"knackande" från vänster gasspjäll

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

"knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Fredriko » 2015-07-24/11:04

Hej!

Efter att ha smugit runt på forumet under ett några veckors tid och lärt mig massvis men även nojjat en hel del över allt som kan ställa till det med min nya maskin så var det dags för mitt första inlägg/fråga. Vill först passa på att tacka alla här som lägger ner så mycket tid på att hjälpa andra med sina problem. Känns verkligen som bandet mellan MC-människor sträcker sig bra mycket längre än hälsningen man ger varandra när man möts på vägarna :)

Så till mitt bekymmer.
Det vänstra gasspjället knackar, klickar, tickar eller vad man ska kalla det. Först var det konstant men det visade sig att berodde på att det inte fanns ngt spel i gaswiren, så när jag släppte lite på så blir det uppkommer inte ljudet under tomgång. Men rör man gasen minsta lilla, bara så att det blir lite spänning mellan wiren spjället så kommer knackandet igång. Har lagt upp en video på youtube, på videon kommer knackandet och går men det är när jag rör gashandtaget. https://www.youtube.com/watch?v=zU1Jhl2vDxw
Om man håller lite lätt på den runda "plattan" som wiren fästs i så försvinner ljudet.

Det jag undrar är om det är något som är slitet i gasspjällhuset eller om det kan ha något med synkning att göra, satte ihop en mimmimeter :) förra veckan men just nu har jag tagit hojen till sväföräldrarna i Dalarna så jag har inte tillgång till den, helst vill man ju att hojen ta sig de 45 milen hem till Växjö på måndag igen utan att den klappar ihop.

Det är en R1100S -01 som gått 3400 mil
Fredrik Olsson, Växjö
R1100S -01
Användarvisningsbild
Fredriko
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-07-03/18:49

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-24/12:11

Hej,
och varmt välkommen till Forumet!

Det där problemet är ett "standardfel" på boxrarna. Spjällaxeln glappar upp i spjällhuset, och "tickar" när den rör sig av det pulserande gasflödet på tomgång. Egentligen mest ett skönhetsfel, men glappar det mycket kan det bli lite besvärligt att synkronisera gasspjällen så det blir bra på alla varvtal/gaspådrag.

Tyvärr är spjällaxeln glidlagrad direkt i aluminiumgodset, så en renovering är besvärlig - antingen får man hitta spjällaxlar med större diameter, eller så får man sätta i något slags lagerbussningar.
Finns lite olika lösningar, jag vet några medlemmar här på Forumet som gjort operationen - prova att använda sökfunktionen i Forumet, har för mig det finns en del gamla trådar i ämnet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Kovlingen » 2015-07-24/12:32

Jag är själv lite nojig över alla ljud som finns på min boxer men har slutat oroa mej .
Den bara går och går . En -01:a som gått 10,5 tusen mil . Drar i morgon iväg på en
5 - 600 mila resa på charmtrollet . :)

/Den o-orolige ;)
Senast redigerad av Kovlingen 2015-07-24/13:16, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Håkan » 2015-07-24/12:58

Vill också säga varmt välkommen hit till vårt forum.
Du har, som vanligt, fått ett mycket bra svar av den gode Gunnar. ;)
Jag har inget mer att tillägga. :)

Jo, förresten bli gärna medlem i BMW MC klubben också. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Kovlingen » 2015-07-24/13:18

Har du i din verkstad renoverat några spjällhus Håkan ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Fredriko » 2015-07-24/13:31

Gunnar Elmgren skrev:Hej,
och varmt välkommen till Forumet!

Det där problemet är ett "standardfel" på boxrarna. Spjällaxeln glappar upp i spjällhuset, och "tickar" när den rör sig av det pulserande gasflödet på tomgång. Egentligen mest ett skönhetsfel, men glappar det mycket kan det bli lite besvärligt att synkronisera gasspjällen så det blir bra på alla varvtal/gaspådrag.

Tyvärr är spjällaxeln glidlagrad direkt i aluminiumgodset, så en renovering är besvärlig - antingen får man hitta spjällaxlar med större diameter, eller så får man sätta i något slags lagerbussningar.
Finns lite olika lösningar, jag vet några medlemmar här på Forumet som gjort operationen - prova att använda sökfunktionen i Forumet, har för mig det finns en del gamla trådar i ämnet!


Tack så hemskt mycket för ett bra svar, då kan jag köra hem utan att vara orolig i alla fall, men någonting måste jag göra åt det för såna ljud kan jag inte leva med.

Håkan skrev:Vill också säga varmt välkommen hit till vårt forum.
Du har, som vanligt, fått ett mycket bra svar av den gode Gunnar. ;)
Jag har inget mer att tillägga. :)

Jo, förresten bli gärna medlem i BMW MC klubben också. :D


Löst, sedan 5 minuter är jag numera medlem :)

Kovlingen skrev:Jag är själv lite nojig över alla ljut som finns på min boxer men har slutat oroa mej .
Den bara går och går . En -01:a som gått 10,5 tusen mil . Drar i morgon iväg på en
5 - 600 mila resa på charmtrollet . :)

/Den o-orolige ;)


Ja jag hoppas att där med att vara orolig släpper, jag brukar försöka tänka att worst case senario så går allt att lösa med pengar och det får man ju nya varje månad ;) Men helst vill jag kunna sköta allt underhåll och service själv och då föredrar jag om det är småsaker som går sönder så jag kan köra mer än jag mekar på hojen. Det värsta som finns är ju att vara sugen på att ut och åka men inte kunna för att hojen ligger utspridd över garaget...
Fredrik Olsson, Växjö
R1100S -01
Användarvisningsbild
Fredriko
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-07-03/18:49

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-24/13:42

Fredriko skrev:Tack så hemskt mycket för ett bra svar, då kan jag köra hem utan att vara orolig i alla fall, men någonting måste jag göra åt det för såna ljud kan jag inte leva med.

Kör vidare Du, det kommer inte att hända något i brådrasket pga den glappande spjällaxeln!
Är som sagt ett skönhetsfel, som inte påverkar driftsäkerheten på minsta vis - det allvarligaste som kan hända är, att motorn vibrerar aningen mer än den behöver på vissa varvtal.

Att fixa spjällaxlarna är ett bra vinterpyssel, nu när det är säsong ska Du såklart köra med hojen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Håkan Jarnvall » 2015-07-24/13:54

Jag renoverade lagringen på min gamla R850R, köpte delarna on-line.

http://advrider.com/index.php?threads/r ... it.630335/
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Håkan » 2015-07-24/15:40

Kovlingen skrev:Har du i din verkstad renoverat några spjällhus Håkan ?

Nej, jag har inte renoverat några spjällhus.
Av två skäl.
1. Ingen har bett mig om det. ;)
2. Det är, eller kan bli ett problem...
Har sett på bilderna från Håkan Jarnvall´s tips. Den biten att demontera, montera bussningar i spjällhusen är inget problem på en (min) verkstad, men... spjällhusen flödestestade och parade ihop på fabriken. Där kan det bli problem, jag har ingen flödestestare... Nu är det mycket osäkert att det behövs göras denna inställning i flödestest.
Enligt BMW kan man inte byta bara ett spjällhus, man måste byta båda som ett par, just för att dom är parade ihop...

Fredriko skrev:Löst, sedan 5 minuter är jag numera medlem :)

:D :D :D
Senast redigerad av Håkan 2015-07-24/15:50, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Håkan Jarnvall » 2015-07-24/15:48

Det är som Håkan säger, det kan bli problem avseende flödesjusteringen.
Jag tog risken och mätte allt som gick att mäta avseende spjällets läge i huset.
Vad jag kunde bedöma efteråt efter synkronisering och injustering av TPS blev det bra.

Injustering av TPS finns guider på ADV Rider forumet som i detalj går igenom proceduren.

Inga vibrationer, knackningar eller andra problem. Det kan ju dock vara "o-bra" att ge sig på detta på nyare modeller med mer elektronik och givare.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Bo Rönnbäck » 2015-07-24/18:40

Det finns ju färdiga lösningar för ca 400kr.
https://www.louis.eu/artikel/ticker-killer/10009920
Men om detta funkar till 100% vet man ju inte, men jag tror på den.
Snabbt och enkelt montage verkar det ju vara och till en mycket rimlig kostnad.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-07-24/20:17

Bo Rönnbäck skrev:Det finns ju färdiga lösningar för ca 400kr.
https://www.louis.eu/artikel/ticker-killer/10009920
Men om detta funkar till 100% vet man ju inte, men jag tror på den.
Snabbt och enkelt montage verkar det ju vara och till en mycket rimlig kostnad.

Tyvärr passar den väl bara på höger sida, där det inte sitter någon spjällägesgivare.
TS har oljud från vänster spjällaxel, om jag fattat rätt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Bo Rönnbäck » 2015-07-25/07:22

Ja du har så rätt Gunnar. Videoklippet visar vänster sida.

Är det inte lite väl tidigt att detta inträffar vid så låga miltal. Min 1200 passerar just nu 7000 mil och den är fortfarande tyst.
På videon så ser man att det är mycket god puts på hojen. Kan det vara bruket av skarpa rengöringsmedel som krupit in och löst upp den eventuella lilla mängd smörjning som funnits.

Men hur det nu än är så finns det nog tyvärr ingen "Quick Fix" som den jag tipsade om.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Håkan » 2015-07-25/08:48

Bo Rönnbäck skrev:Är det inte lite väl tidigt att detta inträffar vid så låga miltal. Min 1200 passerar just nu 7000 mil och den är fortfarande tyst.

BMW är mycket medvetna om problemet. R1200 har en delvis annan (bättre?) konstruktion.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav bojfmck » 2015-07-25/09:54

Motobins har också dom delar som behövs

./.BoJ
bojfmck
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2014-11-12/08:45

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav hedberg » 2015-07-25/11:43

Jag har konverterat mina spjällhus till kullager,och det funkar mycket bra.Lager med så här små dimensioner är ju ganska smala,3,5mm, så jag monterade två st på var sida om spjällbladet.Har man tillgång till en fräs eller en bra pelarborr så är det inte så komplicerat att göra det.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Fredriko » 2015-07-25/15:52

Håkan Jarnvall skrev:Jag renoverade lagringen på min gamla R850R, köpte delarna on-line.

http://advrider.com/index.php?threads/r ... it.630335/


Lutar åt att beställa en sådan sats, som ngn skrev så skulle det ju vara ett bra vinterpyssel. Tack för all hjälp! Skönt att det finns andra att prata om sina mc bekymmer om, känner nämligen inte en kotte in real life med motorcykel :)
Fredrik Olsson, Växjö
R1100S -01
Användarvisningsbild
Fredriko
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-07-03/18:49

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Håkan » 2015-07-25/17:14

Fredriko skrev: prata om sina mc bekymmer

MC är sällan bekymmer. :? Däremot så är det mycket glädje. :D
Men prata på du, vi lyssnar, ibland svarar vi. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: "knackande" från vänster gasspjäll

Inläggav Fredriko » 2015-07-25/19:50

Håkan skrev:
Fredriko skrev: prata om sina mc bekymmer

MC är sällan bekymmer. :? Däremot så är det mycket glädje. :D
Men prata på du, vi lyssnar, ibland svarar vi. ;)


Haha lätt att säga när man driver en verkstad, själv bor jag i hyresrätt med flerbilsgarage (kallgarage). Ibland efter jobbet när jag tänkt mecka hinner jag precis leta upp alla verktyg och kånka dem till garaget. Sen inser jag att det börjar bli sent och så måste jag plocka ihop allt igen. ;)
Fredrik Olsson, Växjö
R1100S -01
Användarvisningsbild
Fredriko
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-07-03/18:49


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst