Klockan nollställs vid start

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Klockan nollställs vid start

Inläggav Led61 » 2017-09-07/14:16

Klockdisplayen är "död" när motorn är avstängd och startar upp då jag vrider om nyckeln. Nu har jag ett stoppur istället för tidvisning.

Kan det vara batteriet som inte förmår att mata klockan i viloläge? Verkar otroligt då det är typ två år gammalt och det inte är några startproblem.

Lennart Ekelund
R1150RT '04
Led61
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-10-05/12:30

Re: Klockan nollställs vid start

Inläggav BmwMats » 2017-09-07/16:18

Klarar batteriet att starta motorn, så lär ju det finnas kraft nog även för klockan när motorn är avstängd.
Har dock ingen kunskap om just din cykel, men har du kontrollerat alla säkringar ?

Förhoppningsvis finns det någon här som kan din modell lite bättre än vad jag gör, så du kanske få ett bättre svar lite senare ikväll ;)

Lycka till !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Klockan nollställs vid start

Inläggav HåkanH » 2017-09-08/19:52

Läste lite på engelska/Amerikanska forumsidor!
Verkar vara så att det inte finns någon indikering för "low battery" utan klockans nollställning visar detta!

The 1150's don't have the ABS flashing lights as a low battery warning. Instead they have the digital clock reset. It was one of those undocumented improvements that came out of BMW engineering!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Klockan nollställs vid start

Inläggav Led61 » 2017-09-09/10:18

Tack för hjälpen. Jag laddade några timmar härom kvällen, men utan resultat. Jag får väl sätta batteriet på laddning över helgen.
Lennart Ekelund
R1150RT '04 - Skrot :=(
R1200RT '10 :=)
Led61
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-10-05/12:30

Re: Klockan nollställs vid start

Inläggav HåkanH » 2017-09-09/14:00

Bara en tanke! Börjar klockan att gå (visa tid) när du väl startat cykeln? Om inte, är det nog fel på klockan!

Sedan beror det väl på vilket batteri du köpte för två år sen! Det är ju vissa skillnader på ett lågprisbatteri och ett premiumbatteri.
Läste också någonstans på samma forum att om spänningen till elektroniken/displayen gör en momentan
dykning under 9,2 volt, så nollställs klockan.

När du trycker på startknappen så är ju belastningen på batteriet allra störst precis när startmotorn ska
börja rotera (bråkdelar av sekunden). När belastningen/strömmen är som störst blir spänningen som lägst!
När den väl börjat snurra så blir belastningen lite mindre...så pass att motorn startar.

Jag skulle parallellkoppla från ett bilbatteri m.h.a. startkablar och provstarta några gånger. Om klockan
inte nollställs då, så betyder det att batteriet nog är på upphällningen.

Å andra sidan...om det bara är digitalklockans nollställning som enda symtom, skulle du kunna ignorera
detta tills det visar sig "på annat sätt" om batteriet är dåligt! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Klockan nollställs vid start

Inläggav Anytec » 2017-09-15/10:10

Jag hade samma problem med min 1150rt -03
Det visade sig att det var fel på startmotorn bytt både batteri & tändningslås innan jag fick tag på en beg startmotor på e bay och då funkar det perfekt
R1150RT -03
Anytec
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2015-06-05/17:44


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst