Sida 1 av 1

R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-08-31/18:01
av BrooklynS
Pga olika omständigheter blev jag av med min R1200 ST och behöver därför en annan hoj. Utbudet av ST är inte jättestort och för mig är servicehistoriken avgörande när jag kör beg hoj. Milen gör inte så mycket, däremot om den stått fem år utan service...

Nå, jag hade ärende till Northbike i ett annat ämne och vi kom så småningom in på våra respektive bekymmer. Jag var utan hoj och de hade precis fått sin ena butik i Umeå nedbrunnen. Det föll sig därför så att jag köpte en nyare hoj än vad jag tänkt.
Nu har jag spanat många år på GSA men aldrig fallit för den vid de provturer jag gjort och eftersom jag gillar ST så skarpt har jag varit nöjd.
Annars är konceptet som gjort för mig; stor tank, lång fjädringsväg, hög sadel (har rätt långa ben).

Tillfället kom, och i garaget står nu en vit GSA 2015 med "hele pakken" i utrustningsväg, förutom "Gear assistant Pro", som för övrigt går att eftermontera.

Tankade i 23 liter och färddator som "Range" visade oblyga 613 km. Känns bra.

Anakee 3, helt nytt fram, original tankväska, Nav5 och förstås korvlådorna i aluminium.

Har kört bara 17 km men det finns utsikter till mer framöver. :)

Bild

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-08-31/18:29
av Kovlingen
Det blir svettigt att köra ur 3 tankar/dag :mrgreen:
Väntar redan på nästa inlägg :)

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-08-31/19:24
av Håkan
BrooklynS skrev:
Har kört bara 17 km men det finns utsikter till mer framöver. :)


Häng med Kovlingen och mig på Tändsticksträffen nästa helg, så får du lite fler mil på mätarn. ;)
https://www.svenskalag.se/Vmck/sida/134 ... ckstraffen

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-08-31/21:32
av BrooklynS
Det blev några mil till i kvällsmörkret.

Ställde in rätt höjd på strålkastaren och provade lite olika inställningar för fjädring och körprogram.

Bild
Bild

En sak blev väldigt tydlig: ALLA tror att det är polisen som kommer. Bilister svänger in till kanten när man kommer bakom dem, mötande sänker farten och håller åt sidan.

Bra.

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-08-31/22:27
av Thomas Stadin
Du har alldeles för mycket luft i framhjulet!
Gå ner mot 2,3 bar fram och 2.7 bak vid solokörning så blir mc:n mer kul att köra.
Koppla även om till Driving Mode = Dyna så jobbar fjädringen dynamiskt.
Sedan är det bara att "trycka av" :)

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/05:14
av BrooklynS
Jo, däckstrycket är noterat.
DYNA handlar enligt instruktionsboken väl mer om att den blir mer het på gröten så att säga. Inte nödvändigt alls.

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/07:31
av Thomas Stadin
Ljusbilden ser ut att vara mycket bredare och finare än vad jag kan minnas att den är på min. Har du extraljus?

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/09:59
av BrooklynS
Nä, det är LED-garnityret.

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/10:00
av BrooklynS
Eller ja, om du menar positionsljusen. LED även de, kanske gör något för bredden iaf.

Bild

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/12:29
av BmwMats
Ofantligt bra ljus på hojen !
Ser ut att vara bra mycket starkare (och ljusare) än vad mina traditionella glödljus kan prestera.

P.S. Kan man använda sig av led-ljus om man som mig bara har (led)syn... :mrgreen:

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/16:00
av BrooklynS
Ytterligare 15 mil lagda idag på både grus och asfalt. Detta tillsammans med GSA-kompis Mats L.

Enduroläget tillåter långa mjuka sladdar i kurvor och hojen känns klippfast oavsett underlag. Bättre grepp än vad jag trodde i Anakee3 men det är förstås så länge det är torrt.

Farthållaren är otroligt bekväm att ha på motorväg och ROAD+SOFT ger mig den komfort jag vill ha när jag flyttar arslet från A till B.

Bild

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/17:41
av Thomas Stadin
Ang "arslet" så kan du motverka träsmaken genom att ändra sadelns vinkel.
Justera in sadeln så att den blir "hög" framtill och "låg" baktill så hålls träsmaken i schack.

Hur är det med tillbehören? Vill dela med mig av mina erfarenheter:

Om du inte redan har en så köp en MachineArt eller Maier MudSling. De håller dig och hojen rena. Skyddar även länkaget på ett bra sätt. Kan bli problem med vissa grova däck. Läs på innan köp så att modellen du väljer passar med däcken du tänkt köra.

Ett stänkskydd för framskämen är också vettigt. Pyramid Plastics har en bra.

Strålkastarskydd och kylarskydd är också bra att ha vid gruskörning. Det finns olika. Jag valde Touratech och är nöjd. Dock är passformen på kylarskydden inte helt 100% men de gör sitt jobb.

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/17:52
av BrooklynS
Tack för tips, men träsmak är det inte någon större risk för. Tvärtom är sadeln i min smak. Jag är Citroënmänniska vad gäller komfort, därav SOFT-läget... :D

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/22:37
av Izvor
Grattis!

Önskar dig många sköna, säkra och bekymningsfria mil på din nya hoj!

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-01/23:40
av BrooklynS
Tack Izze!

Det känns som om det blir en enkel match att bränna upp till Hanmerfest för en kopp kaffe och sedan hem igen.

Camilla hängde med på en kvällstur och hon tyckte att den här kan man åka långt på. :)

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-02/19:58
av BrooklynS
En kvällstur igen. Nu med Dynamicläget i och ensam på hojen.

Det här kan bli roligt. Framhjulslyft på växel 1-3 bara på gaspådrag. Gott tryck i spisen!

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-03/08:53
av Kovlingen
BrooklynS skrev: Gott tryck i spisen!

Brukar man inte säja att det är "bra drag i spisen" ? :? :D
Kör så det ryker ! :P

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-10/12:06
av BrooklynS
En liten tur i det (inte alltför) fina vädret. :D Köpte en glass och ställde mig nere vid södra hamn och åt upp den. Regn, 10 grader och kuling. Perfekt hojväder! 8-)

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-10/21:06
av Hasse Abrahamsson
BrooklynS skrev:En liten tur i det (inte alltför) fina vädret. :D Köpte en glass och ställde mig nere vid södra hamn och åt upp den. Regn, 10 grader och kuling. Perfekt hojväder! 8-)


Perfekt glassväder! :D :D :D

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-09-11/20:04
av BrooklynS
En liten kvällstur med lilla frun på grusvägar i kustbandet. Bild

Efter 49 mil sedan tankning plingade det till i hjälmen och en symbol tändes i instrumentet och en annan dök upp på GPS-en. Bara 9 mils räckvidd kvar, attans. :)

Sedan ett snabbt stopp på affären för att komplettera frukosten i morgon.
Bild

R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-10-08/16:38
av BrooklynS
Dryga 32 mil idag, kaffe på Santasaari och lunch i Töre. Turnpoint Boden, sedan Niemisel, Råneå och vidare norrut.

Kompisen behövde tanka i Kalix på tillbakavägen då han bara har 18 liters tank.

Bild

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-10-08/16:45
av BmwMats
18 liter, rena rama moppetanken... ;)

Låter som en trevlig tur, men jag förmodar att det mörknar fort uppe hos er ?

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-10-08/16:48
av BrooklynS
Ingen fara ännu, men snart går det fort...

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-12-15/23:13
av BrooklynS
Uppgraderade lite i höstas med begagnade nyttigheter:

Kylarskydd och småväskor Touratech, "bra att ha" som det heter.

DSC_3886.jpg

DSC_3888.jpg


Nu sitter jag och småplanerar lite kring sommarens långtur. Östersjön runt, nordöstra Norge eller rentav Alperna?

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-12-15/23:55
av Kovlingen
BrooklynS skrev:Nu sitter jag och småplanerar lite kring sommarens långtur. Östersjön runt, nordöstra Norge eller rentav Alperna?

Ja du har lite att välja och fundera på . Du har ju nordöstra Norge på ett stenkasts avstånd men
däremot Alperna blir helt annan femma och kräver lite mer . Både i tid och mil .
Finland har jag nästan ingen erfarenhet alls utom en liten snutt på väg upp till Kirkenes .

Re: R1200GSA -15 Roadbook

InläggPostat: 2017-12-16/00:05
av Olof Eriksson
Ålandsskärgård är grymt trevlig att åka mc på. Dvs tyckte jag. Frugan var av helt annan uppfattning. Men jag älskar ju båtar kobbar å skär. Och hon höga berg och fjordar....

Skall man till eller från Finland och åland är inom räckhåll. Så lägg gärna en dag extra eller två på norra eller södra rutten. I stället för direktfärjan (fastland till fastland).