Robban Bauer skrev:Hej! Är det någon som varit med om att tempen far upp och ner konstant mellan 81-87 gr?
Odd Arne Kjørstad skrev:Min BMW bil (428i -15) har temperaturmåler, og den oppfører seg så ulogisk og forskjellig fra hva jeg tidligere har vært vant til fra eldre biler, at jeg skulle ønske den ikke var der. Nå har jeg lært meg å ignorere den. Min forrige bil, (en Volvo XC70 -08) hadde ikke temp-måler.
Gunnar Elmgren skrev:Odd Arne Kjørstad skrev:Min BMW bil (428i -15) har temperaturmåler, og den oppfører seg så ulogisk og forskjellig fra hva jeg tidligere har vært vant til fra eldre biler, at jeg skulle ønske den ikke var der. Nå har jeg lært meg å ignorere den. Min forrige bil, (en Volvo XC70 -08) hadde ikke temp-måler.
Om Du tittar efter noga, Odd Arne, så ser Du att det är en oljetemperaturmätare Du har i Din bil.
Den uppför sig definitivt annorlunda än en kylvätsketemperaturmätare, men ska väl helst inte ignoreras för det.
Normal oljetemperatur är runt 100 C, den kan variera lite men då ganska långsamt. Under 60-70 C oljetemp ska man undvika att belasta motorn hårt, går den över säg 120 C är det dags att ta det lite lugnare....
Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg får ta en titt på den, og komme tilbake her med resultatet. Hvordan ser jeg at den måler oljetemp og ikke vattentemp?
Gunnar Elmgren skrev:Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg får ta en titt på den, og komme tilbake her med resultatet. Hvordan ser jeg at den måler oljetemp og ikke vattentemp?
Det ser Du på symbolen (inringad)... Och så står det i instruktionsboken.
Ska väl också nämna, att runt 100 C +- ca 10 C är "normal" oljetemp på min 318d (diesel).
Bensinmotorerna ligger nog oftast på lite högre oljetemp, tror Du har 120 C som "mittvärde" på mätaren i Din 428i.
Så här borde Din instrumentpanel se ut:
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst