Om din boxer går som en symaskin under 5.000 så är det bara att gratulera. Det är mer än vad jag lyckats med. Jag går sällan så högt i varv med min R1150, finns egentligen bara vibrationer att hämta där.
Bästa soppan jag känner till är 98 oktan ”Miles” från Cirkel-K (Statoil), finns dock inte på alla mackar. Jag tycker att motorn tar bättre ifrån lägre varv och känns lite rundare och mjukare i karaktären med den soppan. Men skillnaden är inte stor, nästan inom gränsen för ren inbillning.
Det går att få en boxer att gå bra eller i alla fall bättre. Om nu problemet är vibrationer så kan detta egentligen bara ha 2 orsaker, ren obalans i motor och drivlina, eller obalans mellan cylindrarna, alltså skillnaden i hur mycket ”knuff” man får ur varje cylinder vid varje varvtal och spjäll öppning.
Till skillnad från R1200 motorerna så är motorstyrningen för R850, R1100 och R1150 egentligen avsedd för en encylindrig motor, alltså de båda tändstiftet får gnista samtidigt, alltså varannan takt inte var fjärde, likaså öppnas spridarna samtidigt, alltså även i ”fel” takt. Resultatet övervakas av Lambda sensorn, 1sensor för båda cylindrar. För att detta ska ha någon möjlighet att ha en lycklig utgång så måste insprutning och ventilstyrning också vara helt identiska, i princip agerande som om motorn hade 1 cylinder.
Du har justerat ventilerna och så har jag, många gånger. Skulle jag göra det nu igen så skulle det inte finnas något att göra, dom står så bra det går att få det. Ett vettigare tilltag nu vore inslipning av ventilerna eller en översyn av topplocken.
Spridarna däremot är en annan sak. Lite rengöring kan ju inte skada om det nu kan hjälpa. Men det är långt ifrån säkert att spridarna var identiska även när dom var nya. Ett enkelt sätt att testa detta skulle vara att skifta dom höger – vänster. Är dom nu lika så skulle balansen i Mimmimetern visa samma sak. Om inte så, ja, då är det i princip omöjligt att få det hela rätt.
Jag hittade detta så sent som igår faktiskt:
http://www.jt-c.com/product_info.php?info=p14_r1100s-and-r1150xx-upgrade-set--with-new-matched-injectors-r1200.html Nya matchade R1200 spridare som med en adapter kan användas för 1100 och 1150. Om du har samma nummer på dina R850 spridare så skulle det antagligen fungera. Men du ska ju förstås höra med dom först i så fall.
Fördelarna är bättre ”atomisering” av bränslet. Kanske inte bästa benämning men bästa finfördelning då. Men den främsta poängen är förstås att de båda spridarna är matchade med varandra.
Finns även att läsa om detta här:
http://advrider.com/index.php?threads/1200gs-injectors-in-the-1100gs-and-1150gs-vrooom.1181054/Jag tycker det verkar lovande och är inte så lite sugen på att prova själv.
/Urban