8500 mil. Men enligt förra ägaren är kopplingen ny. Och oljan i slutväxeln är ny. Men något är fel. Ska göra som du föreslår och känna på bakhjulet med femman i.CG Arvidsson skrev:Ganska svårt så här att svara på. Nu har ju den hojen en del år på nacken och förmodligen många mil på mätaren. Det finns ju många ställen på vägen från kopplingen som slits på under resans gång. Ett sätt är ju att dra upp den på centralstödet med motorn avstängd. Lägg därefter i femmans växel och vrid bakhjulet fram och tillbaka. Då kanske du då kan höra något oljud någonstans. Om möjligt lyssna på någon annans hoj. Byt och kolla oljorna i växellåda och kardanhus. Är allt som det ska så bör inte oljorna vara svarta.Gör de här sakerna när hojen är varmkörd.
Dennis Johansson skrev:Om det bara är femman, bör det ju varken vara slutväxel eller koppling utan troligen något i växellådan som endast har med femman att göra.
I min egen teori borde ett fel i koppling eller kardanskymmer påverka alla växlar.
Men jag är ingen expert alls
Låter logiskt! Låter också bökigt att göra något åt...Dennis Johansson skrev:...troligen något i växellådan som endast har med femman att göra.
Om jag fortsätter att köra utan att fixa det här just nu, kan ”hela skiten” plötsligt haverera och göra motorcykeln okörbar?Håkan skrev:Hej.
Jag tycker du skall prova en annan, likvärdig BMW. Bara för att se hur stor skillnad du märker.
Annars är jag nog inne på ett växellådsfel.
McQueen skrev:Nu (under resan i Norge häromveckan) har fenomenet spridit sig till alla växlar (utom ettan). Det är alltså något i drivlinan som, när jag belastar med vridmoment, under ett ögonblick tappar greppet och med ett kraftigt ryck återfår greppet. KLONK!
Inte på R 1100-motorn, så vitt jag har kunnat läsa mig till.Mimmi skrev:Jag har för mig att det finns en ryckutjämnare...
McQueen skrev:Inte på R 1100-motorn, så vitt jag har kunnat läsa mig till.Mimmi skrev:Jag har för mig att det finns en ryckutjämnare...
Ojdå. När Mimmi skrev ryckutjämnare föreställde mig något som de ryckutjämnare i gummi som sitter i navet på kedjedrivna motorcyklar. Skulle det vara artikeln som kallas ”REPAIR KIT F FINAL DRIVE SHAFT BEARING” med nummer 23002325604?Håkan skrev:McQueen skrev:Inte på R 1100-motorn, så vitt jag har kunnat läsa mig till.Mimmi skrev:Jag har för mig att det finns en ryckutjämnare...
Visst finns en ryckutjämnare i växellådan på R1100RS. Som Mimmi skriver är det bland annat en fjäder inblandad.
Konstruktionen är lite anorlunda på olika årsmodeller, jag ser att du har en 96:a då är det första generationen av ryckytjämnare.
Se här: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=23_0753
McQueen skrev:Skulle det vara artikeln som kallas ”REPAIR KIT F FINAL DRIVE SHAFT BEARING” med nummer 23002325604?
McQueen skrev:”Final drive” med tilhörande lager etc. är ju vad som är avbildat vid länken; vilket av detta är ”ryckutjämnare” som skulle kunna orsaka de ryckande symtomen på min RS alltså?
Sorry Håkan, skrev fel. Menade drive shaft och undrar vilka delar på bilden som är ”ryckutjämnaren” och ifall den här filmen som jag spelade in igår visar helt normala ljud/glapp eller kan ha med ämnet att göra.Håkan skrev:"Final drive" sitter vid bakhjulet. Slutväxel kallas den på svenska.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst