Växellåda R1100 2'ans växel hoppar ur

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Växellåda R1100 2'ans växel hoppar ur

Inläggav tibbe » 2017-12-19/11:05

Vi har en R1100RT 9000mil där 2áns växel hoppar ur.
Plockat isär lådan och ser att gaffeln i växelföraren för 1-2´an är sliten på ena sidan mot kugghjulet.
Tänderna ( klackarna ) på kugghjulet är också lite avrundade i övrigt är kugghjulen, lagren, trumman för växelförarna i gott skick.
Någon som känner igen detta?
Borde det räcka med att byta växelföraren?
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: Växellåda R1100 2'ans växel hoppar ur

Inläggav Allan Ericsson » 2017-12-19/13:51

Bara en fundering: Att växeln hoppar ur innebär väl att klokopplingen trycks isär men växelgaffeln håller emot, med konsekvens att den slits på ett onaturligt sätt.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Växellåda R1100 2'ans växel hoppar ur

Inläggav tibbe » 2017-12-19/20:17

Allan , helt min tanke också men vad fick klorna att slitas runda och trycka mot gafflarna.
Vid närmare plockning ur växellådan så var även 3-4'ans gaffel sliten fast på bägge sidor.
5'ans gaffel hade inte slitits.
Kan vara så att den/dom förra ägarna ville dra på lite och växlade lite för snabbt utan att helt frikoppla.
Nu sätter vi in bättre begagnade gafflar ( växelförare ) för 1-2'an och 3-4'an, 5'and gaffel behöver inte bytas.
gafflarna kostar omkring 550 /st från motorworks.
Byter också tätningarna.
PS: R1100 lådan har ca. 12% högre utväxling än K1100 genom färre kuggar på de snedskurna dreven på ingående axel. ( R1100 varvar ca. 1000 varv lägre än K1100 )
Dessutom är splinsen på ingående och utgående axel längre på R1100 än K1100.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: Växellåda R1100 2'ans växel hoppar ur

Inläggav Olof Eriksson » 2017-12-19/22:12

Låter som att du är något på spåret här Tibbe.

Men om vi kikar på dagens nya hojjar med shift asistent eller vad det heter. Där man i rätt varvtal kan få till en fin upp och nedväxling. Men om man ligger utanför rätt varv får en taskig upp eller nedväxling. Jag gissar att detta nya påfund måste slita betydligt mer på lådan än om man använder koppling. Åtminstone om man som jag växlar gärna på lite lägre varv. Jag kan inte lära mej att inte dra in kopplingen. Så jag fortsätter "the old fashion way"
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Växellåda R1100 2'ans växel hoppar ur

Inläggav Allan Ericsson » 2017-12-20/09:19

Jag måste bara skriva ner mina funderingar. Jag tror nämligen att det kan vara bra för mig att tänka igenom, hur jag skall växla på bästa sätt. (Jag har hittills haft två olika typer av haverier på 2:ans klokoppning på mina motorcyklar.)

Efter vad jag förstått, så är det vanligast att det är 2:a som trasslar. Jag resonerar som så att växellådan har det största utväxlingsförändringen mellan 1:an och 2:an. Det krävs då mest av föraren för att hitta rätt varvtal på ingående axeln för att få till en ”manuell synkronisering” av kugghjul och löphjul, när man växlar från 1:an till 2:an.
tibbe skrev:Kan vara så att den/dom förra ägarna ville dra på lite och växlade lite för snabbt utan att helt frikoppla.

Ja, jag tror att detta kan vara en orsak!
Jag antar att växeln hoppar ur, när man driver med motorn , dvs. inte när man motorbromsar. (Rundningen av klackarna ligger på deras drivsida.) I mina funderingar hamnar jag då i resonemanget att om man har bråttom och inte väntar med växlingen tills ingående axelns varvtal sjunkit till rätt varvtal för klonkfri inkoppling, så kan det bli såhär. Ingående axeln driver det löphjul som skall fångas in med hjälp av klokopplingen, vilken drivs av utgående axeln. Om nu löphjulet kommer farande med alldeles för hög hastighet, så kanske man i alla fall lyckas få in klorna en liten bit och bromsar ner löphjulet, så att man kan fullfölja inkopplingen. Detta kräver då att det finns ett visst spelutrymme i löphjulets klokopplingsurtag/hål. Och: Är man dessutom så ivrig, så man inte frikopplar fullt ut, så måste den "delvis inkopplade klokopplingen" även till en viss grad varvtalsanpassa det som snurrar på ingångssidan av en delvis frikopplad motorkoppling, dvs. vevaxel mm.. = Ännu högre kontakttryck (smäll) på den del av klorna som är i ingrepp. Och, och: Är man ännu ivrigare, så att man ger gas samtidigt som man trycker in klorna, så blir det ännu värre!

Dessutom: Med tanke på att växeln fallit ut och slitit på gaffeln, så skulle jag fundera en extra gång på hur det är med de axiala spelen, både på axlarna och på växeltrumman. Jag försöker minnas hur jag löste motsvarande problem på min Honda CB77, som var min första motorcykel. Jag funderade länge och väl innan jag plockade ihop lådan. Det räckte inte med att bara byta drevet med klackarna och tillhörande gaffel. Det totala axiala spelet var för stort för att klokopplingen skulle kunna hålla kvar greppet, tyckte jag, så jag shimsade någonstans. Nu vet jag inte om jag gjorde rätt men jag skriver det som ett uppslag till vaksamhet vid återmontage.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron