Byta till annan däcksdimension fram

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta till annan däcksdimension fram

Inläggav Dennis Johansson » 2017-08-19/04:31

Hallå.
När man åker grus / offroad / enduro etc har de flesta 90/90-21 som framdäck.
Av någon märklig anledning har ju R1100 / R1150 / R1200 GS 19" fram vilket enligt mig är en konstig kompromiss utan direkta fördelar för mig.
Men även konkurrenter har ju nappat på 19"

Original har min R1200GS 110/80-19.
Och däcken börjar bli slitna på mina offroad hjul
Fram är klackarna så kilformade att de i bak kanten är helt nedslitna.
Att vända däcken på fälgarna vet jag ej ens är rimligt även om del gör så.

I Mitas tabell för E09 som är deras grusigaste mönster finns även i 100/90-19.
Enligt samma tabell passar samma fälg, 2.5".

Så smalare däck borde va att föredra.
Vad kan jag förvänta mig?

T.ex. till Xrv750 AT av modellen RD04 130 bredd bak.
Till nyare modellen RD07 var det 140 bredd.
Samma fälg, samma motor, annat chassie. O ny däckbredd.
De med RD07 valde ofta ändå 130 bredd bak på påstått bättre egenskaper.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Byta till annan däcksdimension fram

Inläggav BrooklynS » 2017-08-19/06:59

19" är en ganska bra kompromiss då 21" blir odrägligt på kurvig asfalt och 17" är slagigt på grus och ojämnt underlag.

Kör man enbart grus är smalare däck att föredra men du får också mindre lastkapacitet och stabilitet...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Byta till annan däcksdimension fram

Inläggav Dennis Johansson » 2017-08-19/09:40

I och för sig ej svar på huvudfrågan.
Men lider mer av 19" på grus en 21" på asfalt.
Och om 21" hade varit så kass på kurviga vägar, hade väl ej CRF 1000L Africa Twin vunnit Alpen Masters i Motorrad

Men till huvudfrågan.
Vad ger ett byte från 110/80-19 till 100/90-19 för resultat praktiskt.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Byta till annan däcksdimension fram

Inläggav Håkan » 2017-08-19/10:33

Dennis Johansson skrev:Vad ger ett byte från 110/80-19 till 100/90-19 för resultat praktiskt.

I praktiken får du ett smalare däck. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Byta till annan däcksdimension fram

Inläggav Dennis Johansson » 2017-08-19/10:52

Håkan skrev:
Dennis Johansson skrev:Vad ger ett byte från 110/80-19 till 100/90-19 för resultat praktiskt.

I praktiken får du ett smalare däck. :)

Tack Håkan.
Det hade jag listat ut.
Menar du med det oskrivna att jag ej kommer få någon negativ erfarenhet?

Om jag fattat rätt så är höjden ett procentmått av bredden.
D.v.s att höjden troligen är rätt lik mellan båda
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Byta till annan däcksdimension fram

Inläggav Kovlingen » 2017-08-19/11:03

En högre profil ger vanligtvis mer Comfort . En lägre profil ger stadigare men stötigare gång .
Gällande procenten så har du helt rätt .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst