Svajig motortemp GSA -17

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Robban Bauer » 2017-07-28/00:00

Hej! Är det någon som varit med om att tempen far upp och ner konstant mellan 81-87 gr?
Uppkom efter Arjeplog mot Norge och varit så sedan dess , kylarna är rengjorda hade bara lite flugor.
Kan få det att försvinna genom att göra fullgasax genom några växlar och självklart genomvarm motor och efter det håller den sig stabil på 83 gr tills jag gör nästa kallstart! Vid kallstart kommer den snabbt upp i drifttemp 92gr och sedan öppnar termostaten och så börjar tempvandringen!
GSA -17 och 500 mil
Mvh Robban
Robban Bauer
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-02-03/17:13

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Håkan » 2017-07-28/05:12

Nu är inte jag riktigt så van med vattenkylda motorer, men...
Är inte det största "problemet" att du har en för noggrann mätning av temperaturen?
;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Kovlingen » 2017-07-28/06:26

Har inget svar men en gissning kan vara att du har luft i kylsystemet .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav MichaelWa » 2017-07-28/07:02

Robban Bauer skrev:Hej! Är det någon som varit med om att tempen far upp och ner konstant mellan 81-87 gr?


Är inne på min GS L/C nr 3 och på alla har tempen farit upp/ner konstant mellan 83-92....
Inte många sek den ligger helt fast, fläkt drar igång vid 99-
Har själv aldrig funderat på att något skulle vara fel utan har som Håkan skriver tänkt att det är min första modell med lcd-siffror så det är för noggrant....
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Erik Nilsson » 2017-07-28/07:57

Finns tempmätare som är icke linjära av denna anledning. T.ex stiger de linjärt till ca 70 grader, stannar där till ca 95 och sedan ökar de igen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Sven-Gunnar » 2017-07-28/08:05

Det är väl termostaten som öppnar och stänger några gånger tills all kylarvätska är lika varm.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-28/09:38

Instrumentet är alltför snabbt och indikerar minsta ändring.
Givaren i gamla analoga mätarna i bilar hade en större massa och reagerade långsammare.
Det går att få fram mycket info i displayen på LC, kanske lite för mycket, eftersom man samtidigt ska framföra ekipaget på ett säkert sätt.
Jag brukar ställa in min display så att "Range" och "RDC" visas.
De gånger jag sett motortemp har den legat några grader över 80C.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-07-28/09:47, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-07-28/09:45

Flere moderne biler har ikke visning av motortemperatur i det hele tatt. Blant annet fordi det på moderne motorer oppfører motortemperaturen annerledes på moderne biler enn man er vant til fra før og man anser at motortemperaturen er informasjon som man kan misforstå og feiltolke.

Min BMW bil (428i -15) har temperaturmåler, og den oppfører seg så ulogisk og forskjellig fra hva jeg tidligere har vært vant til fra eldre biler, at jeg skulle ønske den ikke var der. Nå har jeg lært meg å ignorere den. Min forrige bil, (en Volvo XC70 -08) hadde ikke temp-måler.

Motortemperaturen er korrekt inntil den ikke er det, og da lyser en varsellampe.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-07-28/09:51

Jag undrar om det inte är som på BMW:s bilar av senare årgångar - termostaten är elektroniskt styrd, och låter kylvätsketemperaturen variera ganska mycket. Detta är helt medvetet, för att bl a hålla nere emissonsvärden och förbrukning.
Det är helt enkelt så, att förbränningen blir effektivare med lite högre temperatur, så vid låg belastning släpper man upp kylvätsketemperaturen en bit. Vid hög belastning och/eller hög omgivnings- och/eller oljetemperatur drar man på mer kylning och kylvätsketemperaturen sjunker.
På bilarna har man sedan några år tagit bort kylvätsketempmätaren, för att inte folk ska bli skitnervösa av en flaxande tempmätarnål.... På vissa modeller har man ersatt den med en oljetempmätare, som rör sig betydligt mindre (och ger mer användbar information - det är t ex först när oljan är driftvarm som det är OK att belasta motorn fullt).

Gissar att det är av samma anledning man inte längre visa kylvätsketemperaturen på hojarna - den varierar, och det oroar ju alldeles uppenbarligen eftersom denna tråd kom till.
Att kylvätsketemperaturen varierar är alltså avsiktligt, och inget att bry sig om!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-07-28/09:54

Odd Arne Kjørstad skrev:Min BMW bil (428i -15) har temperaturmåler, og den oppfører seg så ulogisk og forskjellig fra hva jeg tidligere har vært vant til fra eldre biler, at jeg skulle ønske den ikke var der. Nå har jeg lært meg å ignorere den. Min forrige bil, (en Volvo XC70 -08) hadde ikke temp-måler.

Om Du tittar efter noga, Odd Arne, så ser Du att det är en oljetemperaturmätare Du har i Din bil.
Den uppför sig definitivt annorlunda än en kylvätsketemperaturmätare, men ska väl helst inte ignoreras för det.
Normal oljetemperatur är runt 100 C, den kan variera lite men då ganska långsamt. Under 60-70 C oljetemp ska man undvika att belasta motorn hårt, går den över säg 120 C är det dags att ta det lite lugnare.... :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-07-28/09:58

Gunnar Elmgren skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Min BMW bil (428i -15) har temperaturmåler, og den oppfører seg så ulogisk og forskjellig fra hva jeg tidligere har vært vant til fra eldre biler, at jeg skulle ønske den ikke var der. Nå har jeg lært meg å ignorere den. Min forrige bil, (en Volvo XC70 -08) hadde ikke temp-måler.

Om Du tittar efter noga, Odd Arne, så ser Du att det är en oljetemperaturmätare Du har i Din bil.
Den uppför sig definitivt annorlunda än en kylvätsketemperaturmätare, men ska väl helst inte ignoreras för det.
Normal oljetemperatur är runt 100 C, den kan variera lite men då ganska långsamt. Under 60-70 C oljetemp ska man undvika att belasta motorn hårt, går den över säg 120 C är det dags att ta det lite lugnare.... :mrgreen:

Jeg får ta en titt på den, og komme tilbake her med resultatet. Hvordan ser jeg at den måler oljetemp og ikke vattentemp?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-07-28/10:04

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg får ta en titt på den, og komme tilbake her med resultatet. Hvordan ser jeg at den måler oljetemp og ikke vattentemp?


Det ser Du på symbolen (inringad)... Och så står det i instruktionsboken. :mrgreen:

IMG_2626.JPG
IMG_2626.JPG (124.86 KiB) Visad 6758 gånger


Ska väl också nämna, att runt 100 C +- ca 10 C är "normal" oljetemp på min 318d (diesel).
Bensinmotorerna ligger nog oftast på lite högre oljetemp, tror Du har 120 C som "mittvärde" på mätaren i Din 428i.

Så här borde Din instrumentpanel se ut:

6WA_behind.jpg
6WA_behind.jpg (46.09 KiB) Visad 6752 gånger
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-07-28/16:16

Bort med alla onödiga mätare.

I en av mina tidigare bilar fanns det en "live" bensinförbrukningsmätare (l/mil).
Under toppfart på Autobahn visade den 4,5 l/mil..... Deprimerande :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav AdventureGSA » 2017-07-28/23:42

Man får också ha i åtanke att kylsystemet innehåller en liten volym kylvätska och det innebär ju att temp variatinerna går mkt snabbare än om har större kylsystem.
AdventureGSA
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2017-06-25/22:24

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-07-29/06:53

Gunnar Elmgren skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg får ta en titt på den, og komme tilbake her med resultatet. Hvordan ser jeg at den måler oljetemp og ikke vattentemp?


Det ser Du på symbolen (inringad)... Och så står det i instruktionsboken. :mrgreen:

IMG_2626.JPG


Ska väl också nämna, att runt 100 C +- ca 10 C är "normal" oljetemp på min 318d (diesel).
Bensinmotorerna ligger nog oftast på lite högre oljetemp, tror Du har 120 C som "mittvärde" på mätaren i Din 428i.

Så här borde Din instrumentpanel se ut:

6WA_behind.jpg


Ja, det ser eksakt sånn ut. Den lille oljekannen i temperaturmåleren har jeg aldri lagt merke til eller tenkt over.

Det første jeg la merke til, er at det tar lang tid før den blir varm, kanskje må man kjøre en mil eller to før nålen begynner å røre på seg. Ved prøvekjøring før kjøp bemerket jeg dette til selgeren, og han sa at det var helt normalt. Han sa ikke noe om at det var temperaturen på oljen som ble vist, og ikke kjølevæsken.

Temperaturen på hjemturen fra jobb (125 km) lå på ca 100 ved cruising i 100 +/- og ca. 90 i lavere hastigheter.

Fortsatt vil jeg hevde at det ikke er så viktig informasjon for meg jeg, regner med at en ny BMW klarer å regulere temperaturen i motoren, at det vel nærmest er umulig å "presse" en motor konstruert for 250km/t i land der fartsegrensene er max 120. Som sagt hadde ikke min forrige bil temperaturmåler i det hele tatt, temperaturen var korrekt inntil den ikke var det, da kom det en varsellampe som jeg aldri så tent.

Bilen har ikke noen måte for brukeren å peile oljen, ingen peilepinne (dipstick) eller vindu som på en BMW MC. Man må inn i elektronikken søke opp og se, og der står bare "OK". Så sier vel bilen fra om det ikke er OK.

Så har jeg lært noe nytt om min BMW bil i et BMW MC-forum, ikke verst :)

(Forøvrig: For ekte mannfolk er instruksjonsboken absolutt siste utvei, når alle andre ressurser har vært forsøkt :D . (Unntatt når man skal monterer IKEA-møbler, det har man lært "the hard way" :mrgreen: ))
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Robban Bauer » 2017-07-30/11:52

Tack för alla svar trots att vi kom in på bilsidan ;-)
Gunnar Elmgren var inne på att det hade med att göra med emissionsvärden vilket kan vara möjligt i vissa fall men tveksamt i de fall när man ligger i 120km/h på rak motorväg med konstant belastning länge. Upp till 86-87gr sedan ner till 81gr och sedan omedelbart upp igen och sedan ner osv.


Dessutom som sagt 3 saker som är underliga

1. Fenomenet uppkom efter ca 200 mils körning innan var det stenfast 83 gr med konstant belastning, självklart varierade det lite beroende på låg eller hög belastning under korta stunder men sedan tillbaka till 83 gr ,varför har det ändrats ?

2. Med tanke på att man satte på vätskekylning för att kunna ta ut mer effekt och som i regel de fall man gör så minskar man på toleranserna och då är det ju inte direkt gynnsamt för materialet om det konstant ändrar temperatur. (Har själv inte skruvat/byggt mc motorer bara stora V8:or för båtar med ganska höga effektuttag)
Denna motorstyrning är nog komplex men iallafall nyfiken !

3. Varför återgår den till 83 gr efter fullgasax och blir stabil? För att förtydliga att jag kanske kört 12 mil i hyfsat högt tempo innan fullgas acceleration! (Någon antydde att motorn inte var genomvarm innan)


Mvh Robban
Robban Bauer
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2016-02-03/17:13

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Kovlingen » 2017-07-30/12:07

Bara en fundering .
Vet inte hur en termostat fungerar på en sådan hoj men om det är någon nyare modell
så kanske den öppnas och stängs via elektriska impulser och inte via vattnets temp just
där vid termostaten .
Om någon givare för detta spökar eller själva termostaten har jag ingen aning men det
låter som att den öppnar och stänger likt en entre på ett varuhus . Stängd eller fullt
öppen och inget där i mellan . Inte förrän den har blitt genomvarm börjar det stämma
någorlunda .
OBS bara funderingar och inget att fördjupa sej i . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Svajig motortemp GSA -17

Inläggav Olof Eriksson » 2017-07-30/13:57

Har precis bytt olja på min GSA-LC och körde motorn varm. Vid 100 grader startade fläkten och kylde ner den ganska effektivt. Blev lätt att få ur all olja. Normal temp på landsväg brukar jag ha runt 83 grader.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst