Ventiljustering på R 1200 GSA

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-01/20:24

Är det någon som kan förklara utförligt hur man justerar in ventilerna på en GSA? Vet någon vad kostnaden är för att lämna in den för justering??
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Perra_II63 » 2016-07-01/20:33

Beror på, vilken årsmodell är det? Före 2010 så är det ganska enkelt att justera ventilspelet med bladmått, skruvmejsel och en 10:ans nyckel. Efter 2010 så är det betydligt svårare då man shimsar in ventilspelet med shimsbrickor.

Har för mig att verkstan tar runt 600 för jobbet, men då byter man packningarna samtidigt.

Efter lite letande hittade jag Mimmis exelenta instruktion hur man gör före 2010.
http://bmwklubben.se/tips-rad/verkstadsrapport-mimmis/xv-ventiljustering
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Anders Nedemark » 2016-07-01/21:04

Perra_II63 skrev:Har för mig att verkstan tar runt 600 för jobbet, men då byter man packningarna samtidigt.


Det kan inte stämma. Bara packningssatsen till ventilkåpan (11 12 7 723 216) kostar 800 kr. Men packningen byts bara vid behov.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-01/21:24

Årsmodell 2011. 700 mil på mätaren.
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-07-01/21:43

Perra_II63 skrev:Beror på, vilken årsmodell är det? Före 2010 så är det ganska enkelt att justera ventilspelet med bladmått, skruvmejsel och en 10:ans nyckel. Efter 2010 så är det betydligt svårare då man shimsar in ventilspelet med shimsbrickor.

Har för mig att verkstan tar runt 600 för jobbet, men då byter man packningarna samtidigt.

Efter lite letande hittade jag Mimmis exelenta instruktion hur man gör före 2010.
http://bmwklubben.se/tips-rad/verkstadsrapport-mimmis/xv-ventiljustering


Var inte Mimmis före detta hoj en 1150 ?
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Perra_II63 » 2016-07-02/08:57

Daniel Bonnér skrev:Var inte Mimmis före detta hoj en 1150 ?


Förvisso stämmer det, men tillvägagångssättet för att justera ventilerna är detsamma oavsett om det är en 1100, 1150 eller 1200.

Efter 2010 så ändrade man konstruktionen så att man satte dubbla överliggande kamaxlar istället för vipparmar. Efter det så justerar man ventilspelet med shimsbrickor istället för med ställskruvar.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Perra_II63 » 2016-07-02/09:02

Knarren skrev:Årsmodell 2011. 700 mil på mätaren.


Då är det shimsbrickor som gäller. Man kan kontrollera spelet själv, men att justera dem är knepigare.

Enklast att låta verkstaden att göra det, då får man även garanti på jobbet.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-02/14:38

Är det något man behöver göra ofta eller vad gäller? Jag tycker alla pratar om ventiljustering och synkning av trottlar.
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav BrooklynS » 2016-07-02/17:32

Knarren skrev:Är det något man behöver göra ofta eller vad gäller? Jag tycker alla pratar om ventiljustering och synkning av trottlar.

När det gäller boxermotorer så är nyckeln till jämn motorgång just att ha korrekt justerade ventiler samt synkroniserade spjällhus.

Då boxermotorns cylindrar arbetar emot varandra går det att få en nästan helt vibrationsfri gång, men en avvikelse i ventiljustering eller synkronisering innebär att förutsättningarna inte är goda nog.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav HåkanH » 2016-07-02/19:09

Har lite invändningar!
Min uppfattning är att ventiljustering samt trottlesynkning inte är något som botar en motor som har surging-problem (magerryckningar på svenska)!
Visst, en väljusterad motor går vibrationsfritt men magerryckningar hjälper det tyvärr föga mot. Har haft
en 1150 (enkelstiftare) tidigare med dessa problem och numera en 1200 årsm.11 som också lider av detta,
dock i mindre svårhetsgrad.
Har ägnat många timmar åt detta med bl.a. mycket noggranna ventiljusteringar/trottlesynkningar utan att det har hjälpt det minsta!
På min nuvarande 1200 har jag, på inrådan, monterat en s.k. "accelerator Cable" men inte heller det gjorde något åt magerryckningarna, däremot "orkar" den bättre vid lägre varvtal.

Det som däremot hjälpte på 1150:n var andra stift(BRISK, Denso iridium). Power-commander är också
en bra hjälp mot magerryckningar.

Har faktiskt funderat på att prova med iridium-stift på 1200 Dohc-motorn men har inte kommit mig för än.
Det är också så att magerryckningarna har blivit mindre påtagliga numera (4300 mil), än vad de var
tidigare! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav BrooklynS » 2016-07-02/20:53

Det hjälper inte mot magerryckningar men mot ojämn gång. :)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav HåkanH » 2016-07-02/21:41

Mitt inlägg har samband frågeställarens andra tråd "R1200 GSA rycker".
Tycker det verkar som hans motor har det ökända problemet med surging eller magerryckningar.
Knarren skrev:Hej, har en GSA som rycker vid låga varv och runt 30-40km/h, ungefär som tändning/bensinryck. Kan bluddra till ibland på 2:an vid gassläpp men annars funkar allt bra såsom acceleration o.sv. Det som stör mig är att det rycker i den. Vad kan det vara?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Kovlingen » 2016-07-03/00:34

BrooklynS skrev:Då boxermotorns cylindrar arbetar emot varandra går det att få en nästan helt vibrationsfri gång, men en avvikelse i ventiljustering eller synkronisering innebär att förutsättningarna inte är goda nog.

Va vore livet utan en riktig BMW :shock:
https://www.youtube.com/watch?v=6pi_GcWrlSU

I love it 8-) Morrrrrrrrrrrrrrrrrrr
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-03/06:11

Stämmer Håkan kastat ut lite frågor då jag känner mig maktlös med dessa ryckningar. Inte ens kul att köra. Maskinen är en 2011 och har gått 700 mil.
Kollade igår länken du skickade Håkan på killen som testat iridium stiften. Jag kollade om jag fick in en hylsa till dessa stift och det ficka jag. Frågan är, vilka iridiumstift ska man köpa? förstod inte helt riktigt i länken vad som gällde, törs man sätta i dem utan att motorn skadas? Vilka har du tänkt att prova, Håkan?
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-07-03/10:26

Detta inlägget kan ev. läggas in bland "övriga långskott" men jag tar det ändå, väl medveten att det kan bli lite mothugg.

Förra generationens 1200 Boxer är byggd för minst 98 oktan men kan köras på 95 med "en mindre sänkning av effekten och höjning av förbrukningen" som följd (jag minns inte exakt hur det är formulerat i handboken) men man få känslan av att det är obetydligt. Detta kanske är fallet på pappret men min erfarenhet från tre boxrar, varav två med samma dubbelkamsmotor som din är att kör man på 95 oktan så går motorn sämre.
Inte så att man märker av färre hästar men man kom 0,8 - 2 mil längre på en tank (2 - 3%) vilket inte heller det var oroväckande. Motorgången däremot blir, anser jag, markant sämre med mer vibrationer, sämre gassvar osv.
Det absolut sämsta man kunde göra var att kör varannan tank 95/98 för det tar ca en tank att ställa in alla parametrar och i princip så kör man då alltid med en felinställd maskin. För att få snabbaste adaptering så har jag fått lära mig att när man har fått igång flödet av den nya soppan skall man "dra på lite grann" så att knack-sensorerna kan få lite data att jobba med.

Mitt råd är - kör ALLTID med 98 oktan, det 10 öringar som den kostar extra (kanske 5%) kompenseras till stor del av den lägre förbrukningen. Det finns tillfällen när man hamnar så att det inte finns alternativ till 95 och då var jag så mycket "98-taliban" att jag tankade bara i högst lika många liter 95 som jag hade 98 kvar så att jag åkte vidare med 96,5 och sedan var det fokus på att hitta en 98 mack nästa gång när man kom "ut från skogarna".

Som sagt - detta kanske var ett långskott - du kanske inte kör på annat än 98 men om du tankar 95 av gammal rutin, prova med 98 ett par tankar och se vad som händer.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav HåkanH » 2016-07-03/11:34

Knarren skrev:Kollade igår länken du skickade Håkan på killen som testat iridium stiften. Jag kollade om jag fick in en hylsa till dessa stift och det ficka jag. Frågan är, vilka iridiumstift ska man köpa? förstod inte helt riktigt i länken vad som gällde, törs man sätta i dem utan att motorn skadas? Vilka har du tänkt att prova, Håkan?

Vad jag förstår (läst) så ska motorn inte ta skada av att byta till dessa stift.
De har ju likadana mekaniska mått förutom att de har 16 mm "hylsmått". Temperaturområdet är detsamma
som originalstiften.
De två alternativ som det gäller är NGK CR8EIX eller DENSO IU24. Finns att beställa hos https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 0881,d.bGs
Pundet står ju lägre nu, så de kostar 7,2 (ca 80 kr) resp. 10,3 (ca 116 kr) + frakt.
Vill du handla i Sverige så såg jag att http://www.googleadservices.com/pagead/ ... IGQ&adurl= säljer DENSO IU24 för 137 kr.
För egen del ska jag på en Norgetripp till veckan så det får bli med originalstiften, sen får jag se...
Magnus Brobeck skrev:Detta inlägget kan ev. läggas in bland "övriga långskott" men jag tar det ändå, väl medveten att det kan bli lite mothugg.

Nejdå, Magnus...inga mothugg! :)
Visst går motorn bättre med 98 i tanken! Problemet är bara att det är många mackar som inte har 98 utan
det är tvunget att bli 95. Är det som du säger, så kör jag nog alltid med en felinställd maskin för det är
alltid blandat 95/98 i tanken! :cry:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-03/15:57

Tack Håkan. Ska kolla med de engelska leveratörerna om vad de säger om bytet och jämförelsen. Kör på 98-oktan, men har nu slagit i rengöring stp. Ska låta soppan ta helt slut och inte experimentera mer och se vad som händer. Är det så att stiften motsvarar de jag har så kommer jag att byta till något av dessa.
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Chester » 2016-07-03/17:14

@Knarren!
det finns säkert många möjliga orsaker till var för din maskin har lite tråkig gång, många förslag på försök till förbättring har ju omnämnts i tråden redan men jag skulle lägga till AF-XiED om det är så att det är "magerryckningar" som är orsaken.
det finns massor att läsa om denna på tex advrider länk http://advrider.com/index.php?threads/2 ... bmw.749080
och även några trådar i detta forum.
personligen har jag uppfattningen att boosterplugg inte kommer hjälpa dig nämnvärt detta då du som jag uppfattar upplever problemet när maskinen går i closed loop och lamdasonden kommer att justera tillbaka den ökning av bränsle som pluggen ska ge.
nedan en länk till leverantör
http://www.beemerboneyard.com/ztexsy.html

jag har inte lyckats hitta någon försäljare inom EU så det pris du ser kan komma att drabbas av 3,7% tull samt 25% moms, det gjorde jag, andra gånger jag handlat från USA har det slunkit igenom systemet.
hoppas det löser sig på något vis
Med vänlig hälsning
Magnus
Chester
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2015-06-27/19:19

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2016-07-03/17:45

Marie skrev:Vilka u-länder är det du rör dig i?

Det är många år sedan en enda droppe av så undermåligt bränsle som 95-oktanig bensin letade sig ned i tanken på något av mina fordon.


I Norge har Statoil (Cirkle K) sluttet å selge 98 "på grunn av liten etterspørsel". Man må holde seg til Shell eller Esso.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Magnus Brobeck » 2016-07-03/21:04

Har rensat bort en del, för tråden, meningslöst sidoprat om tillgängligheten av 98. Hoppas att vi kan hålla tråden på en fortsatt linje om en motor som går ojämnt och behöver lite omsorg på något sätt.

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-04/07:19

Tack alla för glada tillrop, kloka tips och råd, skönt att ha någon att dryfta med :D . Jag ska fr.o.m. nu sluta att mixtra utan göra som någon sa köra ett par tankar på 98-oktan tills både den gamla 95-oktanen samt STP Cleanern är borta från tanken. Har precis också bytt batteri utan att (synka spjällen) som man ska med tändning på, gasa 2-3gånger o.s.v. utöver det så har jag också monterat i en Booster Plug. Jag därefter bara kört en 7-8mil. Nu ska den få lugna sig efter allt jag gjort så maskinen får en chans att stabilisera sig så ska vi se vad som händer :? .

Men för Er vetskaps skull så har jag nu kontaktat det engelska bolaget som du Håkan hänvisade till gällande tändstiften ovan, min fråga till dom är om det går att ersätta NGK MAR8B-JDS som sitter som original i min R 1200 GSA 2011 till Iridium stift och då framförallt Denso eller NGK.
Att hylsan blir 16mm istället för 14mm vet jag, men finns där andra skillnader som kan skada motorn o.s.v.? det är det jag vill ha svar på.
Jag återkommer med svar så fort jag hört från dom.
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Zagato » 2016-07-04/13:36

Hej, hoppas trådskaparen inte misstycker men denna tråd är en av få med en bra rubrik och tänkte därför att jag följer upp med några tekniska funderingar kring just ventiljustering av r1200gs/gsa från och med modellår 2010 fram till 2013 alltså den motor med dubbla kammar. Många Engelska forum namnger den som "cam head" eller "twin cam".

Många trådar finns om den tidigare motorn (fram till modellår 2010) och ger en mycket bra beskrivning steg för steg men har inte hittat ngr bra ännu om "cam head" som har shims. Det finns en del bra engelska ex https://sanjosebmw.smugmug.com/Other/Tech-pictures/ men utan toleranserna för insug/avgas.

Det jag har hittat är att insug har 0,15 mm och avgas 0,30-0,356 mm. Det konstiga är att man bara anger min-max på avgas medan insug anges exakt 0,15 mm vilket kan tolkas olika. Är det maximalt 0,15 eller är det minst 0,15.....

En Engelsk forumtråd http://www.bmwlt.com/forums/rt-series/6 ... tment.html påstår användare "pipestone" att insug (i denna tråd RT serien och sannolikt 1200cc) toleransen 0,13 - 0,23 mm. Antaget att det är samma motortyp som finns i ex r1200gs.

Funderingen är vad som BMW anger som min-max för insug antaget att avgas är enligt BMW specifikation korrekt angiven till 0,30-0,356 mm.

Mitt bekymmer är att då det inte anges någon tolerans för insugsidan går det heller inte att justera in avgasventilerna med någon större precision. Detta då shims endast finns i steg om 0,05mm (5,30/5,35/5,40/5,45 osv) vilket ger att man snabbt hamnar större/mindre än 0,15mm.

Med ovan bakgrund är det någon som har kunskapen om:
1. Ventilspelet på avgas är korrekt angivet och enligt BMW spec till 0,30 - 0,356 mm?
2: Ventilspelet på insug har någon tolerans och i så fall vilken? (enligt BMW spec)
Joakim Källviks
Användarvisningsbild
Zagato
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2010-07-21/10:34
Ort: Stockholm

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Zagato » 2016-07-04/17:42

Hittade ytterligare en tråd http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... 893&page=1 om toleranserna på "cam head" som av "Sellis" anges till:
Intake is .13 to .23
Exhaust is .30 to .40
Joakim Källviks
Användarvisningsbild
Zagato
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2010-07-21/10:34
Ort: Stockholm

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav HåkanH » 2016-07-04/18:24

Zagato skrev:2: Ventilspelet på insug har någon tolerans och i så fall vilken? (enligt BMW spec

0,13 - 0.23 mm enligt denna sida.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... x1wcqDjGEA

Ah, ser att du hann före! :)
Men då är det säker korrekt då det är olika "ställen" vi hittat!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-05/11:32

Hej se nedan svar från företaget i England, lite svajigt och frågan är om man törs/bör använda andra än original??

Good Morning!
The closest Iridium match is IU24A followed by IU24 and CR8EIX. IU27D has a little more projection, is 1 heat range colder and is supplied without a terminal nut, CR9EIX is also 1 heat range colder. I’m also not sure whether there will be enough space around the spark plugs for a 16mm wrench, your current plugs use a 14mm wrench.

http://www.sparkplugs.co.uk/denso-iridi ... plug-iu24a

Unless you have a good reason to change your spark plugs for a different type (perhaps if the bike is highly tuned) I would be inclined to keep using the standard plugs, these are designed specifically for use with your engine. There is little to gain by using an Iridium plug otherwise.
Unfortunately.
I cannot recommend using a non standard spark plug. I’m not aware of any likely issues but I’m afraid use of a non standard spark plug is entirely at the owner’s own risk. If other forum members have successfully used a particular part for your specific model without issue then that may be your best option.
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Daniel Bonnér » 2016-07-05/14:46

Beställ stiften från Wunderlich i Tyskland istället. Där får du tydliga besked på deras hemsida vilka stift du skall köpa.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-05/16:25

Det ska tydligen vara Denso IU24A dessa täcker in NGK CR8EIX. Se länk nedan.

http://japansparkplugs.com/boutique/en/ ... iu24a.html

Så den enda skillnaden är 16mm fattning istället för 14mm.
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav HåkanH » 2016-07-05/19:46

Det som skiljer DENSO IU24 ifrån IU24A är elektodens utseende och lutningsvinkel 45 gr.
Denso_IU.png
Denso_IU.png (132.22 KiB) Visad 17845 gånger

Vet inte varför men det "känns" som det är ett bättre val med IU24A...magkänsla kanske! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-05/20:16

Ja jag känner också så Håkan, jag har mer info om stiften. Jag tror det var IU24 som levererades utan den gängade "knoppen" där tändhylsan trycks på. Jag återkommer med det. Har också ställt frågan ikväll till Wunderlich för att se hur dom svarar. Som sagt jag återkommer.
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Ralf Engelmark » 2016-07-23/09:57

Hej! Magerryckningar, om tråden är kvar. Har lite svårt att förstå att stiftbyte skulle ta bort det. Soppblandningen är ju mager. Min lösning, om än lite dyr är att öppna avgassystemet (Acra hela vägen) KN-filter och Powercommander, bänkkört och mappat den från 1100-2800rpm med några procent fetare blandning. Inga ryckningar, 120nm i vrid från 2300 och uppåt. (R1200 GSA 2010)

Bara positivt:
Inga "magerryckningar"
Lägre bränsleförbrukning
Mer att köra med
Drar i stort ingen olja (behöver inte fylla på mellan byten)

Originalstift!
Balanserat kolvar och vevstakar (nya kolvringar såklart)!
Synkat allt!
Ralf Engelmark
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2009-07-30/11:06

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Knarren » 2016-07-23/22:27

Hej, jag blev så trött på bmw:n så jag sålde den. Köpte en Triumph Explorer 2015, och med den var alla problem bortblåsta, behöver inte hålla på med massa fix, bara tuta o köra. Vilken skillnad på motorgång, nu är det roligt att köra hoj igen!!
Knarren
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2016-06-06/12:17

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Dennis Johansson » 2017-05-20/07:47

Hallå.

Jag tänkte justera ventiler enligt Mimmis instruktion.
Men det är tydligen inte samma som i hennes instruktion vad gäller hur man ställer motorn i rätt läge.
I någon film på Youtube går de efter en markering på kamdrevet.
Men kan ej se mot vad det märket skall riktas mot.

Någon som vet?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav knutk » 2017-05-20/09:46

Har lest gjennom postene i tråden, men finner ikke nevnt BMWs rep DVD.
I DVD finner man beskrivelse og toleranser som benyttes for ventiljustering. Anbefales for alle som ønsker å ta service selv.

Ujevn eller nervøs gange på motor skyldes vesentlig mager bensinblanding, justert etter krav fra myndighetene. Man kan minimere problemene med enhver handling som forbedrer forbrenningen. På 1200 bokser er der 2 O2 sensorer, så synkronisering av gass-spjeld hjelper lite.

Skal det man ha skikk på problemet må motor få litt mer bensin. Powercommander funker, men den kobler ut O2 sensor (og dermed bankesensor) men funker trolig greit i praksis. Den mest elegante løsningen er allerede nevnt i tidligere tråd AF-XIED. Det koster litt, men er glemt etter første kjøretur :D
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Håkan » 2017-05-20/09:51

Precis som knutk, säger jag: Läs BMW original verkstadsmanual!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav BJohan » 2019-03-31/15:37

Min R1200 GS 2007 hade jätteproblem med surging i höstas. Jag köpte en Carbtune för att kunna synka cylindrarna. Nu i vår bytte jag olja o filter och ställde ventilspelet. Det var för snålt på avgasventilerna. Efteråt gjorde jag en motortvätt eftersom den var ganska oljig under motorn. Jag kollade synkningen med Carbtune, men den var perfekt. En provkörning visade att motorn nu gick perfekt. Ingen surging alls. Jag blev något förvånad. Kan det vara felaktigt ventilspel som orsakade min surging?
BJohan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-04-09/18:33

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav Håkan » 2019-03-31/16:03

BJohan skrev:Jag blev något förvånad. Kan det vara felaktigt ventilspel som orsakade min surging?

Ja.
Första steget till en korrekt justerad motor är kontroll/justering ventilspel. Hoppa inte över det.
På luft/oljekyld skall det ske var 1000:de mil.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav BrooklynS » 2019-03-31/17:22

Det är absolut den största anledningen till dålig motorgång på en tvåcylindrig boxer. Sedan kommer korrekt synkronisering.

Jag har en tes och det är att de tidigare surgingproblemen på 1100- och 1150-modellerna främst berodde på dålig ventiljustering. Detta då det det kräver lite noggrannhet och känsla och det har verkstäderna inte alltid kompetens för eller tid till.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav BJohan » 2019-03-31/17:26

Jag köpte hojen förra året och har kört max 100 mil förra säsongen. Den skulle ha varit nyservad enligt boken. De måste ha hoppat över ventiljusteringen. Den har gått kasst hela tiden.
Så bra att det inte var något värre fel! :D
BJohan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-04-09/18:33

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav BrooklynS » 2019-03-31/17:42

Den kan absolut vara "nyservad" men den största fördelen med BMW boxer är att man enkelt kan lära sig att serva den själv och då blir det bra gjort varje gång. En ambitiös ägare kan ju lägga en lördag i garaget medan verkstaden inte kan lägga mer än 1,5 timmar på jobbet för att det annars blir för dyrt. Skall man justera ventilerna noggrant på en fyrventilsboxer underlättar både lite känsla, lite tid och dubbla uppsättningar fasta bladmått. Tiden blir det mindre av för varje gång man gör det, och man kan ju justera ventilerna medan man väntar på att växellådsoljan skall droppa ur ordentligt...

Tyvärr är det nog så att inte alla "auktoriserade verkstäder" är kompetenta inom alla områden. Det råder brist på bra MC-mekaniker och många verkstäder har mest "komponentbytare" bland sin verkstadspersonal idag.

Gläd dig åt att du köpt en BMW Boxer och lär dig serva själv, det är en glädje i detta också!


Som exempel kan anföras att jag häromsistens skulle få tändstiften bytta på min Toyota Landcruiser som jag normalt servar själv. Dock hade jag ingen lämplig tändstiftsnyckel då stiften sitter djupt och har smala brunnar. I samband med en försäkringsreparation tänkte jag att de skulle byta stiften också då de har verktyg som krävs. När jag hämtade ut bilen sade de att "det inte går att byta stift, de sitter för hårt och har troligen sotat fast". Jag undrade ju om de skämtade men nej. Den auktoriserade verkstaden kunde inte byta tändstiften på min bil och hade inget förslag på hur jag skulle göra. Jag for till en renommerad bilverkstad som bla har svarv och press i verkstaden och erfarna mekaniker. De bytte stift utan problem och hade svårt att se var problemet låg.
Jag har fler sådana erfarenheter från många olika håll och i min värld är "auktoriserad verkstad" absolut ingen kvalitetsstämpel, möjligen garanterar det ett högt pris.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav BJohan » 2019-03-31/18:56

Jag skruvade mycket i min ungdom, så kunskapen och verktygen har jag. Kul är det också. Det är bara tiden som saknas ibland. Jag bytte också packningen till oljepluggen och drog den med rätt moment. Var också noga med att göra rent så att det inte var något skit emellan. Nu är det snustätt. Efter provkörningen inget oljeläckage alls. Det var tidigare så mycket olja och skit under motorn att bilbesiktningen gjorde anmärkning. Det verkar som att det bara varit slarv som orsakad läckaget förut. :D
BJohan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-04-09/18:33

Re: Ventiljustering på R 1200 GSA

Inläggav BrooklynS » 2019-03-31/20:45

Beställer man servicekit följer det med nya brickor och packningar, så även oringen till påfyllningslocket. :)


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst