Nyheter på gång?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Nyheter på gång?

Inläggav Flintbacken » 2018-03-07/20:46

Användarvisningsbild
Flintbacken
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-09-23/18:14
Ort: Fagersta

Re: Nyheter på gång?

Inläggav CG Arvidsson » 2018-03-07/21:34

Hittade stort sett samma bild på en annan sida,https://www.pressreader.com/uk/motor...84898070889745
Euro 5 ska visst gälla från 2020 och då måste ett flertal modeller graderas upp. Blir nog den stora nyheten på mässan i Köln till hösten.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-07/21:48

Ja - man skall onekligen ha ett syfte med en utvecklingsavdelning.
Rätt intressant, sett i backspegeln, att BMW lär ha tänkt lägga ner boxertwinkonceptet, när K-modellerna kom på 80-talet. Som vi vet, var åtskilliga kunder milt uttryckt inte med på de noterna - och resultaten fortsätter att förnyas.

En ren spekulation från min sida är, att det onekligen vore intressant med en boxerfyra. Hade inte Guldvingen kommit 1976, kanske den första K-serien aldrig kommit, utan BMW hade haft en R-serie med boxerfyror - men man ville inte bli beskyllda för plagiat och valde därför den särpräglade idén med en längsmonterad radfyra med horisontella cylindrar. Och den blev ju lyckad.
Så här drygt 40 år senare är plagiatdiskussionen tämligen ointressant - men motorkonceptet är det inte.
Fast jag skulle nog bli mest förvånad själv, om det blev av. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-08/08:50

VVT verkar intressant. Mer tryck längre upp i registret skulle göra boxern gott, speciellt vid landsvägstouring.
En jämnare vridmomentskurva står också på önskelistan och även här är kanske VVT lösningen.
Vi håller tummarna!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BrooklynS » 2018-03-08/09:05

Jämnare vridmomentskurva? :) Hur skulle den se ut?


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-08/09:18

Som på en av Triumphs trepipar? Eller på K 1200 "Mk I"?
Med all respekt för boxertwinnen, som klarar lägre varv än man tror; det ruskar och stånkar en hel del, även när växelindikatorn anger, att man har rätt växel i. Jag antar, att motorn tål det, men särskilt njutbart är det inte.
Fler cylindrar brukar ge jämnare gång under sådana förhållanden, eftersom tändpulserna kommer tätare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Håkan » 2018-03-08/09:32

Följer detta med spänning. :)
Mycket intresserad.
:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BrooklynS » 2018-03-08/11:00

Bror Gårdelöf skrev:Som på en av Triumphs trepipar? Eller på K 1200 "Mk I"?
Med all respekt för boxertwinnen, som klarar lägre varv än man tror; det ruskar och stånkar en hel del, även när växelindikatorn anger, att man har rätt växel i. Jag antar, att motorn tål det, men särskilt njutbart är det inte.
Fler cylindrar brukar ge jämnare gång under sådana förhållanden, eftersom tändpulserna kommer tätare.


Det handlar om något helt annat än "jämn gång": vridmomentkurvan handlar om tillgängligt vridmoment vid respektive varvtal när man rör sig genom registret.

BMW-s boxrar har alltid haft egenheten att ha både effekt och vridmoment tillgängligt tidigt i varvtalsregistret; något som ger motorcykeln dess avslappnade karaktär.

Priset man betalat har varit att motorn "tar slut" relativt tidigt - ofta långt innan rödmarkeringen - och nyttan/nöjet med att varva ur har väl kanske inte alltid funnits där. För varje ny generation har man då lyckats ÖKA varvtalsspannet och sett till att mer effekt och vrid finns längre upp i registret utan att det blir mindre i området 2500-5000 rpm.

Det man vill åstadkomma med variabla ventiltider är alltså att bibehålla den klassiska karaktären som gör BMW-s boxer så eftersträvansvärd, samtidigt som man vill kunna ge den en "spets" på toppen och en varvvillighet som många nya kunder eftersträvar.

Japanerna har sysslat med detta under lång tid, även på bilsidan. Ducati har väl också haft det ganska länge, men då för att öka kurvan NEDÅT, då deras tvåcylindriga motorer varit betydligt mera högvarviga - och där kan man prata om rusk och stånk på låga varv...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-08/11:04

BrooklynS skrev:Jämnare vridmomentskurva? :) Hur skulle den se ut?


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once


Den skulle vara utan berg-och-dalbanan i mellanregistret vilket skulle innebära en mycket jämnare acceleration. Det är väl främst dippen runt 4.700 rpm som stör.
Drar man på ordentligt tex på tvåan med dagens LC så känner man tydligt att accelerationen inte är riktigt jämn. Inget jätteproblem, men med en jämnare acceleration hade det tex varit lättare att pricka rätt då man lägger på gaskontroll i böjen.
Ta en titt på den streckade blå grafen i diagrammet:
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... -vvt-spied
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-08/11:46

BrooklynS skrev:BMW-s boxrar har alltid haft egenheten att ha både effekt och vridmoment tillgängligt tidigt i varvtalsregistret; något som ger motorcykeln dess avslappnade karaktär.

Med det har inte tidigare varit min upplevelse av boxern. Första gången, som jag körde en sådan, var våren 2004 - en ett år gammal R 1150 R. Jag hade läst mycket om dess fina bottendrag men blev ärligt talat inte imponerad. Det var inga problem att marscha på låga varv, men ville man dra på, hände inte så mycket, som jag hade trott. Kom man däremot upp över 3 000 rpm, sköt det på bra, och motorn verkade trivas betydligt bättre.
Ett par år senare fick jag göra en hundramilavända med ett demoex av den då nya R 1200 RT, och upplevelsen var likartad. Att marscha på lågvarv var inga problem, men ville man ha något egentligt skjut i accelerationen, fick man peta ner minst ett hack. (Upplevelsen var inte SÅ olik min dåvarande Aprilia RST 1000 Futura med Rotax' 1 000 kubiks v-twin. Den gick också att köra neråt 2 000 rpm, men ville man accelerera värt namnet, kändes det tydligt, att motorn trivdes bäst från 3 500 rpm och uppåt.)

Därefter har jag naturligtvis blivit bortskämd med K 1200-motorns gasturbinkaraktär långt ner i registret - och jag har blivit imponerad av, hur boxern vidareutvecklats. Det skall bli intressant att följa fortsättningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav CG Arvidsson » 2018-03-08/12:43

Lite OT kanske. En gasturbin har ett väldigt lite varvtalsspann mellan tomgång och fullvarv. Man reglerar bränslemängden och får då ut mera vridmoment. För att det inte ska börja regna ut turbinblad mäts hela tiden temp och vridmoment. Det mest kritiska är att starta upp en gasturbin utan att temperaturen rusar iväg eller den slutar att öka i varv.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BrooklynS » 2018-03-08/12:56

Bror Gårdelöf skrev:
BrooklynS skrev:BMW-s boxrar har alltid haft egenheten att ha både effekt och vridmoment tillgängligt tidigt i varvtalsregistret; något som ger motorcykeln dess avslappnade karaktär.

Med det har inte tidigare varit min upplevelse av boxern. Första gången, som jag körde en sådan, var våren 2004 - en ett år gammal R 1150 R. Jag hade läst mycket om dess fina bottendrag men blev ärligt talat inte imponerad. Det var inga problem att marscha på låga varv, men ville man dra på, hände inte så mycket, som jag hade trott. Kom man däremot upp över 3 000 rpm, sköt det på bra, och motorn verkade trivas betydligt bättre.
Ett par år senare fick jag göra en hundramilavända med ett demoex av den då nya R 1200 RT, och upplevelsen var likartad. Att marscha på lågvarv var inga problem, men ville man ha något egentligt skjut i accelerationen, fick man peta ner minst ett hack. (Upplevelsen var inte SÅ olik min dåvarande Aprilia RST 1000 Futura med Rotax' 1 000 kubiks v-twin. Den gick också att köra neråt 2 000 rpm, men ville man accelerera värt namnet, kändes det tydligt, att motorn trivdes bäst från 3 500 rpm och uppåt.)

Därefter har jag naturligtvis blivit bortskämd med K 1200-motorns gasturbinkaraktär långt ner i registret - och jag har blivit imponerad av, hur boxern vidareutvecklats. Det skall bli intressant att följa fortsättningen.


Tja, jag tror det handlar om hur motorn är justerad. Jag har egen erfarenhet av flera generationer boxermotorer, ingenstans har jag upplevt det du beskriver. Däremot verkar övriga tvåcylindriga mer högvarviga motorer typ din Aprilia, Ducati, KTM etc lida av detta.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-08/13:40

Så baserat på Alpha Racings redan tillgängliga variant till boxermotorn lär BMW erbjuda runt 145 hk i nästa boxermotor med VVT.
Alltid kul med lite mer knuff i motorn.
Lagom till redan planerat hojbyte 2019.

Jag väntar med spänning på en ny "S1000R" också. Ett vettigt hojalternativ.
Nuvarande S1000R kom väl 2013 om jag minns rätt så det börjar bli dags.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-08/13:48

Till BrooklynS: Men i båda fallen har det ju rört sig om nya cyklar! 1150-maskinen hade visserligen ett år på nacken men hade bara gått 250 mil - och om den inte haft blåanlöpningen på avgaskrökarna, hade jag kunnat ta den för sprillans ny! 1200:an var det årets demohoj (2006), och jag fick låna den över en påsk, så den kan inte ha gått mer än några mil!
Det skulle alltså betyda, att BMW levererar felinställda motorer, och det vill jag inte tro om företaget.
Märk väl: Jag är inte på minsta vis kritisk mot boxern - och skulle mycket väl kunna tänka mig en R 1200 RT eller RS - eller gamla ST, om en fin sådan kom i min väg. Men beskrivningen av deras karaktäristika stämmer inte med mina upplevelser - i alla fall inte de tidigare versioner, som jag nämner ovan.
Upplevelser är som bekant subjektiva - och längre kommer vi väl inte?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Håkan » 2018-03-08/15:07

Bror Gårdelöf skrev:Därefter har jag naturligtvis blivit bortskämd med K 1200-motorns gasturbinkaraktär långt ner i registret -

Just det där som du beskriver, Bror, är det som flera K1600 ägare surt har fått uppleva. Motorn är råstark redan straxt över tomgång, men även den motorn spikar vid belastning på låga varv! På grund av vattenkylningen dämpas ljudet av spikningar, dom är knappt skönjbara. Alla motorer behöver lite varv innan dom belastas. Fler K1600 ägare har vittnat om kolvhaverier. Det har inte skrivits så mycket här på forum om detta problem, man är säkert rädd om andrahandsvärdet...
I största välmening Bror, hur är din K1200RS körd?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nyheter på gång?

Inläggav CG Arvidsson » 2018-03-08/15:18

Alpha-racing hade visst patent på sin VVT, som dom har sålt till någon annan. Deras system hade både variabla tider och öppningshöjder. Nu får väl BMW hitta på något annat.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-08/15:20

Håkan skrev:I största välmening Bror, hur är din K1200RS körd?

Skonsamt. Jag segdrar inte avsiktligt på extremt låga varv utan har bara konstaterat, att motorn drar även där nere utan märkbara protester. Och 15 300 problemfria mil - varav jag kört knappt 13 000 - talar väl hittills för sig själva?

EDIT kl. 21: Min erfarenhet är, att på de tre lägsta växlarna drar motorn utan protester från 1 500 rpm - vilket inte betyder, att jag hårdgasar för jämnan från de varvtalen utan ger mjukt pådrag, de gånger nålen är där nere. Alternativt växlar jag ner.
På de högre växlarna vill den nog gärna ha uppåt 2 000 för att trivas. Motorn är ju långslagig - "i princip en bilmotor", och att en sådan går rent från 2 000 rpm är vardagsmat idag, trots att den har kanske fem gånger så hög vikt att sätta fart på.
I praktiken ligger nålen nog som regel mellan 2 500 och 4 000 rpm, eftersom den skjuter på bra redan där - men det är klart, att om jag någon gång vill göra en snabb omkörning, kan det bli fråga om kortvarigt högre varvtal.

För att göra en liten utvikning: Hojpressen skriver ofta om v-twinnarnas fina bottendrag i motsats till toppiga radfyror, men det är bara en del av sanningen. En fyrcylindrig motor har ju dubbelt så många tändpulser per vevaxelvarv som en twin, och det ger förutsättningar för ett bredare register - om man väljer att bygga motorn för det. K 1200 "Mk 1", Yamaha FJR 1300 A, Suzuki Bandit i dess olika versioner med eller utan kåpor och Hondas retrohoj (jag minns inte beteckningen) är bara några exempel på maskiner med måttlig toppeffekt men brett dragregister och mjuk motorgång.

Omvänt minns jag, när jag fick låna en Aprilia Pegaso (alltså Aprilias egen variant av den maskin, som de byggde åt BMW med 650-stånka), trivdes den inte alls under 4 000 rpm.

EDIT 21.50: Även det extrema högfartsbygget Suzuki Hayabusa är berömt för motorns breda dragregister, och att cykeln är lättkörd, om man vill ta det lugnt; "snäll och foglig vid måttliga gaspådrag - och rena vilddjuret, när man skaftar på fullt". Det är inget dåligt betyg!
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-03-08/21:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Flintbacken » 2018-03-08/21:38

Annan källa, lite mera bilder och liknade spekulationer
(som underlag till diskussionen om boxerns nuvarande och framtida vridmoment och förträfflighet?)

http://www.motorcycle.com/features/2...er-engine.html
Användarvisningsbild
Flintbacken
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-09-23/18:14
Ort: Fagersta

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-08/22:06

Till C G: Jag kanske skulle ha skrivit "elmotorlika" karaktär om K 1200 RS? Vad gäller elmotorer kan man ju snacka om bottendrag. Men jag har så ofta läst omdömet, att K 1200 RS har en "turbinlik" motorkaraktär, att det blivit ett begrepp i sig - måhända alltså egentligen irrelevant. Det är kanske upplevelsen av den tämligen vibrationsfria gången, som gett upphov till uttrycket - och det är ju lite "falskskyltning", eftersom motorn är gummiupphängd!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Roger Gross » 2018-03-08/23:06

Betr modifierad LC-boxer:
ALPHA-racing har en äkta VVT-konstruktion där såväl insugventilernas öppningstid som ventillyft varierar efter varv och belastning/kraftbehov. Härigenom behövs inget spjäll i insuget.
Eftersom ALPHA-racing har patenterat sin konstruktion har BMW Motorrad tvingats välja annan lösning. Den kommande boxern är ingen renodlad VVT-motor utan en "växelkamsmotor". Enkelt uttryckt innebär detta att till varje insugsventil finns två olika kamprofiler - en för bästa lågvarvsfunktion och en kam för bästa högvarvsfunktion. Mototstyrdatorn styr vilken kamprofil som ska vara inkopplad. Kamprofilbytet är en helt mekanisk konstruktion. En billigare konstruktion än ALPHA-racings och i o med att spjället i insuget finns kvar nås ej heller samma fina motoreffekt eller låga bränsleförbrukning.
Vad gäller K1600-motorn så har ett antal motorer havererat p g a krakelerade kolvar. Precis som Håkan skriver längre upp i tråden. Kolvarna har förstörts av spikningar uppkomna av för stort gaspådrag vid för lågt motorvarv.
BMW har dock löst problemet med en uppdaterad mjukvara i motorstyrdatorn. Även om en förare utan motoröra gasar hårt på lågvarv så tack vare systemet med ride-by-wire anpassar datorn gaspådraget - inte som föraren vill - utan som motorn vill. Ett exempel på vikten av att låta en auktoriserad verkstad koppla motorcykeln till BMW:s servicedator för check/uppdatering av motorstyrdatorn...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-03-09/04:18

Teknisk utveckling är alltid kul.

Angående boxermotorns högvarvsegenskaper så var min gamla R1100S ganska värdelös under 3500 rpm och helt värdelös under 3000 men riktigt skoj när varvet ökades till runt 8000rpm. Samma motor i en R1100R, med lägre trimningsgrad var betydligt tristare, i alla fall det exemplaret jag testat. Men jag upplevde trots allt R1100S-motorn som smidig och lättkörd.

Min nyare S1000R lirar dock i en helt annan division. Otroligt mycket smidigare (och starkare) än boxern, funkar bättre på låga varv och varvar 3000 rpm mer än boxern, och har alltså ganska mycket bredare användbart varvtalsområde.
Nu är det ju drygt 15 år mellan motorerna, så all skillnad kan inte vara boxer kontra radfyra, men det är stor skillnad. Jag har hört folk säga att S1000-motorn är den bästa MC-motorn som BMW konstruerat hittils, och det skulle inte förvåna mig om det är så.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-09/08:27

Du sätter fingret på, vad jag skriver ovan - att dubbelt så många tändpulser per vevaxelvarv ger förutsättningar för ett bredare dragregister.
Detta är minst av allt nytt. När Edward Turner designade Triumphs Speed Twin-motor - som i sitt första utförande kom 1937 och blev stilbildande i decennier - var argumentet, att dubbelt så många tändpulser som en lika stor stånka både gav bättre lågvarvsegenskaper och möjligheter att varvas högre.
Turner ställde två mot en. Ställer man fyra mot två, gäller rimligen samma sak.

Ad Rogers kommentar ovan: Konstigt ändå, att BMW inte gjorde detta från början med K 1600-motorn. Idag är ride by wire och diverse elektronisk kontroll av motorn självklarheter på exklusiva maskiner (och möjligen snart även på inte alls exklusiva?), så det är lite egendomligt, att BMW inte inkorporerade denna typ av idiotkontroll i motorstyrningen från början.
Faktum är, att jag trodde, att de hade gjort det - vilket är skälet till, vad jag skrivit på annan tråd, där jag en gång gav fullgas från 30 km/h på högsta växeln. Hade jag vetat, att det inte var bra för motorn, skulle jag förstås inte ha gjort det.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-03-09/08:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BrooklynS » 2018-03-09/08:30

Nope, det gör det inte.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-09/10:22

"I beg to differ." Ett mycket bra exempel är Honda CBF 1000. Man tog förra generationens Fireblademotor, sänkte effekten till nästan hälften av tidigare - kring 100 pållar - och fick i stället en maskin med brett dragregister; en utmärkt, prisvärd touringmaskin, som emellertid verkar ha blivit lite anonym.
Med tanke på, vad motorn ursprungligen byggdes för, håller den förmodligen i evighet i CBF-utförande.

BMW:s radsexa är ett annat exempel. Där finns förvisso effekt, så att det räcker och blir över, men motorn konstruerades inte för hög toppeffekt utan för brett dragregister - och med det lyckades man förträffligt. Sex burkar är ju ännu fler än fyra.
BMW var långt ifrån först. Benelli Sei ansågs vara en kopia av en 500 kubiks Hondafyra med ytterligare två cylindrar, och Honda CBX 1000 behöver inget ytterligare presentation - liksom Kawasakis bjässe Z 1300 och naturligtvis Guldvingesexan.
I inget av fallen har fokus legat på toppeffekt utan på brett register.

Men för att återgå till rubrikens ämne blir det intressant att se, hur den nya boxern kommer att te sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Roger Gross » 2018-03-09/10:43

Ad Rogers kommentar ovan: Konstigt ändå, att BMW inte gjorde detta från början med K 1600-motorn. Idag är ride by wire och diverse elektronisk kontroll av motorn självklarheter på exklusiva maskiner (och möjligen snart även på inte alls exklusiva?), så det är lite egendomligt, att BMW inte inkorporerade denna typ av idiotkontroll i motorstyrningen från början.
Faktum är, att jag trodde, att de hade gjort det - vilket är skälet till, vad jag skrivit på annan tråd, där jag en gång gav fullgas från 30 km/h på högsta växeln. Hade jag vetat, att det inte var bra för motorn, skulle jag förstås inte ha gjort det.[/quote]

Med viss insyn i några av senare års kampanjer som BMW Motorrad "råkat ut för" så kan man se att teknikerna/konstruktörerna hade rätt från början men att ekonomer kom in med rödpennan och frestade ledningen med besparingsmöjligheter...
Ett annat verkligt exempel från en större svensk fordonstillverkare: En person jag känner var inhyrd som konsult från en välkänd konsultfirma. Hennes uppdrag var att konstruera en mekanisk växellåda till en kommande bilmodell. I det färdiga resultatet envisades uppdragsgivaren med att vilja spara bort en tvåkronorsbussning. Konsulten ifråga kunde inte acceptera att rita in en i hennes tycke konstruktionsförsämring. Hon bad konsultfirman att få ett annat uppdrag...
Inget fel på ekonomer - de behövs - men det kan vara frestande att på deras rekommendationer fatta obra beslut.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-03-09/11:03

När det gäller att betala för kalaset i sista änden, försäkring eller ny hoj etc., så är vi konsumenter alla ekonomer. Varför betala onödigt mycket?

Kan man skriva en rad i bruksanvisningen till en mikrovågsugn att man inte skall torka katter i den så är det för mig en bättre lösning. Alternativet vore en dyr elektronisk kattsensor i varje mikro som inte startar strålningen om där finns en katt i kabinen. Det har jag inte lust att betala för.

Med vänlig hälsning, Magnus
Auktoriserad snåljåp tydligen ...
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-09/11:23

Roger Gross skrev:I det färdiga resultatet envisades uppdragsgivaren med att vilja spara bort en tvåkronorsbussning. Konsulten ifråga kunde inte acceptera att rita in en i hennes tycke konstruktionsförsämring. Hon bad konsultfirman att få ett annat uppdrag.

Klok konsult - och en ren idiot till ekonom. Tyvärr ser vi alltför ofta just detta - "penny wise and dollar stupid" - men det är beklämmande, att en ekonom INTE begriper, att kunden gladeligen betalar FEM eller TIO kronor extra för en kvalitetsdetalj, som kostar tillverkaren två! Beloppet är ju försumbart, medan kvalitetsskillnaden kan vara allt utom försumbar. Det ger intryck av, att ekonomen har som första prioritering att märkas - dvs att påskina, att hans/hennes jobb är mycket viktigt för företaget - när vederbörandes första prioritering naturligtvis skall vara att långsiktigt göra företaget framgångsrikt. Det gör man INTE genom att spara in på bussningar á 2:-!

Ett annat sådant exempel var frukosten, om man åkte liggvagn på Autozug. Tyskland har enligt min åsikt världens bästa bröd - men på Autozug serverades man en degig minibaguette och en plastinslagen croissant, som skulle ha fått en fransman att gå bärsärkagång eller falla i gråt.
Hade DB-AZ lagt till en - eller fem - euro på biljettpriset, kunde resenären ha fått riktigt, gott bröd - och ingen skall få mig att tro, att resenären skulle ha valt bort resan på grund av den prisskillnaden!

Ett tredje exempel är den för några år sedan genomförda ombyggnaden av operationsavdelningen på Universitetssjukhuset i Linköping. Den gjordes med en fjärdedel av anläggningen i taget, vilket fick den praktiska konsekvensen, att vi under fem års tid opererade granne med en byggarbetsplats. Det blev ett visst omak, men vi producerade inte mindre vård.
"Naturligtvis" blev ombyggnaden dyrare, än vad som först angivits, och någonstans i den processen kom något ljushuvud nere på landstingskansliet på idén, att byggfirman bara skulle göra halva jobbet. I övrigt skulle man bara fräscha till ytorna - och sedan återkomma om ett inte närmare bestämt antal år för att göra resten av jobbet! Märk väl: Den gamla operationsavdelningen var UTSLITEN! Det fanns inte ens reservdelar att få tag på till vissa grejor, utan vi hade en smed, som löste akuta problem! Elanläggningar, avlopp - ALLT behövde göras om efter tre decenniers drift dygnet runt.
Jag vågar påstå, att INGEN nere på landstingskansliet skulle komma på den barocka idén att begära, att en byggfirma skulle renovera halva vederbörandes privata kök eller badrum, sminka om det övriga och sedan återkomma om ett okänt antal år för att göra resten! ALLA begriper, att ett sådant förfarande skulle bli mycket dyrare i slutändan - men när det gäller landstingets ekonomi, begrep man inte, att det skulle bli betydligt billigare att låna upp mer och göra jobbet klart från början, än att tillgripa den idiotlösning, som föreslogs!
Till byggfirmans heder skall sägas, att man vägrade att räkna om och krävde att få genomföra jobbet enligt ursprungliga planer - och så blev det. Men att någon dåre nere på landstingets kansli ens tilläts att komma fram med idiotförslaget utan att därefter omedelbart få sparken retar mig än idag!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-05/23:15

Senaste ryktet:
From september byggs nya boxermotorn.
1260 cc, 136 hk, 140 Nm.

R och RS kommer definitivt att få motorn 2019.
Övriga modeller (RT och GS) troligen också under 2019.
Diodljus fram och bak, samt GS:ns tft-skärm på samtliga utom RT.
RT får en modell tft-instrumentbräda a’ la bil med egen riktad ”radiofyr”.

Övrigt:
S1000 och XR1000 ska ses över och bl.a. banta 18 kg lagom till 2019.
Ingen julskinka i år.
Mässan i Köln: uppdaterade R/RS visas
Mässan i Milan: uppdaterade S/XR visas


Ny hoj 2020?
Efter ev. barnsjukdomar med nya boxermotorn, och motorpressens provkörningar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Troubleshooter » 2018-05-06/12:36

OM detta stämmer betyder det att 2018 är den bästa cykeln man kan köpa, nuvarande modell har funnits sedan 2013-2014, de flesta barnsjukdomarna är borta från GS/GSA, bortsett om eventuella problem uppkommer på TFT displayen. Det lär ju blir 2020-2021 innan innan jag själv skulle satsa på modell 2019

Upplever att andrahandsvärdet har hållit sig högt under 1200ans livslängd, även om det varit en del stora uppdateringar på vägen så själv känner jag ingen ånger att vänta på en 1200GSA 2018 =)
Troubleshooter
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2005-10-01/20:15

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BmwMats » 2018-05-06/18:33

Strax innan en modell utgår, då är dom ofta som allra bäst. Se bara på Classicmodellerna på Volvo som exempel.

Väntar med spänning om BMW kommer med någon ny 3-cylindrig modell snart igen, jag är spekulant direkt i så fall. Rackarns synd att dom lade ner produktionen på 90-talet.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-06/19:07

BmwMats skrev:Strax innan en modell utgår, då är dom ofta som allra bäst.

Saab hade ju t o m det som reklam för den sista årgången av V4-modellen: "Den har aldrig varit så bra som nu" - vilket rimligen var sant.
Huruvida den sedan var det bästa valet för köparen, är en annan fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BmwMats » 2018-05-06/20:09

Ytterligare reflektioner angående 3-cylindriga motorer;

Nu på senare år så har både Yamaha och Triumph rönt stora försäljningsframgångar med denna typ av motor, så jag förstår inte varför BMW slutade tillverka dessa vibrationsfria och fina motorer... :shock:

Radfyrorna är ut teknisk synvinkel en sämre konstruktion gällande vibrationer och multiplar av dessa upp genom varvtalen, men det är kanske som så att en fyrcylindrig motor är mer "bang for the buck" och av tradition en vanlig motor på en hoj...

EDIT: Ber så mycket om ursäkt om jag skrev om radmotorer i denna tråd, såg först efteråt att det gällde R Boxermodellerna...
Skäms...
:oops:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst