Konstigt ABS-fel

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Konstigt ABS-fel

Inläggav Mats Östberg » 2017-10-08/21:40

Hej,
Jag håller på och försöker klura ut vad som är fel med en R1100S från 05. Den har körts ganska lite på sistone, men den har inte stått helt still.

ABS-systemet (iABS) stängde av sig när man bromsade med frambromsen (dock inte bakbromsen). Servon gick igång som den ska, men om man höll in bromsen i nån sekund så att servon fick jobba lite längre så stängde den av systemet och kunde inte starta om det. Jag antog att batterispänningen blev för låg för att batteriet var dåligt och inte tog laddning som det skulle. Nytt batteri införskaffades, det hjälpte dock inte, problemet kvarstod.

Efter lite testande (mest tryckande på bromsen med tändningen på, motorn på, bara frambroms, bakbroms o.s.v.) så började problemet att ändra karaktär. Nu har den gått ifrån att starta på rätt sätt till att inte starta bromssystemet alls, den visar felkod när den utför självtestet, man hör hur den startar servomotorn som vanligt, men när den ska gå vidare efter det så gör den inte det.

Det som är lite extra lurigt är att man kan tydligt höra att servomotorn går igång när man bromsar, den verkar dock inte ge något tryck ut till oken, utan man får förlita sig på "backup-systemet". Nästa lilla klurighet är att servomotorn inte tystnar när man släpper bromsen. Den fortsätter bara att tjuta, man kan höra lite skillnad i belastning på den i ett visst läge på bromshandtaget, men fortfarande ingen effekt ut till oket. Jag bytte bromsvätska som nästa åtgärd, då testade jag även att använda servot för att pumpa ut den gamla vätskan, men nivån är helt stabil (i den lilla behållaren på ABS-enheten), så det händer inget alls oavsett om man rör bromshantaget fram och tillbaka, det enda som fungerar är att trycka in det tillräckligt långt för att den ska gå i "backup-läge".

Felkoden säger detta:
"Gen ON, ABS flashes at 4Hz =At least one brake circuit in residual braking function mode."
Det säger ju inte mycket om varför problemet har uppstått.

Jag börjar ha slut på bra idéer för hur jag ska ta det vidare, visst kan man lämna in den och koppla in en dator o.s.v. men jag föredrar att lösa det själv om jag kan.
Är det någon som har haft liknande problem, vad fungerade då?

Mvh: Mats
Mats Östberg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2013-03-31/17:22

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav Kovlingen » 2017-10-08/22:12

Ofta när det strular är det batteriet som är kass , men kan ju iofs. vara nått helt annat .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav Mats Östberg » 2017-10-08/23:48

Jo, men när det är samma fel med ett nytt batteri så börjar man ju undra.
Finns det någon del av kabelhärvan som är mer benägen att skavas av, eller någon kontakt som är mer benägen att rosta som kan störa ABS enheten?
Mats Östberg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2013-03-31/17:22

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav Håkan » 2017-10-09/04:17

Hej.
Du är inte ensam om att ha problem med BMW´s elektriska servobroms...
Har pratat med många som har liknande bekymmer. :)
Grundregeln 1 vid felsökning är att läsa av de felkoder som finns sparade i din MC styrsystem. Med BMW servicedator eller en GS-911.
Då får man en hint för vidare felsökning, utan den avläsningen är det nog omöjligt.
Du kan även kontakta BQE https://www.bqe.se/ och höra efter med dom vad som kan göras. Men utan felkodsavläsning kan nog inte dom heller hjälpa dig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav Mats Östberg » 2017-10-09/10:03

Hej,
Nej, jag vet att det är lite halv-vanligt. Jag har tidigare själv haft problem på en annan R1100S, den gången visade det sig dock att det inte var ABS-enheten alls, då var det lagret till bakhjulet som hade börjat glappa vilket resulterade i att hjulet rörde sig tillräckligt för att ABS-sensorn skulle få konstiga signaler.
Det måste dock vara något annat fel den här gången eftersom att symptomen skiljer sig helt.

På ett litet sidospår så måste jag säga att jag gillar faktiskt det elektriska bromssystemet rent generellt, min gamla R1100S har gått över 12 500 mil, och det enda problem jag har haft med bromsarna är det tidigare nämda (plus några enstaka gånger med låg spänning), och det var ju inte ens bromsarna som var fel den gången. Samtidigt så kan jag förstå att folk blir skeptiska när det är svårt att felsöka.

Tack för tipset om BQE!
Jag har dock mer fritid än pengar för stunden, så jag tänkte försöka felsöka lite mer själv innan jag betalar för en avläsning av felkoder. =)
Mats Östberg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2013-03-31/17:22

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav Håkan » 2017-10-09/15:57

Jag har en GS-911 så jag kan hjälpa dig att läsa av felkoder. Det brukar vara nödvändigt för vidare felsökning.
Man kan även reglera ABS venitler med GS-911 för att säkerställa att bromsvätskan blir korrekt utbytt.
Ta kontakt via PM så kan vi komma överänns om nåt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav knutk » 2017-10-10/07:34

Kanskje et dumt spørsmål: Du skriver "Servomotoren".
Regner med det er en forenkling.
Systemet har to motorer, en for hver krets. Om der er integralbrems på din sykkel vil man ved normal funksjonstest hvor man kniper inn frambremsen sakte kunne høre at den ene motoren slår inn litt tidligere enn den andre.
Bakhjulkretsen aktiveres først.
Om der høres kun en motor kan det i teorien tenkes at man kun hører motor for bakhjulet mens motor for framhjulet har lagt av (slitte børster).
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav Mats Östberg » 2017-10-10/09:43

Det finns inga dumma frågor!
Så kan det ju förstås vara. Jag har inte funderat på vilken av motorerna som går igång först, jag har inte ens dubbelkollat om det är en eller två motorer, jag läste nånstans att det kan vara lite olika och att bMW har använt två olika bromssystem där ett av de har en motor och det andra har två. Vilket jag har vet jag egentligen inte, men det borde ju stå i nån sprängskiss kan jag tycka. Det ska kollas upp!
Det skulle ju kunna vara så att det är servot för bakbromsen jag hör när jag drar in handtaget.
Mats Östberg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2013-03-31/17:22

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav knutk » 2017-10-10/14:01

Dersom du har luftenipler på ABS hovedenhet har du 2 motorer. Over tid blir børstene slitt ned og motor slutter å virke.
Vet der er et firma i England som overhaler dem, har sett antydet pris ca kr 3000 (med forbehold).
Vet også at enkelte har åpna ABS enhet og skifta børster selv. Men da må man selv finne børster og tilpasse.
Ligger en del tråder om tema på AdvRider.
Håper du finner utav det.
Lykke til
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav Mats Östberg » 2017-10-25/19:22

Nu har jag kollat på ABS enheten, och visst är det en motor som inte fungerar, precis som du gissade, tack för det! :)

Jag har inte haft möjlighet att kolla mer än så än, men får öppna upp den och kolla lite noggrannare nästa gång, det är förhoppningsvis nått enkelt, annars får jag väl kolla om det finns nån ny motor att hitta nånstans.
Mats Östberg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2013-03-31/17:22

Re: Konstigt ABS-fel

Inläggav knutk » 2017-10-26/08:53

Om man ønsker å fixe ABS selv ligger der en del videoer på YT.

Denne viser ABS 2 på en eldre 1200RT, men det er servo-ABS og burde være relevant.
https://www.youtube.com/watch?v=NzS1TSNPkuo

Gubben snakker fransk, men man skjønner det meste utifra bildene og pekingen.
Han viser ikke noen konkrete reparasjoner, men man ser hvordan motorene åpnes, og da behandles de som enhver annen elektromotor. Om børstene er slitt må man trolig prøve å finne børster i nærheten av samme størrelse og file dem til så de passer.
O-ringene er trolig byttet med tilsvarende dimensjoner (dvs ikke noe BMW delenummer)

Man kan altså gjøre det selv uten avansert utstyr, men jobben vil vel bli omtalt som "for de viderekomne".
Lykke til. :D
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst