Bror Gårdelöf skrev:Torrkoppling verkar bra.
Thomas Stadin skrev: //Den naturliga frågan blir då:
Vilka additiver är egentligen bäst för kopplingen?
Mimmi skrev:Thomas Stadin skrev: //Den naturliga frågan blir då:
Vilka additiver är egentligen bäst för kopplingen?
Hej!
Beroende på vilken effekt man vill åstadkomma i kopplingen kan man antingen välja teflon eller carborundum (kiselkarbid) som additiv.
Överkurs för den intresserade.
Apropå kopplingar, i bilismens barndom var den vanligaste kopplingstypen inte en lamellkoppling så som vi känner den. Det var i stället konkoppling som var förhärskande. Antingen var den yttre eller inre delen klädd med läder. Om kopplingen slirade fick man talka lädret, om den högg och var tvär i ingreppet så var det ricinolja som gällde.
De tidiga lamellkopplingarna var ofta inte heller så som vi är vana att se dem, det var ofta flerskiviga lamellpaket, många gånger i oljebad.
Det fanns även åtminstone en annan typ som byggde på att en skruvfjäder i avlastat läge nöp om en axel, när den komprimerades så släppte kopplingen.
Thomas Stadin skrev:Den naturliga frågan blir då:
Vilka additiver är egentligen bäst för kopplingen?
Marie skrev:Thomas Stadin skrev:Den naturliga frågan blir då:
Vilka additiver är egentligen bäst för kopplingen?
En riktig BMW behöver inga oljeadditiver alls för kopplingen.
Mimmi skrev:Beroende på vilken effekt man vill åstadkomma i kopplingen kan man antingen välja teflon eller carborundum (kiselkarbid) som additiv.
Allan Ericsson skrev:Mimmi skrev:Beroende på vilken effekt man vill åstadkomma i kopplingen kan man antingen välja teflon eller carborundum (kiselkarbid) som additiv.
Men blir det bra i en våtkoppling? Jag tror att du tänker i torrkopplingsbanor!
///Allan
Mimmi skrev:Allan Ericsson skrev:Mimmi skrev:Beroende på vilken effekt man vill åstadkomma i kopplingen kan man antingen välja teflon eller carborundum (kiselkarbid) som additiv.
Men blir det bra i en våtkoppling? Jag tror att du tänker i torrkopplingsbanor!
///Allan
Tog Du mitt inlägg på allvar?
Det var ju skämtsamt menat med en smiley efter...
Allan Ericsson skrev:Nej låt var och en välja sitt eget intresseområde men stimulera gärna.
Allan Ericsson skrev:OT: I Sverige är motorcyklarna oftast hobbyfordon ...
Bror Gårdelöf skrev:Allan Ericsson skrev:OT: I Sverige är motorcyklarna oftast hobbyfordon ...
Lite mer OT: Världens mest tillverkade motorcykel - snarare skotorcykel - är Honda Super Cub, som började tillverkas 1958 och 2014 var uppe i 87 miljoner exemplar! Den är ett av de givna nyttofordonen i Asien mm och blev känd i USA tack vare Hondas reklam "You meet the nicest people on a Honda", med diverse olika personligheter - inklusive Jultomten - på just Super Cub.
Jag såg något TV-program (Mythbusters?), där man efter förmåga försökte få en Super Cub att haverera på diverse olika sätt - inklusive att man ersatte motoroljan med någon form av matolja! Såvitt jag minns, rasade inte motorn ens därefter! (Kan ha fel här.)
Men jag fortsätter nog att gå på leverantörens/märkesverkstadens rekommendationer, när den servar cykeln.
Thomas Stadin skrev:Är det detta program du tänker på med Charley Boorman?
https://www.youtube.com/watch?v=T_bsRsQNgEY
Måns Ulveståhl skrev:Vad det gäller tex bilar så är japanerna både omkörda och i vissa fall överkörda.
Övriga har hunnit i kapp, förbi, eller är på väg kvalitétsmässigt (då avser jag den kvalitét som önskas i dag).
[size=50]Att sedan japanerna dessutom designar sina bilar efter oatttraktiva utomjordiska väsen ger givetvis också konkurrenterna en fördel
Hasse Gustafsson skrev://Ja tyska bilar är välkända: När det gäller rasade kamkedjor och en oljeförbrukning
på 1 liter/100mil
BMW kräver speciell spolarvätska, det kan man kalla uppfinning! Japan är i lä:)
knutk skrev:Der nevnes kardangklokke og oljeskift. I bilverden er dette normalt, så tanken er ikke revolusjonerende. At det ikke funket etter planen var jo en liten nedtur, men da er det jo bare å skifte oljen igjen. Jeg skjønner egentlig ikke problemet.
Bror Gårdelöf skrev:knutk skrev:Der nevnes kardangklokke og oljeskift. I bilverden er dette normalt, så tanken er ikke revolusjonerende. At det ikke funket etter planen var jo en liten nedtur, men da er det jo bare å skifte oljen igjen. Jeg skjønner egentlig ikke problemet.
Nu kanske jag missförstått något, men som jag uppfattade det, GICK DET INTE att byta olja i dessa slutväxlar. Inget avtappningshål!
Men jag kanske läste slarvigt? Eftersom jag är nöjd med, vad jag har, lusläser jag långt ifrån alltid tekniska specifikationer/detaljer på nya hojar.
knutk skrev:Det er riktig at det tok et par år før de kom med bunnplugg, men der var en plugg bak, ca kl3 posisjon, og det var en enkel sak å ta av bakhjulet, løsne linkarmen og vippe drevet bak/ned slik at oljen ble tømt, selv om tappeplugg forenklet det hele.
knutk skrev:Men man kan jo undre seg over tankegangen til BMW: Når man skal fylle på olje spesifiserer de at man benytter hullet til ABS sensor, hvilken funksjon hullet kl3 var tiltenkt er aldri nevnt. I det tappeskrue ble introdusert beholdt de fortsatt kl3 hullet. Men det hører med til historien at det gikk helt fint å fylle på olje via nevnte hull selv om BMW spesifiserer at man benytter ABS sensor hullet. Eneste man må passe på er å benytte en litt tynn slange, da slangen må være så tynn at den kan presses mellom tennene på kronhjulet (ø 4 - 5mm)
makita skrev:knutk skrev:Det er riktig at det tok et par år før de kom med bunnplugg, men der var en plugg bak, ca kl3 posisjon, og det var en enkel sak å ta av bakhjulet, løsne linkarmen og vippe drevet bak/ned slik at oljen ble tømt, selv om tappeplugg forenklet det hele.
Det er vist den optimistiske beskrivning Bolt og møtrik til paraleverarmen er ifølge BMW "engangs" og ny skal til. Yderligere skal kaliperen og ABS sensor afmonteres da hverken slange eller ledning kan nå, når bagtøjet vippes ned.
makita skrev:knutk skrev:Men man kan jo undre seg over tankegangen til BMW: Når man skal fylle på olje spesifiserer de at man benytter hullet til ABS sensor, hvilken funksjon hullet kl3 var tiltenkt er aldri nevnt. I det tappeskrue ble introdusert beholdt de fortsatt kl3 hullet. Men det hører med til historien at det gikk helt fint å fylle på olje via nevnte hull selv om BMW spesifiserer at man benytter ABS sensor hullet. Eneste man må passe på er å benytte en litt tynn slange, da slangen må være så tynn at den kan presses mellom tennene på kronhjulet (ø 4 - 5mm)
Da ABS sensoren alligevel skal afmonteres kan man jo lige rense den for jernspåner og bruge hullet til påfyldning.
makita skrev:knutk skrev:Og set helt ude fra, (Danmark), så er det tydeligt at dette forum er delt mellem dem som tåler kritik af BMW's fejl, og dem som helst ser fejlene "gemt væk".
Det er også tydeligt at dette forum er delt mellem dem, der tillades at gå OT, og dem der ikke må. Et dansk forum er typisk væsentlig mere tolerant for OT indlæg.
Bror Gårdelöf skrev:Peterus kan med säkerhet detta bättre än jag, men viskositetssiffrorna 10 W 40 kontra 5 W 40 tolkar jag, som att den förra är något tjockare, när motorn är kall (vilket rimligen borde innebära, att den smörjer i alla fall lite sämre, tills motorn blivit varm).
En 5 W 40-olja har alltså ett bredare "arbetsområde" än en 10 W 40 - men de borde uppföra sig likvärdigt vid varmkörd motor(?). En 5 W 40-olja borde alltså inte vara blaskigare än en 10 W 40, när motorn är varm.
Nu blir det intressant att se, om jag får på fingrarna.
(Ett intressant exempel är ju det årliga bytet av olja i gräsklipparmotorn. Den gamla tappar jag alltid av, när motorn är varm, och då är den klart blaskig (och skitig!).
Den nya är avsevärt mera trögflytande, men så håller den ju också c:a 20 grader - inte motorns arbetstemperatur.
På samma sätt ville Veine Johansson, som en gång i tiden servade min Alfasud, helst ha in den kvällen före service. Då drog han ur bottenpluggarna, så att den varma oljan hade natten på sig att rinna ur ordentligt, varpå han satte dit pluggarna och fyllde på ny olja nästa dag.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst