Hej,
Som rubriken beskriver lider min mc av huggande koppling när motorn blivit varm. Vid kallstart är det inga problem att smyga iväg på ettan med lågt motorvarv och långsam kopplingsrörelse, men fem minuter senare och resten av färden gäller det att varva till över 2500 och slira för att komma iväg utan 'känguruskutt'. Jag har nyligen köpt mc:n och vet inte om problemet har varit bestående. Den har 9000 mil på mätaren.
Jag har hittat trådar både i detta forum och i en del utländska som beskriver huggande koppling. Den förklaring som oftast ges är att läckande olja hamnat på kopplingen. I mitt fall undrar jag om det kan stämma då problemet försvinner då motorn svalnat. Jag ser heller inget läckage under motorn. Jag förstår att det är en hel del pyssel med att riva ned kopplingen, och jag vill därför först be er forumkollegor om möjliga alternativa förklaringar.
På en sajt för gammelbumsar beskrivs hur felet beror på förslitning av transmissionsaxeln. Är det någon som känner igen att detta problem även skulle kunna drabba R259:or?