Sida 1 av 1

ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-09/06:34
av Robert Olausson
Hej!

På min R1150RT -01 så började abs-lampan att blinka fort och den röda varningstriangeln lysa konstant när jag var ute och körde. När jag kontrollerade bromsfunktionen så fungerar abs på frambroms men inte på bakbroms. Det verkar inte som om den ansätter fram och bakbroms samtidigt som den har gjort tidigare. Är motorn avstängd men tändningen tillslagen och jag drar handbromsen så hör man hur pumpen jobbar men inte på fotbromsen.

Går det att reparera enheten eller är det utbyte som gäller?
Kan man koppla sig förbi varningslamporna så man slipper blinket tills vidare?

Bromsarna fungerar förutom abs och servo på fotbromsen (bakbromsen).

Robert

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-09/07:07
av Gunnar Elmgren
Robert,
kolla först att bromsjluskontakten funkar på bakbromsen!

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-09/08:44
av Robert Olausson
Hej Gunnar!

Jag gick ut i garaget för att kolla bromsljuset på fotbromsen men till min stora förvåning fungerade abs- pumpen på bakbromsen! Även bromsljuset tändes när jag trycker på fotbromsen.

Jag tror inte på självlagande fel så något måste vara trasigt. Har inte kört hojen för att testa om felet kommer tillbaks.

Kan du utveckla teorin om bromsljuskontakten. Kan det vara något med abs- givaren på bakhjulet?

Robert

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-09/10:41
av Gunnar Elmgren
Bromsljuskontakten drar igång servopumpen och aktiverar ABS, förutom att den tänder bromsljuset....
Kanske kontakten kärvar eller är glapp?
ABS-givaren tror jag inte på, det stämmer inte med symptomen.
Är batteriet friskt och väl-laddat?

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-09/16:32
av Fredrik J
Jag hittade denna https://www.bqe.se/produkt-kategori/bmw ... serie-abs/ när jag i annat ärende slösurfade lite idag. Vet inte om de meckar med just den aktuella abs enheten, men det kan ju om inte annat vara bra att veta att det finns de som i Sverige renoverar BMWs motorcykel abs.

Ny är ju delen lite dyr ;)

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-09/17:55
av Håkan

Jag har varit i kontakt med BQE. Dom kan säkert hjälpa dig Robert. Men testa först Gunnars tips. ;)
Det skulle också vara bra att läsa av ev. felkoder, det kan ge en hint om felet.

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-09/18:47
av Robert Olausson
Jag har satt batteriet på laddning så får vi se om felet kommer tillbaks. Det är ett par år gammalt och kommer från en stor Svensk butik för allehanda ting till bilar, mc och hemmet! 8-)

Bra att veta att det finns en firma i Sverige som kanske kan hjälpa mig om felet kvarstår.

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-09/19:44
av BmwMats
Har själv haft MC-batterier från just det företaget som fungerat bra i början på mina BMW-cyklar, men efter dryga året så har jag haft startsvårigheter i sträng kyla och något halvår därefter så har jag inte ens fått igång hojen i sommartemperaturer, trots sedvanlig omtanke om batteriet.
Detta gäller dom "gråfärgade" MC-batterierna som jag haft.

Använder cykeln året runt och kör långa sträckor varje dag, så laddningen BÖR inte vara något problem med, har även CTEK-laddare som jag kan stötta med vintertid då hojen parkeras hemma.

Senaste batteriet har också inhandlats från samma butikskedja, MEN jag har valt de batterier som beskrivs:
HEAVY DUTY och finns i lite olika storlekar vad gäller amperestyrka.
Jag har artikelnr: 80231 på cykeln nu (20AH) och det ÄR skillnad på det och dom något billigare batterierna.
Många rekommenderar originalbatterier eller av ännu bättre kvalitet, men den modellen som jag beskrev ovan är klart mycket bättre än många andra "lågprisbatterier" enligt egen erfarenhet.

ABS-problem på BMW-motorcyklar orsakade av batterier som inte riktigt "orkar med" finns att läsa i diverse trådar här på forumet.

Hoppas att du får ordning på din cykel, - och du - kör försiktigt i sommar ! ;)

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-09/22:03
av lordnisse
Hej, har också ett BT Performance batteri på min k1200rs, det gråa, har haft det några år nu och har aldrig haft problem med det, dock skall tilläggas att jag inte kör när det är speciellt kallt, har blivit bekväm och har flera bilar och parkering finns på jobbet. Vill mest påpeka att det behöver inte vara fel på batteriet bara för att det kommer från bilbuttericks.

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-14/19:20
av Robert Olausson
Tog en testrunda på hojen i kväll. Mätte batteriet efter att jag kopplat bort laddaren och då var spänningen på strax över 13V. ABS-testet gick igenom utan problem. Efter ca 7 mil började ABS-lampan att blinka hastigt och den röda varningstriangeln lyste konstant. Trots detta så startade pumpen både på hand- och fotbroms.

Efter att jag stannat och tankat var allt ok när jag körde i väg men efter några meter var det samma visa med varningslamporna igen.

Jag körde hem och testade ABS-verkan på grusvägen och då startade varken pumpen på hand- eller fotbroms. Efter att tändningen var avslagen en stund var allt ok igen!

Jag mätte batterispänningen på nytt och då låg den på ca 12,5V. Mätte spänningen med motorn igång och då går spänningen upp till 13,79V.

Bromsljuset tänds på både hand- och fotbroms. Även när inte pumparna startar.

Fler teorier om eventuella fel?

Robert

ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-14/20:31
av Gunnar Elmgren
Har Du mätt batterispänningen vid belastat batteri?
Dvs med motorn avstängd, men tändningen på och så många förbrukare som möjligt igång.

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-14/20:38
av Robert Olausson
Jag mätte med tändningen påslagen, ljus och dimljus tända och spänningen låg på runt 12V. Vid tillslag av startmotor dök spänningen till strax över 9V.

Robert

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-14/21:33
av Gunnar Elmgren
Bara 9V belastat med startmotorn indikerar att batteriet inte är helt friskt. Bör inte gå under 10,5 V.
Har Du något annat batteri att prova med?

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-14/22:10
av Robert Olausson
Jag har inget annat som passar. Jag får investera i ett nytt och testa med det.

Robert

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-15/04:54
av Fredrik J
Jag håller med Gunnar, verkar onekligen som om batteriet kan vara boven. Köp ett nytt kvalitetsbatteri så är nog oddsen goda att symptomen försvinner.

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-16/08:55
av Bengt Allevad
Min erfarenhet säger att Biltemas batterier, förutom deras öppna blybatterier, har för stort inre spänningsfall redan från början när det är nytt.
Prova gärna Odysseybatteri eller någon typ av lithium/järnbatteri. Dessa har riktigt lågt inre spänningsfall och i synnerhet de äldre BMW-absenheterna har stora startströmmar och sjunker spänningen under ABSenhetens start, är den så intelligent, att den anser att det här batteriet klarar inte att driva ABS:en fullgott och då går det hela i blockad.

Lite offtopic:
Liknande brukar ske på avrostningsövningar med mycket broms med BMW, att trots fullgott batteri, ger ABS:en upp.
Detta är viktigt att tipsa deltagarna om, att de inte har ABS hur länge som helst under en övning.

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-16/10:02
av Bror Gårdelöf
Jäpp! Min 2002:a har ett särskilt meddelandeblad från BMW om, att detta kan inträffa vid intensiv bankörning.

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-16/10:59
av Bengt Allevad
Bror Gårdelöf skrev:Jäpp! Min 2002:a har ett särskilt meddelandeblad från BMW om, att detta kan inträffa vid intensiv bankörning.


Tack för instämmande!
Det har jag inte sett från BMW utan det är bara egna erfarenheter jag har. Särskilt om man leker på grus för att demonstrera ABS åt sig och kör med "låst framhjul" långa sträckor så att att ABS får jobba mycket längre än vad som är tänkt. Tiotals meter alltså.

Conclusion: Snåla aldrig med batteriet när vi har en sådan fanstastisk funktion i ABS:en. Vad är ett 1500:- billigare batteri värt då, om man frånhänder sig en sådan fin funktion.

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-17/08:10
av BrooklynS
Helt riktigt!

Ett bra batteri handlar inte bara om säker startfunktion utan också om väl fungerande ABS under även icke ideala förhållanden.

Snåla inte!

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-21/20:17
av Robert Olausson
Hej!

Tack Gunnar och ni andra!

Smålänningen fick krypa till korset! Investerade i ett Tudor Exide GEL 19Ah MC batteri avsett till R1150RT och efter en provtur på ca 6 mil så verkar allt fungera. Inga blinkande varningslampor! Jag tyckte att det var bättre fart på startmotorn nu än med mitt gammla batteri. Jag hoppas att det håller sig så nu! ;)

Robert

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-08-22/13:59
av Thomas Stadin
OT

Bengt Allevad skrev:Tack för instämmande!
...om man leker på grus för att demonstrera ABS åt sig och kör med "låst framhjul" långa sträckor så att att ABS får jobba mycket längre än vad som är tänkt. Tiotals meter alltså.


Den där övningen är väldigt bra att göra även utan ABS.
Sitter man rätt med blicken högt blir det helt odramatiskt att köra med låst framhjul kortare sträckor. "Tiotals meter" kanske är att ta i utan ABS, men väl 5m.

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-09-01/22:08
av Robert Olausson
"Säg den lycka som varar för evigt!"
Med nytt batteri och en liten provtur utan blinkande varningslampa och med en förhoppning att problemet var löst tog jag hojen till firmans huvudkontor i Örebro. Ca 33 mil enkel resa. Nästan framme i Mjölby, där jag svänger av E4 mot Örebro, började lampan blinka igen! :cry:

Bägge pumparna surrar och ABS:en funkar. Jag börjar misstänka oxid i någon anslutning i ABS-systemet. Har inte rivit ner kåpor och lyft bort tanken för felsökning ännu.

Fler teorier/erfarenheter mottages tacksamt!

Hälsningar
Robert

Re: ABS-enheten

InläggPostat: 2017-09-01/22:36
av Izvor
Hej Robert

Jag hadde kontrollerat att laddningen är som den ska samt att man inte har några krypströmmar/förbrukning som är större än vad din laddning mäktar med.