Rätt så förvånad

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Rätt så förvånad

Inläggav HåkanH » 2017-08-02/22:43

…blev jag faktiskt tidigare idag!
Lite bakgrund först:
I vår när jag skulle göra synkning av gasspjällen märkte jag att tomgången låg lite snett, ca 3-4 cm
”mimmimetern”!
Detta går ju ej att mekaniskt justera på dohc-motorn så jag brydde mig inte om det. Gasade upp till 3000rpm
och lyckades efter flera försök, justera till ok balans.
Vid provkörning så gick motorn ungefär som den gjort de senaste åren…ingen större skillnad alltså! :roll:

Några dagar innan resa till årsträffen ringde en kompis med likadan hoj och berättade att hans cykel inte
gick riktigt bra. Den hade ojämn tomgång med vibrerande/skakande motor och den hade flera gånger
stannat vid gasavdrag.
Jag tänkte att det var något med gasspjällen/synkroniseringen så dagen efter skruvade vi av ”karossdelarna”
och kopplade in ”Mimmimetern”. Jodå, synkroniseringen låg väldigt fel, mellan 3 till 4 dm. :o
När jag gasade upp så minskade det till ca 1 dm. Justerade till balans vid 3000 rpm men tomgången kunde
jag ju inte göra något åt.
Jag konsulterade Håkan Runfeldt och fick då veta att han gjort en tomgångsjustering m.h.a . GS911/dator.
Jag är ju delägare i en GS911 men har hittills bara använt den vid bromsvätskebyte och återställning av
serviceindikering.
Läste lite på nätet, amerikanska sidor/forum men blev lite tveksam då någon helt tappat tomgången efter
att ha använt GS911 för kalibrering!

Det var, som sagt, bakgrunden till att jag idag tog mod till mig och kopplade upp Datorn till min egen hoj!
Letade reda på där det stod ”idle-calibrate actuators” eller liknande. Tryckte sedan på "calibation"...det
började brumma svagt några gånger ”inuti” hojen, efter en stund tystnar det och det står:
”calibration successfully done”!
Slår av tändningen och kopplar bort GS 911/dator.
Lite nervöst provstartar jag cykeln…den startar snällt och går fint på tomgång strax under
1500 rpm. Bryr mig inte om att skruva av kåporna och koppla in "mimmimetern" utantar på mig mc-kläderna och ger mig ut på en runda.

Det är alltså nu jag blir rätt förvånad! Det är ju inte samma hoj jag kör! :shock:
De magerryckningar(surging) den alltid haft är.…BORTA!
Den s.k. onoff-effekten vid på-avdrag på gasen är…BORTA!
Den lite råa ”traktorliknande” motorgången är….BORTA!
Tjuvstoppen vid lite lägre motorvarv är….BORTA!
Motorn går mjukare och drar fint från 50 km/tim på fyrans växel!

Jag fattar ingenting? Kan denna åtgärd/kalibrering verkligen ha så stor inverkan? :?

Hur som helst…jag är väldigt nöjd med resultatet! :D
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Rätt så förvånad

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-03/08:02

"Vete fan, hur det går till. Det är nog nåt elektroniskt."
Gösta Ekman i "Kulpåsesketchen".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rätt så förvånad

Inläggav BmwMats » 2017-08-03/08:12

Bara att gratulera till ett lyckat resultat ! :) :) :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Rätt så förvånad

Inläggav Håkan » 2017-08-03/15:31

HåkanH skrev:Jag konsulterade Håkan Runfeldt och fick då veta att han gjort en tomgångsjustering m.h.a . GS911/dator.

Hur som helst…jag är väldigt nöjd med resultatet! :D

Ja, det är som trolleri. :D
Men visst är det bra?

Har du prövat samma manöver på Kents motorcykel?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rätt så förvånad

Inläggav Thomas Stadin » 2017-08-03/17:34

En gissning:
Är det inte så att du nollställer adaptionsvärdena vid kalibrering.
Isf gissar jag att den långsamt "blir sig själv igen" när milen rullar på.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rätt så förvånad

Inläggav HåkanH » 2017-08-03/18:53

Håkan skrev:Har du prövat samma manöver på Kents motorcykel?

Nej, men jag har pratat med honom! Han jobbar så han skulle komma när han får tid!
Thomas Stadin skrev:En gissning:
Är det inte så att du nollställer adaptionsvärdena vid kalibrering.
Isf gissar jag att den långsamt "blir sig själv igen" när milen rullar på.

Hmm, möjligt att din gissning är rätt, för på hemvägen efter en 25 milatur tyckte jag mig märka att den
inte gick riktigt lika fint som den gjorde igår!
Men varför ska det fungera så med adaption (vad det nu är??) att den långsamt återgår till att gå "sämre"
eller inte lika mjukt & lent (smooth på eng)?
Det verkar ju väldigt fel och onödigt, om jag säger så! :o :?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Rätt så förvånad

Inläggav Fredrik J » 2017-08-03/20:39

Om adaptionsvärdena nollställs finns ju "risken" att den inte går fullt så magert som den gör när lamdorna och styrenheten hunnit göra sitt ;) Lösningen i mitt, och somliga andras, fall var makapären AF-XIED. Den lurar lamdorna på riktigt, till skillnad från boosterplug etc. Och de funkar på lång sikt ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Rätt så förvånad

Inläggav Lars Westman » 2017-08-03/22:44

Fredrik J skrev:Om adaptionsvärdena nollställs finns ju "risken" att den inte går fullt så magert som den gör när lamdorna och styrenheten hunnit göra sitt ;) Lösningen i mitt, och somliga andras, fall var makapären AF-XIED. Den lurar lamdorna på riktigt, till skillnad från boosterplug etc. Och de funkar på lång sikt ;)


+1

Med AF-XEID är min 800GS från -08 hur mjuk och fin som helst på lågvarv. Känns som en förgasarhoj.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Rätt så förvånad

Inläggav Bengt Allevad » 2017-08-05/14:55

HåkanH skrev:

............Men varför ska det fungera så med adaption (vad det nu är??) att den långsamt återgår till att gå "sämre"
eller inte lika mjukt & lent (smooth på eng)?
Det verkar ju väldigt fel och onödigt, om jag säger så! :o :?


Adaptionen är nog bra i sig själv men det är dess satta mål som gör att inte hojen går så bra som den skulle kunna göra.
Målet är satt till ett ett AFR-värde på 14,7 av miljöskäl och vid det värdet är det svårt att få en hel del motorer att gå bra.
Jag vet inte om begäran av synkning av tomgångsmotorerna också resettar adoptionsvärdena = lika med fine tune tabellerna i detta fallet.

Som du upplever hojen en stund talar det för att trimtabellerna=fine tune= "adaptionen" blev resettad ocg då går hojen oftast superbra efter någon minut och fram till säg 5 mil eller något mer. Miltalet varierar på hur snabbt ECU:n hinner bygga upp nya finetune tabeller för ett AFR-värde så nära 14,7 som möjligt.

Om du har en GS 911 så kan du enkelt kontrollera. Kör några mil med hojen och titta vad du har för värden i de additiva och multiplicativa trimtabellerna. Om de skiljer sig från 0 så gör din synkning av tomgången och se om värdena har gått till 0 eller ligger kvar med med siffror som typ 3,2 % och 0,9 (obs siffrorna är bara ett exempel tagna ur luften)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Rätt så förvånad

Inläggav HåkanH » 2017-08-05/15:33

Tack Bengt för ditt inlägg! jag ska koppla upp GS911 igen nån dag och kolla lite mera!
Det här är knepigt men samtidigt intressant, blir lite nyfiken och försökte googla lite men det finns inte
mycket att läsa på svenska. Det blir för svårt för mig att hänga med på engelska sidor!
Hittade iaf det här på ett forum, som jag kopierat! Handlar om bilmotorer, men ändå...

Alla digitala elektroniska insprutningsystem använder adaptionsfaktorer för motorstyrning, men jag tror många överskattar vad systemet egentligen klarar.

När det gäller bränsle så brukar man ha två adaptionsfaktorer, den ena är en additiv adaptionsfaktor och den andra är en multiplikativ adaptionsfaktor. Den tidigare används för att anpassa bränslemängden för tomgång och är som sagt additiv, den andra är multiplikativ och används för övriga registret. Alltså, om styrsystemet under vissa driftsförhållanden upptäcker att det måste tillsätta ex. 5% mer bränsle för att nå lambda 1 så sätts den multiplikativa adaptionen till 1,05. Beräknat bränslebehov multipliceras då med 1,05 och motorn sprutar in denna bränslemängd. Maximal kompensationsfaktor brukar ligga runt 0,75 respektiva 1,25, vilket ger felkod. Vissa felkoder måste följa EOBD standarden, vilket är den europeiska versionen av OBD2.

Bränsleadaption (multiplikativ) sker normalt med med varm motor, med tankurluftningen urkopplad och under dellast. Under fullgas så kan inte adaption ske, och man ska heller inte ge fullgas med en motor där styrsystemet nyligen varit strömlöst. Adaption sker normalt ganska snabbt, det är inget man behöver köra typ en halv tank för att få till.

När det gäller bränsleinsprutningen så växlar för övrigt moderna styrsystem mellan något mager och något fet blandning vid drift. Detta sker omväxlande med några sekunders mellanrum. Avsikten är att maximera katalysatorns verkningsgrad. Man har vidare två lambda sonder, en före och en efter första katalysatorn. Blir katalysatorn dålig så kan styrsystemet ganska lätt upptäcka att katalysatorn inte fungerar som den ska genom att de lambda variationer som kan ses på första sondens utsignal även visar sig på den andra sondens signal. Då sätts felkod för avgasrening, vilket är lagkrav. Då första sonden är kraftigare utsatt för åldring så kan man även använda den andra sondens signal för att korrigera den första.

När det gäller tändläge så kan styrsystemet inte lära sig någonting. Det kan bara minska förtändningen då knackning upptäcks. Upptäcks knackning kan systemet alltså dra av 1, 2, 3 osv graders förtändning tills att knackning inte längre sker. Upphör knackningen så arbetar sig systemet tillbaka till 0, dvs tändning enligt tändmappen. Notera att tändningen bara kan sänkas relativt tändmappen om knackning detekteras. Ger 95 oktan inga knackningar, så kommer styrsystemet inte öka förtändningen om man istället kör på 98 oktan.


Om det är så, som beskrivs i den fet-markerade texten är det inte konstigt att boxermotorn lider av s.k.
magerryckningar! Men man kan verkligen undra varför det skiljer mellan motorerna.
Allt ifrån svåra ryckningar till de som det inte märks/känns ett dugg!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Rätt så förvånad

Inläggav Bengt Allevad » 2017-08-05/16:38

Hej Håkan
Jag tror inte magerryckningrna har med dina fetstilta växlingar :) att göra.
Snarare att medelvärdet mellan dem är satt till för högt AFR-värde. Så här jobbar all smalbandslamdastyrning och den kan ju fungera vilket AF-XEID-enheterna är bevis på.

Däremot har inte jag fått dessa enheter att fungera över tid på min R1200S motor uppdaterad med senaste ECU programvaran för denna motor från 2009.
ECU låter sig bara luras några mil; sedan sätter adaptionen igång och gör de mest tokiga finetune tabeller.
Ömsom plus, först på de additiva och när de är fyllda till sin gräns lägger den på plus på de multiplicativa.
Allt frid och fröjd och hojen går som en dröm. Plötsligt vänder ECU:n och börjar lägga på minus i stället och rätt vad det är går hojen så dålig att den tjuvstannar. Motorgången skall vi inte tala om.

Varför det inte fungerar på min ECU kan jag inte förklara. För andra fungerar detta.
Jag har lagt dem på hyllan!

Jag har gått tillbaka till PowerComander och måste göra en pudel härvidlag. Jag skrev för något år sedan att det var svårt att få till den på min hoj men jag gjorde fel då med dess trimvärden från Autotunern.
Power Comander har ju inga manualer som förklarar något utan man måste experimentera själv.

Jag gav Powercomandern en ny chans och nu fungerar allt bra.
ECU:n med bortkopplade smalbandslamdor ger ca 12 i AFR värde. Ingen adaption sker nu utan ECU går på en fast tabell hela tiden. Alltså en stabil grund för PowerComandern.

På detta låter man PowerComandern ihop med Autotunern göra en minus-bränsletabell så man hamnar på ett AFR värde mellan 13,2 och 13,8. Dessa värden får jag från PC:ns tabellförslag.
Det är många provturers arbete att trimma in PC:n med hjälp av Autotunern men väl värt det märker jag nu, när jag tror jag lyckats.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Rätt så förvånad

Inläggav HåkanH » 2017-08-05/17:15

Oj, man blir verkligen imponerad över vilka "djupdykningar" du gjort/gör i systemen och sedan lyckas
få det att fungera...fantastiskt! :o
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Rätt så förvånad

Inläggav Bengt Allevad » 2017-08-05/17:39

HåkanH skrev:Oj, man blir verkligen imponerad över vilka "djupdykningar" du gjort/gör i systemen och sedan lyckas
få det att fungera...fantastiskt! :o

Det var väldigt snällt sagt, tack men det har sin grund i att jag vill så gärna kunna behålla min R1200S.
Det är en perfekt hoj för mig varandes både sporthoj och touringmaskin för en äldre man.

Dels har min sambo en F800R och även den vill hon kunna behålla.

Båda hojarna har krävt lite åtgärder för att vara trevliga att använda.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst