Sida 1 av 1

Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-03/20:12
av boeric
Min R850R av årgång 02 har nu gått 6500 mil. Vid ca 5000 varv blir motorgången rå och det uppstår vibrationer. Har synkat insprutning med en mimmimeter. Denso iridium stift. Kör på 95 oktan. Ska det va så eller kan man göra något åt det. Under 5000 varv går den som en symaskin.

BoJ

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-03/20:25
av BrooklynS
Brisk tändstift gör under med dessa motorer.

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-04/06:17
av boeric
beteckning på Brisk stift

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-04/13:42
av HåkanH
Brisk Zündkerze DOR14LGS für BMW R850 R1100 R1150 R1200.

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-04/16:01
av dpiu1
Jag har två nya Brisk DOR14LGS som jag säljer för en hundring inkl. frakt.
Har ingen användning för dem längre.
/Janne

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-04/16:24
av boeric
Har beställt Brisk plus lite annat godis från Motorwork. Hyfsade priser. Hur blir det efter Brixit?

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-04/16:58
av BrooklynS
Då får man väl köpa från Tyskland istället. Leverantörerna lär anpassa sig.

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-04/18:36
av Anders Nedemark
Brisk tändstift finns att köpa hos Toyota bilhandlare. Köpte där till min tidigare 1150 GSA för några år sedan.

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-07/07:25
av Kovlingen
Jag funderar lite som vanligt :) Det kan inte vara så enkelt att det ligger en brytpunkt
just vid 5000 rpm och att datorn över detta pytsar på lite extra för att den skall komma upp i
angivet antal hk. och toppfart .
Kan känna detta på bilen ibland att den ändrar effekten vid vissa varvtal . Över en brytpunkt
känns den betydligt piggare :)

EDIT: Kanske en dos spridarrengöring skulle kunna hjälpa också . (lite Hokkus Pokkus :) )

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-07/10:25
av boeric
Har använt Biltemas spridarerengöring 2 ggr. Har provat att koppla ihop de två nipplarna som används vid synkning av insprutning och slutligen har jag tagit bort den gula pluggen. ska börja köra på högoktan.

BoJ

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-07/11:51
av BrooklynS
boeric skrev:Min R850R av årgång 02 har nu gått 6500 mil. Vid ca 5000 varv blir motorgången rå och det uppstår vibrationer. Har synkat insprutning med en mimmimeter. Denso iridium stift. Kör på 95 oktan. Ska det va så eller kan man göra något åt det. Under 5000 varv går den som en symaskin.

BoJ


Har du börjat med att ställa ventilerna noggrant? Sedan synkroniserat ordentligt? Brisk tändstift gör sedan underverk med den sista delen, men det förutsätter att de första punkterna åtgärdats (ungefär årligen).

Kör alla hojar på 98 oktan.

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-07/12:27
av Pedro
BrooklynS skrev:Kör alla hojar på 98 oktan.


Jeg forsøker også det men i Norge er det mange bensinstasjoner (spesielt automatstasjoner) som ikke har annet enn 95 oktan.
Har alle "mackar" i Sverige 98 oktan?

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-07/17:01
av BrooklynS
I Norge har alla (?) Shell V Power eller 98 oktan. Statoil nästan aldrig är min begränsade erfarenhet. Alltså tankar man på Shell...

I Sverige finns 98 oktan på många - inte alla - OK, Shell och Statoil.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-08/07:04
av boeric
Ventilspel fixat, använder alltid dubbla bladmått. Synkning med Mimmimeter på varvtal 3000. Väntar just nu på Brisk från Motorworks. Ska den gula pluggen sitta på plats eller ej?

BoJ

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-08/11:20
av Hasse Gustafsson
BoJ[/quote]
boeric skrev:Ventilspel fixat, använder alltid dubbla bladmått. Synkning med Mimmimeter på varvtal 3000. Väntar just nu på Brisk från Motorworks. Ska den gula pluggen sitta på plats eller ej?

BoJ

Jag tycker du använder för högt varvtal. Hur är synkningen vid 1500-2000rpm?
Det är när du precis spänner gaswiren som ev. fel märks.
Du kan ha en kärvning/tröghet i dosan som grenar ut till resp. sida.

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-09/04:23
av boeric
var sitter den dosa som nämns. Går den att plocka ut ?

BoJ

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-09/14:53
av Gunnar Elmgren
Antar att Du redan kollat, men på dom där finns en risk att höljet till höger gasvajer kan "kliva ur" anhållet på spjällhuset, med följd att vajern spänns 3-4 mm extra och spjällen kommer "i otakt". Ger rejäla vibrationer, alternativt att spjällsynken blir helt uppåt väggarna om synkning gjorts med "urklivet" vajerhölje.

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-09/17:01
av boeric
Om du menar justerskruven där wirehöljet sitter, så är det kollat.

BoJ

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-14/17:49
av thuben
Om din boxer går som en symaskin under 5.000 så är det bara att gratulera. Det är mer än vad jag lyckats med. Jag går sällan så högt i varv med min R1150, finns egentligen bara vibrationer att hämta där.

Bästa soppan jag känner till är 98 oktan ”Miles” från Cirkel-K (Statoil), finns dock inte på alla mackar. Jag tycker att motorn tar bättre ifrån lägre varv och känns lite rundare och mjukare i karaktären med den soppan. Men skillnaden är inte stor, nästan inom gränsen för ren inbillning.

Det går att få en boxer att gå bra eller i alla fall bättre. Om nu problemet är vibrationer så kan detta egentligen bara ha 2 orsaker, ren obalans i motor och drivlina, eller obalans mellan cylindrarna, alltså skillnaden i hur mycket ”knuff” man får ur varje cylinder vid varje varvtal och spjäll öppning.

Till skillnad från R1200 motorerna så är motorstyrningen för R850, R1100 och R1150 egentligen avsedd för en encylindrig motor, alltså de båda tändstiftet får gnista samtidigt, alltså varannan takt inte var fjärde, likaså öppnas spridarna samtidigt, alltså även i ”fel” takt. Resultatet övervakas av Lambda sensorn, 1sensor för båda cylindrar. För att detta ska ha någon möjlighet att ha en lycklig utgång så måste insprutning och ventilstyrning också vara helt identiska, i princip agerande som om motorn hade 1 cylinder.

Du har justerat ventilerna och så har jag, många gånger. Skulle jag göra det nu igen så skulle det inte finnas något att göra, dom står så bra det går att få det. Ett vettigare tilltag nu vore inslipning av ventilerna eller en översyn av topplocken.

Spridarna däremot är en annan sak. Lite rengöring kan ju inte skada om det nu kan hjälpa. Men det är långt ifrån säkert att spridarna var identiska även när dom var nya. Ett enkelt sätt att testa detta skulle vara att skifta dom höger – vänster. Är dom nu lika så skulle balansen i Mimmimetern visa samma sak. Om inte så, ja, då är det i princip omöjligt att få det hela rätt.

Jag hittade detta så sent som igår faktiskt: http://www.jt-c.com/product_info.php?info=p14_r1100s-and-r1150xx-upgrade-set--with-new-matched-injectors-r1200.html Nya matchade R1200 spridare som med en adapter kan användas för 1100 och 1150. Om du har samma nummer på dina R850 spridare så skulle det antagligen fungera. Men du ska ju förstås höra med dom först i så fall.

Fördelarna är bättre ”atomisering” av bränslet. Kanske inte bästa benämning men bästa finfördelning då. Men den främsta poängen är förstås att de båda spridarna är matchade med varandra.
Finns även att läsa om detta här: http://advrider.com/index.php?threads/1200gs-injectors-in-the-1100gs-and-1150gs-vrooom.1181054/

Jag tycker det verkar lovande och är inte så lite sugen på att prova själv.

/Urban

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-04-15/14:07
av boeric
Någon som provat att byta injektor enl ovan? Var på injectorn hittar man de partnummer som nämns.
Tex 13 64 1 341 352 skulle vara injector för R850R

BoJ

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-05-03/20:10
av boeric
Nu har jag beställt nya spridare från JTC. Spridarna har en annan #sprutbild# och är testade för att ge lika mängd.
Väntar med spänning på leverans. Montering och provkörning kan redovisas här om intresse finns.

BoJ

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-05-03/20:18
av Kovlingen
boeric skrev: Montering och provkörning kan redovisas här om intresse finns.

Japp ! Intresse lämnas härmed :)

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-05-12/13:28
av boeric
Nu har nya injektorer från Tills.de kommit. Snyggt o prydligt i en plastask med tydlig instruktion om montering. Montering tog max 15 min per sida. Synkade med Mimmimeter. Synkning gick lättare. Provkörning i 6 mil. Motorn går jämnare och tål mer varv utan vibrationer. Var det värt 200 Eu ? Ja det än så länge tycker jag det. Ytterligare rapport om mina intryck kommer efter fler mil.

BoJ

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-06-05/06:19
av boeric
Nu har jag kört 200 mil med nya spridare , Brisk stift och 98 oktan. Kan bara konstatera att de här blev riktigt bra.
Bättre varvvillighet och bättre segdragning, Kör nu ofta på 4:e växel med 5000 varv, tidigare växlade jag upp till 5:e pga vibrationer.

BoJ

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-06-05/15:48
av BrooklynS
Synkronisering och Brisk löser det mesta. Frågan är om du inte kunde spara spridarna...

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-07-07/09:13
av Chresten Nielsen
Jag har en R1150RT som har rullat 11000 mil. I fjol investerade jag i nya Wilbers stötdämpare vilket gav köregenskaperna ett rejält lyft.

I denna tråd fick jag tipset om att montera spridare från 1200 motorn. Vilken skillnad det blev. Motorn svarar nu mycket fortare på gasen så det har blivit ännu roligare att åka inspirerad på kurviga vägar. Känslan är kvar efter drygt 2 månader så det kan inte vara fråga om en placebo effekt. Det har verkligen blivit en förbättring. Just nu finns inga planer på att byta upp mig till en R1200RT.

Tack till trådskaparen och till Urban för tipset om spridarna!

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-07-19/12:10
av thuben
Hej,

Jag föll för det inre trycket och handlade spridarna: http://www.jt-c.com/product_info.php?in ... r1200.html

Jag vill först säga att:
- Jag bara har ännu bara kört till jobbet med de nya spridarna. Ska alltså snart ut på min andra provtur - hem igen...
- Jag har gjort en del andra förändringar på just min R1150, som antagligen kan påverka utfallet.

Redan igår när jag först startade motorn för att synka trottelhusen (med de nya spridarna) så kändes det lovande. Lugn och ren tomgång. Påfallande enkelt att gör synken. Jag såg direkt på min TwinMax åt vilket håll det gick när jag skruvade.

Vid dagens provtur så noterar jag följande:
- Respons på gas är mer direkt men samtidigt också mer följsam. Bättre känsla.
- Från runt 2.500 varv så känns motorn mer spänstig och villig att dra. Upplever lite av "gummisnodds effekt", om det nu går att förstå.
- Motorbroms, fortfarande för stark, känns nu en aning mildare.
- Tomgång, stadig som tåget.
- Mindre vibrationer i handtag och hoj i övrigt.

Jag har alltså knappt prokört den och ECU och adaptering har ännu inte hunnit verka, men detta känns mycket lovande.

/Urban

Re: Rå motorgång R850R

InläggPostat: 2017-08-02/11:41
av thuben
Hej,

Nu har nu rullar några mil över semestern. Har noterat 0,62, 0,59 och 0,55 (ren landsväg) liter/mil på de senaste tankningarna. Inte mycket att orda om.

Nu så innebär landsväg/motorväg att motorn går i "closed loop" alltså efter vad lambda sonden indikerar, så jag vet inte vad som gäller för stadskörning.

Jag håller med BoEric och Chresten i stort:
- Överlag bättre motorgång vid alla varvtal.
- Överlag bättre respons i gashandtaget.
- Bättre och jämnare drag vid låga varv. Kan använda sjätte växeln tidigare.
- När jag nu t.ex. kommer fram till en rondell och går från dragläge till svag motorbroms och sen till pådrag igen, så sker detta nu utan ryck. Tidigare så var det mer på/av/på mellan dragläge/motorbroms/dragläge.

Jag tror att skillnaden kommer från den mer moderna spridaren och inte så mycket av matchningen av spridarparet i sig. Efter 43 mil i måndags så kan jag intyga att allt fortfarande vibrerar, om än kanske inte lika mycket.

Går den nu som den R1200GS -10 som jag provkörde på Barkarby flygfält (just 2010)? Nej, inte ens i närheten faktiskt. Men den går klart bättre än tidigare.

Det känns som vi har lite roligare tillsammans, jag och Dunderklumpen - och det är ju inte fel.

Nog ordat och Skitfiske på er!

/Urban