Sida 1 av 1

slutväxel r1150rt 2003

InläggPostat: 2017-10-18/17:05
av Didier.G
Jag undrar vad den svarta pluppen upp på slutväxeln har för funktion, det läcker nämligen lite olja runt om den.
mvh Didier

Re: slutväxel r1150rt 2003

InläggPostat: 2017-10-18/17:42
av BmwMats
Känner ej till just din modell, men jag har en likadan svart liten plasthatt längst upp på slutväxeln på mina K75'or, och det är en luftningsnippel.
I ditt fall kanske det har varit lite väl hög nivå av olja, så det har slungats ut lite grann den vägen.

Torka rent och kontrollera nivån innan du gör något mer drastiskt... ;)

Mvh Mats

Re: slutväxel r1150rt 2003

InläggPostat: 2017-10-18/19:19
av Håkan
Hej Didier.
Precis som Mats säger, det är en luftning av slutväxeln.
Det går att ta isär den för rengörning osv. Den innehåller ett bland annat ett litet filter.
Men som sagt, gör inget drastiskt, följ Mats råd.

Re: slutväxel r1150rt 2003

InläggPostat: 2017-10-18/21:48
av HåkanH
Det finns tre olika rekommendationer angående vilken mängd olja som ska fyllas! 220 ml eller 230 ml alt. att
fylla till nederkant av gängan i påfyllningshålet.
På min förra hoj, R1150RT-02, så gick det i drygt 235 ml innan oljenivån nådde gängorna!
Jag fyllde alltid min slutväxel med 220 ml och hade aldrig några problem med att olja trycktes ut!

Ju större oljevolym - desto högre risk för övertryck, vilket innebär ökad risk för läckage i packboxar!

Så har iaf jag uppfattat det hela!

My two sents

Re: slutväxel r1150rt 2003

InläggPostat: 2017-10-18/22:13
av BmwMats
På K75 fyller jag på olja tills den når upp till gängorna i påfyllningshålet, dvs nära anliggningsplanet för kopparpackningen och bultskallen, ungefär som HåkanH beskriver ovan.

Har under många år och många tusen mil ännu inte sett någon oljefuktning där, även om det kanske finns lite som inte syns av all smuts och damm.

Tänk dock på att hojen skall stå på centralstödet och underlaget skall vara jämnt och inte luta.

Mvh Mats

Re: slutväxel r1150rt 2003

InläggPostat: 2017-10-19/17:02
av Didier.G
Tack alla för era svar. Jag har gått och funderat på samma sak nämligen och antagligen har jag fyllt på allt för mycket olja. Min slutväxel brakade ihop i sommras, olja var helt grå och metalik. bestäälde en begagnad från tyskland för 2500 kronor, gjorde bytet själv, och det är då antagligen som jag inte uppmärksammade den mängd olja jag skulle fylla på....