Sida 1 av 1

Servicekostnader

InläggPostat: 2017-05-24/19:35
av Rahemi
Hej!

Vad är aktuella service-kostnader för BMW-motorcyklar? Jag har en R 1200 GSA 2017 som snart ska servas för 100 mil. Någon som har nylig erfarenhet?

Det prisförslaget jag fått är 4500 kr, vilket känns väldigt dyrt för endast inkörningsprotokollet.

Tack på förhand!

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2017-05-24/20:40
av Thomas Stadin
Nu har jag ingen GSA -17, men väl en GS -16 och där vet jag att 100-milservicen kostade runt hälften, närmare bestämt 2.778:- (på en välrenommerad göteborgsverkstad)
MC:n servades inom tre månader från tillverkningsdatum så endast 100-milservice gjordes och någon sk årsservice gjordes alltså inte.
Hur är det med din? Ingår årsservice?

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2017-05-24/20:56
av hedberg
Hej

Kostade 2785 hos Kenneths Mc i augusti förra året för en 2016 GS

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2017-05-25/07:03
av Rahemi
Okej, tack för tipsen! Det kanske är så att de lagt till årsservice i den kostnaden. Jag måste kolla!

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2017-05-25/08:17
av hedberg
Vad ingår mer om det är en års service också?byte av bromsvätska?Jag har i dagarna fått kostnadsförslag för service på min
GS 2016 som nu har gått 1000mil,där ingår byte av bromsvätska.3423kr ska det kosta hos Kenneths Mc!Jag tycker att 4500 låter dyrt för en 100 mila service även om det ingår bromsvätska!

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-11/22:29
av aleleo
Hej
Har fått två kostnadsförslag på 2000-milaservice på min R NineT. Det var i runda slängar 5500 för oljebyte, ventiljustering mm som ska ingå, samt att den ena verkstaden vile lägga till oljebyte i kardanen samt bromsoljebyte ( vilket säkert är rimligt då det är en -14).

Hur mkt har ni betalat för 2000-servicen på likvärdiga hojar?

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-12/11:19
av tobbe_r90s
Förra ägaren till min r1150r-04 fick en offert på 5000milaservice+en del fix (däck bla). 17000 kr skulle verkstaden ha. Han sålde hojen istället. Min plan är att serva så mycket som möjligt själv o kanske inte allt samtidigt. Försöker prioritera lite :-)

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-12/12:39
av Måns Ulveståhl
Jag har bara haft 100 och 1000-mila service än så länge.
Runt 2750 kr per service.

Frågade om pris för kommande 2000-mila service, och minns jag rätt hamnade det runt 4500 kr med klubbrabatt.
Ventiljustering (om nödvändig) är vad som "bumpar" upp priset.

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-13/14:57
av Karin Hagström
Jag är också i färd med att 2000-mila-serva min hoj, en F700GS, och fick ett prisförslag på nästan 5900kr. Skulle dessutom bromsvätskan bytas skulle det kosta 600kr extra. Min byttes förra året dock så inte aktuellt nu.

Måns Ulveståhl skrev:Frågade om pris för kommande 2000-mila service, och minns jag rätt hamnade det runt 4500 kr med klubbrabatt.

Är det en officiell BMW-klubben-rabatt du syftar på och i så fall vart fick du den? :)

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-13/20:07
av Måns Ulveståhl
Av min lokala auktoriserade BMW-verkstad.
Kostar inget att fråga ;)

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-14/15:49
av aleleo
Verkar vara likartade kostnader.
Hur mkt klubb-rabatt fick du?
Finns det servicescheman nånstans att hämta hem? Man borde kunna spara lite pengar på att byta olja o filter själv tex.

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-14/15:59
av Håkan
aleleo skrev:Finns det servicescheman nånstans att hämta hem? Man borde kunna spara lite pengar på att byta olja o filter själv tex.

Serviceschema här: https://www.ascycles.com/bmw_motorcycle ... _schedules

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-18/19:09
av aleleo
Schemat till R9T verkar inte funka. Tycker det känns ofta att ställa ventilerna var 2000 mil. Det blir mycket pengar, ofta.

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-18/19:26
av Håkan
aleleo skrev:Schemat till R9T verkar inte funka. Tycker det känns ofta att ställa ventilerna var 2000 mil. Det blir mycket pengar, ofta.

Du kan ju använda vilket som helst av serviceschema från DOHC modellerna. Det är samma motor, samma servicepunkter.

Ang. ventilkontroll så har min R1200GS (med samma motor som R9T) gått över 7000 mil, jag kontollerar ventilerna varje 1000 mil, men har ännu inte behövt göra någon justering. Det tycker jag är ett gott betyg till en motor. Och det bästa, min ventilkontroll är helt gratis. ;)

Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-18/19:28
av Anders Nedemark
Det är bara ventilkontroll varje 1000 mil och om det behövs justerar man. Jag har samma motor som du och har inte behövt justera några ventiler på 6000 mil och därför inte betalat en krona för justering.

Edit: Håkan hann före med svaret :-)

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-18/22:06
av BrooklynS
Det är schims för ventilerna i dubbelkamsmotorn, de behöver sällan justering utan det är en ren säkerhetsåtgärd att KOLLA spelet med regelbundenhet. En boxermotor är ju egentligen två separata motorer med gemensam vev och tändsystem och därför känslig för rätt justering vad gäller luft/bränsleblandning.

Det går dessutom snabbt att kolla, och det är inte alls svårt att göra det själv heller.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-19/07:38
av aleleo
Tack för alla bra svar!
Får hoppas det räcker med kontroll på min också när det blir dags.

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-20/13:12
av Karin Hagström
Kanske en dum fråga men ponera att man kan bocka av vissa av punkterna i ett service schema på egen hand, tex byta olja och luftfilter och sånt, går det att få resten fixat av en verkstad till en billigare peng än en full service? Någon som har erfarenhet av en sådan lösning?

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-20/14:57
av Måns Ulveståhl
Knappast av en auktoriserad verkstad som anlitas för att få "rätt" stämpel i serviceboken, och som vill kunna avlöna sin personal.

Av "Nisse runt hörnet" mycket möjligt. Kostar inget att fråga, men Nisse vill säkert också kunna tjäna en liten slant.

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-20/15:28
av Håkon
Man borde väl rimligen kunna beställa vilka åtgärder man vill från en firma. Hel service, vissa delar av en service, likväl som reparation. De får väl ta betalt hur de önskar. Sen är det väl kanske ingen seriös firma som sätter servicestämpel om de inte gjort hela servicen. Men man kan ju få ett kvitto på utfört arbete. Lite som att köpa ett däck på nätet och sen knalla in på lokala firman och få det pålagt. Behöver inte vara några konstigheter men antagligen tar lokala firman mer betalt för påläggningen än om man även köper däcket av denne.

/Håkon

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-20/15:29
av Bror Gårdelöf
Precis. Nisse är inte auktoriserad, vilket betyder, att han antingen måste ägna sig åt urkundsförfalskning (= tillverka en stämpel, som anger, att han är auktoriserad), eller också får det inverkan på priset, den dag man vill sälja hojen.
I övrigt håller jag naturligtvis med Måns. Ingen vettig märkesverkstad intygar, att något är gjort av "någon annan", eftersom man då sätter sin heder i pant på något, som man inte vet, om det är rätt gjort.

En handlare, som jag känner, har berättat, att han naturligtvis lägger mycket stor vikt vid hojens servicedokumentation, om den skall tas som inbyte. Avsaknad av sådan = avsevärt lägre inbytespris. En del fårskallar säger sig inte begripa varför - varvid han tålmodigt förklarar för dem, att han naturligtvis vill kunna visa den tilltänkta köparen av den begagnade hojen, att den servats enligt anvisning. Dessutom tror jag, att han har tre månaders garanti på den begagnade hojen (är osäker här) - och han vill naturligtvis inte betala en stor reparation, på grund av att cykeln inte skötts rätt.

Ända sedan jag var barn och läste bruksanvisningen till mina föräldrars första bil - en Folkabubbla 1962 - har jag känt till tillverkarens devis: "Spara servicedokumentationen. Den är en värdehandling, som visar, att Din bil skötts på rätt sätt." Det är naturligtvis inga tomma ord.

Detta skrivet, tror jag mig veta, att åtskilliga kunniga hojägare servar sina maskiner själva - med ett resultat, som kan vara lika bra som (eller bättre än) märkesverkstädernas, men den bedömningen får i så fall göras antingen av den inbytande firman eller privatköparen.

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-20/19:33
av Gunnar Elmgren
För många år sedan räknade jag på att serva bilen själv, och ta den extra kostnaden för värdeminskning, jämfört med att lämna in på service och få alla stämplar i boken. Det rörde sig om en ny bil, med (om jag minns rätt) 1000 mils serviceintervall som kördes 3000-4000 mil/år och skulle behållas i 3 år.
Jag kom faktiskt fram till, att det var mest ekonomiskt att serva själv. Efter 3 år och 10-12.000 mil var inte saknade servicestämplar något som inverkade särskilt mycket på inbytespriset, och servicearna var på den tiden ganska dyra (och kom tätt - minst 3 per år i mitt fall!).

Numera har jag en bil med fri service i 3 år/8000 mil, så det är en icke-fråga (dessutom är det "condition based service" vilket innebär drygt 3.000 mils intervall i allmänhet).

De hojar jag köpt nya har jag förvisso lämnat in på service för att få stämplarna i boken - det är bra om det blir fråga om garanti- eller goodwill-åtgärder, men när hojen är 4-5 år gammal vete tusan om det egentligen finns någon anledning att inte serva själv - trots det lämnar jag in hojarna, mest av gammal vana.

Om man räknar på vad man sparar på att serva själv efter garantitiden, och väger det mot en förväntad extra värdeminskning, tror jag faktiskt "egenservice" blir mest ekonomiskt i de flesta fall.
Fast det förutsätter förstås, att man har kunskap, utrustning och utrymme att göra jobbet på rätt sätt.
Tål att fundera över!

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-20/20:21
av Bror Gårdelöf
Gunnar Elmgren skrev: Fast det förutsätter förstås, att man har kunskap, utrustning och utrymme att göra jobbet på rätt sätt.
Tål att fundera över!

Precis! Där har Du haken för köparen. Om Ni inte känner varandra, har köparen inte en susning om, ifall Du vetat, vad Du gjort, när Du servat själv, eller om Du är en klåpare.

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-20/20:33
av Kovlingen
Jag köpte Isvors R1200R och han har tidigare givit ett gott intryck .
Han kan ju inte ge garanti men med hans utstuderade dokumentering om hur
han mekar med sina hojar känner jag mej lugn .
Hojen går bara fint Izvor ! :D

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-20/20:44
av tobbe_r90s
Blev nyligen (överraskad) ägare till en R1150R '04.
Även om den känns splitterny jämfört med min gamla R90S från 74 så tänker jag nog försöka serva så mycket som möjligt själv.

Utom vätskebytet på det utomjordiskt omständliga servobromssystemet. Det överlämnar jag än så länge med varm hand till verkstaden.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-20/23:16
av Gunnar Elmgren
Bror Gårdelöf skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Fast det förutsätter förstås, att man har kunskap, utrustning och utrymme att göra jobbet på rätt sätt.
Tål att fundera över!

Precis! Där har Du haken för köparen. Om Ni inte känner varandra, har köparen inte en susning om, ifall Du vetat, vad Du gjort, när Du servat själv, eller om Du är en klåpare.

Och just det är anledningen till, att den som sparat pengar på att serva själv sannolikt får lite sämre betalt när hojen (eller bilen) en gång ska säljas. Man får väga besparingen mot det lägre andrahandsvärdet, helt enkelt!
Ju längre man behåller fordonet ifråga, ju större är sannolikheten att "självservice" blir ekonomiskt fördelaktigt. I extremfallet - när man behåller fordonet tills det skrotas - lär det definitivt löna sig att serva själv!

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-21/04:28
av BrooklynS
Så länge du kan dokumentera servicen är skillnaden i värdeminskning troligen nära noll, eller för den som fattar något snarare positiv.

Det är eventuella goodwillåtgärder som är haken skulle jag säga.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-21/07:08
av Bror Gårdelöf
Gunnar Elmgren skrev:Ju längre man behåller fordonet ifråga, ju större är sannolikheten att "självservice" blir ekonomiskt fördelaktigt. I extremfallet - när man behåller fordonet tills det skrotas - lär det definitivt löna sig att serva själv!

Enig.

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-21/15:46
av aleleo
BrooklynS skrev:
Det är eventuella goodwillåtgärder som är haken skulle jag säga.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once


Påverkas dessa?

Re: Servicekostnader

InläggPostat: 2018-05-21/16:00
av BrooklynS
aleleo skrev:
BrooklynS skrev:
Det är eventuella goodwillåtgärder som är haken skulle jag säga.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once


Påverkas dessa?


Svårt att säga, men generellt är att en tillverkare brukar grunda eventuella goodwillåtaganden på om produkten är servad enligt serviceschema och helst givetvis hos auktoriserad verkstad. BMW brukar ju ibland ha recalls som åtgärdas utan kostnad för kund vid service. Är den inte servad hos BMW-verkstad är inte åtgärderna heller utförda...

Garanti är en annan sak. Men i åtanke bör man ha att BMW historiskt sett varit generösa med goodwill även där garantier gått ut, ifall felet är dokumenterat såsom befintligt från fabrik.