Slirande koppling BMW R100rs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav erikcostalindgren » 2017-10-09/11:31

Hej,

Jag har en slirande koppling på en BMW R100rs från -79.

Jag har plockat isär kopplingen och mätt toleranen på tryckplatta och lamell som båda är ok enligt spec. Det som ska sägas är att det är rätt mycket olja och smuts nedtill i kopplingshuset (heter det så). Jag tycker inte att lamellen känns oljig men däremot är yttre delen av lamellen, uppskattningsvis 2cm runt om, glattare än den inre, när jag stryker ett finger runt om.

Vad rekommenderar ni? Bör jag förutom att byta packboxar även byta lamell eller räcker det med en rengöring?

Andra tips är naturligtvis välkomna...

Tack
Erik
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav Kovlingen » 2017-10-09/12:02

Tycker du att det är roligt att skruva så ta bara en del . ;)
Alltså : Packbox OCH lamell . Om det är något annat som kan som också
kan bytas på samma gång så kan det vara lönsamt att ta detta för att kanske
slippa stå där när det är dags att ta en tur :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav BrooklynS » 2017-10-09/12:41

Byt allt, det är jobbet att öppna som är tidskrävande. Samt återmonteringen av tryckplattan på det tidiga utförandet.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav Kovlingen » 2017-10-09/14:12

erikcostalindgren skrev: kopplingshuset (heter det så).

Tror att det kallas Kopplingskåpa men jag brukat kalla det Sprängkåpa (vilket inte är riktigt rätt)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A4ngk%C3%A5pan

Detta i kategorin "onödigt vetande" :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav Håkan » 2017-10-09/16:06

Om det ska bli riktigt bra, hålla länge, så byt ut alla delar.
Kopplingslamell, kopplingsfjäder, båda tryckplattorna, radialtätningar, en bakom svänghjul och en på växellådan, samt alla ingående skruvar som har varit dragna till sträckgräns.
:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav erikcostalindgren » 2017-10-09/16:57

Håkan skrev:Om det ska bli riktigt bra, hålla länge, så byt ut alla delar.
Kopplingslamell, kopplingsfjäder, båda tryckplattorna, radialtätningar, en bakom svänghjul och en på växellådan, samt alla ingående skruvar som har varit dragna till sträckgräns.
:)


Lite väl tufft för plånboken. Nöjer mig med packboxar, skruvar och lamell. Jag kommer dock att lyxa till det med kevlarlamell som ska tåla betydligt mer
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34

Re: Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav BrooklynS » 2017-10-09/17:01

Tryckplatta kostar cirka femhundringen ny på Motorworks.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav Håkan » 2017-10-09/17:22

erikcostalindgren skrev:
Lite väl tufft...

Jo, men den krassa verkligheten...
Lägg en linjal över tryckplattorna. Har dom blivit svagt kupiga? Då är risken stor att den nya lamellen slirar, oberoende av kevlar.
Mät höjden på kopplingsfjädern. Lägg den på ett bord. Jämför med höjden på en ny, brukar skilja några millimeter där.
Är tryckplattorna blåanlöpta? Då har du kört länge med slirande koppling, risken finns att plattorna även skevar.
Och är tryckplattorna blåanlöpta har säkert härdningen i fjädern också löpt ut...

Men jag lägger av nu i den här tråden, känner mig som en dommedagsprofet. :(
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav BrooklynS » 2017-10-09/17:34

Håkan har - som vanligt i dessa frågor - erfarenhet som han och säkert många andra fått köpa dyrt. Kosta på en tusenlapp till och få en väl fungerande koppling istället för att behöva riva IGEN när du väl fått ihop den och börjar köra...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Slirande koppling BMW R100rs

Inläggav erikcostalindgren » 2017-10-09/22:27

Jo, men den krassa verkligheten...


Ibland behöver man möta den krassa verkligheten. Jag har kikat på toleransen på fjädern och den låg inom den tillåtna ramen men när jag gjorde som du sa och la ett vinkeljärn över tryckplattorna så visade det sig att de slagit sig något/nötts ned ojämnt över ytan. Det blir nog att plocka fram plånboken men åtminstone så slipper jag göra jobbet två gånger ;)
erikcostalindgren
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2016-01-02/12:34


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron