Sida 1 av 1

Absgivare 1200 GSA LC 2014

InläggPostat: 2017-08-19/21:19
av RickardW
Monterade glad i hågen mina nyanskaffade (beg) extrahjul (ekerfälgar). Observerade tyvärr inte att den yttre vänstra distansringen på framhjulet saknades, med påföljd att ABS givaren "svarvades ner" av sensorringen och ABS-lampan tändes efter ett par hundra meters körning. Vid närmare koll kan jag konstatera att tätringen på de nya fälgarna har mindre innerdiameter än de originalmonterade. Antingen får jag då byta ut tätningen och skifta över befintlig distansring, eller skaffa en ny distansring med rätt y-dia. Frågor;
1. Är något/vilket av ovan alt att föredra, finns det ytterligare skillnader som komplicerar det hela?
2. Krävs installation/reset av canbus efter utbyte av ABS-givare?

Re: Absgivare 1200 GSA LC 2014

InläggPostat: 2017-08-23/13:06
av RickardW
Epilog; skaffade ny distansring, (i nytt utförande för hojar tillv efter 03/14) och bytte ut den trasiga abs-givaren. Behövdes ingen reset av datorn. Kostade drygt 1200 kr i delar + eget arbete för att lära sig detta, kunde varit värre.

Re: Absgivare 1200 GSA LC 2014

InläggPostat: 2017-08-23/13:29
av Thomas Stadin
RickardW skrev:Epilog; skaffade ny distansring, (i nytt utförande för hojar tillv efter 03/14) och bytte ut den trasiga abs-givaren. Behövdes ingen reset av datorn. Kostade drygt 1200 kr i delar + eget arbete för att lära sig detta, kunde varit värre.


Det verkar som om man ändrade distansringens ytterdiameter från 30 mm till 25 mm from 03/14. Tätningen påverkades givetvis också och du bytte väl även den?