Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-03-07/21:08

FrasseR1200R skrev:Sedan att aldrig segdra under inkörningsperioden. Inte senare för den delen heller...

Där tar Du upp något intressant, som kanske vore värt en egen tråd.
När vi under senare år hyrt bilar i utlandet, har det ofta varit dieselversioner i "Golfklassen" med växlingsindikator - och jag har noterat, att föraren uppmanas att växla upp tidigt. Mitt motoröra har stundtals lidit, eftersom det inte känts, som att motorn mått riktigt bra vid de lägre varvtalen, men indikatorn har inte uppmanat att växla ner.
Även vår nyköpta Renault Captur - med 898 kubiks bensintrepip och turbo - har växlingsindikator med liknande inställning. I och för sig anges maximalt vridmoment redan vid 2 500 rpm, så den klarar nog av lägre varv än så - men ändå.

Samma sak tycker jag min märka på en del moderna bussar - som jag tror har automatlåda. Denna växlar upp tidigt, och motorn låter inte, som att den mår riktigt bra.

Men kan verkligen tillverkarnas motorkonstruktörer avsiktligt skapa program, där motorerna far illa i onödan? Det låter milt uttryckt konstigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav BrooklynS » 2016-03-07/21:17

Det enda som betyder något är att de håller under den föreskrivna garantitiden. Låga servicekostnader för första ägaren, framförallt under den normala treårs tjänstebilsperioden, är det enda målet för tillverkaren som vill sälja nya fordon.

Om man avser att behålla bilen eller motorcykeln LÄNGE gäller att tänka längre än vad tillverkaren gjort.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-03-07/23:07

Men det stämmer ju ändå inte! Inte blir servicekostnaderna radikalt högre, för att man kör med motorn i ett lite högre varvtal än rekommenderat!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav BrooklynS » 2016-03-08/09:22

Jag pratar om att byta olja oftare.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Kovlingen » 2016-03-08/09:41

Det finns slippapper med olika grovhet ända ner till "tidningspapper" .
Vill man att det ska "ta bra" så tar man ett grövre papper men vill man
gnugga längre väljer man ett finare slipduk .
Så fort att det börjar samlas föroreningar i oljan slipar den om än så lite .
Täta oljebyten och prylarna håller mycket längre .
Tuffaste tiden för alla lager är dom första milen men sedan blir det lättare
och lättare . Trots allt stor skillnad mot gamla motorer där det fanns
mycket skit som skulle slipas bort innan motorn var inkörd .
Jämförelsevis är de numera nästa klar vid lev. då det är en helt annan
klass på motorerna .
Täta oljebyten för de som vill behålla sin teling en längre tid :)
(Tycker jag :? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-08/10:03

Bror Gårdelöf skrev:
FrasseR1200R skrev:Sedan att aldrig segdra under inkörningsperioden. Inte senare för den delen heller...

Där tar Du upp något intressant, som kanske vore värt en egen tråd.
När vi under senare år hyrt bilar i utlandet, har det ofta varit dieselversioner i "Golfklassen" med växlingsindikator - och jag har noterat, att föraren uppmanas att växla upp tidigt. Mitt motoröra har stundtals lidit, eftersom det inte känts, som att motorn mått riktigt bra vid de lägre varvtalen, men indikatorn har inte uppmanat att växla ner.
Även vår nyköpta Renault Captur - med 898 kubiks bensintrepip och turbo - har växlingsindikator med liknande inställning. I och för sig anges maximalt vridmoment redan vid 2 500 rpm, så den klarar nog av lägre varv än så - men ändå.

Samma sak tycker jag min märka på en del moderna bussar - som jag tror har automatlåda. Denna växlar upp tidigt, och motorn låter inte, som att den mår riktigt bra.

Men kan verkligen tillverkarnas motorkonstruktörer avsiktligt skapa program, där motorerna far illa i onödan? Det låter milt uttryckt konstigt.


ECO-Driving innebär konstant segdragning. Du ska växla upp så snart som det bara är möjligt.
Man får ju hoppas att smörjsystemen i bilarnas motorer är dimensionerade därefter.
BMW har en "ECO-växlingsindikator" på LC:n. Enligt den ska man växla upp väldigt tidigt och körningen blir en enda lång segdragning. Som tur är går indikatorn att stänga av.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Kovlingen » 2016-03-08/10:25

ECO-driving innebär väl en massa olika saker . Tex snabbt komma upp till högsta växel ,
Inte åka på lägre än nödvändigt . Därmed inte sagt att det skall gasas hejvillt för att komma dit .
Segdragning på växlarna är det värsta jag vet . När jag läser att motorerna klarar rondeller
på 6;an undrar jag stilla "VARFÖR" . Växellådan finns ju av en orsak .
Nåja det finns ju jättestora rondeller :?

Segdragning = Segkörning ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav BrooklynS » 2016-03-08/10:36

Vid segdragning drar motorn mindre bränsle, däremot blir hållbarheten BETYDLIGT sämre då oljetryck och belastningar på lager blir mindre gynnsamma. Vilket tillverkaren fullständigt skiter i, för tre år eller 10.000 mil håller den ju ändå...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Marie » 2016-03-08/11:34

Precis.

I Den Heliga Miljöööööööööns namn är det ju betydligt viktigare att kunna kapa siffran för koldioxidutsläpp med ett halvt gram, eller förbrukningssiffran med en milliliter, än att bygga motorer som håller hundratusen mil (som Volvo B18)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-03-08/11:46

Har svårt att tänka mig, att dagens motorer - som är avsedda för det - inte tål att köras på låga varvtal.
Smörjningen av lager och glidytor blir inte ett dugg bättre vid högre varvtal, förutsatt att flödet finns där (nej, det är INTE oljetrycket som avgör hur mycket belastning ett glidlager tål - oljetrycket behövs bara för att få rätt flöde ut till alla smörjställen!). Och flöde kan man ordna genom att ge oljepumpen tillräcklig kapacitet även vid låga varv - tror ni verkligen inte motorkonstruktörerna vet sådant?

Att hög belastning på låga varvtal skulle slita mer på motorn än samma belastning på högre varvtal ser jag som osannolikt - kom gärna med fakta som stöder det, tills dess betraktar jag det som en myt!
(Jo, motorerna rister kanske och låter ansträngda, men det är knappast skadligt för motorn i sig..)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav BrooklynS » 2016-03-08/12:55

Om motorn rister är det såklart skadligt för motorn. Vi kan konstatera att de "moderna" motorerna i allt högre grad är konstruerade för att uppfylla nominella utsläppskrav utförda i laboratoriemiljö och inte för att ha stor slitstyrka, låg oljeförbrukning och lång livslängd.

Vidare har jag sett alldeles för många bevis på att man inte alls kan lita på fabrikanternas ingenjörskapacitet. Det är ekonomer som styr, inte ingenjörer.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-03-08/13:18

Varför är det "såklart" skadligt för motorn om den rister lite? Vad kan slitas i onormal utsträckning?
Presentera också gärna några av de bevis Du sett på att det brister i fabrikanternas ingenjörskapacitet, och på hur detta specifikt skulle påverka livslängden pga "segdragning".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav neutral » 2016-03-08/13:24

Drivlinorna har väl aldrig varit bättre, idag går de minst 30000 mil nästan helt utan underhåll. Att en B18 skulle vara någon holy grail förstår jag inte, under 100 hk, över 1 liter/mil och fiddlande med ventiler, förgasare och brytarspetsar. Nej tack, det var inte bättre förr, det fanns en anledning till att vägräknaren bara hade 5 siffror på den tiden.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav BrooklynS » 2016-03-08/13:36

Gunnar Elmgren skrev:Varför är det "såklart" skadligt för motorn om den rister lite? Vad kan slitas i onormal utsträckning?
Presentera också gärna några av de bevis Du sett på att det brister i fabrikanternas ingenjörskapacitet, och på hur detta specifikt skulle påverka livslängden pga "segdragning".


Brister i ingenjörskapacitet: VAG-s berömda skandal, där motorer och växellådor med MYCKET bristfällig slitstyrka säljs i miljontal under uppgivande av falska förbrukningssiffror. Mycket hög oljeförbrukning, motorhaverier, växellådshaverier och mängder av andra fel. Och VAG är inte ensamma om brister även om avgasskandalen var "kronan på verket" i det fallet.

I princip ALLA bilar med automatlåda mellan år 1991 och 2012 - där föreskrevs i serviceprogrammet att oljan inte behövde bytas. Ibland saknades till och med avtappningsplugg. Automatlådorna rasade som på beställning mellan 12000 och 18000 mil, ibland tidigare. Alla märken, alla modeller. Utom för de som ändå bytte oljan förstås...

"Long life" serviceprogram finns ENBART till för att sänka den uppgivna servicekostnaden under de tre första åren och därmed siffrorna i tjänstebilskalkylen. Någon tanke på nästa ägare eller på hållbarhet i längden finns inte alls - det är ren förlust för tillverkaren. Vi som tycker om att vårda och serva våra fordon får tänka på den saken själv och välja fordon efter de bästa förutsättningarna - men inte enbart att förlita oss på fabrikantens kortsiktiga serviceprogram. Med "segdragning" menar JAG åtminstone hög belastning på låga varvtal, och allting tyder faktiskt på att tillverkare knappast tar den minsta hänsyn till om motorn slits hårt så länge den klarar avgaskravens 10.000 mil.

Det som slits i onormal utsträckning vid "ristande" motor är exempelvis motorfästen, bränslesystem, elektronik, drivlinan i stort med mera. Motorörat går ofta att lita på när det gäller var och hur man skall belasta en motor.

På samma sätt är det självklart när det gäller motorcyklar. Idag är de dyrare än bilar och innehåller ofta mer avancerad teknik, motorer med mindre toleranser, högre litereffekt och dessutom förhållandevis små oljevolymer. Att byta olja ofta i alla delar torde vara det i längden enklaste och billigaste sättet att få fordonet att hålla länge - oavsett vad som står i serviceprogrammet. Ny olja håller dessutom tätningar friska och smidiga, vilket motverkar framtida läckage i packboxar osv.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-03-08/14:12

Det Du presenterar är i och för sig ganska vagt - men jag håller med om, att serviceföreskrifterna i vissa fall är optimerade för (relativt kortsiktig) ekonomi snarare än lång livslängd. Frågan är, om det påverkar livslängden så pass, att det har någon betydelse för majoriteten (det är trots allt ganska sällsynt, att en bil, eller MC för den delen, skrotas pga utsliten eller havererad drivlina - i allmänhet tar väl rosten eller "allmänt" slitage livet av de fordon som inte totalkvaddas).
Rena konstruktionsmissar finns det förstås massor av exempel på, men trots allt går de allra flesta moderna motorer helt problemfritt - och utan annan service än oljebyte och ev. tändstiftsbyte - hela bilens livslängd (30.000 mil har nämnts, många går betydligt längre än så).

Jag kan också tänka mig, att majoriteten av fordonsägarna uppskattar lågt servicebehov över den tänkta livslängden - som givetvis är "uträknad" på något vis, men ändå i allmänhet räcker tills fordonet är uttjänt av andra skäl än att motor eller transmission ger upp. En "evighetsbil" går självklart att konstruera, men skulle troligen bli väldigt dyr - dessutom finns en poäng i, att inte bygga in för lång livslängd med tanke på att all teknik utvecklas (det handlar bl a om säkerhet, miljö och komfort - inte helt oväsentliga aspekter!).

Att "segdragning", i betydelsen körning på låga varvtal, skulle skada eller slita onormalt på drivlinan tror jag fortfarande inte på - eventuellt "ristande" är nog mer störande för de åkande än det sliter på drivlinan, så skadligt låga varvtal sållar liksom bort sig själva.

Så visst - ekonomi är viktigt och styr tillverkarnas avvägningar, men det är inte med nödvändighet till nackdel för oss konsumenter.

Att serva oftare än föreskrift kan dock inte skada (annat än ägarens plånbok) - i bästa fall ger det positiva effekter på livslängd och hållbarhet, men troligast är att inte ens sista ägaren får någon nytta av det.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Bengt Allevad » 2016-03-08/17:03

Bara som lite kuriosa:
Min Volvo 745 köpte jag ny 1988 och den har nu gått ca. 54000 mil.
Oljebyte i motorn två gånger/år.
Oljebyte i växellåda och slutväxel ungefär vart tredje år och bromsvätska vartannat år.
Har aldrig funnit någon anledning att segdra den och på den vägen är det fortfarande....
Vet egentligen inte vad som får den att hålla men det gör den :) .
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-03-08/17:25

Utan att inta någon skyttegrav i denna diskussion drar jag mig också till minnes en intervju med Volvos (B18) och därefter Saabs legendariske motorkonstruktör Per Gillbrand för mycket grovt räknat 30 år sedan. Han hävdade redan då, att med moderna motorer behövde man i princip bara använda ettan, trean och femman i växellådan, och motorerna tålde alldeles utmärkt att belastas på låga varvtal. (Sexväxlade lådor var veterligen okända på gatbilar på den tiden.)
Jag minns, att jag hajade till, för Saab hade ju sportiga förtecken - med stolta anor inom rallysporten och med den då relativt nya turbon som flaggskepp - så jag hade väntat mig ett annat uttalande.
Men Per Gillbrand visste nog, vad han pratade om.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-03-08/17:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Kovlingen » 2016-03-08/17:41

Ger du dej in i denna tråd är det nog säkrast att du har en skyttegrav i beredskap :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-03-08/17:56

Njae - tvärt emot vad många kanske tror, är jag ingen fantast, vad gäller lågvarvskörning. Motorörat får nog vara med ett tag till - vilket inte innebär, att jag är någon högvarvsfantast heller.

Till det kommer förstås, att om man vill ha drag i en bensinspis, behövs ju hur som helst lite varv. Motorn i vår gamla Scénic rister inte ens vid pådrag, från vad jag själv betraktar som oanständigt låga varvtal, utan går mjukt och fint då också - men någon fartökning att tala om blir det inte, så växellådan behövs.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-08/19:30

Hej igen,
Visst börjar tråden få karaktären av ett garn?
Jag började rekapitulera och fastnade direkt i BMW-rekommendationen att använda 5W40 på "moderna mc-motorer" och 15W50 på de halvgamla motorerna och 10W40 för antikviteterna. Allt enligt Thomas Stadins länk.
Jag goolade och hittade Shell-presentationen http://www.ltu.se/cms_fs/1.82748!/file/IanTaylor.pdf

Gunnar kan ju studera sidan 3 "The Stribeck curve". Där finns en översikt över friktion och oljefimstjocklek i olika områden i motorn.

När jag skummar igenom materialet framstår det för mig att man med mer diskvattensartad olja uppnår bättre emissioner och bättre bränsleekonomi och det är ju sådant som styr dagens motorutveckling. Det jag inte ser är hur man hanterar det ökade kravet på oljerenhet som rimligen borde finnas , när man går ner i oljefilmstjocklek.

Och se där: Nu sitter jag här med oljefiltet igen.
MVH
Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-08/20:33

Vatten på diskvattentvivlarnas kvarn: However, oil film thicknesses will be smaller - care is needed to ensure lubricants also give adequate durability.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-03-08/20:43

Saknar fortfarande handfasta bevis på, att t ex "diskvatten" inte skulle smörja tillfredsställande, eller att långvarig körning skulle slita extra på motorn. "Motoröra" kanske är viktigare än hårda, vetenskapligt/tekniskt underbyggda fakta - vad vet jag....
Jag tar på foliehatten och ger upp denna diskussion!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-08/22:07

Åter till den ursprungliga frågan :)

Är det någon som testat BMW Advantec Ultimate 5w40 i vattenboxern?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-11/20:08

Thomas,
Tråden har gått in i dvala. Jag dristar mig till att skriva lite om inkörning efter att ha legat på soffan och haft ont i halsen. Om inget annat så kanske tråden lyfts upp i "Aktiva trådar"-listan.

Om man inte nöjer sig med vad instruktionsboken förskriver så kan man krydda lite genom att anamma det som skrivs för motorcykelpolismotorcyklar i "R 1200 RT-P Supplementary Instructions"
(http://www.bmwmc.net/Media/Media.aspx?u ... dia_type=2):

Break-In Recommendations:
Read and follow the Rider’s Manual recommendations, but for police agencies, we recommend that you ride the motor “briskly” for the first 600 miles, to ensure that the rings are well seated, since synthetic oil is used from the 600 mile service forward. The ideal situation would be riding on twisty roads where there is constant change in road speed, working the gearbox and throttle. This includes higher-speeds with frequent on-off movements of the throttle. Avoid full-throttle acceleration / load, but don’t be afraid to run the speed up to ensure good ring seating.
Note: Use BMW Super Synthetic Motor Oil in police motors starting with the 600 mile inspection.

- Notera att man övergår till syntetolja efter den första servicen. Jag tolkar det som att inkörningen görs med mineralolja. Jag har hittat påståenden (=gissningar kanske?), om att det kan vara en 20W20- eller en 10W40-olja av någon sort.
- Notera också att inkörningen skall göra på ett sådant sätt att kolvringarna är ordentligt positionerade under inslitningen.

Jag tolkar detta som att det är fråga om att putsa till korvringarna genom att dra den fram och tillbaka i cylinderloppet med rätt anliggningstryck och med tillräckligt hög hastighet (?) samt att använda lämpligt smörjmedel. Anliggningstrycket åstadkommes med hjälp av cylindertrycket (vridmomentet).

Sedan har jag noterat att det finns en oro för att om man "trycker för hårt" och "kör för fort", så kan man fördärva kolvringarnas ytbehandling. Så i vanlig ordning så gäller det att hitta det där som är lagom. Lycka till.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Kovlingen » 2016-03-11/20:21

Allan Ericsson skrev: motorcykelpolismotorcyklar

Förlåt men det var första gången jag hörde detta på det sättet :)
(Själv har jag har en sådan Motorcykelknuttemotorcykel)

Förlåt Allan ! Jag bara skojar lite ;) :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-03-11/20:24

Kovlingen skrev:
Allan Ericsson skrev: motorcykelpolismotorcyklar

Förlåt men det var första gången jag hörde detta på det sättet :)
(Själv har jag har en sådan Motorcykelknuttemotorcykel)

Förlåt Allan ! Jag bara skojar lite ;) :oops:

Jag roas av att plocka ihop långa ord.
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Kapten Stofil » 2016-03-11/20:43

Allan Ericsson skrev:Thomas,
Tråden har gått in i dvala. Jag dristar mig till att skriva lite om inkörning efter att ha legat på soffan och haft ont i halsen. Om inget annat så kanske tråden lyfts upp i "Aktiva trådar"-listan.



Vet inte vad som gäller för moderna motorer längre, men när jag jobbade på Volvo i början på 80-talet så gällde, att om man ville ha en motor med låg förbrukning, bra prestanda och låga emissioner, så skulle man köra in den enligt principen "kör skiten ur den i ca 5 min, sen kör på medelbelastning i ca 5 min så den får svalna, upprepa sedan från början". Repetition i ett par dygn om motorn kördes i bänk, med fläkt som blåste på det rödglödande avgasröret. Skulle motorn köras i bil, letade man upp en känd blyfot, gärna med några fortkörningsböter under bältet, som skulle åka långt under någon semester, och lånade ut den till honom (då fanns inga henne som körde så). Då blev lagren väl inslitna. Mesinkörning gav bara en trött motor som drog massor av bensin och spydde ur sig mer skit.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-03-11/21:49

Det verkar vara den allmänna uppfattningen att motorn ska köras in friskt men varierat.
Vad gäller oljan så sätter BMW upp kravet 5w40 API SL och JASO MA2 för LC-boxern.
Samtidigt verkar mineralolja vara att föredra under inkörningen och om vi ska möta alla dessa kraven i en och samma olja hamnar vi i de sk Kategori III-oljorna, dvs HC-syntetiska oljorna, som egentligen är väldigt rena mineraloljor. Roger tipsade om Procycle 5w40 från Louis,de som är just en sådan olja.
Så snart vägarna blir fria från salt är det dags för "kontrollerad" inkörning och oljebyte efter ca 30km.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Göran Persson » 2016-04-15/08:07

Nu skall jag väcka liv i den här tråden om olja i LC Boxer. Jag skall nämligen åka och gjöra första service på RSen jag har försökt beställa åtmistone 10-40 istället för blasket som BMW rekomenderar men kundmotagaren trodde inte jag skulle få gehör för det ;) Vi får se vad det blir. Nu med inkörningsoljan som ingen vill tala om vad det är för typ och klass på, så går maskinen med kall motor och växellåda mjukt tyst och fint för att sedan i varmt läge låta som en stenkross på de 2 första växlarna. Vi får se hur det låter på hemvägen :?
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-04-15/10:02

Göran Persson skrev:Nu skall jag väcka liv i den här tråden om olja i LC Boxer. Jag skall nämligen åka och gjöra första service på RSen jag har försökt beställa åtmistone 10-40 istället för blasket som BMW rekomenderar men kundmotagaren trodde inte jag skulle få gehör för det ;) Vi får se vad det blir. Nu med inkörningsoljan som ingen vill tala om vad det är för typ och klass på, så går maskinen med kall motor och växellåda mjukt tyst och fint för att sedan i varmt läge låta som en stenkross på de 2 första växlarna. Vi får se hur det låter på hemvägen :?


Tyvärr glömde jag att påtala att jag ville ha Motul 7100 5w40 i motorn vid 1:a service och fick då ovan nämnda BMW Advantec Ultimate :(
Trots att oljan är helt färsk är det ändå svårt att hitta friläget. Väljer jag att växla utan att använda quickshiftern så kämpar växelspaken emot. Vi får se hur länge jag står ut.
Castrol Power 1 Racing som tidigare rekommenderades känns som ett något bättre alternativ medan Motul 7100 5w40 gör stor skillnad.
300V har jeg ej testat. Den är ju ej heller API-klassad.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2016-04-15/11:49, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-04-15/10:48

Varför inte välja Motul 10w-40 7100 som är ett snäppe mindre blaskigt?
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-04-15/11:20

Nu är det väl så, att "oljetrådar" mer eller mindre definitionsmässigt aldrig tar slut, så jag borde egentligen inte spä på med mer.... Men eftersom jag tror det föreligger en missuppfattning här kanske ett förtydligande kan vara på sin plats; En 10W-40-olja är inte mindre "blaskig" än en 5W-40 vid arbetstemperatur (ca 100 C).
Den första siffran (5W resp 10W) anger kallviskositet, alltså hur "tjockflytande" oljan är vid låga temperaturer.
Den andra siffran anger viskositeten vid 100 C, så vid den temperaturen är 5W-40 och 10W-40 precis lika "blaskiga".
Sen finns det en massa andra egenskaper som gör att oljorna kan bete sig olika och smörja olika bra, men just "blaskigheten" är alltså densamma......

https://sv.wikipedia.org/wiki/Motorolja
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-04-15/11:37

Asch soooo, det är endast det högre värdet som anger blaskigheten! Man lär sig varje dag! Tackar!
Och det där med oljetrådar är ju viktigt så vi får nörda till det emellanåt... ;-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Göran Persson » 2016-04-15/16:13

Nyss hemkommen från första service på RS en och precis som väntat gickdet inte för sig att använda någon annan viskositet än 5-40 men däremot går det utmärkt att använda Motul 7100 5w-40 vilket jag nu har.Till Thomas måste jag dock rapportera att den blev inte ett dugg bättre än med inkörningsoljan ;) För övrigt går hojen alldeles utmärkt :)
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-04-15/16:43

Allan Ericsson skrev:Jag tolkar detta som att det är fråga om att putsa till korvringarna genom att dra den fram och tillbaka i cylinderloppet med rätt anliggningstryck och med tillräckligt hög hastighet (?) samt att använda lämpligt smörjmedel. Anliggningstrycket åstadkommes med hjälp av cylindertrycket (vridmomentet).

Sedan har jag noterat att det finns en oro för att om man "trycker för hårt" och "kör för fort", så kan man fördärva kolvringarnas ytbehandling. Så i vanlig ordning så gäller det att hitta det där som är lagom. Lycka till.

Mja - anliggningstrycket åstadkoms väl av trycket i cylindern under förbränningsfasen - dvs ju högre tryck man har i cylindern, desto hårdare pressas kolvringarna mot cylinderloppet, och desto snabbare sker inslipningen, så att läckaget av bränsleblandning förbi kolvringarna minimeras.
Jag är ute på tunn is här, men jag har alltid antagit, att orsaken till, att en förbränningsmotor blir törstigare, när den blir gammal, är, att kolvringarna inte tätar lika bra - dvs mer bränsleblandning läcker förbi dem ner i vevhuset i stället för att göra nytta i cylindern under förbränningen.
MOTORRAD brukar ju i sina långtester undersöka kompressionen i varje cylinder efter 5 000 mil. Ju mindre skillnad mot en ny, desto bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-04-15/18:03

Göran Persson skrev:Till Thomas måste jag dock rapportera att den blev inte ett dugg bättre än med inkörningsoljan ;) För övrigt går hojen alldeles utmärkt :)


Avser du växlingar/koppling eller motorrassel? Är du säker på att de fyllt på Motul 7100?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Roger Gross » 2016-04-15/18:05

Göran Persson skrev:Nyss hemkommen från första service på RS en och precis som väntat gickdet inte för sig att använda någon annan viskositet än 5-40 men däremot går det utmärkt att använda Motul 7100 5w-40 vilket jag nu har.Till Thomas måste jag dock rapportera att den blev inte ett dugg bättre än med inkörningsoljan ;) För övrigt går hojen alldeles utmärkt :)


Man kan nog förvänta sig att motorn är konstruerad för viss oljeviskositet för optimal funktion och livslängd.
Att från friläget lägga i ettans växel blir aldrig ljudlöst men växlingen (på LC-motorn) blir smidigare med en oljevolym som max vid mittpunkten i siktfönstret. Övriga växlingar är till stor del en fråga om rätt handhavande från förarens sida. Men helt tyst blir det inte - lådan är trots allt osynkad.
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Kovlingen » 2016-04-15/18:16

Har du inte kört en gammal bil med osynkad låda Göran ?
Du får köra med "dubbeltramp" och mellangas vid växlingarna ;)

God Helg !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Göran Persson » 2016-04-15/19:10

Svar till Thomas 100% säker ,men å andra sidan har jag inga problem med att hitta friläget det går ungefär som alla andra med våtkoppling ;)
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Buster » 2016-04-17/16:37

På vanligt BMW-forummanér är det hårklyverier och utsvävningar, och precis som gällande fiske och massa annat så blir ju var och en salig på sin tro.
Men vad finns det egentligen för bevis på att tex en "blaskig" olja skulle vara dålig?

Jag har en bekant som byter olja när den tappat sin "smörjighet".
Han tar olja från stickan och lägger några droppar emellan tumme och pekfinger och gnuggar sen och då "känner" han om det är glid eller ej...
Mm... jo, men nu är ju inte oljan till för att smörja fingertoppar..

Är detta dividerande om "blaskighet" av samma typ tro?

Tony har väl vad jag kan se en oljekyld boxer så det är ju klart olika men...? Flertalet lär nog göra som honom även på en LC.
Tony Johansson skrev:Själv körde jag in min hoj enligt tillverkarens rekommendationer och den fungerar finfint.

I vissa fall är det en dödssynd här på forumet att ändra på något BMW gjort, tex sätta på ett Acra-rör eller så... ajaj, enligt forumets samlade expertis kan man inte göra något för att förbättra en R-motor.
BMW har redan gjort den fulländad.

...men sen i nästa tråd läser man om att inkörning skall ske på annat sätt och med annan olja än vad BMW förespråkar.

Tråden är lång, med långa inlägg... och med massa jobbiga länkar för oss vanliga dödliga.
Jag skrev redan på första sidan en fråga vad den egentliga betydelsen är, men fick inget svar.

Kan någon sammanfatta nu tro?

Jag har hämtat min 1200GS nu, kört under fem mil... och menar behålla denna 5-7 år och kanske köra 5000 mil.
Jag vill ha en motor som drar minimalt med olja och en lättjobbad växellåda.

Skall jag följa BMW eller skall jag följa forumet (-s medelväg...) ?

För att göra alla än mer virriga kan det ju nämnas att Motuls oljor väl knappast hålls så högt av alla, jag vet flera som vägrar dessa oljor pga estrar.
Har dock själv kört en del med dem och aldrig haft några problem.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav peterus » 2016-05-13/08:31

Allan Ericsson skrev:Visst kan det kosta lite extra att få sitt varumärke på produkten men då bör det innebära att det är en unik BMW-version, som är framtagen mot en BMW-specifikation. Rimligen Skall den då inte ha ett Mahle-nummer!
Nu vil jag inte förstöra denna oljtråd, så jag avbryter och inväntar en riktig filtertråd.


Nej, det är med all säkerhet en "vanlig" olja som de fått med private label.

Häng inte heller upp er på viskositeten för mycket. Det är additiverna som innehåller "magin". Viskositeten är inte allt.

/Peter
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Marie » 2016-05-13/10:06

peterus skrev:Nej, det är med all säkerhet en "vanlig" olja som de fått med private label.

Häng inte heller upp er på viskositeten för mycket. Det är additiverna som innehåller "magin". Viskositeten är inte allt.


Beträffande den första punkten håller jag med dig.

När det gäller den andra bara till en liten del. Additiverna är viktiga och det är också de som slits/förbrukas. Detta medför att oljan mot slutet av sin "levnad" alltmera får basoljans egenskaper, och de är viskositetsmässigt närmast "kallviskositeten" .

En sak kan du däremot vara övertygad om, och det är att den aktuella "originaloljan" är framtagen för att passa den aktuella "fordonspaletten" hos fordonstillverkaren. För att underlätta för serviceorganisationen ger man den oljan godkännande även för äldre modeller så länge den inte orsakar ett omedelbart haveri. Att livslängden på "omoderna modeller" blir god har mycket låg prioritet för gossarna - i kotlettfriss, blank kostym och långa skor - på marknadsavdelningen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-13/10:50

Tyvärr höll inte BMW Advantec Ultimate 5w40 hela vägen.
Efter att ha kört endast ca 100 mil med BMW Advantec Ultimate 5w40 i LC-boxern blev det oerhört svårt att hitta friläget samt att det rasslade mycket mer än vanligt från motorn.
Om det innebär att motorn får sämre smörjning eller ej låter jag vara osagt, men körupplevelsen dog ut helt och hållet.
Detta inträffade precis i början av kristihimmelfärdshelgen men som tur var hade jag en fyralitersdunk med olja av annat fabrikat stående i garaget och efter oljebytet blev allt normalt igen och långhelgen var räddad.

Nästa gång ska jag komma ihåg att be om MOTUL 7100 vid service.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2016-05-13/12:43, redigerad totalt 2 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-05-13/11:12

Thomas Stadin skrev:Nästa gång ska jag komma ihåg att be om MOTUL 7100 vid service.

7100 10w-40?
Jag har två sådana dunkar i garaget som fylls på vattenbuffeln vid nästa oljebyte. Jag har också BMW-blasket i motorn just nu...
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-13/12:08

SuperMek skrev:
Thomas Stadin skrev:Nästa gång ska jag komma ihåg att be om MOTUL 7100 vid service.

7100 10w-40?
Jag har två sådana dunkar i garaget som fylls på vattenbuffeln vid nästa oljebyte. Jag har också BMW-blasket i motorn just nu...


Ja, 7100, men jag tror att det räcker om du fyller på den ena av dunkarna vid nästa oljebyte :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-13/16:52

Snart är ni nog nere på frågan vilka kopplingsrelaterade additiver är bäst. :lol:
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Allan Ericsson » 2016-05-13/17:02

Marie skrev:Additiverna är viktiga och det är också de som slits/förbrukas. Detta medför att oljan mot slutet av sin "levnad" alltmera får basoljans egenskaper, och de är viskositetsmässigt närmast "kallviskositeten" .

Lite historik: Så gick snacket i alla fall i de kretsar där jag umgicks slutet på 60-talet, då Hondorna med överliggande kamaxel började nå oss. "Kamaxeln skjuvar sönder additiverna". Då blev rekommendationen: "kör på rak olja", dvs. single grade olja, och varmkör. Följde man rekommendationen så håll motorerna superlänge, mer än 5000 mil! Jag hade koll på en tidig CB750 som inte dog förrän vid ca 13000 mil och då på grund av kedjebrott.

Men det var då det. Nu är det nya tider och nya idéer!
/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-05-13/17:20

Thomas Stadin skrev:Ja, 7100, men jag tror att det räcker om du fyller på den ena av dunkarna vid nästa oljebyte :)


:-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav SuperMek » 2016-05-13/17:22

Allan Ericsson skrev:Snart är ni nog nere på frågan vilka kopplingsrelaterade additiver är bäst. :lol:

Självklart! Vad ska vi annars snacka om? Vädret? :-)
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Motorolja - BMW Advantec Ultimate 5w40

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-13/17:56

Allan Ericsson skrev:Snart är ni nog nere på frågan vilka kopplingsrelaterade additiver är bäst. :lol:


Bra idé! :)
Den naturliga frågan blir då:
Vilka additiver är egentligen bäst för kopplingen?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

FöregåendeNästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst