rain,road, dynamic?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

rain,road, dynamic?

Inläggav moe green » 2017-09-24/16:11

Hej,, köpte en R1200Rt årsm -17 i sommras, har en undran ang dom olika körlägen som man kan välja på,
Har kört på Roadläget hela tiden fram tills idag, då jag prövade dynamicläget,
motorn känns mkt mer responsiv i detta läget, fick en fråga av en kamrat om det e olika
hästkrafts/vridmomentsuttag på dom olika lägena, eller om det alltid e samma effekt/vrid, men olika hur motorn levererar så att säga, i fråga om gasrespons effekt/vridmomentskurva.. jag kunde inte svara,,,
men det va en relevant fråga tyckte jag så jag kollade instruktionsboken,men där står inget utförligt,
e det ngn här som har koll på detta? kan det vara olika effekt/vriduttag i dom olika lägena?
tack på förhand!
Dennis :)
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Autolycus » 2017-09-24/20:54

Effekten är alltid densamma, 125nm/125hkr. Däremot ändras gasresponsen och chassiet blir styvare. Hojen blir "sportigare" så att säga.
I Rain blir gasresponsen långsammare o chassiet mjukt.
Autolycus
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2011-07-31/16:28

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Flintbacken » 2017-09-24/21:12

Översikt av funktionerna bifogad
Bilagor
Ride modes.JPG
Ride modes.JPG (46.29 KiB) Visad 6011 gånger
Användarvisningsbild
Flintbacken
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-09-23/18:14
Ort: Fagersta

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-24/21:27

Rainläget kan ju verka bra men tyvärr är det inte så.
I regn, eller i andra körförhållanden då fästet är dåligt, är det extra viktigt att man kör med en påtaglig och bra gaskontroll.
Kopplar man in "RAIN" och kör som vanligt blir gasresponsen märkbart svagare och gaskontrollen blir därmed lidande. Risken för framhjulssläpp ökar markant.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-09-25/01:03

I Rain-läget ändras traction control. Jag tycker det uppväger "risken" att gaskontrollen försämras. Personligen upplever jag dock ingen försämring av gaskontroll p.g.a. ändrad känslighet hos gasrullen, det är ju inte som att man behöver ge mycket gas för att hålla hojen stabil vi kurvtagning.

Jag har vid ett par tillfällen blivit "räddad" av tracktion control i regn (på knix och bana) på min S1000R. Regn och dynamic-lägena är de enda jag använder. "Road" vet jag inte riktigt vad det är bra för på min hoj.

/Fredric
Ps. På S1000R så ändras även hur ABS beter sig, speciellt wheelie- och stoppie-control.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Anders Nedemark » 2017-09-25/07:49

Autolycus skrev:.......I Rain blir gasresponsen långsammare o chassiet mjukt.


Om chassit blir mjukt och man åker två personer med full semesterpackning blir ju inte jättebra. Det betyder ju att man bara använda "Rain" när man åker ensam?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav BrooklynS » 2017-09-25/08:57

Nä det ställs ju in separat...

ESA ställer du in på tex två pers+packning. Det ökar förspänningen och höjer baken ca 5cm olastat på en 1200GSA. Lägger du sedan i "RAIN" körläge kommer antispinnen att vara mer på tå samt att fjädringen ställs i SOFT för maximal följsamhet - dock kan du ändra till de andra lägena om du själv vill.

Gasresponsen blir avgjort mjukare i RAIN och det finns de som alltid kör på RAIN för att spara däck på långresor.
Senast redigerad av BrooklynS 2017-09-25/09:32, redigerad totalt 1 gång.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-25/09:07

Fredric Fredricson skrev:I Rain-läget ändras traction control. Jag tycker det uppväger "risken" att gaskontrollen försämras. Personligen upplever jag dock ingen försämring av gaskontroll p.g.a. ändrad känslighet hos gasrullen, det är ju inte som att man behöver ge mycket gas för att hålla hojen stabil vi kurvtagning.

Jag har vid ett par tillfällen blivit "räddad" av tracktion control i regn (på knix och bana) på min S1000R. Regn och dynamic-lägena är de enda jag använder. "Road" vet jag inte riktigt vad det är bra för på min hoj.

/Fredric
Ps. På S1000R så ändras även hur ABS beter sig, speciellt wheelie- och stoppie-control.


Jag misstänker att vi jämför äpplen och päron här, dvs S1000R och R1200 LC :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-09-25/20:10

Thomas Stadin skrev:Jag misstänker att vi jämför äpplen och päron här, dvs S1000R och R1200 LC :)

Jo kanske det. Det förefaller som om R1200RT LC inte ställer om mer än fjädringen, eller rättare sagt dämpningen förutom trottelrespons. Wheelie och stoppie control kanske inte är ett stor nummer på RT:n. Direkt. ;)
Att den förefaller sakna antispin är dock lite underligt enligt min mening, eller är det bara så att den inte ställs om?
Det måste väl finnas på nya GS/GSA. Eller?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-25/20:45

Fredric Fredricson skrev:
Thomas Stadin skrev:Jag misstänker att vi jämför äpplen och päron här, dvs S1000R och R1200 LC :)

Jo kanske det. Det förefaller som om R1200RT LC inte ställer om mer än fjädringen, eller rättare sagt dämpningen förutom trottelrespons. Wheelie och stoppie control kanske inte är ett stor nummer på RT:n. Direkt. ;)
Att den förefaller sakna antispin är dock lite underligt enligt min mening, eller är det bara så att den inte ställs om?
Det måste väl finnas på nya GS/GSA. Eller?

/Fredric


Antispin finns och fungerar bra på R-modellerna. Knappar man in RAIN-mode blir antispin väldigt känslig.
Problemet är som sagt gasresponsen.
I torrt väglag kanske man vrider 25-30° på gasrullen inför en kurva. För att nå motsvarande acceleration i RAIN-mode måste man nog vrida närmare 45-50° på rullen. Det är man inte van vid och för gemene man innebär det att gaskontrollen blir sämre i regnet.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-09-26/06:59

Thomas Stadin skrev:
Fredric Fredricson skrev:
Thomas Stadin skrev:Jag misstänker att vi jämför äpplen och päron här, dvs S1000R och R1200 LC :)

Jo kanske det. Det förefaller som om R1200RT LC inte ställer om mer än fjädringen, eller rättare sagt dämpningen förutom trottelrespons. Wheelie och stoppie control kanske inte är ett stor nummer på RT:n. Direkt. ;)
Att den förefaller sakna antispin är dock lite underligt enligt min mening, eller är det bara så att den inte ställs om?
Det måste väl finnas på nya GS/GSA. Eller?

/Fredric


Antispin finns och fungerar bra på R-modellerna. Knappar man in RAIN-mode blir antispin väldigt känslig.
Problemet är som sagt gasresponsen.
I torrt väglag kanske man vrider 25-30° på gasrullen inför en kurva. För att nå motsvarande acceleration i RAIN-mode måste man nog vrida närmare 45-50° på rullen. Det är man inte van vid och för gemene man innebär det att gaskontrollen blir sämre i regnet.


Jeg trodde det var nettopp det som er poenget med RAIN-mode, å begrense muligheten for å miste veggrepet ved for hard aksellerasjon.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav BrooklynS » 2017-09-26/09:26

Det där vänjer man sig vid rätt fort skulle jag tro. Jag märker tydligt skillnaden mellan RAIN och ROAD vad gäller gasrespons, dock ser jag inte hur det skulle påverka körningen då åtminstone jag vrider på gasen i den utsträckning som behövs, inte ett visst gradtal...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-26/09:56

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg trodde det var nettopp det som er poenget med RAIN-mode, å begrense muligheten for å miste veggrepet ved for hard aksellerasjon.


Jag ser det så här:
Det är viktigt att anpassa hastigheten inför kurvan eftersom det finns mindre utrymme för fel. Kommer man för fort in i böjen vågar man inte gasa på och vid för lågt gaspådrag i kurvorna riskerar man att framhjulet släpper. Vid för hårt pådrag riskerar man att bakhjulet släpper istället.

Fram:
För att undvika att framhjulet släpper i en kurva är det viktigt att man kör med en lätt men ändå tydlig accelereration genom hela kurvan. Det är enkelt att åstadkomma genom att ge gas.
Kopplar man in RAIN-mode kommer hojen att accelera mindre än vad man är van vid och risken för framhjulssläpp ökar.
Om framhjulet väl släpper på våt asfalt i en kurva kräver det sin man för att rädda upp situationen. Lösningen är att snabbt resa upp hojen och gasa på, både kraftigt och ögonblickligen. Kör man då i RAIN-mode händer inte mycket då man vrider på gasrullen och kraschen är mer eller mindre ett faktum.

Bak:
Kopplar man ur antispin helt och hållet riskerar man att bakhjulet att släpper vid för kraftigt gaspådrag. Oftast får man feedback av hojen innan och man känner att man inte har fäste. Vrider man i det läget tillbaks gasrullen några grader (inte helt) räddar man sannolikt upp situtionen. I RAIN-mode klipper antispin in väldigt tidigt medan den i ROAD/DYNA-mode går in något senare. Trots att det fungera antispin i både ROAD- och DYNA-mode väldigt bra även i regn.

Slutsats:
Ett bakhjulssläpp kan vi klara men ett framhjulssläpp vill vi absolut undvika. Gaskontroll är alltså viktigare än antispin enligt min mening och därför kopplar jag inte in RAIN-mode.
Vad gäller förberedelser för våt väg tycker jag det viktigaste är att öva gaskontroll regelbundet, samt köra på sporttouringdäck som lämpar sig bra i väta. Motorrads tester brukar klargöra vilka däck som presterar bra i väta. Viktigt att tänka på att slitna däck alltid ger sämre fäste - i synnerhet i regn.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-09-26/10:12, redigerad totalt 2 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-26/10:01

BrooklynS skrev:Det där vänjer man sig vid rätt fort skulle jag tro. Jag märker tydligt skillnaden mellan RAIN och ROAD vad gäller gasrespons, dock ser jag inte hur det skulle påverka körningen då åtminstone jag vrider på gasen i den utsträckning som behövs, inte ett visst gradtal...


Jag räknar heller inte grader, men däremot vill jag göra exakt som jag är van vid och brukar göra i torrt inför varje kurva, dvs vrida lika hårt på rullen som jag är van vid.
Med RAIN inkopplat skulle jag behöva vrida på mer på rullen med ökad risk för misstag som följd.
Det som görs annorlunda i regn är att man ökar på marginalen genom att sänka ingångshastigheten. Därmed minskar lutningsvinkeln.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-09-26/15:09

Djupa diskussioner :mrgreen:
Jag har inget vettigt att tillföra på den nivån.

However...
Jag körde nyligen en vecka med blandat duggregn/ösregn på kringelikrokvägar (70/80 km/h), och en kortare sträcka på motorled/väg (100 km/h).
Förutom sunt förnuft (lägre hastighet än normalt; utan moms på tillåten hastighet -> större marginaler) så var "Rain" inkopplat.
Jag tror inte datorn bröt in någon gång, och jag hade inget behov av fullgasacceleration heller så i mitt fall var "Rain" något som låg i bakgrunden obemärkt.

Kör som vanligt i regn. Bara lite lugnare.
"Rain" ser jag mer som ett skydd som bryter in när allt annat går åt skogen.

Vad det gäller bankörning i ösregn med tvåhjuling kan jag tänka mig att situationen är en annan.
Här brukar alla tekniska hjälpmedel/skydd mer stjälpa än hjälpa - åtminstone enligt min erfarenhet med fyrhjulingar.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2017-09-26/15:25, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Kovlingen » 2017-09-26/15:22

Måns Ulveståhl skrev:Djupa diskussioner :mrgreen:
Jag har inget vettigt att tillföra på den nivån.

Inte jag heller utom att jag har Rain per automatik i högernäven :|

Fundera på hur tusan det går om man har missat att ställa in Rain
och kör som om man har det ? ? Ännu mer att hålla koll på . :?

(Mycket djupt Måns :) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-09-26/15:28

Tja, tror man att "Rain" hjälper mot all galenskap en förare har fantasi nog att försöka utföra så lär det sluta olyckligt ändå :D
Inte ens tyskarna kan konstruera något sådant skydd.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Kovlingen » 2017-09-26/15:53

"Anti dike"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav moe green » 2017-09-26/17:34

oj,, har inte vart inne på ett par dagar,, 8-) ok då har jag fått svar på min fråga,,
har inte kört så mkt i dynamic, ännu men hojen känns klart rappare,man kanske får se sig för så man inte kommer för fort in i kurvorna, men drar ju så härligt ut i kurvorna i dynamic 8-) ,, man får kanske passa sig lite för bakhjulssläpp, men ok nu e ju en RT inget effektmosnster, men vridet e ändå kraftfullt, ja får testa lite mer,
klart roligaste läget om man skall attackera lite på en kurvig väg iallafall.
tackar för svar o tyckande,
mvh Dennis
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: rain,road, dynamic?

Inläggav Bengt Allevad » 2017-09-27/15:20

Thomas Stadin skrev:
Jag ser det så här:
Det är viktigt att anpassa hastigheten inför kurvan eftersom ......

Fram:
För att undvika att framhjulet släpper i en kurva är det viktigt att man kör med en lätt men ändå tydlig accelereration genom hela kurvan.......

Bak:
Kopplar man ur antispin helt och hållet riskerar man att bakhjulet att släpper vid för kraftigt gaspådrag......

Slutsats:
Ett bakhjulssläpp kan vi klara men ett framhjulssläpp vill vi absolut undvika.......


Heders åt den beskrivning du ger vikten av gaskontroll. Respekt.

Vad är väl ett bakhjulssläpp jämfört med ett framhjulsdito!! Bakhjulssläpp annonserar ju ofta " att här kommer det". Framhjulssläppet kommer som en överraskning och svårt att hinna med att gå på med mer gas för den som är ovan vid släppkänslan.
Har man därtill någon form av rengstrypning i motorstyrningen börjar det låta vanskligt.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst