Jag måste bara skriva ner mina funderingar. Jag tror nämligen att det kan vara bra för mig att tänka igenom, hur jag skall växla på bästa sätt. (Jag har hittills haft två olika typer av haverier på 2:ans klokoppning på mina motorcyklar.)
Efter vad jag förstått, så är det vanligast att det är 2:a som trasslar. Jag resonerar som så att växellådan har det största utväxlingsförändringen mellan 1:an och 2:an. Det krävs då mest av föraren för att hitta rätt varvtal på ingående axeln för att få till en ”manuell synkronisering” av kugghjul och löphjul, när man växlar från 1:an till 2:an.
tibbe skrev:Kan vara så att den/dom förra ägarna ville dra på lite och växlade lite för snabbt utan att helt frikoppla.
Ja, jag tror att detta kan vara en orsak!
Jag antar att växeln hoppar ur, när man driver med motorn , dvs. inte när man motorbromsar. (Rundningen av klackarna ligger på deras drivsida.) I mina funderingar hamnar jag då i resonemanget att om man har bråttom och inte väntar med växlingen tills ingående axelns varvtal sjunkit till rätt varvtal för klonkfri inkoppling, så kan det bli såhär. Ingående axeln driver det löphjul som skall fångas in med hjälp av klokopplingen, vilken drivs av utgående axeln. Om nu löphjulet kommer farande med alldeles för hög hastighet, så kanske man i alla fall lyckas få in klorna en liten bit och bromsar ner löphjulet, så att man kan fullfölja inkopplingen. Detta kräver då att det finns ett visst spelutrymme i löphjulets klokopplingsurtag/hål. Och: Är man dessutom så ivrig, så man inte frikopplar fullt ut, så måste den "delvis inkopplade klokopplingen" även till en viss grad varvtalsanpassa det som snurrar på ingångssidan av en delvis frikopplad motorkoppling, dvs. vevaxel mm.. = Ännu högre kontakttryck (smäll) på den del av klorna som är i ingrepp. Och, och: Är man ännu ivrigare, så att man ger gas samtidigt som man trycker in klorna, så blir det ännu värre!
Dessutom: Med tanke på att växeln fallit ut och slitit på gaffeln, så skulle jag fundera en extra gång på hur det är med de axiala spelen, både på axlarna och på växeltrumman. Jag försöker minnas hur jag löste motsvarande problem på min Honda CB77, som var min första motorcykel. Jag funderade länge och väl innan jag plockade ihop lådan. Det räckte inte med att bara byta drevet med klackarna och tillhörande gaffel. Det totala axiala spelet var för stort för att klokopplingen skulle kunna hålla kvar greppet, tyckte jag, så jag shimsade någonstans. Nu vet jag inte om jag gjorde rätt men jag skriver det som ett uppslag till vaksamhet vid återmontage.