank? Den är också röd under tanklocket...
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-06-30/22:12

Har hittills bara hört/läst om att detta skall drabba R1200R, har du plasttank så bör det ju vara rostfritt oavsett.


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Lindeberg » 2014-07-01/12:57

Svängde förbi bil-BMW-handlaren idag och beställde en packning á 21 kr. Har dock inte haft möjlighet (läs: vågat) skruva upp och kollat på rosten... Huja
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Fredrik J » 2014-07-01/15:13

Lindeberg skrev:Svängde förbi bil-BMW-handlaren idag och beställde en packning á 21 kr. Har dock inte haft möjlighet (läs: vågat) skruva upp och kollat på rosten... Huja


Bortsett från att jag inte har inhandlat någon "abdeckring" så resonerar jag lite som dig Lindeberg, vet inte om jag vågar skruva loss och se hur det ser ut på min 07'a med 9000+mil på mätaren ;)

Så länge jag inte vet hur det ser ut kan jag ju låtsas som ingenting...
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-01/17:36

Alla gör förstås som de vill, jag vill bara ha allt i så bra skick som möjligt så jag är kanske lite nojig angående detta. Skulle inte stå ut med ovetskapen huruvida det finns rost där eller inte... sömnlösa nätter! :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav vilde » 2014-07-01/23:17

Det måste jag kolla, jag såg att skruvarna såg angripna ut när jag tankade för ett tag sedan, hojen är inte två år gammal ännu. Återkommer..... men inte i natt.....
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav vilde » 2014-07-02/11:27

Fy fan, så här ska det inte se ut på en hoj som är så pass ny. 2012, Nästan alltid i garage, kör sällan i regn. Kan vi gå på BMW på något sätt om detta? Hur i så fall?

Även om man stoppar vatten i fortsättningen finns ju redan rostangreppet där, det går knappt att göra något eftersom allt skit i så fall hamnar i tanken?

test14.JPG

test15.JPG

test16.JPG
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav L Gidlöf » 2014-07-02/11:48

Ja, detta ser ju inte roligt ut, "premium" kvaliteten finns inte längre hos BMW, hur envisa vissa än är om detta på Forumet.

Gå vidare på BMW, ja, ensam är inte stark och det var min tanke tidigare då jag ville se typ lite konsumentmakt i en så pass stor intresseklubb som BMW MC Klubben är, i det fallet gällde det lite extra avgifter.

Men nog konsumentmakt kunnat ge lite mer talan än att varje drabbad ägare ska ta upp problemet var för sig och sen vidare till BMW's omtalade goodwill avdelning.

Nu är det nog så att Ni som kollar detta, och upptäcker rost nog får det åtgärdat, men hur många kollar egentligen detta?

Skulle man som klubb/förening trycka på BMW centralt att det är nog flera drabbade och att det vid deras nästa service hos auktoriserad verkstad (se,jag är inte alls emot att de tjänar pengar på SINA jobb,endast på sin utrustning), skulle detta kontrolleras, de som inte drabbats är ju OK, och de drabbade skulle BMW åtgärda på goodwill.

Men,tror inte intresset finns i klubbledningen för att man ska påpeka kvalitetsbrister.

Nu får jag skit för detta också av nån Moderator men jag tyckte mig läsa att man får kritisera på Forumet,i alla fall enligt reglerna,men snart är det nog ett PM i min låda i alla fall :D
R1150R01
K1200RS04
K1200LT05
R1200GSA07
R1200GSA08
R1200GSA10
R1200GS13
L Gidlöf
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 2013-06-26/20:45

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-07-02/12:54

L Gidlöf skrev:Gå vidare på BMW, ja, ensam är inte stark och det var min tanke tidigare då jag ville se typ lite konsumentmakt i en så pass stor intresseklubb som BMW MC Klubben är, i det fallet gällde det lite extra avgifter.

Men nog konsumentmakt kunnat ge lite mer talan än att varje drabbad ägare ska ta upp problemet var för sig och sen vidare till BMW's omtalade goodwill avdelning.

Jag tror tyvärr Du missuppfattat klubbens syfte och mål, L Gidlöf.
Klubben är i första hand till för att samlas kring vårt gemensamma intresse (MC i alla dess former), och då med inriktning på BMW eftersom vi är en märkesklubb. Läser Du klubbens stadgar och verksamhetsinriktning, finner Du att verksamheten huvudsakligen är inriktad på olika aktiviteter, samt erfarenhets- och kunskapsutbyte medlemmar emellan. Den här tråden är ett utmärkt exempel på att vi medlemmar kan ha stor nytta av att utbyta erfarenheter, men var och en får driva sitt ärende själv gentemot BMW (då är det bra att veta, att man inte är ensam!).
Att "utöva konsumentmakt" är nämligen inte ett av klubbens syften, för det finns det andra organisationer!
Naturligtvis står det Dig fritt att propagera för att klubben ska börja agera som något slags konsumentorganisation - lämpligen tar Du då initiativet till att driva detta, och försöker hitta några likasinnade som är behjälpliga. Det är så det fungerar i föreningslivet - brinner man för en fråga, och vill åstadkomma något, får man ta skeden i vacker hand och göra en insats själv! Och det på ideell basis, för någon ersättning (annat än möjligen klubbkamraters uppskattning) är det ingen som får, varken styrelse, alla de hundratals medlemmar som lägger ner mängder av tid - och egna pengar - på klubbarrangemang, eller för den delen för att moderera ett Forum.
Vi tillsammans är klubben. Alla som gör en insats gör det frivilligt. Som medlem kan Du aldrig, någonsin, ställa krav på klubben eller någon ideellt arbetande medlem! Det Du kan göra är att ta initiativ, göra en insats själv och tillsammans med klubbkamrater göra något konstruktivt som gynnar klubben och oss medlemmar.
Det gör Du knappast genom att gnälla i varenda fråga där Du har en åsikt, och gång på gång kritisera eller försöka förlöjliga oss som faktiskt lägger ner tid och energi för våra klubbkamrater - bara för att vi tycker det är kul!
Dina återkommande påhopp förtar dessvärre den glädjen för många av oss, så snälla - fundera lite extra när Du behöver utlopp för Din frustration nästa gång, och på hur Du kan använda Din energi till göra en insats istället!

Jag vet att jag lovat att inte svara Dig någon mer gång, men jag tycker detta är så viktigt att jag ändrade mig.
Fortsätter Du med dina insinuationer, sarkasmer och personliga påhopp, kan jag garantera att Du kommer att bli föremål för radikala åtgärder från oss moderatorer och från Webbmaster!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav neutral » 2014-07-02/13:12

vilde skrev:Fy fan, så här ska det inte se ut på en hoj som är så pass ny. 2012, Nästan alltid i garage, kör sällan i regn. Kan vi gå på BMW på något sätt om detta? Hur i så fall?

Även om man stoppar vatten i fortsättningen finns ju redan rostangreppet där, det går knappt att göra något eftersom allt skit i så fall hamnar i tanken?

På en så ny hoj som din torde väl garantin ge dig en ny tank kan man tycka och har de verkligen inte lackat en sådan yta borde goodwill gälla även på äldre med samma brist.

Skulle jag ge mig på att åtgärda, naturligtvis inte innan man kontaktat BMW, så skulle jag satt skruvar i skruvhålen och täckt bränslehålet och sedan lagt dit hammarlack t ex. Annars är det ett något större jobb att montera bort tank, bränslepump m m och slipa ner ordentligt och få ut eventuell skit ur tanken efter lackning.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-02/16:56

vilde skrev:Fy fan, så här ska det inte se ut på en hoj som är så pass ny. 2012


Det syns också tydligt på dina bilder att "bottnen" inte är lackad på nyare modeller, på min var/är det iaf grunderat - inte att det hjälpte men ändock.
Hittade trådar om denna problematik på tyska forum som härstammar från 2009 så problemet borde vara välkänt även hos BMW, man kanske har resignerat och ställt in lackerandet där då det ändå rostar oavsett? ...förlåt nu var jag lite cynisk. ;-)

Inga märken är felfria och BMW sticker inte ut, snarare tvärtom det är ju över lag mycket hög kvalité på grejorna, skillnaden är hur kunderna bemöts i eftermarknadssituationer och där har jag hittills bara haft positiva upplevelser med BMW.

Jag är en så inbiten BMW sucker så mig blir dem inte av med i första taget, inte för en sån liten grej iaf! :D


Sent from my iPad using Tapatalk
Senast redigerad av Schwabinger7 2014-07-02/18:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Marie » 2014-07-02/17:37

Gunnar Elmgren skrev:Att "utöva konsumentmakt" är nämligen inte ett av klubbens syften, för det finns det andra organisationer!
Naturligtvis står det Dig fritt att propagera för att klubben ska börja agera som något slags konsumentorganisation - lämpligen tar Du då initiativet till att driva detta, och försöker hitta några likasinnade som är behjälpliga. Det är så det fungerar i föreningslivet - brinner man för en fråga, och vill åstadkomma något, får man ta skeden i vacker hand och göra en insats själv! Och det på ideell basis, för någon ersättning (annat än möjligen klubbkamraters uppskattning) är det ingen som får


Ja sätt bara igång med det, Gidlöf!
Det kan gott behövas även den funktionen i klubben, och den saknas idag totalt.
Just nu är det ju några som aldrig kan se minsta fel med vad BMW åstadkommer, och de både hörs och syns i väldigt stor omfattning.....
Senast redigerad av Marie 2014-07-02/18:00, redigerad totalt 1 gång.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav neutral » 2014-07-02/17:54

Marie skrev:Just nu är det ju några som aldrig kan se minsta fel med vad BMW åstadkommer, och de både hörs och syns i väldigt stor omfattning.....


Fast RG har inte postat i den här tråden i alla fall, han kanske är upptagen med att byta stötdämpare. :mrgreen:
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-07-02/18:02

Marie skrev:Ja sätt bara igång med det, Gidlöf!
Det kan gott behövas även den funktionen i klubben, och den saknas totalt.
Just nu är det ju några som aldrig kan se minsta fel med vad BMW åstadkommer, och de både hörs och syns i väldigt stor omfattning.....

Det är en väldig skillnad på att vara en intresseorganisation för konsumenter, och på att vara en förening för utövande av en hobby. De som engagerar sig i klubben (och därmed möjliggör trevliga aktiviteter för alla medlemmar) är nog mest inriktade på att ordna medlemsaktivteter, vilket är väl i linje med klubbens syfte.
Som sagt - "konsumentmakt" har hittills inte funnits med på klubbens agenda. Vill man som medlem ändra (eller komplettera) klubbens verksamhetsinrikting, är det bara att skriva en motion till årsmötet, och engagera ett tillräckligt antal medlemmar som är intresserade av att driva den delen.
Att bara tycka att det "borde" finnas med i klubbens verksamhet leder ingenstans - enda sättet att genomföra något i en ideell organisation är att engagera sig själv!

För övrigt - jag vill påminna om, att personliga påhopp och "tjuvslängar" är inte tillåtet enligt Forumets regler.

Med detta får det vara nog med OT i denna tråd - vi håller oss till trådämnet (som är viktig och användbar information!), allt annat kommer att raderas av moderator!

/// Gunnar Elmgren
Forum-moderator
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav vilde » 2014-07-02/18:08

Jag skulle vilja slippa diskussionen om BMW är en bra eller dålig hoj, vill inte heller ha tjafs mellan BMW-fantaster kontra anti-BMW-fantaster, kan ni köra det snacket i en annan tråd.

Detta är en teknik-undergrupp för boxermodeller och en specifik tråd för ett specifikt problem, nämligen rost under tanklocket på R1200R.

I morgon ska jag försöka ta mig till en verkstad och snacka igenom rostproblemet, visa upp det och så får vi se vad de säger. Jag har ju ca tre veckors garanti kvar.

(Gunnar hann före och jag tackar för hans inlägg)
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-02/18:22

Håller helt med er, här skall enbart rostproblemet diskuteras. Jag håller tummarna att det blir snabbt åtgärdat för dig Vilde det borde inte vara några konstigheter iom att du har garanti kvar. Jag har funderat lite mer kring packningen, den är ju bra om den verkligen håller tätt, worst case scenario vore om den släpper in lite fukt ändå fast försämrar avdunstningen så att vattnet då hålls instängt. Nåväl, troligtvis är det nog en bra idé att köra med packningen framöver. Är mäkta sur på mig själv att jag inte hittade tråden i det tyska forumet tidigare... [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-02/18:29

neutral skrev:
Skulle jag ge mig på att åtgärda, naturligtvis inte innan man kontaktat BMW, så skulle jag satt skruvar i skruvhålen och täckt bränslehålet och sedan lagt dit hammarlack t ex. Annars är det ett något större jobb att montera bort tank, bränslepump m m och slipa ner ordentligt och få ut eventuell skit ur tanken efter lackning.


Mig veterligen är Hammarlack ej lämpad då den inte tål bensin, det kommer ju antagligen alltid rinna ner några droppar, kanske inte gör något då det dunstar av snabbare än det hinner skada lacken?


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav vilde » 2014-07-04/07:47

Nu är det bara att vänta på vad BMW säger om saken.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Lasse Thorslund » 2014-07-04/12:49

Hej
Nedsänkta tanklock där det är ganska tätt av olika skäl
torde vara mer utsatta för rosten.
En Guzzi jag hade med liknande konstruktion var ganska rostbenägen medan
min R100R med nedsänkt lock inte visar någon tendens till att bli utsatt
för rost. Det är dock inte så tätt utan ev.väta rinner ut via utlopp alternativt
dunstar. Med de vackra Monza-locken fanns inte detta problem. Tankväskan tyckte dock ibland att de var ivägen.
Lasse
BMW
Husqvarna
Lasse Thorslund
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2012-07-16/18:20

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-04/21:21

Helt rätt Lasse, dock så vore en liten gummipackning en så enkel åtgärd för att slippa hela problematiken...
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav stba » 2014-07-05/13:27

Ja sånn var det under tanklokket mitt, 350 mil, ikke vært i regn. Bestilt pakning i dag.

Hilsen Stig
Bilagor
R0010887.JPG
stba
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-04-16/22:25

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav vilde » 2014-07-05/21:39

stba skrev:Ja sånn var det under tanklokket mitt, 350 mil, ikke vært i regn. Bestilt pakning i dag.

Hilsen Stig

Stig, har du garanti kvar? I så fall tycker jag att du ska kräva att BMW fixar det och inte bara beställa en packning.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav vilde » 2014-07-16/19:03

Det ligger en ny tank till mig på verkstaden, jag får den på garantin, bra att BMW tar garantin på allvar. Jag vill tacka Schwabinger7 för att du tog upp den här tråden innan min garanti gått ut och så vill jag ge eloge till C på kundmottagningen på Gerts Motor för att han fixade detta till mig, alltid trevligt och bra bemötande där.

Den nya tanken är inte heller lackad på det utsatta stället, troligtvis försöker de fixa någon form av rostskydd där innan monteringen, den nya packningen kommer också att sättas dit, hoppas det blir bättre än förut.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-17/20:27

Hej Vilde!
Det var kul att höra att det löste sig galant för dig, tur att du hann med detta inom garantin!
Jag har själv inte hört något från BMW angående mitt ärende och det är då pga att personen som har hand om goodwill ärenden är på semester så jag lär få vänta några dagar till innan jag får något besked.
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Lindeberg » 2014-07-18/20:09

Idag tog jag mod till mig och skruvade upp locket. Verkar ha klarat mig från rost på min 2011, trots att det ofta efter tvätt sipprar ut lite vatten från locket när jag lutar hojen (tvättar den på centralstödet). Kör nästan alltid med tankväska och om jag inte är på resa står hojen varmt under tak. Satte på den skyddande gummipackningen och glädjs stort åt vilken nytta det här forumet (och andra) gör.





BildBild
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-18/21:10

Gud vad skönt Lindeberg! Jag är glad att du klarade dig från otyget! 8-)
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-25/09:13

Nu kom beskedet för mig angående tanken, BMW kan tänka sig att ställa upp med material, arbete och halva priset på tanken så slutsumman för mig skulle hamna på en dryga 7.000 SEK för att låta detta åtgärdas. :shock:

Jag tycker det är precis lite för mycket pengar och kommer kanske inte gå vägen via en ny tank utan kanske låta någon duktig lackerare ta sig an problemet, alternativt byta hoj något tidigare än jag egentligen hade tänkt mig.

Hur ser ni på det? Köra på BMW's förslag eller söka sig till duktiga lackerare som alternativ?
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-07-25/11:20

Kan Du inte få BMW att betala arbetet för att blästra och rostskydda/lacka Din befintliga tank?
Att byta tank känns lite överdrivet, av bilderna att döma har Du inga genomgående rostangrepp?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-25/11:31

Nja, det sitter även rost uppe i skarven som man ser även på bilderna som kanske får dem att vidta mer drastiska åtgärder.
Tydligen kom svaret från DK så jag har bett de att ta en vända till på måndag när den svenska handläggaren är tillbaka från semestern.
Jag hade varit nöjd med en åtgärd enligt din beskrivning Gunnar, vi får se hur det utvecklas, kanske blir en provkörning av en R1200GSA LC eller en KTM1190A inom kort... det är ju också en tänkbar utväg...


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav vilde » 2014-07-25/18:43

Känns lite kasst av BMW att inte åtgärda fullt ut då man tydligen känt till problemet ett bra tag
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-25/19:16

Japp, helt enig.
Har idag, efter några "ögonöppnande" provkörningar i princip bestämd mig för att lämna märket BMW på MC sidan, iaf för ett tag framöver. :-(
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Dennis Johansson » 2014-07-25/19:47

Så vad testade du som var bättre?

Att det skulle finnas andra märken som gör minst lika bra hojar som BMW är ingen skräll.
Alla tillverkare kanske inte ligger i teknikens framkant alla gånger iaf som BMW.
För närvarande är det ju de Europeiska märkena generellt som går starkt framåt.
KTM t.ex. kom ju först med ett ABS system som skall fungera även med nedlägg. BMW skall nu "apa efter" men montera det först på sin S1000RR.

Ser man tekniskt sett på högsta nivån, d.v.s Moto GP så är det ju Japanskt nästan rakt över.
Ser man till satsningen i SuperBike så är jag inte så imponerande av BMW heller.
Även om knarren troligen är bra nog, så blev de kinkiga och griniga för att de ej kom på toppen direkt som Aprilia lyckades med och byte till nya Pampers Baby Dry och gick hem gråtandes ;)

Även om de satsar på bilracingen, så gör väl Honda det också. De kör i klasser som är störst på sin kontinent.

Tror någon berättade att den första och främsta anledningen till att Honda tillverkar nyttofordon är för att kunna satsa på det viktiga. D.v.s racing. Han som startade Honda har haft det som mål vad jag förstått....
Att det går bra för dem och kanske gör vinst trots resesion eller hur det stavas är tydligen en bonus
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-25/19:56

Som det ser ut nu så blir det en KTM 1190 Adventure härnäst, provkörde även R1200GS LC och GSA LC men Österrike vann denna gången i mitt tycke. Hade för avsikt att byta till någon mer upprätt sittställning oavsett så det har inte bara med rosten under tanken att göra även om det nog var droppen. Jag är som jag sa tidigare inbiten entusiast både BMW bilar och MC men BMW har just nu ingen motsvarighet till denna helt underbara motorn i sitt setup som denna KTM erbjuder.


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Magnus von Melen » 2014-07-25/20:06

Kan bara hålla med. Provade 1200gsa och 1190 Adventure vid samma tillfälle i våras och djä**ar vilken hoj KTM fått till.
Fast min lilla 800 får nog duga åt mig ett tag, den är tillräckligt bra åt mig :)
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Roger Gross » 2014-07-25/21:11

Schwabinger7 skrev:Som det ser ut nu så blir det en KTM 1190 Adventure härnäst, provkörde även R1200GS LC och GSA LC men Österrike vann denna gången i mitt tycke. Hade för avsikt att byta till någon mer upprätt sittställning oavsett så det har inte bara med rosten under tanken att göra även om det nog var droppen. Jag är som jag sa tidigare inbiten entusiast både BMW bilar och MC men BMW har just nu ingen motsvarighet till denna helt underbara motorn i sitt setup som denna KTM erbjuder.


Sent from my iPad using Tapatalk

Ett tips - invänta första veckan i oktober och se vad som då presenteras på mc-mässan i Köln...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-07-25/21:15

Misstänker att det kommer en S1000GS eller iaf något i den stilen så vist kan det vara en idé att vänta med ett köp.
Bild

Edit: Nu vet vi ju att den kommer att heta S1000XR...

Sent from my iPad using Tapatalk
Senast redigerad av Schwabinger7 2014-08-15/09:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav neutral » 2014-07-27/21:57

Dennis Johansson skrev:Tror någon berättade att den första och främsta anledningen till att Honda tillverkar nyttofordon är för att kunna satsa på det viktiga. D.v.s racing. Han som startade Honda har haft det som mål vad jag förstått....

Du tänker på Enzo Ferrari.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-08-01/19:10

Nyheter i mitt ärende angående tanken!

BMW har ändrat sig och kommer att ge mig en ny tank, kostnaden för montering får jag stå för, det tycker jag är väldigt bra hanterat av dem!

Stor eloge till Christian på Kenneth's MC i Göteborg som så ihärdig har drivit mitt ärende och till BMW Sverige för en bra goodwill hantering! TACK!!!
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-08-01/19:12

Schwabinger7 skrev:Nyheter i mitt ärende angående tanken!

BMW har ändrat sig och kommer att ge mig en ny tank, kostnaden för montering får jag stå för, det tycker jag är väldigt bra hanterat av dem!

Stor eloge till Christian på Kenneth's MC i Göteborg som så ihärdig har drivit mitt ärende och till BMW Sverige för en bra goodwill hantering! TACK!!!


Härligt!
Gott att höra att det löser sig, och att BMW tar ansvar för detta. Grattis! :D :lol:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav Schwabinger7 » 2014-08-01/19:15

Tack Gunnar! Jag är otroligt glad och hoppas att fler får samma bemötande från BMW ifall dem har drabbats av detta! Bra ansvarstagande av BMW tycker jag!
Användarvisningsbild
Schwabinger7
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-02-21/10:06

Re: Rost under tanklocket R1200R!

Inläggav vilde » 2014-08-02/10:55

Schwabinger7 skrev:Nyheter i mitt ärende angående tanken!

BMW har ändrat sig och kommer att ge mig en ny tank, kostnaden för montering får jag stå för, det tycker jag är väldigt bra hanterat av dem!

Stor eloge till Christian på Kenneth's MC i Göteborg som så ihärdig har drivit mitt ärende och till BMW Sverige för en bra goodwill hantering! TACK!!!


:D
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst