Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav BrooklynS » 2018-04-17/13:35

Allt kokar ned (häpp!) till vad motorn är designad för.

Moderna vattenkylda motorer har små toleranser, högt effektuttag och högre varvtal - till detta har de lägre inre motstånd med mindre friktions- och lagerytor.

Det ställer andra krav på oljan än i en luftkyld motor från 1990-talet (eller för den delen 1960-talet). Vid kallstart vill man säkerställa att de överliggande kamaxlarna får smörjning så tidigt som möjligt; av den anledningen vill man troligen ha en olja som är så lättflytande som möjligt även vid kallstart så att smörjställena längst ut får oljetryck omedelbart.

Vidare vill man ha en olja som bibehåller smörjfilmen även vid höga belastningar (tryck på små ytor) och inte tappar sina egenskaper särskilt fort, eftersom ägarna vill ha långa serviceintervall.

På motorcyklar med våtkoppling tillkommer att växellådans drev skall smörjas, kopplingen fungera perfekt och att de partiklar som växellåda och koppling avger inte skall orsaka mankemang tex i kamaxellagren.

Oljan skall alltså leva upp till höga och mycket differentierade krav; därför är det irrelevant att fokusera på viskositeten - det är EN av väldigt många faktorer som har betydelse i denna fråga.

Hittar man en olja som uppfyller kvalitetsklassningen och som växellådan uppenbarligen mår bättre av så kan man rimligen använda denna. Men större avvikelser i viskositet skall man nog fundera över både en och två gånger. Men skillnaden mellan 5W och 10W i detta avseende är nog inte större än att BMW troligen accepterar det som alternativ så länge man bara kör sommartid (skulle jag tro - kolla med dem!).

BMW tillverkar inga oljor - de anger en spec och så blir det lägstbjudande producent som får kontraktet, och det omförhandlas varje upphandlingsperiod, precis som med Biltema osv. Ena året är det Shell som producerar oljan, andra året är det Q8, tredje året Total etc etc...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-17/14:08

Alternativt får man göra som en kollega till mig - f d raggare - som inför vinterstart av sin gamla Folkabubbla slog en skvätt fotogen på en bakplåt (långpanna) och tände på, varpå han sköt in plåten under motorn, som efter den behandlingen blev lättstartad. :)
Men jag skulle INTE behandla mig hoj så!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav DaK » 2018-04-17/20:04

Bror Gårdelöf skrev:Alternativt får man göra som en kollega till mig - f d raggare - som inför vinterstart av sin gamla Folkabubbla slog en skvätt fotogen på en bakplåt (långpanna) och tände på, varpå han sköt in plåten under motorn, som efter den behandlingen blev lättstartad. :)
Men jag skulle INTE behandla mig hoj så!

Annars kan man göra så här! Obs inte min hoj. Hur lyckades han med att få fyr på fotogenen utan förvärmning?
Bilagor
Vintermc 1.jpg
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav BrooklynS » 2018-04-17/20:11

Jag ser ingen "fotogen", bara vedbrasor; dessutom verkar upphovsmannen av allt att döma ha rutin på detta.

EDIT: Ah, nu ser jag att frågan avsåg tidigare inlägg... :lol: Det går ju utmärkt att lägga en gammal trasa i karet och fjutta på.
Senast redigerad av BrooklynS 2018-04-17/20:21, redigerad totalt 1 gång.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-17/20:16

DaK skrev: Hur lyckades han med att få fyr på fotogenen utan förvärmning?

Det förtäljer icke historien - och det är bortåt 40 år sedan jag hörde den. Men om jag dränker in en trasa med fotogen och håller en tändsticka till, brukar den ta fyr. Måhända gjorde han något liknande?
(När jag använt lösningsmedel i trasor, brukar jag elda upp dem i öppna spisen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Olof Eriksson » 2018-04-17/22:43

Men visst borde ett par marchaller eller dylikt borde funka under en hasplåt. Men man måste då även ha en filt och svepa runt om man vill behålla värmen.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Gandalf the moron » 2018-04-18/07:41

Känner att vi kommer bort från frågan :D
Jag gick in på Shells oljeväljare och tittade på BMW R1200GS LC och där rekommenderar dom 10W-40 så jag tror inte att det är någon fara så länge man kör motorcykel i temperatur +5 eller mer.
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Föregående

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst