Sida 1 av 1

Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-08-31/20:31
av erikcostalindgren
Jag håller på att bli galen.

Jag har en R100rs -79 som jag byggt om lite så jag har inte orginalpiporna på men däremot sitter det gamla luftfiltret kvar.

Jag har haft problem nu under en längre period att den bara går på en cylinder. I början var det bara att lågfartskretsen strulade och när jag rengjorde munstycket och infästningen (eller vad det nu kan heta) så funkade det igen.

Dagen innan jag skulle åka på besiktning så gick den återigen endast på en cylinder och den döda cylindern ville överhuvudtaget inte gå på något gaspådrag. Jag kollade att jag hade gnista, vilket jag hade men tändstiftet såg något blött ut så jag bytte trots allt. Då gick den igång och gick både på tomgång och på gaspådrag. Besiktingen gick fint men när jag ska köra hem så slutar den ena cylindern gå på tomgång precis som tidigare och efter ett tag går den inte alls, oavsett gaspådrag.

Vad är detta! Hoppas att någon kan hjälpa mig för jag har slut på idéer.

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-01/06:45
av Kovlingen
Mina vilda gissningar :

Alt 1 : Även om det finns gnista är det inte helt säkert att den kommer när det behövs .
Borde gå att mäta statusen på tändkablarna inkl. hattarna .
Om stiftet blir blött så finns där ingen gnista .
Alt 2 : Funderar på vad som händer om en flottör inte håller rätt nivå .
Kanske skickar på så mycket bensin så att den surar ner sej totalt .
Mao. flödar över .
Det är inte så att den svartryker onödigt mycket när den går på bägge ?

Slut gissning .

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-01/08:04
av CG Arvidsson
Börja om från början!
Justera/kontrollera ventilspel enligt verkstadshandbok.
Ta ett kompressionsprov.
Kontrollera tändläget att det motsvarar markering på svänghjulet.
Rätt värmetal på tändstift.
Byt tändstiftshattar och tändkablar.
Rengör förgasare med ultraljud,kontollera förgasarmembran.
Bensintillförsel.
Nu borde den gå lite bättre.

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-01/08:07
av erikcostalindgren
Hej och tack för svar!

Angående teori 1 så borde den ju tända i rätt läge i och med att båda cylindrarna tänder samtidigt samt att den gick bra även på den nu döda cylindern när jag bytte tändstift sist.

Teori 2 tycker jag låter mer intressant. Jag har nämligen stoppat in en typ diskboll (grövre än svinto) för att dämpa ljudet och tänker att det kan göra att den går för fett och dränker tändstiftet. Men jag tror faktiskt ännu mer på din teori om att flottören skulle vara felinställd och den får för mycket soppa på grund av detta och blir tvärsur tillslut...

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-01/09:35
av Bror Gårdelöf
erikcostalindgren skrev:... i och med att båda cylindrarna tänder samtidigt...

Gör de? Jag trodde, att de tände "var sin gång", dvs det bli en tändpuls per vevaxelvarv, växelvis på den ena och den andra cylindern.

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-01/10:00
av Gunnar Elmgren
Bror Gårdelöf skrev:
erikcostalindgren skrev:... i och med att båda cylindrarna tänder samtidigt...

Gör de? Jag trodde, att de tände "var sin gång", dvs det bli en tändpuls per vevaxelvarv, växelvis på den ena och den andra cylindern.

Ni har rätt och fel bägge två...
Bägge tändstiften får gnista samtidigt, en gång per vevaxelvarv. Däremot antänds bränsleblandningen växelvis, med ena cylindern på ett vevaxelvarv och den andra på nästa varv. (Blir alltså en extra, onödig gnista i slutet av utblåsningstakten.)
Det finns bara en brytare, och ingen fördelare. Varje tändstift/cylinder har därför en egen tändspole, som är parallell- eller seriekopplade (har förekommit bägge delarna).
Beträffande Dina problem, låter det onekligen som att ena cylindern "surar ner sig" så att tändstiftet till slut slår igen. För hög flottörnivå är ett hett tips, alternativt att någon kanal i förgasaren är igensatt så att cylindern dränks i bränsle. Kan naturligtvis vara ena tändspolen som är "trött" också, men det är mindre troligt eftersom problemet först verkar uppstå vid lågt gaspådrag. Prova att skifta tändspole (och gärna också tändkabel) mellan cylindrarna, och se om felet flyttar sig till andra cylindern!

Men, som sagt - det troligaste är att förgasaren flödar på den cylinder som surar ner sig.

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-01/10:01
av Bror Gårdelöf
Då lärde jag mig något nytt idag också.

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-01/15:26
av Håkan
Hej.
Det är relativt enkelt att kolla så man har rätt flottörnivå, på dom hojarna med Bing förgasare.
Ta loss ena flottörhuset, lyft flottören med fingret, öppna bensinkranen, sänk flottören, det ska precis börja rinna bensin när flottörens gjutskarv är parallell med förasarkroppens packningsyta mot flottörhuset.
Stämmer inte detta så justerar man genom att böja det lilla plåtblecket som trycker på flottörnålen.
Stor försiktighet är bra här. Bryt inte av blecket. ;)
När nivån är bra, sätt tillbaka flottörhuset, gör om operationen på andra sidans förgasare.

Ett vanligt fel som kan inträffa med dessa flottörer, som är gjorda av nån sorts frigolitmaterial, är att dom med tiden suger åt sig bensin och blir för tunga. Verkstadshandboken föreskriver en flottörvikt på 10 gram.
Detta kan man slippa om man tömmer flottörhuset på bensin vid varje längre stilleståndsperiod. :)

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-18/10:16
av erikcostalindgren
Tänkte bara rapportera in hur det går. Jag började med att för 10e gången ta isär förgasaren för rengöring och därefter så tog ut diskbollen som jag hade till ljuddämpningen. Därefter så började den gå på två cylindrar igen. Den gick fortfarande fett men inom ramen för vad som är ok.

När jag drog på fullt gasutslag började den däremot bluddra och gå dåligt. Tog då isär förgasarna igen, bytte alla oringar och även huvudmunstycke, då jag fick höra att många har borrat upp dessa. Det löste problemet med bluddrandet men tyvärr så upptäckte jag då att den slirar på kopplingen på femman när man drar på (delvis även på 4an) så det blir lite vinterjobb att se över kopplingen. Bulten till vevhusventilationen var genomgående så jag misstänker att det kan vara några packboxar som gått och att det spottas olja på kopplingen. Vad är annars vanligast?

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-18/12:53
av Kovlingen
erikcostalindgren skrev: Vad är annars vanligast?

Lamellerna slut eller för stark motor ;)
Jag bara skojar ;)
Kul att du skriver och berättar hur det går . :)
Inte alla som gör det . :shock:

Re: Den går bara på en cylinder

InläggPostat: 2017-09-18/13:48
av erikcostalindgren
Kul att du skriver och berättar hur det går . :)
Inte alla som gör det . :shock:


Sakta men säkert 8-)