Bror Gårdelöf skrev:Som på en av Triumphs trepipar? Eller på K 1200 "Mk I"?
Med all respekt för boxertwinnen, som klarar lägre varv än man tror; det ruskar och stånkar en hel del, även när växelindikatorn anger, att man har rätt växel i. Jag antar, att motorn tål det, men särskilt njutbart är det inte.
Fler cylindrar brukar ge jämnare gång under sådana förhållanden, eftersom tändpulserna kommer tätare.
BrooklynS skrev:Jämnare vridmomentskurva? Hur skulle den se ut?
Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
BrooklynS skrev:BMW-s boxrar har alltid haft egenheten att ha både effekt och vridmoment tillgängligt tidigt i varvtalsregistret; något som ger motorcykeln dess avslappnade karaktär.
Bror Gårdelöf skrev:BrooklynS skrev:BMW-s boxrar har alltid haft egenheten att ha både effekt och vridmoment tillgängligt tidigt i varvtalsregistret; något som ger motorcykeln dess avslappnade karaktär.
Med det har inte tidigare varit min upplevelse av boxern. Första gången, som jag körde en sådan, var våren 2004 - en ett år gammal R 1150 R. Jag hade läst mycket om dess fina bottendrag men blev ärligt talat inte imponerad. Det var inga problem att marscha på låga varv, men ville man dra på, hände inte så mycket, som jag hade trott. Kom man däremot upp över 3 000 rpm, sköt det på bra, och motorn verkade trivas betydligt bättre.
Ett par år senare fick jag göra en hundramilavända med ett demoex av den då nya R 1200 RT, och upplevelsen var likartad. Att marscha på lågvarv var inga problem, men ville man ha något egentligt skjut i accelerationen, fick man peta ner minst ett hack. (Upplevelsen var inte SÅ olik min dåvarande Aprilia RST 1000 Futura med Rotax' 1 000 kubiks v-twin. Den gick också att köra neråt 2 000 rpm, men ville man accelerera värt namnet, kändes det tydligt, att motorn trivdes bäst från 3 500 rpm och uppåt.)
Därefter har jag naturligtvis blivit bortskämd med K 1200-motorns gasturbinkaraktär långt ner i registret - och jag har blivit imponerad av, hur boxern vidareutvecklats. Det skall bli intressant att följa fortsättningen.
Bror Gårdelöf skrev:Därefter har jag naturligtvis blivit bortskämd med K 1200-motorns gasturbinkaraktär långt ner i registret -
Håkan skrev:I största välmening Bror, hur är din K1200RS körd?
Roger Gross skrev:I det färdiga resultatet envisades uppdragsgivaren med att vilja spara bort en tvåkronorsbussning. Konsulten ifråga kunde inte acceptera att rita in en i hennes tycke konstruktionsförsämring. Hon bad konsultfirman att få ett annat uppdrag.
BmwMats skrev:Strax innan en modell utgår, då är dom ofta som allra bäst.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst