Sida 1 av 1

Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2017-01-12/20:21
av tibbe
En bekant har en R1200GS som läcker olja i kopplingshuset.
Meket ser inte ut att vara för komplicerat.
Men av erfarenhet så vet jag att det är noga med hur man sätter in den nya packboxen.
Såg i verkstadsmanualen att man använder ett 3 delat verktyg för att
1. trä på packningen på en stång med samma diameter som vevaxeln.
2. ta bort den koniska bite på 1.
3. pressa in packningen över vevaxeln.
4 och ett ytterligare verktyg för att knacka in packningen till rätt djup.
Någon som gjort / köpt ett sånt verktyg och vad har den då för mått.
Eller om någon har en lös motor : vevaxelns diameter? , packningens ytterdiameter? och hur djupt presssar man in packboxen?

Borde vara samma verktyg till alla R1100-R1200 till -14

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2017-01-14/10:22
av Håkan
Hej Tibbe.
Axeltätningen har måtten 65x83x8.
Verktygen för att montera tätningen, 4 stycken till antalet, heter enligt BMW manual, 115702, 115703, 115705 och 115701.
Efter att ha studerat verkstadsmanualen tror jag att det är väldigt svårt att göra detta på korrekt sätt, så att tätningen kommer att fungera, utan dessa verktyg.

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2017-01-18/08:58
av tibbe
Tack Håkan.
Vi ställer oss nog några minuter framför en svarv och gör verktygen.
Du har rätt om monteringen, det ser ut som på K-modellerna vara mycket viktigt att monterna packningen på rätt djup och parrallellt med bakgaveln.
Om det skulle vara packningen på balansaxeln som läcker kan man byta den bakifrån utan att plocka isär motorn?
På liknande sätt som vevaxeltätningen?
PS: Har DVD'n med verkstadsmanualen.
PSS: lite skoj att börja meka med nya boxern och tvärstälda 4-an båda med en hel del elektronik. Köpte nyss GS-911 WiFi.

Vi syns väl i sommar här uppe i norr.

/Sven-Erik

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2017-01-18/16:18
av Håkan
Hej Tibbe.
Visst med svarv fixar man lätt dom verktygen. :D
Tätning till balansaxel går också bra att byta utan att klyva motorn.

Vi syns i sommar, visst. :D

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2017-01-19/14:19
av tibbe
Funderar på att byta tätningen på ingående axel växellådan osså när man har grävt sig så långt in i det mekaniska.
Kommer att kolla planheten på kopplingstryckskivorna vet av bister erfarenhet att om dom är det minsta konkava så kan man få göra om jobbet.
Behöver man plocka loss svingen för att byta växelägesgivaren som på 90+-tals modellerna?

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2017-01-22/19:45
av makita
Der er sansynlighed for at du oplever en læk fra balanceakslen og indgående aksel på gearkassen(veksellåden?). I mit tilfælde var pakdåsen bag svinghjulet uden fejl. Tjek også udgående aksel ved kardanen, den skal alligevel adskilles for at få gearkassen af.

Læs mere her: http://www.tfv-org.dk/bmw/balance/index.html også om hvordan man begrænser følgerne af fremtidige læk.

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2017-02-06/11:08
av tibbe
Bytte packboxar när man ändå har skruvat isär hojen.
Behövde inga specialverktyg, gick bra med att smörja in packboxarna och sen lirka dom plats för att avsluta med att knacka in dom med de gamla packboxarna och en hammare. Kollade att dom var på plats och inte snett inmoterade med digitalt skjutmått.
Centrerade lamellcentrum med "fingertoppskänsla" mellan tryckplattornas innersida och lamellcentrum.
Drog skruvarna med flygets momentnyckel.
Det var noga med att man drog ihop växellådan och motorn i små steg medans glappet mellan dom var lika stort runt om. Mycket lätt att det kärvar om det blir lite snett.

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2017-02-06/11:31
av tibbe
makita skrev:
<snipp> Læs mere her: http://www.tfv-org.dk/bmw/balance/index.html også om hvordan man begrænser følgerne af fremtidige læk.

Också ett sätt att minska oljestänket från läckande packbox ;-) men föredra nog att byta packbox och se till att ytorna på balans-axeln är rena och repfria.

Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-08-16/19:46
av Perra_II63
Så där ja, har nu efter mycket gruvande, timmar framför Youtube, timmar framför verkstadshandboken bytt alla packboxar mellan motor och växellåda på min GS/A 2013.

Väl isär med allt så konstaterades att det var packboxen på balansaxeln som var kaputt.
När jag liks hade isär allt så byttes även kopplingslamellen. Enkelt då man detaljstuderat allt innan.

Växellådan hade styrtappar som satt som berget och det var tack vare en varmluftspistol som gjorde att den till slut gav med sig.

Bild den läckande gynnaren som raskt byttes ut.

Bild nya packboxar monterade.

Förhoppningsvis kommer det nu att vara tätt framöver. I samband med detta byttes även bromsvätskan som var gammal.

Har man läckande tätningar och du är någorlunda på att skruva så tveka inte, det går att göra själv.

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-08-18/13:50
av Izvor
Kul att du gør det sjælv Perra!




Izvor

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-08-19/13:49
av unyl_72
Hej

Jag behöver också byta packboxar på min R1200 R -08.
Planerar att göra detta nu i höst.

Finns det något annat BMW-verktyg som anges i verkstadsmanualen som inte heller behövs? :)
Typ låspinne för motor, 11 5 640?

/Ulf

Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-08-19/14:34
av Perra_II63
De flesta av de specialverktyg som BMW anger i sin repmanual är onödiga förutom Tången för att ta loss klipsen vid trottelhusen köpte jag en från BMW, dyr som stryk men ett måste för att få loss klipsen. Kan du låna den av någon så är de det bästa. Alternativet är att du slipar till en liten polygrip för ändamålet. (Kan skicka detaljbilder via PM på hur orginaltången ser ut i käften)

Jag hade min far till hjälp då jag drog loss svänghjulet. Han höll emot med ett litet bräckjärn mot en skruvskalle, det fungerade utmärkt.

När du ska dra svänghjulet sedan så skaffa en vinkelmätare på Biltema då svänghjulsbultarna ska dras med 40 Newton meter och sedan dras ytterligare 40 grader för att sitta säkert.

Sedan kan man använda sig av ett rör som är 17 mm i ytter diameter och tryckstången till kopplingen med lite tejp för att centrera den i rörstumpen så har man enkelt byggt sig ett centreringsdon för kopplingslamellen. Lamellen måste vara absolut centrerad annars kommer du inte att få ihop växellåda och motor.

Vid monteringen av bakramen så är det enklast att låta kardanaxeln sitta kvar i kardantunneln och lirka den på plats mot växellådans utgående axel. Lite fippen blir det då man ska dit med damasken mot lådan men det går.

Strular det mycket kan man få skruva ner baksvingen men det är relativt enkelt, bara att söka på youtube där finns massor av filmer med folk som skruvar BMW. Som denna hur man byter gummidamasken mot växellådan.
https://youtu.be/BsS8y6YlbkM

Eller denna då han byter kopplingen.
https://youtu.be/FbbnCWxb6ag

Lycka till.

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-08-19/14:42
av Perra_II63
Hm verkar inte gå att lägga 2 länkar i samma meddelande i tapatalk, men här är länken till den som byter kopplingen.

https://youtu.be/FbbnCWxb6ag

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-08-19/18:00
av unyl_72
Hej Perra

Tack för tipsen! Hyggligt.

Du får gärna skicka över detaljbilder på tången.

M.v.h Ulf

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-08-19/18:51
av Perra_II63
@Unyl_72
Du har PM!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-09-03/08:53
av Perra_II63
Efter att ha kollat i sista biltemakatalogen så har de kommit med en tång med artikelnummer 190022 som bör fungera för att få loss och montera klipsen runt trottelhusen.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041109

Har inte köpt tången men då man jämför med BMW orginaltång som betingar ett pris på 1300 plus moms så är det värt att chansa då funktionen verkar vara densamma.

Bild

Orginaltången.

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-09-30/08:40
av unyl_72
Hej

Edit. Hoppas inte att jag kapar tråden, och byter ämne. Då raderar jag och lägger upp en ny post.

Nu har jag också bytt den läckande packboxen på min R1200 R -08. Det var den till balansaxeln som läckte.
Beträffande tången till slangklämmorna, så kunde jag inte hålla mig ifrån att pröva med en helt vanlig polygrip, vilket gick utmärkt (att få isär - kanske svårare när man skall sätta dit dem).

Det största problemet jag stött på hittills är att få dit gummitätningen mellan kardan och växellåda på ett tillfredställande vis. Så pilligt att komma åt...

Jag beslöt mig för att göra det lite extra omständigt, och plocka av hela svingarmen för att på så vis få bättre plats att sätta gummidamasken rätt, och då kommer jag till nästa mysterium:

Den bakre stötdämparen (utan ESA). Bultarna är ur både uppe och nere. Jag får inte hur fjäderbenet ur svingarmen. Det ser ut som att det sitter en bussning, men enligt dokumentation från nätet samt om man kikar på sprängsskiss så skall det endast vara en bult med mutter.

Är det bara bända loss den, eller riskerar jag att skada en bussning?


M.v.h Ulf

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-09-30/09:11
av Håkan
unyl_72 skrev:Hej

Den bakre stötdämparen (utan ESA). Bultarna är ur både uppe och nere. Jag får inte hur fjäderbenet ur svingarmen. Det ser ut som att det sitter en bussning, men enligt dokumentation från nätet samt om man kikar på sprängsskiss så skall det endast vara en bult med mutter.

M.v.h Ulf

Hej Ulf.
Det sitter en passbssning i nedre fästet i svingen.
Så här säger manualen om den:
Remove screw (1) with bushing (2).

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-09-30/09:22
av unyl_72
Håkan skrev:
unyl_72 skrev:Hej

Den bakre stötdämparen (utan ESA). Bultarna är ur både uppe och nere. Jag får inte hur fjäderbenet ur svingarmen. Det ser ut som att det sitter en bussning, men enligt dokumentation från nätet samt om man kikar på sprängsskiss så skall det endast vara en bult med mutter.

M.v.h Ulf

Hej Ulf.
Det sitter en passbssning i nedre fästet i svingen.
Så här säger manualen om den:
Remove screw (1) with bushing (2).


Tack Håkan.
Finns det något bra tips om hur man får ut den?

M.v.h Ulf

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-09-30/13:51
av unyl_72
unyl_72 skrev:
Håkan skrev:
unyl_72 skrev:Hej

Den bakre stötdämparen (utan ESA). Bultarna är ur både uppe och nere. Jag får inte hur fjäderbenet ur svingarmen. Det ser ut som att det sitter en bussning, men enligt dokumentation från nätet samt om man kikar på sprängsskiss så skall det endast vara en bult med mutter.

M.v.h Ulf

Hej Ulf.
Det sitter en passbssning i nedre fästet i svingen.
Så här säger manualen om den:
Remove screw (1) with bushing (2).


Tack Håkan.
Finns det något bra tips om hur man får ut den?

M.v.h Ulf


Har försökt med mycket, dock inte våld (ännu)…

Värmt med varmluftspistol -check
Värmt sving med varmluftspistol samt kylt bussning -check

Det finns ju liksom inget att få grepp om.

Skall man försöka svetsa på någon dragbult, och skaffa en ny bussning då man återmonterar?

M.v.h Ulf


PS: Jag fick loss den.... Värmde mer på svingen, därefter in med skruven direkt från frysen. Vet inte om det var rätt, men funkade gjorde det.

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-11-03/19:10
av unyl_72
Äntligen! Har genomfört byte av packbox till balansaxeln från motorn...
Det vara ganska mycket jobb, och att efter att ha tagit en liten sväng och känna att allt fungerar som det skall, då blir man lite lycklig :)
Hoppas nu att den nya packboxen håller tätt, så att man inte behöver göra om det hela på något år...

Beträffande min fråga om specialverktyg för detta genomförande, så klarade jag mig ganska bra.
Det som jag köpte extra inför bytet (förutom packbox, utbytesskruvar till koppling, balansaxel, packning till oljeplugg och olja) var en saxlyft för mc'n samt en GS-911.

Det gick alldeles utmärkt att släppa loss/dra åt slangklämmorna med en helt vanlig polygrip.
Som centreringsverktyg bygde jag ett själv...

https://photos.app.goo.gl/J8eFmg7YgFxdaBjE8


Det finns eg bara två saker som jag är något osäker på....


1. Eftersom att man brutit bromskretsen bak, och därmed behöver lufta och fylla på bromsvätska, blir man också då tvungen att lufta den främre kretsen med, pga luft in i ABS-pumpen?
2. Jag fick aldrig ur bussningen ur swingarmen som stötdämparen sitter monterad i. Har läst att det är viktigt att denna skall kunna röra sig i sitt fäste, för att inte bulten skall riskera att gå av vid hög belastning - min sitter stenhårt fast!

Trevlig kväll....

/Ulf

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-11-03/20:02
av Håkan
unyl_72 skrev:1. Eftersom att man brutit bromskretsen bak, och därmed behöver lufta och fylla på bromsvätska, blir man också då tvungen att lufta den främre kretsen med, pga luft in i ABS-pumpen?

/Ulf

Trevlig kväll själv Ulf.

Snabba svaret: Nej.

Lite längre... Sammankopplingen mellan bromskretsar, i de fall det finns, sker med diafragma. Det är två skilda system med bromsvätska fram och bak. Sov lugnt. :)

Re: Byte vexaxel packbox bak: verktyg

InläggPostat: 2018-11-03/20:35
av unyl_72
Håkan skrev:
unyl_72 skrev:1. Eftersom att man brutit bromskretsen bak, och därmed behöver lufta och fylla på bromsvätska, blir man också då tvungen att lufta den främre kretsen med, pga luft in i ABS-pumpen?

/Ulf

Trevlig kväll själv Ulf.

Snabba svaret: Nej.

Lite längre... Sammankopplingen mellan bromskretsar, i de fall det finns, sker med diafragma. Det är två skilda system med bromsvätska fram och bak. Sov lugnt. :)


Gött! ;)

Tack, Håkan.

/Ulf