Allt kokar ned (häpp!) till vad motorn är designad för.
Moderna vattenkylda motorer har små toleranser, högt effektuttag och högre varvtal - till detta har de lägre inre motstånd med mindre friktions- och lagerytor.
Det ställer andra krav på oljan än i en luftkyld motor från 1990-talet (eller för den delen 1960-talet). Vid kallstart vill man säkerställa att de överliggande kamaxlarna får smörjning så tidigt som möjligt; av den anledningen vill man troligen ha en olja som är så lättflytande som möjligt även vid kallstart så att smörjställena längst ut får oljetryck omedelbart.
Vidare vill man ha en olja som bibehåller smörjfilmen även vid höga belastningar (tryck på små ytor) och inte tappar sina egenskaper särskilt fort, eftersom ägarna vill ha långa serviceintervall.
På motorcyklar med våtkoppling tillkommer att växellådans drev skall smörjas, kopplingen fungera perfekt och att de partiklar som växellåda och koppling avger inte skall orsaka mankemang tex i kamaxellagren.
Oljan skall alltså leva upp till höga och mycket differentierade krav; därför är det irrelevant att fokusera på viskositeten - det är EN av väldigt många faktorer som har betydelse i denna fråga.
Hittar man en olja som uppfyller kvalitetsklassningen och som växellådan uppenbarligen mår bättre av så kan man rimligen använda denna. Men större avvikelser i viskositet skall man nog fundera över både en och två gånger. Men skillnaden mellan 5W och 10W i detta avseende är nog inte större än att BMW troligen accepterar det som alternativ så länge man bara kör sommartid (skulle jag tro - kolla med dem!).
BMW tillverkar inga oljor - de anger en spec och så blir det lägstbjudande producent som får kontraktet, och det omförhandlas varje upphandlingsperiod, precis som med Biltema osv. Ena året är det Shell som producerar oljan, andra året är det Q8, tredje året Total etc etc...