Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-02/16:06

Enl verkstaden lär LC-motorn fyllas med BMW Advantec Ultimate 5w40 vid nästa servicetillfälle (såvida man inte anger egna önskemål).

Är det någon som hunnit testa Ultimate 5w40 ännu?
Går det att hitta friläget och hur känns växlingarna med den oljan i motorn då den rullat några hundra mil?
Kan man se någon förbrukning?
Prisbild?

I min förra LC körde jag med Castrol Power 1 Racing och Motul 7100, båda var 5w40, och där var Motul att föredra främst pga att växlingarna gick smidigare och att man oftast hittade friläget på första försöket.
Prismässigt låg de nära varandra och ingen förbrukning kunde noteras med någon av dem.

https://store.bobsbmw.com/product/bmw-advantec-ultimate-5w40-engine-oil---one-liter
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-02/19:56

Det är ju BMW:s senaste avtalspart Shell som står för innehållet, just nu, då BMW har tagit fram konceptet men tillverkare/leverantör kan skifta framledes. Lite beroende på hur avtalen löper.

Enligt din länk skall vi i våra vattenbufflar ha Advantec Pro 15-50, vilken jag starkt föredrar framför diskvattnet 5-40. Speciellt då vi tycker det är kul att rulla runt i Europa om somrarna i i en sisådär 35-40-gradig värme. Jag snackade en hel del med en söt böna på BMW-dagarna i Garmisch i somras om just dessa oljor, och hon var helt med på noterna om viskositetsvalen. Som tack fick jag med mig en liter av nya 15-50...

Jag snackade också med BoOve som levererar Motuloljorna hos oss, och han var glad över att någon begrep/framförde att vi inte ska ha 5-40 som standard i våra hojar utan att 15-50 är det bättre valet, men att den blaskigare har blivit någon form av inköpsstandard för landets mc-verkstäder. Kanske beroende på något all-round-behov den fyller, eller för att den är någon tia billigare per liter.

Hursomhelst, jag kommer att tjata till mig Advantec Pro 15-50 vid min kommande hundramilaservice. Vill man inte leverera får man inte serva min hoj!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-02/20:09

IMG_2341_webb.jpg

Här är en bild på söta bönan och min favvo. Oljan asså. Bönan heter Kerstin. Hon är produktansvarig för BMW Motorrad Chemicals i München. Det torde vara rätt person att snacka oljor med... :-)
Senast redigerad av SuperMek 2016-03-02/20:21, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Kovlingen » 2016-03-02/20:21

Hmm Christian ! Hon kan nog sälja kylskåp till eskimåerna :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-02/20:22

... och sandlådor till araberna. Helt rätt Håkan! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Göran Persson » 2016-03-02/21:45

Hej Christian, nu tror jag du läser Shell BMW s oljeinfo som fan läser bibeln ;) det står utryckligen att alla LC motorer skall ha 5W40 för övrigt håller jag med dig fullt ut om beteckningen diskvatten.Och även jag har en LC maskin beställd dock ej byggd ännu ( R1200RS) har dom fyllt den med diskblask på fabriken skall det bytas ut direkt vid första service och för mig blir det inte Shell olja .
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Knut Natt och Dag » 2016-03-02/22:07

Kovlingen skrev:Hmm Christian ! Hon kan nog sälja kylskåp till eskimåerna :? :mrgreen:


+1
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-02/22:11

Visst är det kul med oljetrådar? :)

Hur gör ni under de kallare månaderna här uppe i Norden? Kör ni 15w50 då också?

Jag kommer att låta verkstaden hälla i Motul ända tills jag förstått att det finns någon annan motorolja som gör att kopplingen och växlingarna fungerar bättre.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Kovlingen » 2016-03-02/22:18

7,2 Thomas :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-02/22:20

En liten oljetråd så här på senvintern när vi mest sitter och torrbryter med läppfladder i garagen. Nostalgiskt! :-)

Hej Göran!
Jag läser nog som hin håle emellanåt, det får erkännas, men just denna gång fick jag för mig att referera till Bob i Thomas länk ovan. R1200-rovorna finns inte specade i hans text för 5-40, och då får de praktiskt nog trilla in i gruppen "alla övriga" där 15-50 sägs vara rätt val. Så trevligt! :-) Fast, vem tusan är Bob och var har han fått texten ifrån? Det står skrivet i stjärnorna.

Motul gillar jag också. Kennets i Jöttelabörj kör ju det som standard. Här hemma i fiskmåsbyn får man kolla vad serviceverkstan har köpt på fat då det är det enda de vill tjöta in i huvudet på dig. Som de sedan fakturerar literpris på. Vaddå avans..

Nåja. Jag inbillar mig att nya Shell/BMW-oljan inte är fel, men jag vill ha den bättre viskositeten.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-02/22:31

Thomas Stadin skrev:Hur gör ni under de kallare månaderna här uppe i Norden? Kör ni 15w50 då också?

SAE 15W-50 är specad att arbeta ända ner till -20 grader, så till och med vintergrabbarna som gillar att skotta fram hojen ur snödrivorna kan köra på den oljeviskositeten! :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Marie » 2016-03-02/22:40

SuperMek skrev:
Thomas Stadin skrev:Hur gör ni under de kallare månaderna här uppe i Norden? Kör ni 15w50 då också?

SAE 15W-50 är specad att arbeta ända ner till -20 grader, så till och med vintergrabbarna som gillar att skotta fram hojen ur snödrivorna kan köra på den oljeviskositeten! :-)



Äntligen någon som delar mina åsikter om diskvattnet. Konstigt bara att det skall vara så svårt att få något annat här i Sverige?
Att föreslå vettiga oljeviskositeter är som att fäkta mot väderkvarnar på de tre svenska Daimlerfora där jag också härjar.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-02/22:41

Göran Persson skrev:Och även jag har en LC maskin beställd dock ej byggd ännu ( R1200RS) har dom fyllt den med diskblask på fabriken skall det bytas ut direkt vid första service och för mig blir det inte Shell olja .

Jo, glömde ju:
Först: Grattis till nya hojen! Må sommaren dyka upp strax!
Sedan: Får vi inte fortfarande inkörningsolja i rovorna vid nyleverans av hojar? Någon specialmix som lämpar sig för inkörningen och som byts till det riktiga alternativet efter hundramilaservicen? Jag vill minnas att det är så.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Buster » 2016-03-02/23:06

För en som inget begriper... på vilket sätt är den rekommenderade oljan ett problem rent funktionellt/praktiskt?

Att den eventuellt är som diskvatten mm bryr jag mig mindre om, jag bryr mig om funktionen.

Har beställt en LC och vet att denna har våtkoppling till skillnad mot förra, betyder detta tex att motoroljan även är i lådan?
Påverkar detta tex tröghet i växlingar eller nåt?

Att motorn med ena oljan bara håller 15 000 mil medan den med en annan olja håller 20 000 mil bryr jag mig mindre om, så länge lär jag knappast ha hojen.

Jag vill liksom veta om det är nån idé att ens nämna något om detta när den väl skall in på service eller om man bara skall förlita sig deras kunskaper och rekommendationer.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-02/23:23

SuperMek skrev:...
Jag läser nog som hin håle emellanåt, det får erkännas, men just denna gång fick jag för mig att referera till Bob i Thomas länk ovan. R1200-rovorna finns inte specade i hans text för 5-40, och då får de praktiskt nog trilla in i gruppen "alla övriga" där 15-50 sägs vara rätt val. Så trevligt! :-) Fast, vem tusan är Bob och var har han fått texten ifrån? Det står skrivet i stjärnorna.


• ADVANTEC ULTIMATE, SAE 5W-40 (API SN/JASO MA2) — recommended for the following 2005 & later models: K1200 RS/S/GT, K1300 S/GT, G450X, HP2 Sport, K1600 GT/GTL, S1000 RR/R/HP4, and all LIQUID-COOLED R1200 Models.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-02/23:27

SuperMek skrev:
Göran Persson skrev:Och även jag har en LC maskin beställd dock ej byggd ännu ( R1200RS) har dom fyllt den med diskblask på fabriken skall det bytas ut direkt vid första service och för mig blir det inte Shell olja .

Jo, glömde ju:
Först: Grattis till nya hojen! Må sommaren dyka upp strax!
Sedan: Får vi inte fortfarande inkörningsolja i rovorna vid nyleverans av hojar? Någon specialmix som lämpar sig för inkörningen och som byts till det riktiga alternativet efter hundramilaservicen? Jag vill minnas att det är så.


Jag kommer att byta olja i min redan under inkörningen, vid 3-4 mil. http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-03/16:40

Tack för förtydligandet Thomas, nu begriper jag till och med vad Göran syftade på i sina rader. Jag är en blindbock! :-)

Din referens till hur en motor skall köras in är intressant läsning. Sammanfattningsvis att inkörsoljan nyttjas i några få mil bara vilket resulterar i en 80% klargjord inkörning, töm skiten med dess spån och häll i mineralolja för återstående inkörsperiod. Därefter kan den glatta och fina syntetoljan nyttjas. Är allt autentiskt i artikeln är det ju ett synnerligen intressant grepp som redovisas.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-03/17:42

SuperMek skrev:Tack för förtydligandet Thomas, nu begriper jag till och med vad Göran syftade på i sina rader. Jag är en blindbock! :-)

Din referens till hur en motor skall köras in är intressant läsning. Sammanfattningsvis att inkörsoljan nyttjas i några få mil bara vilket resulterar i en 80% klargjord inkörning, töm skiten med dess spån och häll i mineralolja för återstående inkörsperiod. Därefter kan den glatta och fina syntetoljan nyttjas. Är allt autentiskt i artikeln är det ju ett synnerligen intressant grepp som redovisas.


Ja, det är absolut tänkvärt.
Efter ett tips av en inte alltför obekant skribent här på forumet inhandlades 4 liter Procycle 5w40 "HC-syntetisk" motorolja från tyska louis.de.
Googlar man på HC-syntetisk finner man att det är en "Hydro Cracked olja", en sk "group III oil" (se länk nedan), som är en extremt ren mineralolja. Group III kallas även helsyntetisk emellanåt.
Jag tror att den blir alldeles utmärkt som sk inkörningsolja efter första bytet vid "20 miles". Den får sedan vara i och byts under inkörningskontrollen som ska göras före 120 mil.
Då får det bli Motul.

http://www.machinerylubrication.com/Read/29113/base-oil-groups

Louis oljor:
https://www.louis.de/produktkategorie/motorrad-oel/325
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-05/21:44

Finns det underlag för en oljefiltertråd också?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-05/21:51

Allan Ericsson skrev:Finns det underlag för en oljefiltertråd också?
/Allan


Ja, det borde det göra.
Nyligen då jag var på BIKE Göteborg tog det ca 20 min för dem att få fram rätt oljefilter på disken. På tredje försöket lyckades man få fram filtret med det art.nr som stämmer med RealOEM.
På filtret i fråga finns både BMWs art.nr och logga, samt Mahle´s art.nr och logga.
Gissa vilket av de två filtren som kostar 204:-? :)

Vill man köpa billigare går det att köpa Mahle på webben eller tex Champion från Louis.de

BIKE misslyckades däremot med med tätningen till oljepluggen som ska vara A20 x 24 mm :(
Den de sålde till mig var mycket mindre och kanske passar bra på någon annan modell.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2016-03-05/22:01, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-05/22:00

Visst kan det kosta lite extra att få sitt varumärke på produkten men då bör det innebära att det är en unik BMW-version, som är framtagen mot en BMW-specifikation. Rimligen Skall den då inte ha ett Mahle-nummer!
Nu vil jag inte förstöra denna oljtråd, så jag avbryter och inväntar en riktig filtertråd.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-03-05/22:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-05/22:05

Ett tips kan vara att köpa originalfiltren MED tätningsbricka hos Nippy när han allt som oftast kör gratisfrakt. 13 pund hem till brevlådan för vattenbuffeln är ett ok pris för rätt grejer!

http://www.nippynormans.com/r1200gs-lc- ... r1200rt-lc
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-05/22:06

Thomas, varför i hela friden åker du till Bike i Götet när du har Kennets i byn?
Senast redigerad av SuperMek 2016-03-05/22:14, redigerad totalt 1 gång.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-05/22:10

Allan Ericsson skrev:Visst kan det kosta lite extra att få sitt varumärke på produkten men då bör det innebära att det är en unik BMW-version, som är framtagen mot en BMW-specifikation. Rimligen Skall den då inte ha ett Mahle-nummer!


Det kanske är en unik BMW-spec bakom men det vet vi inte.
Mahle´s art.nr kanske har en mycket generösare kravbild vilket isf skulle innebära att ett högre specat BMW-filter skulle kunna säljas inom Mahles spec.
Det kan å andra sidan vara precis tvärtom, men återigen, vi vet inte.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-05/22:14

SuperMek skrev:Thomas, varför i hela friden åker du till Bike i Götet när du har Kennets i byn!


Jag jobbar på gångavstånd från verkstaden du nämner men sambons hoj är väldigt "orange" och jag tänkte passa på att köpa filter då jag ändå var på BIKE - det var ett dåligt beslut.

Har du fått din nya GS ännu? Kommer du att köra in enl Motoman?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-05/22:18

Thomas Stadin skrev:Har du fått din nya GS ännu?

Jajamensan! Den står i garaget med 0 mil på mätaren, och har de senaste 10 dagarna fått diverse tillbehör monterade, allt i väntan på drägligare mc-väder.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-05/22:28

Thomas Stadin skrev:Kommer du att köra in enl Motoman?

Det är inte helt osannolikt! Original oljefilter finns hemma, men jag vill vara på det klara med vilken mellanolja som skall nyttjas fram till 100-milaservicen då jag kommer att hälla i Advantec 15W-50. Faktum är att en 4 litersdunk med Motul 7100 20W-50 står också här hemma... :-) Men den kan ju inte användas som mellanolja.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-03-06/01:04

Jag använder Motul 3000 som inkörningsolja.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-06/08:52

Daniel Bonnér skrev:Jag använder Motul 3000 som inkörningsolja.

Intressant! Hur har du kommit fram till det valet?

https://www.motul.com/se/sv/products/oi ... ange%5D=21
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-03-06/09:47

Förväntar du dig något vetenskapligt svar SuperMek så får jag nog göra dig besviken.

Jag har använt Motulprodukterna sedan 2010 i en mängd olika former och tycker att dom levererar riktigt bra resultat oavsett vilken typ av hoj eller applikation (motor, växellåda, slutväxel, kedjespray, hjälm och skötsel etc).

Jag tror på Motormans inkörning och har dessutom stöd i hans antaganden från en av mina mest betrodda vänner som jobbar som motorutvecklare för en större personbilstillverkare. Vännens erfarenheter är att man vid driftvarm motor skall köra med varierande belastning och effektuttag i korta snabba cykler, var inte rädd att plocka ut full effekt och håll gärna varvtalet ganska högt i motorn. Gör sedan täta oljebyten i början.

Min variant av Motorman-inkörning gjordes enligt följande på mina två senaste cyklar.

0-5 mil kördes med leveransoljan, därefter filter och oljebyte. Jag bytte till Motul 3000 (det fungerar säker toppen med annan högkvalikativ mineralolja också).

5-100 mil kör jag aktivt på roliga småvägar och undviker motorväg, det vill säga att ligga på konstanta varvtal längre stunder. Vid 100 mil görs leveransservice och här återfylls hojen igen med Motul 3000. Här är det en fördel att ha god kontakt med sin mekaniker. Jag vet serviceverkstäder som inte vill gå med på att hälla mineraloja i en ny hoj och detta kommer man runt genom att transportera hojen på släp och tappa ur den nya oljan. Den kan återanvändas senare om man håller rent och snyggt i kärl och runt avtappningspluggen på hojen.

100-500 mil försöker jag att undvika längre motorvägsetapper utan kör aktivt och glatt.

500 mil innebär att jag betraktar min hoj inkörd och jag släpper på alla restrektioner kring konstanta varvtal. Återigen filter och oljebyte, nu till en högkvalikativ syntetolja som får hänga med till 1000 milaservicen. Här kan man använda den olja man eventuellt fick över vid 100 milaservicen beroende på serviceverkstadens goda vilja.

Ovanstående recept finns det inget som helst belägg för skulle vara fungerande mer än att jag tror personligen på tesen om att man har ett kort fönster för inkörning och att mineralolja i kombination med varierande belastning och fulla effektuttag borgar för att detta fönster utnyttjas maximalt. Dom hojar jag gjort detta på går jättebra och uppvisar ingen oljeförbrukning. Det är framförallt ett förbannat roligt sätt att välkomna en ny hoj i garaget på.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Anders Nedemark » 2016-03-06/10:27

När jag köpte min GSA ny 2013 var min tanke att bara köra några mil innan första olje & filterbyte. Men bara för att vara säker ringde jag BMW och deras åsikt var att absolut inte byta oljan innan första service. När motorn är ny fylls motorn med en speciell olja som är anpassad för inkörningen. Den ska inte tömmas ut innan inkörningen är klar. Men när 1:a servicen är genomförd är det fritt att köra på vanlig handelsolja.
Har ingen egen kunskap i ämnet, men redovisar bara vad BMW sagt.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-03-06/11:06

Ginnies skrev:När jag köpte min GSA ny 2013 var min tanke att bara köra några mil innan första olje & filterbyte. Men bara för att vara säker ringde jag BMW och deras åsikt var att absolut inte byta oljan innan första service. När motorn är ny fylls motorn med en speciell olja som är anpassad för inkörningen. Den ska inte tömmas ut innan inkörningen är klar. Men när 1:a servicen är genomförd är det fritt att köra på vanlig handelsolja.
Har ingen egen kunskap i ämnet, men redovisar bara vad BMW sagt.


Det du beskriver ovan är det som gör det krångligt. Beroende på vem man frågar så får man väldigt olika svar vad hojarna levereras med för olja. Nu talar jag i generella ordalag och inte BMW specifikt. Det är upp till var och en hur mycket rebell man väljer att vara här och hur stark ens övertygelse är när det kommer till inkörning. Att man skulle riskera något i form av garantier tex med en inkörning enligt den jag praktiserar finner jag osannolikt då det är nästintill omöjligt för fabrikanten ifråga att påvisa dina oljebyten om dessa sköts snyggt.

Tittar man på personbilar så har jag på min senaste förmånsbil första oljebyte efter 3000 mil vilket är helt galet enligt mig. Nu är denna bil "slit och släng" i mina ögon och någon personlig koppling och känsloförankring finns inte i detta fordon. När det kommer till hojen däremot så siktar jag på ett långsiktigt ägande, brukar byta hoj var 10.000 mil vilket till daga datum innebär 5-års cykler vilket gör att mitt engagemang är större.

En fegisvariant jag själv skulle välja om jag inte vågade ge mig på mineralojeinkörningen är att göra ett extra olje/filter -byte vid 5 mil till den föreskrivna oljan från fabrikanten. Därefter följa ordinarie serviceschema.

Den olja man tappar ur motorn efter fem mil med fabriksny hoj är riktigt vacker att titta på, vackert bärnstensfärgad metallic. Påminner lite om en lättflytande variant av kopparpasta. Jag tycker det känns sunt att göra sig av med denna olja ganska omgående och inte låta den snurra runt i hojen i 100 mil. Återigen så kan jag inte backa upp detta med några som helst mätningar eller fakta utan det baserar sig på känsla och egentolkad information jag tillskansat mig under åren i hobbyn.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-03-06/11:38

Daniel Bonnér skrev:Förväntar du dig något vetenskapligt svar SuperMek så får jag nog göra dig besviken

Inte en chans att du gör mig besviken Daniel! :-)

Det är just resonemangen kring mellanoljan som jag klurar om. Mineralolja specificerar Motoman, men i det resonemanget ingår kanske vilken mineralolja som helst som ändå uppfyller gällande spec? För här kommer ju inkörningsoljan in, den olja som vi saknar spec/kunskap om, förutom att den är anpassad för inkörningen endast. Vad är det för supergucka i jämförelse med mineraloljan? Eller, kan det vara som så att de är samma sak, de två?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-06/15:07

Jag ligger på soffan och reflekterar: Varför oroar ni er inte för att oljefiltet inte är av super-superkvalitet? Inkörningen (inslitningen av glidytor?) resulterar väl i att oljan fylls med partiklar, som skall fångas i någon sorts partikelfälla? Man brukar prata om 30 mikrons filter men hur är det EGENTLIGEN med den sanna filtreringsgraden?
(En gång i tiden gjordes en partikelräkning på den olja jag hade i en motor. Anledningen var att jag blivit övertalad att använda ett piratfilter, som erfarenhetsmässigt skulle vara lika bra som originalfiltret. Resultatet av partikelräkningen blev att det fanns ytterst få partiklar som var större än 30 mymeter och då lät jag mig nöjas. Spekulationer varifrån partiklarna kom kan vi ta en annan gång.)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-06/22:03

Jag fortsätter mitt resonemang:
Jag minns att jag vid ett tillfälle frågade en tribologikunnig person om partiklar i smörjoljor. Han sa då att rullningslager tål (?) partiklar på 10 mymeter. Min slutsats blir då att det kan vara idé att försöka filtrera ner till åtminstone den partikelstorleken. Vad gör man då om man inte har ett så bra filter? Jo, då kanske det är en god idé att byta oljan istället! Om då har jag slutit min resonemangscirkel!

Oljetrådar är roliga ochuthålliga, eller hur?

Jag har inga vetenskapliga belägg bakom det jag just skrivit. Det är bara sådant som jag "fångat längs vägen".
MVH
Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-03-06/22:33

Allan - ömsom skriver Du om "mikron", ömsom om "mymeter".
Är det samma sak (halvluddiga omskrivningar för miljondels meter, eller tusendels millimeter, μm), eller är det olika?
Några personliga reflektioner:
- Varför skulle motortillverkare välja oljefilter som släpper igenom partiklar med en storlek som är skadlig för det som ska smörjas?
- Ett oljefilter har fler egenskaper än bara filtreringsförmågan - flödesmotstånd och maximalt flöde exempelvis, och inte minst en bypass-ventil som öppnar om tryckfallet över filtret blir för stort. Bara för att ett "piratfilter" klarar att filtrera bort partiklar enligt specifikation, är det inte säkert övriga egenskaper är korrekta för motorn.
- Är partikelstorlek som är ofarlig för rullningslager relevant i en motor, där det i huvudsak finns glidlager? Hur stora partiklar "tål" ett glidlager, eller en glidyta mellan t ex cylinder och kolv eller mellan kamaxel och ventiltryckare?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-07/08:17

Gunnar Elmgren skrev:Allan - ömsom skriver Du om "mikron", ömsom om "mymeter".
Är det samma sak (halvluddiga omskrivningar för miljondels meter, eller tusendels millimeter, μm), eller är det olika?
Några personliga reflektioner:
- Varför skulle motortillverkare välja oljefilter som släpper igenom partiklar med en storlek som är skadlig för det som ska smörjas?
- Ett oljefilter har fler egenskaper än bara filtreringsförmågan - flödesmotstånd och maximalt flöde exempelvis, och inte minst en bypass-ventil som öppnar om tryckfallet över filtret blir för stort. Bara för att ett "piratfilter" klarar att filtrera bort partiklar enligt specifikation, är det inte säkert övriga egenskaper är korrekta för motorn.
- Är partikelstorlek som är ofarlig för rullningslager relevant i en motor, där det i huvudsak finns glidlager? Hur stora partiklar "tål" ett glidlager, eller en glidyta mellan t ex cylinder och kolv eller mellan kamaxel och ventiltryckare?


Hej Gunnar,
Jag skall försöka svara så gott jag kan. Du får se det som lösryckta fragment:
MICRON är något som används för att ange ett filters finhet. Jag tror att olika leverantörer har olika syn på vad detta innebär. I princip skall en 30 microns filter bara släppa igenom partiklar med en diameter på max 30 mymeter (30 miljondels meter).
Sedan kan man ju tänka själv: Hur ser ett pappersfilter ut. Är alla hål 30 mymeter i diameter, så att alla partiklar fastnar redan första gången som oljan skall passera filtet och är flödesmotståndet under kontroll? Nja, det finns nog anledning att ha koll på kvaliteten på pappret. "Hur många gånger måste man köra igenom oljan för att uppnå den angivna filteringsgraden (t..ex. 30 micron)?" "Hur ofta är filtret så tätt att olja väljer vägen genom by-pass-ventilen?" "Det finns metallfilter också. Jag kanske skall byta till ett sådant?"

Apropå partikelstorlek:
Jag minns från den tid då jag omgicks med glidlagerkonstruktörer att de ville få till en oljefimstjocklek på 50 mymeter. Det var inte fråga om förbränningsmoterer dock, men jag tycker att oljefimstjocklek på 50 mymeter passar bra mot ett 30 microns filter!
Sedan har jag på egen hand försökt att få grepp på oljefilmstjockleken mellan kolv och cylindervägg. Jag landade i att den kan vara så liten som 10 mymeter eller kanske till och med ännu tunnare.

Till sist vill jag poängtera att motorutvecklare hos BMW med största sannolikhet har koll på allt detta, så att så länge vi använder våra motorcyklar på det sätt de är konstruerade för, så behöver vi som användare inte bry oss. Men det är ju kul att fundera lite på sådant här. Eller hur? Det är ju en variant av och kan vara en delmängd av det egna motorcykelintresset.

Hur har det gått med inkörningsoljan då? Smörjer den sådär lagomt bra så att alla gliddytor har antagit sin slutliga form efter 100 mil, och de stora avhyvlade partiklarna sitter i filtret och de små partiklarna badar i olja?
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Max Mad » 2016-03-07/11:16

Ginnies skrev:När jag köpte min GSA ny 2013 var min tanke att bara köra några mil innan första olje & filterbyte. Men bara för att vara säker ringde jag BMW och deras åsikt var att absolut inte byta oljan innan första service. När motorn är ny fylls motorn med en speciell olja som är anpassad för inkörningen. Den ska inte tömmas ut innan inkörningen är klar. Men när 1:a servicen är genomförd är det fritt att köra på vanlig handelsolja.
Har ingen egen kunskap i ämnet, men redovisar bara vad BMW sagt.
Utan att veta, tror jag att dom vet vad dom pratar om. BMW har utvecklat motorfordon under 90 års tid nu, så lite erfarenhet att luta sig mot, tror jag att dom har.

Själv körde jag in min hoj enligt tillverkarens rekommendationer och den fungerar finfint.

Dessutom har jag diskuterat detta med oljebyte i större utsträckning än tillverkarens rekommendationer med Martin på Kenneths, och han är tydlig i sitt svar : Följ tillverkarens rekommendationer.

Sedan kan man alltid byta olja oftare och innan avställning, om man mår bättre av det, däremot är det tveksamt till om det gör någon reell skillnad.

Men oljefabrikörerna dom skall leva, dom med ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-07/14:55

Thomas Stadin skrev:[Nyligen då jag var på BIKE Göteborg tog det ca 20 min för dem att få fram rätt oljefilter på disken. På tredje försöket lyckades man få fram filtret med det art.nr som stämmer med RealOEM.
På filtret i fråga finns både BMWs art.nr och logga, samt Mahle´s art.nr och logga.
Gissa vilket av de två filtren som kostar 204:-? :)

Vill man köpa billigare går det att köpa Mahle på webben eller tex Champion från Louis.de

BIKE misslyckades däremot med med tätningen till oljepluggen som ska vara A20 x 24 mm :(
Den de sålde till mig var mycket mindre och kanske passar bra på någon annan modell.


Kolla https://www.youtube.com/watch?v=I2IYVviGw-E
Audi-filtret har också ett Mahle-artikelnummer precis som fallet med BMW-filtret. När de inspekterar de två filtren ser man att Audi-originalfiltret har en längre gänga. Jag kan då spekulera i att Audi är oroliga för att ett std-Mahle-filter skall gänga upp sig om det monteras på en Audi-motor. Det kan ju vara så att motorvibrationerna är för stora på den plats som Audi använder som placering av filtret och då duger det inte med ett standardfilter. Något sådan kan ju också vara en anledning till att BMW har ett eget artikelnummer på det filter som skall användas. (Jag har jobbat med ett liknande problem, där filtret gängade upp sig, med stor brandrisk som följd.)
Alltså: Man kan nog räkna med att originalreservdelar är något mer anpassade än vad katalogartiklar är.
/Allan
Senast redigerad av Allan Ericsson 2016-03-07/15:08, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-07/15:04

Allan Ericsson skrev:Alltså: Man kan nog räkna med att originalreservdelar är något mer anpassade till än vad katalogartiklar är.
/Allan


Ja, och så länge man inte vet gör man bäst i att inte chansa med piratdelar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Max Mad » 2016-03-07/15:06

Thomas Stadin skrev:Ja, och så länge man inte vet gör man bäst i att inte chansa med piratdelar.
Det skriver jag under på !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav neutral » 2016-03-07/15:19

Kontentan är att ni inte vågar använda ett piratfilter men gladeligen kör in motorn på helt annat sätt än tillverkaren anger.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Max Mad » 2016-03-07/15:21

neutral skrev:(...) men gladeligen kör in motorn på helt annat sätt än tillverkaren anger.
Inte jag !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-07/15:26

neutral skrev:Kontentan är att ni inte vågar använda ett piratfilter men gladeligen kör in motorn på helt annat sätt än tillverkaren anger.


Nej, i manualen står att man ska variera belastningen och varvtalet men inget om att man inte får göra några extra oljebyten.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Max Mad » 2016-03-07/15:33

Thomas Stadin skrev:
neutral skrev:Kontentan är att ni inte vågar använda ett piratfilter men gladeligen kör in motorn på helt annat sätt än tillverkaren anger.


Nej, i manualen står att man ska variera belastningen och varvtalet men inget om att man inte får göra några extra oljebyten.

Ginnies har fått svar på frågan från BMW om oljebyte innan de föreskrivna första 100 milen. Går att läsa om ovan ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-07/16:47

Daniel Bonnér skrev:[Tittar man på personbilar så har jag på min senaste förmånsbil första oljebyte efter 3000 mil vilket är helt galet enligt mig.

Man kanske har försett motorn med en bra oljefilteringsanordning? (Jag har också en bil med första service vid 3000 mil och har sökt tröst i med detta resonemang. I andra sammanhang har jag också stött på tanken att låta rena oljan och hälla tillbaka den. Detta naturligtvis kopplat till en oljeanalys.)
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-03-07/17:24

Allan Ericsson skrev:
Daniel Bonnér skrev:[Tittar man på personbilar så har jag på min senaste förmånsbil första oljebyte efter 3000 mil vilket är helt galet enligt mig.

Man kanske har försett motorn med en bra oljefilteringsanordning? (Jag har också en bil med första service vid 3000 mil och har sökt tröst i med detta resonemang. I andra sammanhang har jag också stött på tanken att låta rena oljan och hälla tillbaka den. Detta naturligtvis kopplat till en oljeanalys.)
/Allan


Även i en bilmotor så tror jag att första oljebytet är extra förorenat av smuts som avsätts från motorn när delarna sliter in sig och precis som du är inne på så får vi hoppas att filterytan är såpass anpassad i storlek så den håller smutsen under kontroll i 3000 mil.

Det jag däremot inte riktigt kan förlika mig med är att dom tillsatser som finns i oljan skall hålla i så många mil som 3000 med bibehållna smörj och rengörande egenskaper. Men med tanke på priset på den föreskrivna oljan så borde det finnas mängder av fina tillsatser i den. Vissa moderna bilar tycks också ha förmågan att dra en del olja så rent indirekt så byts oljan med tätare intervall än 3000 mil.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-07/17:38

Daniel Bonnér skrev:Vissa moderna bilar tycks också ha förmågan att dra en del olja så rent indirekt så byts oljan med tätare intervall än 3000 mil.

Jag har fått följande förklaring till detta: För att sänka bränsleförbrukningen så vill man sänka motorns inre friktion, vilken uppnås med hjälp av större spel, vilket medför ökad oljeförbrukning. Så man byter bränslekostnad mot oljekostnad.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-03-07/19:19

Det låter en aning konspirationsteoretiskt. Vår drygt 10 år gamla Renault Grand Scénic gick utan att kräva någon påfyllning alls under de första 10 000 - 12 000 milen. Det blev byte en gång per år (mycket grovt räknat 2 000 mil/år).
En gång missade verkstaden av någon för mig obegriplig anledning att byta olja vid årsservicen! 18 månader efter senaste bytet meddelade bilens dator, att oljan behövde bytas - men då hade vi fortfarande inte behövt fylla på!

Med tiden ville den ha någon liter per halvår, och nu - efter mer än 21 000 mil - blir det några liter per år.
Huruvida oljetörsten hade satt in ännu senare, om vi bytt olja dubbelt så ofta från början - liksom om de där 18 månaderna med samma olja spelat någon roll i det långa loppet - kan jag av naturliga skäl inte svara på. Men med tanke på att det skulle ha rört sig om grovt räknat fyra liter x 5 år, behöver jag alltså fylla på 20 liter extra, för att det hela skall gå jämnt upp.
Det känns inte, som att det spelar någon nämnvärd roll i det stora hela.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav FrasseR1200R » 2016-03-07/20:50

Intressant tråd! Personligen så är jag mest noggrann med att varmköra en motor ordentligt. Sedan att aldrig segdra under inkörningsperioden. Inte senare för den delen heller... Utan låta motorn lätt spela över hela varvtalsregistret. De hojar/bilar jag kört in förhållandevis hårt och låtit "gå lätt" har varit de som gått bäst och dragit minst olja. När det gäller vilken olja man vill ha så är det lätt att bli religiös. Inkörningsblasket byter jag gärna efter 50 mil. För min egen del så åker jag uteslutande på Motorex, då jag plockat med motorer med deras oljor i, så är det lätt att bli tårögd av mekarglädje. Halleluja! :D
BMW S1000XR-15, Triumph Tiger 800XCX-15, Husqvarna FE 501-16.
FrasseR1200R
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-02-23/14:55

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst