FrasseR1200R skrev:Sedan att aldrig segdra under inkörningsperioden. Inte senare för den delen heller...
Där tar Du upp något intressant, som kanske vore värt en egen tråd.
När vi under senare år hyrt bilar i utlandet, har det ofta varit dieselversioner i "Golfklassen" med växlingsindikator - och jag har noterat, att föraren uppmanas att växla upp tidigt. Mitt motoröra har stundtals lidit, eftersom det inte känts, som att motorn mått riktigt bra vid de lägre varvtalen, men indikatorn har inte uppmanat att växla ner.
Även vår nyköpta Renault Captur - med 898 kubiks bensintrepip och turbo - har växlingsindikator med liknande inställning. I och för sig anges maximalt vridmoment redan vid 2 500 rpm, så den klarar nog av lägre varv än så - men ändå.
Samma sak tycker jag min märka på en del moderna bussar - som jag tror har automatlåda. Denna växlar upp tidigt, och motorn låter inte, som att den mår riktigt bra.
Men kan verkligen tillverkarnas motorkonstruktörer avsiktligt skapa program, där motorerna far illa i onödan? Det låter milt uttryckt konstigt.