Första intryck nya R1200R

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Första intryck nya R1200R

Inläggav Mats Ramnefors » 2015-03-28/09:11

Hej,

För den som är intresserad kommer här några intryck från min nya R1200R-15.

Hittills har jag bara haft cykeln drygt en vecka och hunnit med ca 50 mil. Bedömningen blir relativt min gamla R12R från 2008.

+ Ny framgaffel och dynamisk fjädring. Mer lättstyrd in i spåret, håller spår mycket bra genom kurvan, bättre feedback från vägen (min gamla cykel var med orginalfjädring rätt dålig här)
+ Motor, bättre bottendrag, mindre vibrationer, det går faktiskt att se något i backspeglarna nu :)
+ Växellåda, fortfarande klonkigt, mycket lättare koppling, gearshift Pro är ett lyft vid nedväxlingar och uppfäxlingar från 3'an och upp
- Sittställning, sadeln bredare och mer komfortabel, sittställning lite lägre, knävinkel lite skarpare, känns lite "trängre" för benen, för överkroppen och armarna bra ställning
+ Bromsar, för tidigt att bedömma, men Brembo bromsarna ser ju förtroende ingivande ut, på den gamla cykeln fick jag byta skivor flera gånger och hade ständiga problem med pulsernade bromsar så det kan väl bara bli bättre
+ Keyless ride, bekvämt, tryck på "svarta knappen", starta motor och kör iväg, nyckeln ligger i fickan hela tiden
+ Småsaker, luftventilen på bakjhulet sitter nu på ekern och pekar utåt, på min gamla cykel var den hopplös att komma åt och jag knäckte en ventil (3' SEK) vid ett försök att fylla på luft, litet fack för instruktionsboken under sadeln, GPS förberedd
- Elektroniken, blandade känslor, lite "information overload", tar nog en stund att vänja sig. "Rödlinje" i varvräknaren som ändrar sig med motortemperatur var en överraskning :geek:
+ Design, det andra (icke MC människor) mest kommenterat är framdelen med massiva guldfärgade gafflar och bromsok, jag tycker också att BMW har gjort ett snyggt jobb med att dölja det mesta som sitter runt motorn för ett rent intryck från sida, bakändan är modernt sportig, vet inte hur funktionellt det är, känns som hjulet drar upp en del skit på bakändan cykeln

Totalt sett är jag väldigt nöjd med cykeln och tycker BMWs ingenjörer gjort ett bra jobb. Nu får vädret bara bli lite bättre.
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst