…blev jag faktiskt tidigare idag!
Lite bakgrund först:
I vår när jag skulle göra synkning av gasspjällen märkte jag att tomgången låg lite snett, ca 3-4 cm
”mimmimetern”!
Detta går ju ej att mekaniskt justera på dohc-motorn så jag brydde mig inte om det. Gasade upp till 3000rpm
och lyckades efter flera försök, justera till ok balans.
Vid provkörning så gick motorn ungefär som den gjort de senaste åren…ingen större skillnad alltså!
Några dagar innan resa till årsträffen ringde en kompis med likadan hoj och berättade att hans cykel inte
gick riktigt bra. Den hade ojämn tomgång med vibrerande/skakande motor och den hade flera gånger
stannat vid gasavdrag.
Jag tänkte att det var något med gasspjällen/synkroniseringen så dagen efter skruvade vi av ”karossdelarna”
och kopplade in ”Mimmimetern”. Jodå, synkroniseringen låg väldigt fel, mellan 3 till 4 dm.
När jag gasade upp så minskade det till ca 1 dm. Justerade till balans vid 3000 rpm men tomgången kunde
jag ju inte göra något åt.
Jag konsulterade Håkan Runfeldt och fick då veta att han gjort en tomgångsjustering m.h.a . GS911/dator.
Jag är ju delägare i en GS911 men har hittills bara använt den vid bromsvätskebyte och återställning av
serviceindikering.
Läste lite på nätet, amerikanska sidor/forum men blev lite tveksam då någon helt tappat tomgången efter
att ha använt GS911 för kalibrering!
Det var, som sagt, bakgrunden till att jag idag tog mod till mig och kopplade upp Datorn till min egen hoj!
Letade reda på där det stod ”idle-calibrate actuators” eller liknande. Tryckte sedan på "calibation"...det
började brumma svagt några gånger ”inuti” hojen, efter en stund tystnar det och det står:
”calibration successfully done”!
Slår av tändningen och kopplar bort GS 911/dator.
Lite nervöst provstartar jag cykeln…den startar snällt och går fint på tomgång strax under
1500 rpm. Bryr mig inte om att skruva av kåporna och koppla in "mimmimetern" utantar på mig mc-kläderna och ger mig ut på en runda.
Det är alltså nu jag blir rätt förvånad! Det är ju inte samma hoj jag kör!
De magerryckningar(surging) den alltid haft är.…BORTA!
Den s.k. onoff-effekten vid på-avdrag på gasen är…BORTA!
Den lite råa ”traktorliknande” motorgången är….BORTA!
Tjuvstoppen vid lite lägre motorvarv är….BORTA!
Motorn går mjukare och drar fint från 50 km/tim på fyrans växel!
Jag fattar ingenting? Kan denna åtgärd/kalibrering verkligen ha så stor inverkan?
Hur som helst…jag är väldigt nöjd med resultatet!