Påfyllningsventil

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Påfyllningsventil

Inläggav CG Arvidsson » 2016-06-20/07:52

Tänker byta ut den s.k. påfyllningsventilen på höger bromsok på en r1100s mot en normal luftningsventil.
Då denna sitter med hjälp av Loctite och svår att få loss. Frågan är då till er som gjort detta. Finns det risk att gängan följer med ut från oket? Tänkte ta ett tag med ett längre verktyg.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Påfyllningsventil

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-06-20/09:10

Värm (ordentligt!) med varmluftpistol så släpper Loctiten!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Påfyllningsventil

Inläggav Håkan » 2016-06-20/15:14

Jag har gjort detta flera gånger. Dom brukar sitta som f-n, men gängan har varit oskadad. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Påfyllningsventil

Inläggav CG Arvidsson » 2016-06-21/20:36

Tack Gunnar och Håkan. Varmluft och försiktigt med en mindre rörtång kom den ut. Men det verkade vara bra bett i Loctiten och gängorna. Nu sitter det en gammaldags luftnippel där och imorgon ska det luftas så uppsnyggningen kan fortsätta. Sedan blir det besiktning och försäljning.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Påfyllningsventil

Inläggav ericfal » 2018-10-21/11:44

Hejsan!

Påfyllningsventil? Är det en sådan här, se bild? Ska lufta mina bromsar och fann denna på höger bromsok på min R1100S. Vilken funktion har den? Hur fyller man bromsvätska med den sådan?

Tack på förhand för svar!

/Eric
Bilagor
ventil.jpeg
ventil.jpeg (94.92 KiB) Visad 1819 gånger
ericfal
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-10-21/11:36

Re: Påfyllningsventil

Inläggav Håkan » 2018-10-25/16:55

ericfal skrev:Hejsan!

Påfyllningsventil? Är det en sådan här, se bild? Ska lufta mina bromsar och fann denna på höger bromsok på min R1100S. Vilken funktion har den? Hur fyller man bromsvätska med den sådan?

Tack på förhand för svar!

/Eric

Hej Erik och välkommen hit. :)
Ja, det är fyllningsventilen som används på fabriken när bromsvätska fylls i systemet.
På BMW fabriken har dom ett system med trycksatt bromsvätska, sätter på typ en snabbkoppling där och fyller bromsvätska på några sekunder (minuter?) Som regel inget man har hemma...
Man kan ta bort den, som det beskrivs i tråden här.
Eller så luftar man genom den. Ta bort insex-pluggen (5mm nyckel). Då ser du in kula innanför, det är en backventil. Köp en lös bromsnippel med M10x1 gänga (biltillbehörsfirma) använd den för att lätta på kulan/backventilen när du luftar bromsarna. Lufta på vanligt sätt.
:D
Glöm inte sätta tillbaka insexpluggen. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst